Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Wiz-zy

Wiz-zy

30-08-2012 om 16:10

Ben ik nou zo harteloos (fietsen in de regen)

Dochter (11, gr8) fietst al een tijdje zelf naar sport. Ruim 4km. Toen dat net was dat ze zelf mocht bracht ik haar met regen even weg. Wel op de fiets, want ik heb geen auto. Dat zit ze achterop en wordt toch minder nat. Maar nu zijn we toch alweer een seizoen verder en ze mag ook alleen terug (als het nog licht is). Joepie, was haar reactie.
Maar vandaag regent het dus. Op buienrader kan ik zien dat het zo droog is, maar het staartje van de bui die pakt ze mee.
Dus dochter verwachtte dus dat ik haar zou brengen. Het regende bij school al en ze begon direct: je brengt we wel he! Ik zei van niet. Pfff nou de reactie laat zich raden (kleine prepuber...). Maar mijn dochter kreeg dus bijval van een moeder. Die vroeg aan mij waarom dan? En ze bood bijna aan om haar met de auto te brengen. Ze vond het echt serieus heel sneu voor mijn dochter.
Ze bracht dit overigens niet lullig naar mij toe hoor, maar meer dat ik geen auto had dus.
Maar kom op he! Zijn kinderen tegenwoordig oplosbaar ofzo? In mijn ogen is het vrij normaal om door de regen te fietsen. Ze heeft een goede jas en kan ook nog een regenbroek aan (dit vertikt ze dus). En als ik haar breng worden we toch allebei nat? Ik vind gezien haar leeftijd dat ze best alleen door een buitje kan fietsen, maar die moeder dacht daar echt heel anders over. Die brengt haar kinderen met de auto als het regent; ook haar kind van 15 (maar dan niet naar school, want dat is anders..).


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

30-08-2012 om 16:23

Nee hoor

Nee hoor, ik zou ze ook laten fietsen. Zeker als ik zelf geen auto had. Twee mensen nat laten regenen in plaats van 1, dat zou ik helemaal onzinnig vinden. Ik krijg dan wel eens een schuldgevoel omdat ik hier een auto heb staan, maar vind het ook onzin om ze overal en nergens heen te brengen. Ik zou het alleen doen als het echt stort van de regen, niet voor een gewoon buitje. (en alleen omdat ik een auto heb, op de fiets zou ik dat niet meer doen, twee keer heen en weer)

Guinevere

Guinevere

30-08-2012 om 16:53

Niet de kinderen, de ouders

Niet de kinderen zijn van suiker, de ouders! Daarnet stond de hele gang van de school weer vol met ouders die vertelden dat ze gauw de fiets in de schuur hadden gezet en de auto hadden gepakt om de kinderen te halen. En nou, het regende wel, maar niet extreem hard en koud was het ook al niet.
Kinderen hebben er veel minder last van, ik zie er nu een lading lekker buiten spelen in de stromende regen.

Snuggle's

Snuggle's

30-08-2012 om 17:03

Geen auto

Nee dat zou ik ook niet doen op de fiets. Eerlijk gezegd zou ik geloof ik sowieso al weinig zin hebben om met een 11 jarige achterop de fiets te fietsen en al helemaal niet omdat kind dan minder nat wordt en ik als een soort regenscherm kan dienen. Ik breng dochter van 10 elke dag op de fiets naar school, 4 km, maar het is eigenlijk nog nooit zelfs maar bij me opgekomen om haar achterop te nemen als het regent. Dus misschien ben ik wel heel erg ontaard haha.

Ook geen 2e auto

Mijn zoon fietst ook door weer en wind, storm en regen, sneeuw en gladheid. Het is niet anders, ik heb geen auto tot mijn beschikking.Als het soms met bakken uit de hemel valt en `s morgens vroeg nog pikkedonker is vind ik het wel eens een beetje zielig. Of bij extreem koude temperaturen.
Er staat geen auto maar anders zou ik hem denk ik af en toe wel brengen en halen. Zoon zelf klaagt nooit, hij weet dat er geen alternatief is, ook geen openbaar vervoer.
Zelf doe ik ook alles op de fiets, ook met slecht weer.

Zeiknat

Dochter fiets regelmatig zelf van en naar school, 2 km enkele reis. Het was een keer echt mega hard gaan regenen en ze kwam echt zeiknat thuis. Zelfs d'r ondergoed was nat. Maar je had d'r grijns moeten zien, dat ze het toch maar mooi gedaan had. Ik was een trotse mama

Ik vind zelf eerlijk gezegd die moeder betuttelend. Ze fietst normaal die afstand toch ook? Wordt ze groot en sterk van

Noem mij dan maar verwend..

