Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Ten einde raad

Ik heb twee vragen :
de eerste gaat over zindelijk zijn: mijn zoon van 3,5 jaar oud houdt zijn stoelgang op. Hij is zindelijk sinds een jaar maar heeft nog nooit uit zichzelf aangegeven dat hij naar wc moet. Of we zijn er op tijd bij ( door geur en andere tekens die typerend zijn voor wanneer hij moet ), of hij doet ' s nachts in luier. Hij is overigens droog overdag als 's nachts maar luier is nodig om kaka op te vangen. Overdag een luier aan wil hij zeker niet meer !

de tweed gaat over zijn gedrag : hij is momenteel onbeschoft tegenover ieder die hij tegenkomt. Hij schaamt zich voor niets en gehoorzaamt totaal niet. Dit is niet altijd zo maar bij momenten. Vroeger was hij heel verlegen maar nu is het net andersom. Soms heb ik er het rood van op de wangen, van zijn gedrag. Soms is hij poeslief en een fijn kereltje, en dan verandert hij in een monstertje. Kennen jullie dit ook ? Waarom gedraagt hij zich zo ? is daar een reden voor ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ten einde raad?

Jule, ben je echt ten einde raad? Volgens mij valt het wel mee....

Voor de "alleen poepen in luier" fase verwijs ik je naar boven naar het draadje van mamabev en vele anderen. Zoals je kunt lezen is dat dus helemaal geen afwijkend gedrag. Dag en nacht al plas zindelijk is met 3,5 als harstikke goed dus blijf positief en dat poepen komt ook goed.

Ik begrijp dat het brutale gedag "bij momenten" voorkomt? Dat hij "soms een poeslief en fijn kereltje is en dan veranderd in een monstertje"? Jep, dat doet die van mij ook. Daar is volgens mij geen reden voor, die van mij zoekt nu hij weer wat ouder is nieuwe grenzen op, is verbaal sterker en weet beter te manipuleren. Het is om af en toe gek van te worden, maar om nou "ten einde raad te zijn" lijkt me niet nodig.

Blijven corrigeren, negatief gedrag negeren, positief gedrag belonen, prijs hem als ie lief en snoezig is en pak hem aan als ie de grens overschrijdt. DAt is namelijk precies wat hij van je verlangt: duidelijkheid. Maar ik begrijp heel goed dat je af en toe schoon genoeg van kan krijgen hoor!
Succes, en laat je niet gek maken he!

jule

jule

16-01-2009 om 21:25 Topicstarter

Ten einde raad voor kakaprobleem wel

Ik vergelijk het totaal niet met bovenstaand draadje daar hij niet wil in luier, hij doet het in zijn slaap. Voor de rest houdt hij zich in en weigert pertinent op de pot te doen.
En ik weet ook wel dat het niet zo erg lijkt maar dit duurt al een jaar zonder enige vooruitgang.
Elk kind is weleens onbeschoft maar mijn zoon kent een echte ommekeer in gedrag en handelingen naar anderen toe. Ik kom vaak van die brave kindjes tegen terwijl mijn zoon staat te schieten met zijn vinger en 'weg' zegt tegen gelijk wie.

dc

dc

17-01-2009 om 07:42

Tja

ik zou het nog een half jaartje aanzien, en bij 4 zeggen dat hij nu te oud wordt voor een luier en het zonder moet doen. Wel ruim van te voren aankondigen voor psychologische voorbereiding natuurlijk.

Het ene kind is nou eenmaal sneller dan het andere, en het is bekend dat poepen op de pot een hele grote stap is, wat veel later kan zijn dan plassen. Ik zou me dus nog geen zorgen maken.

En wat betreft onmogelijk brutaal gedrag, het is normaal. Grenzen testen. Consequent blijven is het enige wat je kunt doen.

Jopi

Dat hij "soms een poeslief en fijn kereltje is en dan veranderd in een monstertje"?

Oh, je dacht: Ik citeert haar even maar maak van de 'verandert' even een 'veranderd'?

Almonde

Verdomt, ik hat helemal niet gesien dad ik een schreiv vout gemaakd heb en zo jule onjuist sitir....
Verdien ik nu billenkoek? Of ga je me nu ook corrigeren dat het bille-koek moet zijn?

Sorry Jule, ik wil jou natuurlijk op geen en-kel-e manier een onjuiste spelling in je schoenen schuiven!!!

Het is wel heel erg als je iemand citeert en vervolgens van goed Nederlands fout Nederlands maakt. Dat kon niet onbestraft blijven! Ik wil je best billekoek geven als je dat graag wilt.

(mijn 'ik citeert' heeft gelukkig niemand opgemerkt, pfoe)

"Ik wil je best billekoek geven als je dat graag wilt."

http://woordenlijst.org/zoek/?q=billenkoek&w=w

Tja...

Dat zal best. Maar ik doe dan ook niet mee aan de laatste spellingshervorming. Ik schrijf ook gewoon pannekoek, da's logischer en het staat een stuk beter.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik laatst, toen ik voor de grap een taaltoets meemaakte met ruim 600 academische studenten, slechts op de tweede plaats eindigde.

Zo!

De 2e plaats? Knap hoor, je bent me er eentje Almonde! Heb je nog wat te melden over Jule haar probleem of ben je alleen bezig om anderen op hun schrijf- anex type- anex spelfouten te wijzen terwijl je die zelf net zo hard maakt? Zo niet, dan wens ik je veel plezier met je 2e prijs van de taaltoets (wat was het: een vulpen?) en praat ik graag met je verder in het topic "algemeen" als ik nog es zin heb om een taalpuristisch boompje met je op te zetten.

Jule, hoe gaat het nu met je zoontje?

Emmawee

Emmawee

22-01-2009 om 22:45

Jule

Een kind van 3,5 laat gedrag zien van een kind van 3,5. Dat kan heel vervelend zijn en je kunt er als ouder van schrikken en je ervoor generen. Hij gedraagt zich zo omdat hij zich wil ontwikkelen, omdat hij zijn impulsen volgt, omdat hij wil zien hoe jij reageert als hij niet jouw lieve fijne kereltje is. Ik vroeg soms zeer rustig "wil je misschien dat ik boos wordt?", waarop Stoffertje destijd gewoon "ja" antwoordde.
Monsterlijk gedrag hangt trouwens vaak samen met zeer basale zaken: honger, dorst, vermoeidheid, opkomende ziekte, of onduidelijkheid (niet weten waar je aan toe bent).
Wat die zindelijkheid betreft zou ik het accepteren zoals het komt. Wel kan het helpen om boekjes te lezen of verhaaltjes te vertellen over kinderen die op de wc poepen. Op een ontspannen manier (dus niet: zo moet jij het ook doen, maar meer zo van: zo kan het óók).
Heb jij de methode van zindelijkheidscommunicatie gebruikt? Daar lijkt het op, wat je beschrijft. Wij hebben dit met de jongste gedaan, met wisselend succes, overigens.
Groeten, Maw.

Als je

op iedere spelfout ingaat kun je wel aan de gang blijven jopi. Ik bewaar dat dan ook voor de heel bijzondere gevallen. Iemand anders citeren en en passant wat spelfoutjes invoegen is wel uitzonderlijk. Heb je trouwens wel eens van copy&paste gehoord, da's best handig.

(nog even wat pureren: het is annex en niet anex, het feit dat je het twee keer intikt sluit een tikfout wel zo'n beetje uit)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.