Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

8 jaar, wat kunnen ze zelf?

Wat kunnen jullie 8 jarigen zelf?
Alleen naar school? Zelf ontbijt maken? Douchen? Tijd in de gaten houden? Kamer opruimen? Gesprekje houden met vreemden? Tafel dekken? Enz. Enz. Ben wel benieuwd hoe het bij anderen gaat.
Loes

Tja

Dit soort dingen verschilt zo heel erg per gezin, situatie, karakter van je kind......er zullen kinderen van 8 zijn die wat je noemt allemaal zelf doen, en er zijn er ook die niks doen/kunnen. Maar goed, omdat je benieuwd bent Mijn 7,5 jarige (telt dat ook?) gaat niet alleen naar school (2 km op de fiets), kan zelf ontbijt maken, kan prima douchen maar ik help met shampoo (want goed uitspoelen is wel zo handig), kan prima klokkijken, kan prima d'r kamer opruimen (als ik het vraag, zus van bijna 12 is er minder goed in), tafel dekken kunnen de kinderen maar meestal ruimen ze af.
Oh en een gesprek met vreemden: geen probleem voor mijn jongste maar mijn oudste zal dat niet zo snel doen.

Als ik kijk naar de kinderen in de klas van mijn dochter (zij is de jongste) dan zie veel verschillen. Ik ben zelf voor het stimuleren van de zelfstandigheid. Maar zo zitten niet alle ouders in elkaar

Knurf

Knurf

24-07-2013 om 12:37

Verschil tussen kunnen en doen

'Alleen naar school? Zelf ontbijt maken? Douchen? Tijd in de gaten houden? Kamer opruimen? Gesprekje houden met vreemden? Tafel dekken?'

Mijn dochter kon op haar 8e al heel veel (behalve zelf haar haren uitspoelen na het wassen). Maar of ze het ook deed, is een heel ander verhaal ....

Koolmees

Koolmees

24-07-2013 om 13:01

Iets kunnen

Iets zelfstandig kunnen, dat is een heel (leer)proces.
De noodzaak inzien van een actie (ik wil zelfgebakken koekjes), is stap 1. Dan moet je het juiste moment en plaats weten te kiezen om het te doen (2 uur 's nachts op de camping gaat het niet) . Dan moet de voorbereidingen kunnen treffen om het te doen (materialen opzoeken, kopen wat je mist, oven voorverwarmen). Dan moet je jezelf er toe aan te zetten om het werkelijk op dat moment te gaan doen (dus niet afgeleid toch maar met je broer gaan frisbeeën). Dan moet je het beginnen, je moet ermee doorgaan (ook als het best lastig is, omdat dat deeg kneden zwaar gaat). Je moet het afmaken (hier ligt er altijd nog een gedeelte van het deeg zielig in een hoekje omdat men 'geen zin' meer heeft). Je moet er weer mee kunnen stoppen ('een blik koekjes is voldoende schat'). Je moet het opruimen. En je moet evalueren om te kijken wat je de volgende keer misschien anders wil doen (volgende keer, dan zet ik de oven wat hoger).

Als al die stappen zelfstandig gaan, dan kun je het echt zelf. Mijn kinderen (tussen de 7 en de 16) hebben allemaal nog wel hulp nodig op verschillende deelstappen.

Mijn kind van 16 loopt nog regelmatig vast bij het stukje 'opruimen'. De koekjes zijn gebakken (heerlijk), maar de beslagkom staat nog in het water te wachten tot iemand hem uitspoelt en in de afwasmachine zet.

Vic

Vic

24-07-2013 om 16:01

Kunnen en doen

Mijn dochter kan bijna alles wat je opnoemt in je vraag. Het meeste doet ze ook wel, maar ze wil wel graag dat ik haar na het douchen afdroog. Compromis is dat ik haar haar doe, en zij de rest. Ontbijt maken doet ze niet, maar ik heb met haar afgesproken dat ze vanaf het nieuwe schooljaar 's morgens zelf haar ontbijt, tussendoortje en lunch maakt. Daar ben ik met oudste pas in de brugklas mee begonnen, maar groep 5 is natuurlijk net zo goed.
Dat gesprekje met vreemden vond ik wel een leuke. Ja dat doet ze vaak en graag, en soms heb ik dat liever niet want ze legt ons hele hebben en houden op straat.
Over kamers opruimen wil ik het niet hebben

Annika

Annika

24-07-2013 om 17:54

En mogen

Ook een open deur, maar ik vind niet altijd alles goed wat ze wil/kan...