Ik zou zelf echt geen 4 km (+ 4 km terug) door de regen fietsen, een echte bui welteverstaan geen miezerbuitje. En als ik dat zelf al niet zou doen, zou ik dan dus ook niet aan mijn kinderen vragen. Ik heb er echt een bloedhekel aan om ergens kleddernat aan te komen, voel me dan net een verzopen katje.

Maar goed, ik heb dan de keuze tussen auto en fiets. En als ze ouder zijn, is er nog het OV. Dan ben ik zeker heel verwend...

Thursday Next

Thursday Next

30-08-2012 om 21:52

Nou,

ze krijgen er niks van hoor, van een beetje regen. Dus hier zouden ze ook gewoon zelf moeten fietsen. Wij hebben wel een auto, ik heb geen rijbewijs dus ik fiets altijd. De kinderen hebben een hekel aan de auto dus fietsen ook liever. Man werkt dichtbij (2 km) en fietst als het niet glad is want dan durft hij niet goed. Hij brengt jongste meestal naar school dus die moet dan ook met de auto, oudtse gaat zelf. Maar het is inderdaad opvallend hoe veel mensen regen als iets ondoorfietsbaars beschouwen.

Tonny

Tonny

30-08-2012 om 22:24

Regen is vervelend, maar je krijgt er niks van

Als je kinderen meegeeft dat in de gen fietsen zielig is, maak je je leven onnodig lastig en het hunne ook. Zorg voor goede regenkleding en moedig hen aan. Leef mee als het even heel hard gaat, maar verder, hop! Straks op het vo ga je ze toch ook niet dagelijks brengen?

Buienradar!

Is dat ook al zo ingeburgerd? Dat haalt toch weer wat van de spontaniteit vh leven weg..? Kletsnat geregend zijn is voor mij een sterke jeugdherinnering. (al is 4 km door zeikregen vast geen pretje)

liora

liora

31-08-2012 om 08:00

Bah regen

Nou ik ben vroeger heel vaak natgeregend en ik vond dat niet leuk. Regenpak doen kinderen niet vanaf een jaar of 12. En ik hoop dat mijn kinderen zo min mogelijk zullen natregenen.

op de fiets

op de fiets

31-08-2012 om 08:04

Regen hoort erbij

Hier ook gewoon door de regen fietsen. Hoogstens bij zware stortbuien die lang aanhouden een keer de auto, maar dan eigenlijk alleen om kind nog naar muziekles oid te brengen, nadat ze al kleddernat is geregend. Als dat 1 of 2 x per jaar is, is dat veel.
Maar op haar oude school inderdaad veel ouders die hun kids met de auto brachten bij het eerste spatje. Wij zijn ook wel eens lopend gegaan, bij harde wind en regen, 10 - 15 minuten lopen. Op haar oude school, een echte wijkschool, stond het zwart van de auto's bij niet-zonnig weer. Scheen de zon, dan puilden de fietsenrekken uit.
Deze week bracht weer een nieuw fenomeen. Bij de eerste week op het voortgezet onderwijs bleek dat een van haar vroegere klasgenootjes een electrische fiets had om naar school te gaan (zo'n 16 km fietsen).

Vic

Vic

31-08-2012 om 09:35

Tja

Mijn kinderen moeten gewoon door de regen fietsen, net als ik vroeger. Leuk is anders, ik vond het vroeger verschrikkelijk, maar ik hoef gelukkig niet meer. Mijn fiets staat met platte banden en spinrag in de schuur

Gewoon fietsen

Natuurlijk wel gewoon fietsen, of het nu regent of niet. Nog afgezien van het feit dat ik op dergelijke tijden geen auto ter beschikking heb, momenteel moet ik met twee van de drie nog meefietsen naar sport/muziek. Dan word ik ook gewoon nat. Als we naar school gaan (lopend), worden we ook nat. Daar hebben ze paraplu's en regenkleding voor uitgevonden. Helemaal eens met Tonny: als je kinderen meegeeft dat regen iets verschrikkelijks is dat zoveel mogelijk gemeden moet worden, sja, hoe moeten ze dan leren dat je niet oplost?

Wiz-zy

Je hebt helemaal gelijk. Ik vind wel dat je kinderen van degelijke regenkleding moet voorzien - maar dat doe je ook - en als ze dan zo dom zijn om het niet aan te trekken is het eigen schuld, dikke bult.

Als ze weer mekkert zou ik haar geloof ik glimlachend toevoegen "je weet toch, schat: an unhappy childhood is a writer's goldmine", dus bedank me straks maar als je de Ako literatuurprijs incasseert"

Tja, vroeger werd er zelden iemand gebracht. Als het gezin al een auto had, was vader daarmee naar zijn werk . De top-3 van favoriete uitdrukkingen van moeders in mijn kindertijd:

"Je bent niet van suiker"

"Kan niet ligt op het kerkhof"

"Dan maak je maar zin"

Ik heb dan trouwens weer niks tegen buienradar, ik zie de meerwaarde niet van onverwacht natregenen.

