Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
groep5moeder

groep5moeder

21-09-2010 om 16:36

Afspraak is afspraak?

Dochterlief komt nu al een paar keer (in een periode van een paar weken) verdrietig thuis omdat ze met een klasgenootje had afgesproken en dat meisje op het laatste moment steeds weer met iemand anders afspreekt. Of het nu een afspraak tussen de middag of na school is, het gebeurt vaker.

Vanmiddag weer zo'n situatie, dochter staat er beteuterd (bijna in tranen) bij en ik vraag aan klasgenootje of ze een andere keer wil afspreken en dan ook echt wil spelen. Ja hoor, dat wil ze wel en ze loopt vervolgens naar haar moeder en begint te huilen. Ik nog wat tekst en uitleg gegeven bij moeder, maar er kwam niet veel reactie.

Heb net met dochter gesproken dat ze misschien moet doorkrijgen dat ze niet met dit meisje moet willen afspreken als dit steeds het resultaat is. Die boodschap zal nog een paar keer herhaald moeten worden, verwacht ik.

Nu slaat de 'twijfel' bij mezelf toe; had ik me er niet gewoon buiten moeten houden? Dit hoort natuurlijk gewoon bij opgroeien en sociale contacten onderhouden/opbouwen (en het was in mijn tijd niet veel anders).

Ik ben benieuwd of jullie hetzelfde gedaan hadden of juist niet.

Dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

21-09-2010 om 16:55

Jij hebt het andere kind aangesproken?

Ik begrijp je niet helemaal. Heb jij het andere meisje aangesproken op haar gedrag, waardoor zij huilend weg liep? Dat zou ik niet gedaan hebben. Mijn dochter heeft ook wel eens dit soort akkefietjes gehad, in beide rollen. Ze had eens afgesproken met een kind en haakte op het laatste moment af. Ik begon toen mijn verhaal tegen haar over het nakomen van afspraken, toen de moeder van het andere kind me op hoge toon onderbrak en een preek afstak tegen mijn dochter. Dat vond ik heel erg vervelend en irritant. Enerzijds omdat ik zelf al in gesprek was met mijn dochter, maar ook omdat het vreselijk hard aankomt bij een 7- of 8-jarige als een andere volwassene zo'n preek afsteekt. Ik vind dat kinderen dat onderling moeten regelen, en dat je als ouder hooguit je eigen kind kunt sturen hierin.

groep5moeder

groep5moeder

21-09-2010 om 17:03

Nee, juist bewust niet aangesproken op gedrag

Maar gevraagd of ze een andere keer wil afspreken omdat de afspraak nu steeds lijkt mis te gaan (of iets in die trant). Zeker geen preek of bozige reactie. Meisje liep ook niet huilend weg, maar begon bij haar moeder te huilen. Omdat ik dat vervelend vond juist omdat ik een positieve insteek had gekozen, ben ik even naar haar moeder gelopen.

Ik heb dochter thuis gesproken over het voorval (dat meer dan eens voorvalt) en niet op het schoolplein.

Ben het eens met je opmerking over sturen. Dat dacht ik dus ook te doen...

Starry Night

Starry Night

21-09-2010 om 18:19

Volgens mij...

... heb je het prima gedaan. Alleen heb je verder geen invloed op het verdere verloop nu. Dat zul je aan je dochter moeten overlaten. Die zal wellicht vanzelf het afspreken zat worden. Of het kwartje is bij betreffend meisje toch gevallen (anders ga je volgens mij niet huilen als iemand vriendelijk iets zegt) en verbreekt ze de volgende keer haar belofte niet.

MRI

MRI

21-09-2010 om 18:59

Wat mij dan ergert...

is de schijnbaar lakse rol van de moeder. Schijnbaar, want je weet niet wat ze thuis zegt tegen haar kind.
Ik heb hetzelfde meegemaakt en de moeder erop aangesproken maar eigenlijk erg soft, gewoon dat ik jammer voor mijn kind vond dat de speelafspraak niet door ging terwijl die de dag ervoor zo duidelijk gemaakt was tussen de twee kinderen. Daar stonden we nb allebei bij. Zij mompelde iets van 'ja maar hij weet toch niet wat hij vandaag wil'. Het was ook in groep vijf en ik vind zelf dat je je kind dan wel bij mag brengen dat afspraak afspraak is.

MR

Puck

Puck

21-09-2010 om 19:01

Wat ook vaak gebeurt

Is dat kinderen onderling afspreken zonder dat eerst thuis te overleggen of het überhaupt wel kan. Ik heb het ook wel meegemaakt dat mijn kind huilend kwam omdat ze toch niet bij Marietje kon spelen en ook andersom wel dat Pietje huilend wegliep omdat hij niet bij ons kon spelen.

