Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Wakkerkindmam

Wakkerkindmam

30-08-2012 om 19:12

Bestaan er leuke ontspannings/meditatie luister cd voor kids

Mijn dochter van 6 valt moeilijk in slaap. Nu kan ik mij herinneren dat ik 10 jaar terug een luister cd had voor volwassenen waarmee ik heel goed ih slaap kon vallen. Bestaat er zoiets voor kinderen? Het zou fijn zijn als het ook nog in de smaak valt bij kinderen anders wil ze er misschien niet naar luisteren. Alvast bedankt! Ze valt pas om 22.00 in slaap en de volgende ochtend is ze niet wakker te krijgen. Ze heeft de slaap dus wel hard nodig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mari39

mari39

30-08-2012 om 19:26

Reactie

Ik weet niet of er echt voor kids dit soort cd's zijn, maar mijn zoon doet het goed op geluid van golven en de zee.
Iets van Sounds of the earth. Ook in walvissen en dolfijnen.

Anders zou ik een zoekvraag op bol.com opgeven of algemeen googlen, wie weet wat er uit komt.

Snoezel doezel

Ik heb de Snoezel Doezel ceedee. Staat vol met slaapliedjes en instrumentale deuntjes om bij in slaap te vallen. Mijn 6-jarige vind het een fijne cd maar heeft hem nu gelukkig niet meer nodig. Bij de oudste hebben we vaak voorgelezen uit Relax Kids, werkte erg goed om het hoofd leeg te krijgen.

Mama 5

Mama 5

30-08-2012 om 20:01

Hier

Hier is een hele gezin vol kinderen, wat op die leeftijd in slaap viel bij een efteling cd. We zijn geloof ik al aan de zesde persing bezig.
Je gaat liggen, legt je hoofd op je kussen en stelt je voor dat je in de Efteling bent.

Goldberg sonate

Het klinkt misschien een beetje snobistisch , zo is het uiteraard niet bedoeld, maar ik zet altijd de goldbergvariaties van Bach aan, alleen t eerste stukje. Heeeel rustige pianomuziek . En die zet ik op repeat (gewoon op m'n iPhone, alleen jammer dat ik die dan een kwartier kwijt ben
Mijn dochter is snel overprikkeld en iets op de repeatknop werkt een beetje meditatief...
Je kunt ook andere rustige pianomuziek gebruiken (bv Satie) , als je thuis geen klassiek draait ook in de bieb verkrijgbaar.

Niet sonate

T heet niet 'sonate' (stomme iPhone) maar de Goldberg variaties. En je moet dus de 1e hebben , of de laatste, dat zijn dezelfde.

Ooit bij de tuinen gekocht

Ooit als wanhoopspoging voor kind gekocht, een meditatie CD: klassieke muziek met natuurgeluiden erbij (vogeltjes enzo). Heeft een tijdje gewerkt.

mix

mix

31-08-2012 om 12:15

Hier ook

met 6 a 7 jaar moeilijk in slaap vallen en met licht klassieke muziek ging dat prima.
De kunstenares waar dochter les had gebruikte in de groep kinderen ook klassieke muziek op de achtergrond en dat had veel invloed op de drukte in positieve zin

En melatonine?

Als extra zetje? Hoe staan jullie daar tegenover? Ik zou jet soms wel eens willlen proberen met draakje dat tot half 11 zijn bed uit komt.. Het voelt nogal 'not done'.

Tango

Tango

31-08-2012 om 14:13

Melatonine

Hier een 7-jarige die ook melatonine krijgt om in te slapen. 1 tabletje van 0,1 mg heel soms 2 tabletjes.
Het werkt echt want als ik het vergeet te geven (en hij denkt er zelf ook niet aan) dan duurt het zeker 1 1/2 uur voordat hij inslaapt. Ik heb er niet zo'n moeite mee, ik vind het vooral belangrijk dat hij aan zijn nachtrust komt en volgens mij kan zo'n lage dosering echt geen kwaad.
Verder slapen ze hier altijd in met luisterboeken. En dan het liefst die van boeken die ze al vele malen hebben gehoord want dan luisteren ze ook niet echt meer. Zoon luistert bijv. Dolfje Weerwolfje en dochter vaak boeken van Jacques Vriends. Laatstgenoemde heeft ook een prettige voorleesstem, dat wil nog weleens verschillen.

Wakkerkindmam

Wakkerkindmam

31-08-2012 om 20:29

Klinkt goed....

