Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
pabrroda

pabrroda

14-12-2011 om 10:49

6 jaar en nog niet droog

Mijn zoon is van oktober 6 jaar en is s'nachts nog steeds heeeeel erg nat. Soms zelfs zo erg dat de pyama en bed nat zijn. Hij krijgt na 18uur geen drinken meer niks. Hij slaapt wel heel erg vast. Zijn kleine broertje van bijna 3 jaar is wel s'nachts droog en dat vind hij niet leuk want het lukt hem niet. Hoe oud moet je zijn voor een plas wekker en wat is eigenlijk een leeftijd waarvan je zegt dan plas je niet meer in bed. Moet ik me daar met 6 jaar niks van aan trekken of word het dan langzaam tijd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Chiropractor

ooit gehoord dat een kind wat op 6 jarige leeftijd ook nog regelmatig in bed plaste, zijn ze mee naar de chiropractor geweest, iets van een zenuw of dingetje in de nek waardoor hij zo diep sliep. Het precieze weet ik er niet van wel dat het werkte.

Hier

Ik heb gewacht tot zoon 8 was. Niet dat ik die leeftijd zo had vastgesteld hoor, maar rond zijn 8e begon hij het zelf vervelend te vinden om met een luier te slapen (hij was dus altijd nat, totaal niet zindelijk, nooit geweest). Plaswekker aangevraagd (werd door onze verzekering vergoed vanaf 7 jaar meen ik, of was 't 6? kun je even nakijken). Eerste paar weken waren een ramp, heb er nog een draadje over gestart, hij werd absoluut niet wakker van dat ding, en de rest van de straat wel Toen ging het langzaam beter, hij werd zelf wakker, weer wat later werd hij zelf wakker EN stopte hij met plassen (dus was dat broekje niet kleddernat maar stopte hij als hij dat geluid hoorde), en sinds gisteren zijn we zo ver dat-ie het van mij zonder wekker mag proberen.
Hm, lang verhaal, om je vraag te beantwoorden of het tijd wordt: hangt een beetje van je kind af. Vindt hij het erg vervelend om met een luier te slapen? Liggen er al slaapfeestjes/voetbalkampen in het verschiet? Dan zou ik het overwegen. Maar je kunt het gerust nog een tijdje aankijken.

Meer info

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGpatientenbrieven/NHGpatientenbrief/PBP2a.htm

Het komt vaker voor hoor, en in deze link zie je ook dat het meestal vanzelf stopt, al kan het soms lang duren.
Ik meen dat 10 - 15% van de kinderen tussen 6 en 8 jaar nog in zijn bed plast.

ishtar

ishtar

14-12-2011 om 11:06

Plaswekker

kun je prima mee beginnen als ze 6 zijn. Zeker als hij zelf gemotiveerd is, want dat is wel nodig. En jij moet er ook gemotiveerd voor zijn want het is wel even wat werk.
Ook onze jongste is mbv een plaswekker 's nachts droog geworden. (hij moest ook heel veel plassen 's nachts en sliep heel vast)
In het archief vind je een flink aantal plaswekkerdraadjes, daar staan ook veel ervaringen in.
Dat na 18 uur niet meer drinken is iets wat niet helpt.

pabrroda

pabrroda

14-12-2011 om 16:22

Is hij er wel aan toe

Hij vind het niet leuk dat het gebeurt in de luierplassen, maar gemotiveerd is hij ook niet. Dat hij niet meer mag drinken na 18 uur heb ik eens in een ander draadje als advies gekregen en je probeert natuurlijk alle adviezen mits het haalbaar is op te volgen. zal inderdaad eens met de verzekering bellen of hij al in aanmerking komt voor een plaswekker. Hij heeft gelukkig nog geen slaapfeestjes. Hij is het liefste thuis en slaapt niet graag bij anderen.

cqcq

cqcq

14-12-2011 om 20:40

Heel slecht advies

http://www.hvdgm.nl/ufc/file2/hgm_internet_sites/unknown/6e0f60525ec01436d6ffb602f536574a/pu/Bedplassen.pdf

Verbieden te drinken helpt niet tegen bedplassen. Het is volledig onnodig om je zoontje daarmee te plagen.

Fiorucci

Fiorucci

14-12-2011 om 21:53

Tip

Op www.bedplassen.org vindt je alle info. Plaswekker kan prima helpen, mits hij gemotiveerd is. De tip niet meer drinken na 18.00 is achterhaald.

pabrroda

pabrroda

15-12-2011 om 18:08

Oke

Dan hoef ik ook geen ruzie meer te maken dan kan hij gewoon een beetje drinken als hij gaat slapen.

Annet

Annet

15-12-2011 om 21:07

Pabrroda, niet een beetje drinken

Het idee van wel drinken totdat je gaat slapen is juist dat je urine aanmaakt. Je kunt niet zindelijk worden als je niet wakker kan worden van het moeten plassen. Daarom moet je een kind ook niet rond 23.00 uur laten plassen. Het kind is dan misschien droog de volgende ochtend, maar het is daarom nog niet zindelijk snachts.
Laat je zoon daarom zoveel drinken als hij wil in de avond. Misschien wordt hij juist wel wakker door de grotere drang om te plassen

Mamvantwee

Mamvantwee

15-12-2011 om 22:43

Yep

Mijn zoon was een week voor zijn zesde opeens zindelijk. Tot die dag had hij ook kleddernatte dekens en pyjama's. Dus het kan opeens over zijn....!
Wij hebben ook na wat pogingen met minder drinken de boel losgelaten. Hij mocht weer drinken voor het slapengaan want het maakte echt niets uit als hij niets dronk. Uiteindelijk is het gewoon vanzelf goed gegaan, zomaar van de ene op de andere dag. En sindsdien ook geen enkel ongelukje meer. Dus houd moed...

Groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.