Puck

Puck

21-09-2010 om 19:07

Aanvullend

Wat ook nog een mogelijkheid kan zijn is dat het betreffende meisje niet zo goed nee durft te zeggen als jouw dichter vraagt of ze wil spelen en daar op deze manier onderuit wil komen door dubbele afspraken te maken.

Puck

Puck

21-09-2010 om 19:09

Dichter

Misschien is je dochter wel heel poetisch aangelegd, maar ik bedoel natuurlijk gewoon dochter ipv dichter.

groep5moeder

groep5moeder

21-09-2010 om 20:50

Dank voor jullie reacties!

Het helpt me om te lezen hoe jullie er over denken. Het was zeker geen eenzijdige afspraak, waarbij een van de twee niet kon of mocht. Dan had ik het gewoon ook een gevalletje pech gevonden voor mijn dochter. Juist omdat de afspraak steeds afgezegd wordt om met iemand anders te gaan spelen/lunchen/..., zat het me dwars (omdat het mijn dochter dwars zit).

Ik laat het nu maar rusten, ik zie wel wat er gebeurt tussen de twee dames. Ik heb mijn dochter wel 'meegegeven' dat ze afspraken moet maken waar ze blij van wordt en dat zijn geen afspraken die keer op keer afgezegd worden.

Nogmaals dank!

Dat zou ik zelf niet links laten liggen

als mijn kind met een ander afspreekt en dan puntje/paaltje met een ander mee wil dan zeg ik daar wat van "kom zeg, zo gaan we niet met elkaar om, je gaat met X of je gaat met mij mee maar niet met Y mee". En als het haar overkomt dan zeg ik er niets van maar dan troost ik mijn dochter en zeg "dat is ook niet leuk, kom laat X maar, gaan we een lekker broodje kopen en samen iets gezelligs doen". En dan zou ik ook zo sturen dat mijn dochter haar niet meer vraagt, totdat dus die moeder naar mij toe komt en een harde afspraak maakt met mij dat er echt gespeeld gaat worden. En komt die moeder niet, dan ook prima. Maar ik zou dus wel voorkomen dat het weer een keer gebeurt.

Overigens kan ik mij niet herinneren dat zoiets ooit gebeurt is (vast wel maar ik heb het niet zo voor de geest). Ik ben wel erg gevoelig voor huilende kinderen, dus als er eentje huilend aan de kant staat omdat die is afgewezen kan die altijd wel met ons mee, en dat willen ze meestal wel, het maakt mij niet zoveel uit of er nu 2, 3 of 4 andere kinderen hier binnen zijn, zolang ze zich maar gedragen

Puck

Puck

23-09-2010 om 09:06

Maar dat werkt ook niet altijd goed manda

Wij hebben dus idd de situatie die jij beschrijft gehad. Liesje wilde niet met Puckdochter spelen maar met Marietje en kreeg van haar moeder ook de keuze: zeker niet met MArietjes, of mee naar huis of met Puckdochter. Liesje koos dan toch maar liever voor met Puckdochter mee en het gevolg was dat ik de halve middag met een strontchagrijnige Liesje zat die nergens zin in had. Er wat van zeggen had maar matig effect, maar eigenlijk was het fijner geweest als Liesje gewoon met haar moeder mee was geweest. In het vervolg ga ik dus voor de optie om nieteens de discussie aan te gaan en zeg gewoon net als jij tegen mijn dochter: kom op, dan gaan wij samen wel vanmiddag koekjes bakke'/knutselen/naar de kinderboerderij/whatever.

Wel hoor

want de volgende keer wordt er dan eerst goed nagedacht door Liesje en ook door puckdochter voordat er iets gezegd wordt. En dan zie je Liesje waarschijnlijk een tijd niet.

groep5moeder

groep5moeder

23-09-2010 om 22:30

Moeder klasgenootje deed het af met...

...ze is moe en je weet hoe meisjes zijn.

Tja, ik weet hoe meisjes zijn, maar om nu 'moe' als excuus voor het gedrag of het huilen te geven, dat ging er bij mij niet in. Nu 'overkwam' het mijn dochter, maar als mijn dochter zoiets zou doen (met A afspreken en dan puntje bij paaltje toch B vragen en A laten staan) zou ik ook zeggen dat er nu een afspraak met A staat. Dus of met A spelen of niets. Misschien is met z'n 3en spelen ook nog een optie...

Ach, het is inmiddels weer een paar dagen geleden en ik heb het alweer wat kunnen relativeren. Ik hoop dat het kwartje gevallen is bij mijn dochter en dat ze verstandiger afspraken maakt. Ben wel benieuwd of ik die moeder me nog zal aanspreken hierover; ik ga er niet meer over beginnen...

Moe?