Dank voor alle tips. Gisteravond lag ze om 19.30 in bed. Voorgelezen en rustig gepraat over de dag. 20.00 ligt uit. 20.30 brand het licht weer en speelt ze met de kat op haar bed. Licht doe ik uit. 21.00 ze heeft een luister cd van paul biegel opgezet. De zeven veren van de papegaai. Ik laat het zo want het ligt is tenminste uit. 21.30. Ze is nog wakker en heeft een andere cd opgezet. 22.30 nog steeds wakker. Ik vraag haar waarom slaap jij niet. Zegt ze ik kan niet stoppen met denken. Zucht, ik ga zelf in bed lezen. Om 23.00 kijk ik of ze slaapt, gelukkig ze slaapt. De kat vlucht haar kamer uit. Vandaag zag ze er moe uit met van die donkere wallen onder haar ogen. Je ziet dat ze meer slaap nodig heeft.
Melatonine ik zal er meer over lezen op google. Misschien is het een idee om te proberen zodat ik haar bedtijd kan vervroegen naar 20.00.
Een gewone luister cd werkt dus niet bij dochter. Rustig en klassiek zou een oplossing kunnen zijn. Ik heb bij de bib gereserveerd 'stilzitten als een kikker' mindfulness voor kinderen. Kent iemand dit? Even boven gekeken, natuurlijk is ze nog wakker, is aan het zingen, kletsen in haar bed.... Ik ga alle tips bekijken en proberen. Hoop echt dat het helpt. Zeker op dagen dat ze naar school moet is ze zo moe en komt heel moeilijk uit bed. Is niet te genieten in de ochtend. Dank voor alle tips!

lisbeth

lisbeth

31-08-2012 om 22:16

Melatonine

Hier een meisje dat niet kan stoppen met denken. Ik heb muziek, verhaaltjes, praten etc geprobeerd maar sommige avonden was ze nog tegen middernacht wakker. Via de kinderarts hebben we toen melatonine gekregen, 3 mg. Dat helpt. Bij haar gaat het in fases,het is altijd tegen tienen maar dat vind ik nog wel gaan, als ik merk dat het een aantal avonden tegen elf uur of later wordt dan grijp ik in en krijgt ze een aantal avonden een pilletje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Volgende stap

Melatonine was de stap na de luister CD. Die was na ruim een jaar uitgewerkt.

Luna

Luna

01-09-2012 om 00:44

Kindermeditatie-cd

Hier ook een slecht slapend kind. Ze heeft de kindermeditatie-cd (te koop bij o.a. Bol.com). Meditaties in verhaalvorm, ondersteund door rustige muziek. Kind kan hier echt van genieten en valt makkelijker in slaap. In periodes dat ze lastig in slaap komt zet ze hem op.

Lou

Lou

01-09-2012 om 11:56

Melatonine en ontspanning

Hier ook goede ervaringen sinds kort met melatonine. Dochter (11) neemt 1 pilletje van het Kruidvat, dus met zo'n superlage dosering. Ze is er erg blij mee want ze wil graag slapen maar krijgt haar hoofd niet stil. Wat ook goed werkt is een ontspanningsoefening: zij ligt stil en ik bespreek haar lichaam, "voel je voeten, voel maar dat ze warm en zacht en zwaar worden" en dan zo het hele lichaam langs. Het duurt alleen zo lang en ik heb er daarom niet altijd zin in.

lisbeth

lisbeth

01-09-2012 om 14:32

Mavyan

Nee totaal niet. Sterker nog. Als ik haar 1,5 mg geef dan slaapt ze niet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anne ter Wee

Anne ter Wee

01-09-2012 om 21:21

Hier werkt dit

Probeer het eens met gewone luistercd's met verhalen voor haar leeftijd. Er zijn zoveel boeken voorgelezen op cd, dat er echt volop keuze is. Hier vallen ze er heel snel in slaap van, en soms ook niet, maar dan luisteren ze lekker (omdat het spannend is bijv.) en maken ze zich niet druk over niet kunnen slapen. Een tweede keer luisteren, is dan alweer veel rustgevender, en alle volgende keren is het hypnotiserend!

Succes!

En boek lezen?

Jongste slaapt ook slecht in. Altijd laat, het dúurt gewoon 'lang'. Veel langer dan bij oudste die slaapt altijd meteen. Melatonine nooit geprobeerd omdat ze ook overdag gewoon niet 'moe' is en ook redelijk vroeg wakker. Wat haar helpt is lezen. Een gewoon boek dus.
Daar word ze uiteindelijk wel slaperig van en het helpt ook om haar ronddwalende gedachten te sussen en over te laten gaan op 'het verhaal' van het boek.
Ze leest dus elke avond, ze komt soms (in periodes dat ze slecht inslaapt) op 2 of 3 boeken per week...Soms kunnen we amper nog leuke boeken vinden Ze heeft ze allemaal al gelezen.
groeten albana

Jolijt

Jolijt

02-09-2012 om 18:36

Bij ons werkt..

