Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Colette

Colette

14-12-2012 om 09:33

Altijd te laat! grrrr

Onze zoon heeft een vriendje. Lief kind, zou ik zo kunnen meenemen op vakantie. De ouders van het vriendje hebben een eigen bedrijf en ook al gaat hun kind naar de naschoolse opvang, krijg ik vaak het verzoek of het vriendje met mij mee mag na school (op de niet NSO-dagen). Meestal doe ik dat, ook omdat ik mijn eigen kind er een plezier mee doe.
De ouders zijn hele leuke mensen waarmee we inmiddels een soort vriendschappelijke band hebben opgebouwd. Maar zo langzamerhand begint mij het gevoel te bekruipen dat die vriendschappelijke band bestaat bij de gratie van mijn "bruikbaarheid" als een soort gratis, flexibele kinderopvang.
Nou is dat nog tot daaraan toe, dat doe ik ook zelf. Maar mijn probleem zit in het feit dat ze altijd te laat komen om hun zoon op te halen. En dan heb ik het niet over een kwartiertje.
Voor mij eindigt een speelafspraak rond 5 uur, half 6. Maar deze mensen komen rustig aankakken om 6 uur, half 7, soms nog later. Hun kind schuift dan gewoon aan en eet mee, zodat niet mijn hele planning in de soep loopt.
En bij het ophalen geen enkel excuus, nee, zij trekt gewoon haar jas uit en begint vervolgens te praten, aan een stuk door, vooral over zichzelf.
Ook als ik een concrete tijd met haar afspreek, komt ze rustig, niet gehinderd door enige gene, om 7 uur aanzetten. Kennelijk is mijn planning voor haar totaal irrelevant.

Inmiddels ben ik er helemaal klaar mee. Het punt is natuurlijk dat ik haar niet kan veranderen dus er zijn eigenlijk maar 2 oplossingen: of het vriendje kan nooit meer komen spelen bij ons, of ik moet het accepteren en alleen maar afspreken als ik verder geen plannen heb.

Wie heeft ervaring of tips?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gesprek

Ik zou het gewoon heel duidelijk tegen haar zeggen, zoals het is, wat jij verwacht aan verandering (aan de tijd houden) en anders zoekt ze maar een andere oppas.

Het is wel lastig omdat het vriendje bij je kind hoort, zeg maar. Maar je kunt ook zeggen: 1 vaste middag, 17.30 opgehaald, punt.

Zo te lezen is zij vooral met Haar Dingen bezig, en daar hoort haar kind dus ook bij.

Puck

Puck

14-12-2012 om 10:01

Erover praten?

Je zegt dat je haar niet kunt veranderen? Heb je er wel eens over gesproken dat je het niet fijn vindt dat ze zo laat komt en hebben jullie afspraken gemaakt over hoe laat ze haar kind komt ophalen? Je zegt dat voor JOU een speelafspraakje om 5 uur/half 6 eindigt, maar misschien realiseert ze zich dat helemaal niet. Als je een soort van vriendschappelijke band hebt opgebouwd moet het toch mogelijk zijn om dit te bespreken en aan te geven hoe jij het voelt. Uit jouw posting proef ik vooral verwijten naar haar, maar misschien zijn die helemaal niet terecht omdat de moeder zich helemaal niet bewust is dat ze jou irriteert.

Colette

Colette

14-12-2012 om 10:15

Duidelijkheid

Het klopt dat ik nog niet eerder heb uitgesproken dat ik het vervelend vind dat ze altijd te laat is. Dus dat ga ik de volgende keer doen.
Waarschijnlijk heeft ze inderdaad niet eens in de gaten dat ik me rot erger aan haar ophaaldiscipline.

Maar eerlijk gezegd, als je elke week je kind bij iemand anders wilt parkeren... ik weet niet hoor. Ik zou me dan na een half jaar wel een beetje bezwaard gaan voelen. Aan de andere kant, als die ander het oke lijkt te vinden...
Duidelijkheid is hier waarschijnlijk de sleutel

Dank!

amk

amk

14-12-2012 om 13:44

Invullen

"Maar eerlijk gezegd, als je elke week je kind bij iemand anders wilt parkeren... ik weet niet hoor. Ik zou me dan na een half jaar wel een beetje bezwaard gaan voelen. Aan de andere kant, als die ander het oke lijkt te vinden..."