Dat had dat meisje toch beter helemaal niet kunnen afspreken? Dat zou ik zelf eerlijk gezegd ook wel hebben gezegd tegen die moeder. En ook dat dit voor mijn kind helemaal niet leuk was.

Gr. Poezie.

Puck

Puck

24-09-2010 om 10:08

Je weet hoe meisjes zijn

Wat een oenige opmerking. Ze had beter kunnen zeggen, je weet hoe mijn meisje is.
Als een moeder zo'n insteek heeft dan zou ik mijn kind toch ook wel vertellen dat ze bij dat meisje kan verwachten dat afspraken op het laatst worden afgezegd en dat als ze dat niet wil ze beter een ander kindje kan uitzoeken dat zijn afspraken beter nakomt. En het argument moe: dan ook niet spelen met het andere meisje lijkt mij.
Ik zou de moeder er verder niet meer over aanspreken, ik denk dat bij haar het kwartje niet valt.
Overigens Manda: zoals jij het beschrijft, dat werkte wel. Het betreffende meisje is idd nooit meer geweest en daar was ik me toch rouwig om.. NOT.

T&T

T&T

24-09-2010 om 11:11

Meidengedoe...

Tja, zo is mijn dochter (groep 6) ook wel eens alleen blijven staan terwijl ze eigenlijk had afgesproken... en omgekeerd kwam zij laatst ook uit school met vriendinnetje achter zich aan, afgesproken de dag vantevoren, maar op dat moment voelde ze zich niet zo lekker, en moe, en ze wilde eigenlijk niet meer... beetje zeurderig vond ik het, maar ik heb geleerd mijn dochter hier toch serieus in te nemen dus stelde voor om een paar dagen later met vriendinnetje af te spreken. Dat was prima!
Verder hier nogal eens van dat "meidengestook" in de klas, zo van "als jij met truusje speelt ben je mijn vriendin niet meer" en daar kan ze heel weinig mee, en ikzelf eerlijk gezegd ook niet zo.
Broertje is een jaar jonger en lost dat heel simpel op door te zeggen "nou dan kom je toch niet meer!" soms nog met een gezellige toevoeging als "en dan hoef je volgende week ook niet meer te komen he! blijf maar daar, ben je nog niet weg?!" En het doet hem ook werkelijk niks! Als hij zegt "ga weg" dan bedoelt hij dat ook precies zo! dan hoef je er geen woorden meer aan vuil te maken. Ach, jongetjes zijn heerlijk gemakkelijk, de handjes zitten soms wat losser, maar dat stomme gestook en geklets, dat mist hij totaal
groetjes, Tess

MRI

MRI

24-09-2010 om 11:47

Meidengedoe?

lijkt me niet hoor, ik heb hetzelfde meerdere keren met jongetjes meegemaakt.

Fianna

Fianna

24-09-2010 om 17:44

Tess

'maar dat stomme gestook en geklets, dat mist hij totaal '

Jouw zoon mist dat misschien totaal, maar dat wil niet zeggen dat dat voor andere jongens ook op gaat. Ik zie dat gestook ook bij jongens. De grootste stoker, kletskous en manipuleerder die ik ooit gezien heb is onze buurjongen van 9. Echt niks heerlijk makkelijks aan!

T&T

T&T

24-09-2010 om 20:48

Jongens/ meiden

Ja, je mag natuurlijk niet generaliseren. Mijn manneke is naast het feit dat hij overduidelijk een jongetje is ook autistisch, daar is een leuke naam voor "extreme male behaviour". )
Ik weet natuurlijk wel dat niet alle jongens zo zijn, en zelf was ik als meisje ook geen typisch meisje... zoon heeft nu zo'n vriendinnetje die liever ondersteboven in een boom hangt dan met barbies speelt. Verder zitten in zijn klas nogal veel jongens, en merk ik in die klas dat het nogal op de "jongens manier" werkt; duwen, trekken, hyperdepieper rondrennen of zelfs wegrennen... mijn dochter zit in een klas die ongeveer 50/50 is, en ze zit veel tussen de meiden, die toch heel anders met elkaar omgaan.
" De grootste stoker, kletskous en manipuleerder die ik ooit gezien heb is onze buurjongen van 9. Echt niks heerlijk makkelijks aan!"
ennuh... zo'n buurjongen ken ik trouwens ook... volgens mij is het een nicht...hahaha
groetjes, Tess

Fianna

Fianna

24-09-2010 om 21:24

Tess lol

Wat moet ik lachen om jouw laatste zin, haha! Wie weet is het een nicht, zal eens op zijn bewegingen letten )

Trouwens kan best te danken zijn aan de autistische stoornis van jouw zoon dat hij zo is. Mijn oudste heeft dat ook en heeft ASS kenmerken. Heeft dan toch ook zijn voordelen hè!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.