... een luisterboek. Als ze niet heel moe zijn een half uurtje, zijn ze toch wel moe maar willen ze het niet toegeven zijn ze met 2 minuten weg.
Ik slaap zelf ook zo met een luisterboek hoe graag ik ook wil luisteren. Moet er altijd iets bij doen; opruimen, een suffig spelletje als patience of zo.

Yvonne

Yvonne

03-09-2012 om 09:38

Beetje anders?

Een beetje andere redenatie misschien. Maar, maak je gewoon niet druk. Na een bepaalde tijd 's avonds is het gewoon 'rust' tijd. Niet lezen, niet luisteren, niet spelen. Je ligt gewoon rustig in je bed. En op een gegeven moment val je in slaap. Dus in plaats van 'je moet nu slapen' is het tijd om te rusten. Dan mag je nix meer doen, behalve in bed liggen. En dan als ouder niet meer op de tijd letten.... Ik denk dat kinderen zo zelf kunnen leren om het knopje 'uit' te vinden. En bij de een duurt het wat langer dan bij de ander. Of heel lang. Maar het is wel een van de dingen die kinderen ook gewoon moeten leren. Zonder hulpmiddelen.

Yvonne
(overigens: zelf als kind en als volwassene veel last gehad van slapeloosheid)

A zorac

A zorac

03-09-2012 om 10:00

Gewoon gaan liggen

Als je zelf last hebt gehad van slapeloosheid, dan weet je toch dat je na anderhalf uur 'gewoon liggen en wachten op de slaap' wanhopig bent en snakt naar een iets dat je hulp biedt bij het slapen?
Natuurlijk is het fijn als het je uit jezelf lukt om makkelijk in slaap te vallen. Dat lukt hier in huis vier van de vijf gezinsleden prima. Hoofd op het kussen en weg. Maar één meisje kan het niet. We hebben inmiddels wel met haar vastgesteld dat het geen probleem is, maar gewoon een eigenschap. En dat het háár eigenschap is, waar zij mee moet zien te leren leven. Dat heeft haar wat rustiger gemaakt en ze neemt wat meer zelf de verantwoordelijkheid voor het gaan slapen in plaats dat ze die bij ons legt. Ze neemt bijvoorbeeld zelf haar melatoninetabletje.
Ik ben blij met de tips voor de cd's. Wij zijn net met rustige luisterboeken begonnen. Dat werkt wel, maar ze heeft ze nu zo vaak gehoord dat ik op zoek was naar wat nieuws. Rustige muziek zal ik ook nog eens proberen.
Melatonine slikt onze 10-jarige als het weer een tijdje niet lukt om op tijd in slaap te vallen. Eén pilletje in de laagste dosering. Soms werkt het, soms niet. Misschien zouden we een hogere dosering moeten proberen. Van sufheid de volgende dag nooit iets gemerkt.
Die oefening om je lichaam te voelen doet onze dochter zelf. Dat kan nog een alternatief zijn voor erbij gaan zitten. Ook dat werkt soms wel, soms niet.
Wat ook soms werkt is dat ze in haar gedachten een nieuw huis inricht, een paleis, met alles erop en eraan, of juist een klein knus kamertje.
Ik zou haar graag gunnen dat ze ook zo'n hoofd op het kussen en slapen tyoe was, maar het is nu eenmaal niet anders.

Yvonne

Yvonne

04-09-2012 om 09:30

Wachten op slaap

Ik probeer wat te verduidelijken wat ik bedoel:

Het idee dat je 'moet' wachten op slaap is wat het niet kunnen slapen zo frusterend maakt. Je moet namelijk helemaal niet slapen. Alsof er iets mis met je is als je niet (snel) in slaap valt. Helemaal niet. Je bent gewoon wakker. En dat is ook prima. De dag overdenken, in je gedachten een eigen huis bouwen, op vakantie naar het meest fantastische eiland dat je zelf kunt bedenken. Allemaal prima. Gewoon, omdat dat is wat jij doet als 'rusttijd' is aangebroken. Niet omdat het ertoe moet leiden dat je in slaap valt. De opmerking "ik kan niet slapen" wordt hier dan ook steevast beantwoord met: "dat hoeft ook niet".