Hier ben je aan het invullen voor de ander.

En idd als je het nog niet gezegd hebt dan vullen zij in: "het is goed, ze heeft er geen bezwaar tegen, anders zou ze het wel gezegd hebben, we zijn toch bevriend."

Begin daar in elk geval mee. En als het dan niet veranderd, dan kun je 2 dingen doen: of vriendje komt niet meer, of je gaat opvangkosten berekenen.

Bellen

Wij hebben ook regelmatig een zelfde soort situatie. En je gaat je toch ergeren......Wij bellen tegenwoordig gewoon na een half uur met de mededeling: ben je er al bijna? Wij gaan namelijk zo weg/eten/enz....Werkt erg goed want de laatste keer reed de ouder net de straat in op dat moment. Was al heel wat, 'slechts' een half uur te laat.

Verder sluit ik me bij de rest aan: gewoon aangeven dat je het niet fijn vindt.

suus36

suus36

14-12-2012 om 17:20

Hier

Ik had ook zo'n gezin die erg op mij leunde. Tot ik 1x een gunst vroeg. Kon niet. Ik ben toen gewoon bij ieder verzoek nee gaan zeggen. Na 3x nooit meer iets gehoord. Vriendschap bleek werkelijk niets voor te stellen.

Groetjes,
Suus

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Laminaat

Laminaat

14-12-2012 om 23:09

Wel accepteren

Beste Colette,

Mijn kinderen hebben ook vriend(innet)jes met zulke ouders. Ik accepteer het moeiteloos. Kinderen zijn bij mij altijd welkom, zolang ze zich goed gedragen. En zolang ze in het schema van mijn huishouden passen. Dat betekent dat mijn kinderen aan tafel, naar clubjes, aan hun huiswerk en naar school gaan wanneer ik vind dat dat moet. Wie daar verder in past, is welkom. Ik zal niets doen of laten om het de bezoekkinderen/ouders moeilijker of makkelijker te maken, dus als ik mijn kinderen naar hun clubje of anders ga brengen, bel ik ruim van tevoren de "dump"ouders op om te vertellen dat hun kinderen alleen in mijn huis zullen zijn, dan wel (als ze een eigen huissleutel hebben en oud genoeg zijn om zelf naar huis te gaan) alleen thuis zullen zitten.
Ik heb hier ook wekelijks een achtstegroeper die soms een uur of langer zichzelf moet bezighouden als mijn dochter (eerste V.O., haar vriendinnetje) haar huiswerk moet maken. Geen punt. Als míjn huishouden/gezinsleven er maar niet onder leidt.
Lunch, thee en avondeten kunnen ze allemaal van me krijgen.
Alleen moeten ze een halfuur voor bedtijd naar huis.

Niet alle ouders hebben de luxe veel tijd aan hun kinderen te kunnen besteden. Ik wel, en ik deel dat met liefde.
Ik had vroeger gelukkig ook een lieve tante en buurvrouw bij wie ik altijd terecht kon. Ik zal dat nooit vergeten.
Groetjes,

Laminaat

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2012 om 14:00

Oh laminaat

Dat klinkt wel heel gezellig bij jullie.

Rafelkap

Rafelkap

15-12-2012 om 16:47

Weegschaal

als het zo'n lief kind is dat je zo mee op vakantie mee zou nemen en de vriendschap is goed, dan hoeft het voor mij allemaal niet op de weegschaal. Integendeel; bij ons hoef ik ook geen moeite te doen door kinderen weer op te halen. Hier komen sommige kinderen ook vaker hier dan andersom.
Colette, ik denk alleen dat je betere grenzen moet stellen als die moeder dat niet doet. Sommige mensen zijn daar van nature wat gemakkelijker in, vooral als jij die niet aangeeft

Mari

Mari

15-12-2012 om 19:06

Laminaat!

Wat een gave opstelling.

