Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mary@nl

Mary@nl

14-10-2011 om 13:35

2012 naar middelbare school - voorlichting?

Hallo,

Mijn zoon gaat (pas) 2012 na de zomervakantie naar de middelbare school. Ik heb met hem met behulp van "hoe pak jij dat aan" het een ander besproken over roken en drugs.

Maar hoe doe je dat met voorlichting. Meisjes spelen nog geen rol bij mijn zoon. Hij vind meisjes nog stom. Maar een aantal vrienden van zijn leeftijd op de voetbalvereniging hebben al een vriendinnetje. Je hoort ook steeds vaker dat de kinderen tegenwoordig vroegrijp zijn. Moet ik dit onderwerp al aansnijden of maar op zijn beloop laten.

Hoe pakken jullie dit aan?

Groetjes Mary

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mary,

Ik zie de link niet zo tussen 'het moment van naar de middelbare school gaan' en 'seksuele voorlichting'. Wat heeft het 1 met het ander te maken?

Naar mijn idee is 'seksuele voorlichting' iets wat je in brokjes, als het zo uitkomt & min of meer het juiste moment lijkt aanbiedt aan een kind. Vanaf dat ze kleuter zijn (of eerder!) tot en met hun puberteit. Naar aanleiding van vragen die ze stellen, of dingen die gebeuren (zwangeren in de omgeving, broertje of zusje wordt geboren, ze hebben voor het eerst verkering). Door met ze te praten, of door boeken voor de juiste leeftijdscategorie in huis te hebben. Door te kijken waar ze aan toe zijn, of wat ze te wachten staat (borsten, ongesteld worden, natte dromen, you name it..wil je toch zeker weten dat je kind niet overvallen wordt door t een of ander)

En het ene kind is het andere niet, dus bij sommigen zullen dingen eerder aan de orde komen dan bij andere. Je hebt 12 jarigen die nog met playmobiel spelen & ook fysiek nog echte kinderen zijn, maar ook die het hoofd al vol hebben met hormonale onrust & lichamelijk al behoorlijk aan het veranderen slaan. Daar moet je als ouder ook rekening mee houden....

Ingrid

Marie

Marie

14-10-2011 om 15:06

Leuk boek - ben jij ook op mij

Hallo
Je kunt je zoon ook een boek geven over dit onderwerp. Zelf vind ik dit een heel goed boek:
"Ben jij ook op mij" van Sanderijn van der Doef
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/ben-jij-ook-op-mij/666765880/index.html
En anders staat hier ook nog wat interessants tussen?
http://www.ouders.nl/xpro9904.htm
Succes

Mary@nl

Mary@nl

21-10-2011 om 14:20

Dit zal ik doen

Beste Ingrid, Marie,

Bedankt voor beide reacties. Ik heb deze draad aangezwengeld omdat sommige vriendjes van mijn zoon al bezig zijn met meisjes en sommige hebben al gedachten over dingen die papa en mama doen.

Op dit moment vindt mij zoon meisjes maar "stom". Dus neem jullie beiden advies maar van harte.

Ik geeft antwoord op zijn vragen en wanneer wij in de bibliotheek zijn, zal ik per ongeluk/toeval wat betreffende (kinder)boeken uit het schap pakken.

Er breekt voor mijn zoon een nieuwe fase (middelbare school) aan. En degene die het allemaal spannend vind, ben ikzelf.

Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.