Uitspraken als "en nu lekker slapen" en "waarom slaap jij nog niet" of "iedereen hier slaapt al" wakkeren het gevoel dat er iets niet in orde is aan. Ook al is dat zo niet bedoeld. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het 'moeten' nemen van een maatregel om in slaap te moeten vallen.

Yvonne

A zorac

A zorac

04-09-2012 om 11:06

Dan bedoelen we hetzelfde yvonne

Ah, ja, bedoel je het zo, Yvonne. Daar heb je helemaal gelijk in. Door het niet slapen minder als probleem te benaderen is hier al veel van de spanning verdwenen. Ik zal nog wat beter op mijn woorden letten, nu je dat zo zegt.
Blijft over dat de maatschappij helaas niet is ingericht op laatslapers. Ze moet de volgende dag weer gewoon om zeven uur op. En dan is ze moe als ze de vorige dag pas om elf uur is ingeslapen. En chagerijnig. En kan ze weinig hebben. Dus zou het toch fijn zijn als ze het inslapen naar voren kan halen. We blijven zoeken hoe.

De maatschappij

Maar trek die bewering van yvonne, van 'je mág slapen, je moet niks' nu eens verder.....Kind ligt in bed, is nog niet moe genoeg om te slapen nu eens verder.....Hier is jongste (de korte slaper en late slaper) al heel lang niet meer 'moe' om 7.00 uur 's morgens. Hoe laat ze ook inslaapt en soms is dat erg laat, nog later dan ik...ze staat ze fris als een hoentje op, vroeg is geen (groot) probleem. Het is niet dat ze ernaast springt als de wekker gaat, maar meer zoals iedereen, met enige'tegenzin' want je bed lag nog zo lekker. Soms is ze nog wakker wanneer ik ga slapen (rond middernacht) en wel zo klaarwakker dat ik weet dat 'het' nog wel even zal duren. Ik denk dat yvonne gelijk heeft. De vermoeidheid komt misschien helemaal niet van de weinige slaap...de vermoeidheid komt omdat ze zo enorm d'r best ligt te doen in bed, misschien wel uren lang. Gefrustreerd word, boos op zichzelf.
Waarom slaapt ze zo slecht in? Laat dat wat je allemaal hebt bedacht als oorzaak even los. Zou de meeste logische verklaring niet zijn, dat ze gewoon weinig slaap nodig heeft? Veel minder dan de gemiddeld mens?
Dat ze overdag zo doet wijt jij aan gebrek aan slaap. Maar dat kan ook evengoed zijn omdat gisteren in bed de wanhoop toesloeg toen het wéér niet lukte. Daar kan je behoorlijk sacherijnig van worden lijkt me.
Laat dat 'inslapen' nu eens achterwege,helemaal. Het is geen 'doel' op zich. Je gaat naar bed om uit te rusten. Lichamelijk en als het even kan je hoofd ook. Dus het gaat erom dat je 'rustig' in bed ligt. Je lichaam tijd geeft om bij te komen. Je leest een boekje tot je comfortabel ligt en enigzins ontspannen en dan lampje uit (ogen moeten ook rusten) en blijven liggen. En verder niks.........That's it. Dat is het enige 'doel' op zich. Scheelt je kind w.s. bergen aan energie als dat slapen gewoon geen item meer is.
groeten albana

dc

dc

05-09-2012 om 15:30

19.30?

Wow, mijn 6 jarige gaat echt niet voor 8.30 richting bed, en gaat dan nog lezen. Om 6.30 is hij weer fit wakker voor de rest van de dag.

Ik zou gewoon proberen haar wat later naar bed te laten gaan. Misschien heeft ze net als mijn 6 jarige niet zoveel slaap nodig?

Uit ervaring weet ik dat als ik hem vroeger naar bed breng dan dat hij kan slapen, het uiteindelijk veel later wordt (spoken tot 11u 's avonds). Nu slaapt hij wel rond 9u/9.15.

Yvonne

Yvonne

05-09-2012 om 16:39

Thx albana

Je legt precies uit wat ik bedoel. Ik weet dat het helpt. Het niet kunnen slapen is het probleem niet. Het tobben erover wel!
Yvonne

Wakkerkindmam

Wakkerkindmam

11-09-2012 om 13:36

O jee.....

We hebben de ontspannings cd geprobeerd van de Bieb samen met melatonine. Ze lag om 20.00 heerlijk te slapen, echt een wonder. Maar helaas ze was om 5 uur weer wakker en aan het spelen in haar kamer.... Normaal moet ik haar om 7 uur / half 8 wekken. Heeft ze misschien toch minder slaap nodig????

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.