Er is nog een 3e oplossing

Colet, je schrijft dat je 2 oplossingen ziet, maar er zijn er natuurlijk veel meer. Een 3e oplossing is dat je je grenzen duidelijker communiceert naar de betreffende moeder en daar ook naar handelt. Je kunt de moeder inderdaad niet veranderen, je kunt alleen zelf veranderen.

@Laminaat: wat een mooie manier om in het leven te staan, daar kan ik nog veel van leren. Bedankt voor je reactie, het helpt mij te relativeren!

nathalie

nathalie

15-12-2012 om 22:27

Het werkt niet altijd zo

Dat klinkt leuk zoals het bij Laminaat gaat, maar daarvoor heb je nog altijd wel de medewerking van de andere ouders nodig. Als de regel is dat de kinderen uiterlijk een half uur voor bedtijd opgehaald moeten worden en dat gebeurt gewoon niet, dan is het niet meer zo gezellig.
Colette vertelt dat de moeder van het vriendje zich gewoon niet aan de afgesproken tijd houdt.(Ook als ik een concrete tijd met haar afspreek, komt ze rustig, niet gehinderd door enige gene, om 7 uur aanzetten. Kennelijk is mijn planning voor haar totaal irrelevant.) Ik zou me daar ook aan gaan ergeren en me gebruikt voelen. Mensen gaan daarmee over je grenzen heen. Een echt oplossing heb ik niet voor je, alleen nog eens héél duidelijk een tijd afspreken en als ze weer veel te laat komt héél duidelijk zeggen dat je daar van baalt.

dc

dc

16-12-2012 om 09:11

Knurf

De fransen eten brood na de maaltijd. Met kaas. Zo heb je nooit te weinig

Altijd mee-eten

Ooit was ik bij een vriendin en werd ik naar huis gestuurd omdat ze gingen eten. En ze hadden maar 4 slavinken, zei die moeder. (ik zal toen een jaar of 15 geweest zijn).

Bij mij kan iedereen aanschuiven. Ik haal wel wat uit de voorraad. Of ik doe er wat water bij. Of ik geef een boterham na (nooit nodig geweest maar is wel voorradig). Of ik maak als toetje wortelpannenkoekjes met specerijen, jammie.

Ik kan dan ook een heel eind mee met de Laminaat-methode. Wij gaan gewoon door met waar we mee bezig zijn, met of zonder gezelschap.

Fiorucci

Fiorucci

16-12-2012 om 10:33

Knurf

Ik hanteer ook de Laminaat methode, maar dat is makkelijker omdat je met drie pubers toch al veel kookt, er kan altijd wel een bordje vanaf. Al gebeurt het ook wel dat ik nog even drie pizza's uit de vriezer trek omdat er drie ontheemde pubers tegelijk op de stoep staan. En om die reden moet ik inmiddels wel grenzen stellen, mijn zoon heeft teveel vrienden die nogal eens uit huis gegooid worden....hij nam namelijk vroeger gewonde egeltjes mee naar huis, nu vrienden..

Tineke

Tineke

16-12-2012 om 10:36

Altijd mee-eten?

Ik vind het altijd lief en gastvrij, maar hoe doen jullie dat dan financiëel? Als ik iedere dag mee-eters zou hebben, dan is na drie dagen het weekbudget op. En slavinken laten zich moeilijk aanlengen met water, of heb je daar een supertruc voor, Rodebeuk? Iets uit de voorraad? welke voorraad? Brood en kaas om te weinig avondeten te compenseren? Leuk, maar dan kom ik aan het eind van de week brood en kaas tekort. Laat zich ook alweer zo moeilijk aanlengen met water.
Eens per week lukt wel, maar iedere dag? Daar hoort toch een ander inkomen bij, denk ik.