Groeten,

Temet

4 km?

man dat doe je zo, ik snap het probleem niet. Het is hier 2,5 km naar het station, dat is echt een kippeneindje. Nou en dat ze nat worden, daar heb je een regenpak voor. Ik heb hier wel altijd een auto staan maar dan zou ik mijn dochter ook niet voor gaan rijden. Ik vind regen iets anders dan sneeuw en ijzel.

Ik herinner mij dat ook wel hoor, dat je heel ver moet fietsen tegen de wind in met regen, tja dat hoort er gewoon bij, word je ook sterk en flink van. En thuis lekker tegen de verwarming aan zitten met zelf gemaakte chocolademelk (deden wij dan, mijn moeder had altijd cacao en suiker in de kast en dan ging ik zelf warme chocolademelk maken).

Hier

gewoon fietsen. Ze roepen wel eens o mam je bent toch vrij..... Ja maar geen taxi. Alleen jongste breng en haal ik, fiets of auto. Maar rest 14, 17 en bijna 19 mogen gewoon fietsen.
Brengen en halen heeel soms, uitzonderingen en alleen als ze iets moeten meenemen of in extreme gevallen.
Volgend jaar moet jouw dochter immers naar de brugklas. En dan ..... Denk niet dat het hip is bij mam achterop.
Moet ze toch ook gewoon fietsen denk ik.
Gr. Rymcke

masoth

masoth

31-08-2012 om 11:24

Gewoon laten fietsen

Mijn kinderen zijn nog jonger (6, 8 en 10 jaar) en die fietsen ook alles. Het is onze keuze om 1 auto te hebben en die heeft manlief mee naar zijn werk. Dus ik doe met de kinderen alles op de fiets. Als ze ergens heen willen kunnen ze kiezen, lopen of fietsen. En als het regent, dan gaan we in de regen. Ik ga trouwens niemand achterop nemen, ze kunnen zelf fietsen.
Een keer dacht ik dat we wel voor de bui uit zouden fietsen en ik zei nog, we zijn niet van suiker, van regen smelt je niet. Begon het onderweg keihard te hagelen en natuurlijk nergens een plek om te schuilen. Dat vond ik zelfs zielig, maar daar kon ik op dat moment ook niets aan doen. Capuchon op, een beetje voorover bukken, zodat je het niet in je gezicht krijgt en op je handen en wachten tot de bui over is. En achteraf waren ze superstoer toen ze iedereen vertelde dat ze door die hagelbui gefietst hadden.
En nee, ze waren inderdaad niet gesmolten

Marian

Marian

31-08-2012 om 12:49

Kleine moeite, groot plezier

Als het echt hard regent en de auto staat toch voor de deur, breng ik mijn zoon naar school (VO). Ik herinner me nog precies hoe het voelt om door zo'n plensbui te moeten.

Conference

Conference

31-08-2012 om 15:16

Sport

Mijn kinderen sporten regelmatig in de regen, zonder regenpak. Dat doen ze vrijwillig, dus dan hoeven ze ook niet te klagen als ze een stukje moeten fietsen in de regen.
Ik ben overigens ook nog nooit gesmolten als ik ze sta te supporteren langs de lijn in de regen. Ik heb wel eens bevroren tenen gehad, dat vind ik erger dan zeikregen.

Guinevere

Guinevere

31-08-2012 om 17:32

Natte kleren?

Tja, een totaal onverwachte regenbui daargelaten, vind ik natte kleding geen argument om dus maar te gaan brengen. Wel eens van een regenpak gehoord? Of als het kind dat vertikt aan te trekken: reservekleding?

Merel

Merel

31-08-2012 om 17:34

Regenpak inderdaad

Met een regenpak hoef je niet met natte kleren op school te zitten. Dus geen argument om je met regen te laten halen en brengen hoor. Kijk, dat pubers geen regenpak willen dragen, is hun eigen keuze, dus de natte kleding ook.

Thursday Next

Thursday Next

31-08-2012 om 18:50

Regenpak...

Er is wat gaande rondom het regenpak... Want weten jullie wat ik vanochtend zag? Pubers in regenpak! En niet zomaar 1 of 2 verdwaalden, nee echt een stuk of 10, in meerdere groepjes!
Ik draag zelf trouwens geen regenpak, ik fiets naar het werk (18 km) in fietskleding en doe daar droge kleren aan. Vanochtend deed ik een broek aan die toch in de was moest en thuis een droge. Jongste nog wel in regenpak, oudtse (10) alleen een regenjas, en die had een droge broek mee om op school aan te doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-08-2012 om 20:25

Ja!