Dochter van bijna 8 is (itt broer in het onderwerpje hierboven) best zelfstandig, kan veel (in verhouding) en wil ook wel veel, maar niet alles mag wat ze kan. Ze kan haar schooltas vullen maar ik doe het liever zelf om allerlei praktische redenen. In het weekend mag ze wel ontbijt / lunch maken.

Verder heb ik liever niet dat ze alleen naar school fietst en wil ik de laatste spoelbeurt van haar haar ook zelf doen, zonnebrand smeren etc.

Haren uitspoelen doe ik ook nog even zelf. Ze ruimt min of meer zelfstandig op, kiest kleding en trekt dat aan en uit, doet vies goed in de was. Kan boodschapje doen in de supermarkt (mits ik haar breng!). Denkt na over tijden en planningen, bemoeit zich met ons ouders als we dingen willen regelen, helpt haar broers, regelt zelf afspraakjes met vriendinnen en hun ouders (vraagt nog wel toestemming aan ons gelukkig), praat netjes met vreemden indien nodig. Tafeldekken en afruimen kan wel maar gaat onder zeer veel protest. Helpen met taart bakken en koken (komkommer snijden) gaat prima. Geen gedoe met hete pannen en vuur en ovens, dat mag ze nog niet.

En broer van 10 is weer een heel ander verhaal. Sommige dingen kan hij beter, sommige dingen minder goed of heeft hij minder behoefte aan om te doen. Hij is een stuk minder oplettend dan zij, dat scheelt ook.

Yaron

Yaron

24-07-2013 om 18:46

Onze achtjarige

Onze acht-jarige gaat al sinds groep 3, net 6 jaar, alleen naar school, is 3 minuten lopen in een klein dorp. Fietsen naar sport training, over een drukke weg, ook al een jaar. Douchen, haarwassen en afdrogen ook al een jaar of iets langer. Op de tijd letten is moeizaam, klokkijken geen probleem, opruimen heeft hij een hekel aan, maar kon zijn broer op die leeftijd prima. Thee/koffie zetten, ontbijt maken, tafel dekken vaatwasser in-en uitruimen kan hij zelf, even als soep koken, een boodschap halen bij de supermarkt. Een vreemde aanspreken doet hij indien nodig, zonder probleem.
Zoon is de tweede van vier kinderen en ik merk in mijn omgeving dat dat wel verschil maakt in het zelfstandig worden, ook trekt hij zich op aan zijn broer van 2,5 jaar ouder. Hij blijft ook wel af en toe een poosje samen thuis met zijn broer, als wij weg moeten, de jongsten zijn dan niet thuis. Sommige dingen zouden wel anders zijn als we in een andere omgeving, zoals een grote stad, zouden wonen.

guera

guera

25-07-2013 om 14:01

Met aansporing

Al die dingen helemaal uit zichzelf niet hoor. Dochter is 7,5 jaar. Maar zoon van 10 ook niet . Ze hebben vaak even een tipje nodig. Zo kunnen ze wel zelf hun haren wassen maar ze doen het niet als ze onder de douche staan. Ik moet ze vertellen dat ze vandaag echt eens de haren moeten wassen. Afdrogen kan ze maar vaak help ik. Alleen naar school niet (7 km). Gesprek met vreemden doet ze liever niet. Als ik haar help wel. Of als ik haar aanspoor een hand te geven en zichzelf voor te stellen (vaak zeg ik hardop: geef maar een hand en dan zeg je: hallo ik heet.....). Klinkt overdreven maar breekt voor haar het ijs een beetje en het wordt geen scene van (doe nou, pssst geef es een hand).
Klokkijken kan ze, maar echt zelf de tijd in de gaten houden niet. Dus als ik zeg: je mag tot 4 uur tv kijken dan lukt dat niet.
Bij mijn zoon van 10 wel inmiddels.
Ontbijt maken kan ze wel.
Dus veel kunnen ze al op deze leeftijd maar nog niet uit zichzelf is mijn conclusie. Beetje hulp van buitenaf of een hint of een tip

Yta Chalne

Yta Chalne

26-07-2013 om 08:18

Acht

Onze jongste (bijna acht): alleen douchen/ haren wassen/uitspoelen/afdrogen, brood smeren, tafel dekken. Alleen naar school fietsen: geen sprake van (geen idee of hij het zou kunnen, wellicht wel). Aankleden en kleding uitzoeken doet hij ook graag zelf. Kamer opruimen: is nog lastig te overzien, de wil is er wel.
Dat is wat 'ie kan. Maar eerlijk gezegd, met drie 'moeders' en een vader (zijn twee oudste zussen zijn 19 en 20) doet hij maar heel weinig zelf. Er is altijd wel iemand die 't graag voor hem doet, dat probeer ik echt een beetje bij te sturen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.