Sancy

Sancy

16-12-2012 om 11:28

Zoete inval

Mijn ouderlijk huis stond bekend als de zoete inval. Veel kinderen, en dus ook veel vrienden en vriendinnen die op bezoek kwamen. Bovendien zaten we allemaal op een teamsport en kregen we ook de halve vereniging over de vloer. Kaatje, als er een extra bord werd bijgezet, hoefden wij maar 1 hapje per persoon af te staan om iedereen een goede maaltijd te geven Een vriend van mijn broer had de gewoonte in het weekend precies rond etenstijd binnen te stappen, via de keuken want de voordeur werd niet gebruikt. Als wij aan de soep zaten, droeg hij wel eens als ober de volgende gang binnen. Of we hoorden hem in de keukenkastjes rommelen en dan kwam hij met bord en bestek de kamer in. Zo was er ook een meisje, enig kind, die een half jaar lang liggend op de vloer van de woonkamer bij ons haar huiswerk maakte. Ze vond het zo lekker rustig ondanks al die mensen in huis want er was geen ruzie zoals bij haar thuis, waar haar ouders in scheiding lagen. En ondanks hun grote gezin vonden mijn ouders het geen probleem om een pleegkind van 17 te begeleiden naar zelfstandigheid.
Het heeft er toe geleid dat bij mij ook altijd iedereen welkom is.

Sancy

Sancy

16-12-2012 om 11:31

En in dit geval

In dit geval zou ik het bespreken met de moeder van het kind. Mijn insteek zou dan wel zijn: het kind is en blijft welkom.

Fiorucci

Fiorucci

16-12-2012 om 15:15

Kaatje

De keren dat hier iemand meeeet, zo vaak is er ook een kind van mij niet thuis tijdens het eten. Dus dat kun je redelijk tegen elkaar wegstrepen. Mijn middelste zoon wordt vaak uitgenodigd door andere ouders, mijn oudste studeert en heeft vaak tot halverwege de avond les, de jongste slaapt regelmatig bij haar vriendin. En als de middelste oefent met zijn band, en ze zijn klaar om 19.30, dan laat ik de bassist geen 20 km fietsen naar huis, die krijgt eerst warm eten. En als een vriend van hem thuis de deur uitgezet wordt, ja, die krijgt dan ook warm eten en een bed. Dan ben ik maar een weekdier en dan maar iets anders niet doen. Brood en een bed heb ik altijd.

Tja

Ik kan me goed voorstellen dat het lastig is vooral als je zelf niet zo'n groot budget hebt. Maar het is vooral improviseren en dan lukt het allemaal wel. Misschien ben ik wel een watje maar ik vind het geweldig als mijn zoon (met autisme) zijn inmiddels behoorlijk grote vriendengroep over de vloer heeft. Bovendien mag hij ook altijd elders eten en logeren at random, dus dat is voor mij toch wel het minste. Ik doe het met een beetje extra plezier. Bovendien zijn ze niet moeilijk. Ze doen het met siroop, brood en een grote pan macaroni of rijst en anders met ieder een halve gehaktbal of zoiets. Ik bied inderdaad soms wat extra brood aan of een kopje soep uit blik erbij. En als ze samen afspraken nemen ze vaak allemaal zelf wat mee een drinken en chips e.d. Ik geniet ervan. Ik kan me ook voorstellen dat je er niet zo van geniet als je denkt aan het gedoe voor jouzelf dat het met zich meebrengt. Er ligt hier nog een berg aan gewassen beddegoed van de laatste pubersovernachting om in de kast gevouwen te worden. Maar dat doen we dan wel een keertje samen.

Maylise

Maylise

16-12-2012 om 15:29

Geen bezwaar

Als het een lief kind is en ze leuk speelt met mijn kinderen dan zou ik er niet zo'n probleem mee hebben. Extra bord bijschuiven is ook niet zo'n werk.
De ouders kun je waarschijnlijk toch niet echt veranderen en persoonlijk zie ik niet in waarom het bezwaarlijk zou zijn als ze regelmatig mee eet.
Maar goed ik kook ook niet precies afgepast. Dat heb ik ook nooit gedaan. Zelfs toen we maar met z'n drieën waren had ik altijd wel wat extra voorraad in huis. Misschien niet altijd geweldige kwaliteit maar gewoon een extra blikje tuinbonen en wat soep of zo. Dat kost bijna niks en is eindeloos houdbaar. Nooit een probleem geweest dus om een extra eter te hebben.

Altijd mee-eten...