"Want weten jullie wat ik vanochtend zag? Pubers in regenpak!"
Ha ha, ik zag dat vanochtend ook, en ik heb mij daar nog over verbaasd. Puberzoon in dit huis doet namelijk niet aan regenpakken "Het zijn vast verse bruggers", heb ik nog gedacht. Ze bestaan dus nog.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-08-2012 om 21:03

Mavyan

"volgens mij zitten jullie zelf vaker in de auto dan op de fiets. Anders zou je niet zo hoog opgeven over die regenpakken."
Ha ha, je zit er helemaal naast. Ik heb niet eens een auto. Fiets geregeld 25 km enkele reis naar mijn werk. Ga bij voorkeur op fietsvakantie.
De ene regenjas is de andere niet. Maar als je regenpak al doorslaat in het ritje naar de basisschool (over het algemeen niet verder dan een paar km), dan kun je volgens mij niet spreken van een 'goed regenpak' Da's namelijk echt niet nodig.

Merel

Merel

31-08-2012 om 22:16

Wel een broek

Zoon (3e klas VO) doet de donkerblauwe regenbroek wel aan hoor, (met zijn gewone jas) moet even aandringen, maar met een natte spijkerbroek op school rondlopen is ook niet fijn. De regenbroek wordt daarna gewoon in zijn kluisje gepropt en die neemt hij op de terugweg los mee (in de bak voorop de fiets) terug heeft ie nooit een regenbroek aan. Maar goed, dan ga je ook naar huis en kan je meteen droge kleding aantrekken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-08-2012 om 23:10

En als je de keuze hebt?

Als je geen auto voor de deur hebt staan is dit natuurlijk een hypothetische vraag. Maar ik vraag me wel af of echt nog steeds voor de fiets zou kiezen als je de keuze hebt en het regent. Ik heb die keuze en echt no way dat ik met de fiets door de regen ga. En dan vind ik het niet meer dan redelijk dat ik dat ook niet van mijn kinderen verwacht.

Ik snap de vraag van de moeder dus wel. Ik zou hem ook gesteld kunnen hebben. Gewoon omdat ik zou willen helpen.

Thursday Next

Thursday Next

31-08-2012 om 23:23

Ijsvogeltje...

nee, het waren niet alleen verse brugpiepers die ik zag fietsen. En ik weet uit betrouwbare bron dat ergens een jongen uit 3 (of 4?) gym zijn vader vanochtend heeft wakker gemaakt om diens regenbroek te leen te vragen...

Thursday Next

Thursday Next

31-08-2012 om 23:28

Mavyan

ik fiets ruim 7000 km per jaar en heb geen rijbewijs, maakt mij dat een echte fietser? Mijn regenpak lekt ook door, tenminste de broek want ik heb net een nieuwe jas. Die is echt waterdicht. In een goed regenpak kan je wel wat nat worden van zweet maar als je rustig fietst is dat zo weer verdampt. En het houdt zelfs een flinke stortbui tegen. Na verloop van tijd wordt dat wel minder, maar een aantal jaar gaan die dingen echt wel mee.

Tja

Ik heb weleens een sportles van kind overgeslagen omdat het stortregende (stormachtig weer). Mijn man had de auto mee. Door "gewone" regen gingen we wel met de fiets, omdat het niet anders kon. Als de auto er wel stond dan nam ik de auto bij erge regen wel. Naar sport dus. De school lag op loopafstand. Zelfs naar de middelbare kunnen ze lopen als het moet.

Pan

Pan

31-08-2012 om 23:59

Kinderen gaan nooit met de auto

Ach, het is maar net wat ze gewend zijn. Mijn dochter VO, ieder dag 16 km totaal heen/terug lacht zich suf om die eitjes(haar woorden) die met de auto worden gebracht. Zie je van die grote kerels die door mama of papa gebracht worden omdat ze anders door de regen moeten. Regenpak wordt niet aangedaan, dus de natte broek komt nog wel eens naar huis en blijkt dan nog vochtig te zijn na een dag. Ik geloof dat ik geen zeurpiet heb als dochter, hoor ik ze echt nooit over.
Zoon is niet naar binnen te slaan als hij buiten aan het spelen is, 8 basisschool. Die zit dus ook nog vrijwillig buiten, blijkt dus helemaal getikt te zijn. Jullie snappen dat ook hij het niet erg vindt om door de regen te fietsen.
Mama(ik dus) vindt het trouwens wel wat vervelende, maar dat heeft te maken met instortende kapsels als ik nog moet gaan werken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.