Dat wil niet zeggen dat er iedere dag bezoek is, zo zoet is deze inval niet. En ja, natuurlijk is dat makkelijker met een hoog inkomen. Toen wij 400 euro over hadden voor alles na de vaste lasten stond ik er net zo in.
Om je een idee te geven, die slavinken snijd ik dan in vijf stukken en dan krijgt elk vier stukken.

Verder maak ik heel vaak groentesoep van ui, wortel en groenten van het seizoen, al dan niet met linzen.

Dus die gast eet dan niet meer vlees maar meer groente.

En verder is mijn oudste 11 dus mee-etende pubers zijn hier nog niet aan de orde geweest.

Op het gevaar af om een enorme OOL-blunder te begaan, maar in 'andere culturen' is het dus ondenkbaar dat je mensen weg zou sturen rond etenstijd. Daar dring je juist aan dat ze blijven. En inderdaad, dat kan betekenen dat je zelf de rest van de week brood met nix eet. Je deelt wat je hebt. In de arme tijd betekende dat dat de soep erg waterig kon worden.

Het is ook maar net wat voor verwachtingen er leven. Een gast hoeft toch niet meer te verwachten dan wat wij zelf eten? Ik heb soms het idee dat er een heel ander concept van gastvrijheid leeft in NL, dat gasten vaste dingen mogen verwachten. Keuze uit dranken, en een Hele Slavink. Dat is dan weer voor mij heel onwennig, dat heb ik vaak ook niet in huis (zeker die dranken niet). Dan voel ik me vanuit Hollandse optiek heel ongastvrij omdat ik geen cola of sap heb.

Overigens vind ik het een beetje vergezocht om te gaan redeneren vanuit de situatie dat er iedere dag iemand mee-eet. Dat is absoluut niet aan de orde hier. Maar áls er iemand aanwezig is, is diegene altijd meer dan welkom om ook aan te schuiven.

Dat gevoel dat je de deur uit wordt gewerkt omdat het gezin aan tafel gaat, dat vind ik echt onbeschrijfelijk.

Oh en of ik een hotel ben: ik zou het inderdaad enorm gezellig vinden als er iedere dag mensen mee eten. Er is een tijd geweest dat een vriendin van mijn oudste hier heel vaak mee at. Hij at ook weer vaak mee bij haar trouwens. Misschien hadden we dan over en weer met vouchers moeten gaan werken?

Het werkt trouwens ook de andere kant op

Niet alleen zijn mijn kinderen ook weer welkom bij die andere mensen, maar mijn gasten helpen vaak ook mee bij koken en afwassen. Dus ik ervaar het gewoon niet als last.

Twee jaar geleden had ik de hele familie over de vloer, rond de 20 man, en toen heeft mijn Zwitserse oom de vaatwasser gevuld terwijl mijn Duitse neven de meubels terugzetten. Die oom liet me toen zien dat wij een kleine-kopjesrekje hebben in de vaatwasser. We hadden dat ding al negen jaar!!! van die dingen dus. Andere kant van de familie had wijn meegenomen, weer andere hielp met bakken.

Het is gewoon een kwestie van mijn huis is jouw huis. Simpel zat!

Maylise

Maylise

16-12-2012 om 17:06

Knurf

Elke week vind ik niet zo heel vaak. Ik vind een extra kind nooit zo bezwaarlijk mits alles harmonieus toegaat en het kind gewoon meegaat met de stroming binnen het gezin.

De meeste ouders vinden het toch ook wel leuk om hun eigen kinderen te zien dus vaker dan 1x of 2x per week zou toch wel niet voorkomen. En als dat altijd vaker is dan gaat het waarschijnlijk om een thuissituatie waar (tijdelijk) iets aan de hand is.

De keren dat een kind hier echt elke dag kwam ging dat inderdaad om kinderen waar het thuis even niet zo fijn was door de omstandigheden dus dan is het alleen maar prettig als je zo'n kind wat op weg kan helpen.

Ik merk dat het bij mij wel scheelt wie de gast is. Sommige kinderen kan ik hier prima vaak over de vloer hebben maar sommige kinderen vragen toch veel meer energie en begeleiding en dan zou ik ook eerder nee zeggen maar dat gaat dus ook om spelen in het algemeen.

dc

dc

16-12-2012 om 17:07

Financieel?

Dan haal je pakken goedkope pasta in huis en voer je die met boter.

Het gaat erom dat je ze liever ziet gaan dan komen, en je dus van nature niet gastvrij bent. Dat is echt een cultureel iets, en ik schaam me echt rot voor de nederlandse het is 5-uur we gaan zo eten, tijd om weg te gaan, houding. Als er iemand is, dan vind ik altijd wel wat te eten, en dat hoeft helemaal niet bergen geld te kosten. Gisteren heeft een salesman meegegeten. Kwam rond etenstijd met een interessant aanbod, binnengelaten en gewoon ook een bord voorgeschoteld. Gezellig juist

liedewij

liedewij

16-12-2012 om 18:38

Grappig; zo vanzelfsprekend

Grappig; ik las het bericht van Laminaat. Bij ons gaat het net zo. Vanzelfsprekend eten vrienden/ vriendinnen mee. Tussen de middag eten er 3 x per week andere kinderen mee omdat ze een hekel hebben aan de overblijf. Als het gezellig is is het prima. Wil ik ook nog rekening houding met vega's en moslims. Als het zo uitkomt blijven ze slapen. Maar ik gooi echt m'n programma niet om. Wij werken wel allebei, hebben 4 kinderen in de leeftijd van 6-13 jaar. En het loopt zo vanzelfsprekend.
Het verbaast mij dan te zien dat het bij anderen niet vanzelfsprekend is. Ik zie dat ook om mij heen. Vaak zijn het mensen die weinig flexibel zijn. Snel het overzicht kwijt raken en gehecht zijn aan hun eigen ritme. (werk en sportafspraken worden dan zo snel als excuus gebruikt; alsof ik dat niet heb)Ik heb mij daar wel aan gestoord maar ben inmiddels in gaan zien dat ieder mens anders is en ik niet van een ander verwachten mag dat hij dezelfde keuzes maakt als ik.
Ik merk soms wel dat er misbruik van gemaakt wordt; ouders die oppas uitsparen vanwege mijn gastvrijheid. Daar ben ik dan weer snel klaar mee. Ik zeg er wat van; dat ik dat geen prettig gevoel vind. Is nu 2 keer voorgekomen. Was daarna direct afgelopen. 1x begrepen ouders het. De andere keer waren ze hoogst beledigd. Jammer, maar helaas.

Kaatje; ik ben mij er van bewust dat dit kan als je financieel wat ruimer zit. In jouw situatie kan ik mij voorstellen dat het financieel niet kan. (laatst heb je benoemd hoeveel er binnen komt bij jullie en dat je daarvan rond kunt komen. Ik denk er regelmatig aan; ik besef dat ik verwend ben. Met een bovengemiddeld inkomen en toch nog het gevoel hebben 'zuinig'te moeten leven)Het lijkt mij lastig minder gastvrij te kunnen zijn dan ik zou willen.

Logistiek

Ik weet niet hoor, er wordt hier wel zo makkelijke gezegd: iedereen kan gewoon mee-eten, maar ik loop dan toch tegen wat probleempjes aan. Stel een kind zou om half 6 opgehaald worden. Tegen die tijd heb je net het eten klaar en dan blijkt kind nog niet opgehaald. Als je dan niet geneog hebt, ga je er dan nog wat bij maken? Enfin, je schept zo'n kind ook wat op, grote kans dat zijn ouder net aanbelt als 'ie halverwege z'n prakje zit. En dan? De rest laten staan? Op laten eten terwijl de ouder wacht? Ouder ook maar aan laten schuiven?? Soms heeft zo'n ouder ook nog andere kinderen bij zich...
Andersom, stel ik kom een keer net wat te laat mijn kind ophalen, dan ben ik ook niet blij als 'ie mee zit te eten. Ik heb natuurlijk thuis ook op 'm gerekend en blijf dan dus met eten zitten...
Kortom, jullie laten het allemaal zo mooi klinken, maar zo eenvoudig is het allemaal niet. Maar misschien moet je uit het juiste gastvrije hout gesneden zijn om hier mee om te kunnen gaan... (en dat ben ik niet)

Mea Proefrok

Mea Proefrok

16-12-2012 om 20:25

Oef

Ik kan alleen op woensdag en in het weekend speelafspraakkinderen bij ons thuis ontvangen. En ja, die blijven best vaak eten. Het zijn zesjarigen, die eten je de oren bepaald niet van het hoofd. Nou ja, er zit een jochie bij dat enorm kan hamsteren, maar die heeft er weer van die glimwangen bij .
Ik zou het wel vervelend vinden om als gratis oppas te worden gebruikt en dan ook nog door iemand die stelselmatig te laat komt. Daar zou ik iets van zeggen. Gewoon, niet te zwaar maken, iets als "ik wil dat je x echt uiterlijk om zes uur ophaalt, anders komt onze planning telkens enorm in de war. Sorry dat ik het niet eerder heb gemeld, dat was ook een beetje onhandig van mij, maar ik wist gewoon niet hoe ik het duidelijk moest maken. Ik zeg het nu maar eerlijk want ik wil graag dat we vrienden blijven en dat x gewoon gezellig bij ons blijft komen." Zoiets.
Er zit op zich best iets in het argument dat eters duur (kunnen) zijn. Als je van te voren afspreekt, haal je misschien van alles in huis aan wijn, sapjes, voorafjes en toetjes. Dat is echter wezenlijk anders dan een kind aan huis wat gewoon wat langer blijft. Desnoods smijt je wat extra vissticks in de oven of je schilt wat extra fruit als toetje.
Nee, het meeeten zou ik totaal niet erg vinden, gezellig juist. Gelukkig vinden mijn man en kinderen het ook erg leuk als er iemand blijft eten. Maar ik zou wel degelijk vallen over dat late ophalen en dat stilzwijgend fungeren als oppas. Dat is gewoon niet fair.

Maylise

Maylise

16-12-2012 om 20:37

Jippox

De meeste kinderen die op bezoek komen ken je natuurlijk wel wat en de ouders ook. Je weet dus meestal wel of de moeder sowieso veel later komt of altijd op tijd is maar nu even een keer een paar minuten te laat. Dus daar kan ik het wat op aan passen. Als ik weet dat moeder van x altijd op tijd is en nu even wat later is en dat ze thuis de maaltijd klaar heeft staan dan laat ik x niet mee eten omdat ik weet dat x thuis gaat eten en zijn moeder er zo zal zijn. Natuurlijk kan je een keer daarmee de fout in gaan maar dat is dan ook niet zo'n ramp.

Wat betreft hoeveelheden koken. Ik kook altijd redelijk ruim omdat het per keer verschilt hoeveel iedereen eet. Ik eet ook niet altijd even veel en van te voren is het vaak lastig in te schatten. Dus meestal kook ik toch iets te veel. Wat overblijft kan dan de volgende dag worden gegeten als lunch of in de vriezer voor een kliekjesdag. Ik zou niet echt weten hoe ik 100% afgepast moet koken. Dan zou iedereen echt elke dag precies dezelfde hoeveelheid moeten eten en in de praktijk is dat niet zo.

Mocht ik een keer wat te weinig hebben dan maak ik een extra salade en leg wat extra brood op tafel of trek een blikje open of iets dergelijks. Blikvoer is niet echt heel lekker maar heeft wel drie grote voordelen: het is goedkoop, binnen een paar minuten klaar en lang houdbaar. Dus zelfs op het moment suprême kan je nog wat improviseren.

nina b.

nina b.

16-12-2012 om 20:39

Ja jammer

toch wel heel bijzonder hoe 2 mensen 1 berichtje zo totaal verschillend kunnen lezen: ik zie werkelijks niets verwijtends in de berichtjes van oa laminaat. het is een iedereen is welkom instelling (met wel heel duidelijk haar grenzen , de rest van het gezin gaat zich niet aanpassen).
"beauty is in the eye of the beholder" zullen we maar zeggen, lijkt me niet fijn als je alles zo leest.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.