Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

03-03-2012 om 07:48

Bezorgdheid en vrijheden

Vorig jaar heb ik hier ook al eens over gepost. Man is heerlijk bezorgt, een echte moederkliek. Geweldig natuurlijk maar het werkt nu wat frustrerend voor dochter. Vorig najaar is dochter een keer alleen naar de winkels geweest en alleen naar de muziekles wat eindigde in gekibbel thuis want er kon van alles gebeuren. Nu komt de zomer er weer aan, dochter gaat meer naar buiten en daar gaan we weer. Ik snap echt man zijn bezorgdheid en ik moet ook over een drempel heen stappen maar ik denk dat dochter er wel aan toe is. Het gaat zich voornamelijk over zelfstandig fietsen naar de muziekles, krap 5 minuten wel langs een drukke weg maar met een apart door betonblokken afgescheiden fietspad, ze hoeft deze niet over te steken.
De winkels liggen tussen de 5 en 10 minuten fietsen en ze moet 1 middelsrukke straat oversteken.

Ik heb gisteren gezegd dat we afspraken moeten maken maar man wil er niet aan, hij vind het al heel wat dat hij dochter afzet en niet mee naar binnen gaat.

Ik vind het rot om iedere week dochter haar teleurgestelde gezicht te zien want die wil gewoon graag dit vertrouwen om alleen te gaan

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

03-03-2012 om 08:39

Hoe oud?

Hoe oud is je dochter?

ayla

ayla

03-03-2012 om 08:45

Leeftijd

Bijna acht

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ayla

ayla

03-03-2012 om 08:48

Dochter ging vorig jaar al de buurt rond met de fiets tot groot verdriet van man. Qua afstand is de muziekschool niet verder dan ze al deed, het is vooral die straat en het idee wat voor man het probleem is

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pleunie

Pleunie

03-03-2012 om 09:01

Een lijn

Je man en jij zullen er eerst zelf uit moeten zien te komen en op een lijn moeten komen te staan. En dat zul je aan je dochter moeten communiceren: zo is het en niet anders en dan is het voor je dochter ook duidelijk. Wat dat teleurgestelde gezicht betreft, helaas voor je dochter, ze zal er mee leren om moeten gaan dat het niet altijd gaat zoals ze wil: "You can't always get what you want" (Rolling Stones)

Fiorucci

Fiorucci

03-03-2012 om 09:02

Gulden middenweg

Ik denk dat je met je man afspraken moet maken. Een soort gulden middenweg zien te vinden. En dat brengen als een vaststaand feit. Want als je dochter ook maar vermoed dat jij er eigenlijk anders over denkt, krijg je inderdaad steeds die pruillip..

Fiorucci

Fiorucci

03-03-2012 om 09:03

Haha pleunie

We typten tegelijk en ook nog dezelfde strekking..)

Vic

Vic

03-03-2012 om 10:24

Bijna 8 is 7

En dat is wel wat te jong om helemaal alleen te fietsen. Mijn 7-jarige heeft veel fietservaring maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar alleen door het dorp te laten fietsen. 9 jaar lijkt mij de minimumleeftijd om zelfstandig alleen te fietsen (hoe slim ze ook zijn), en ik heb helaas de ervaring met mijn oudste dat ook 12-jarigen nog geen feilloos verkeersinzicht hebben.

Jesse_1

Jesse_1

03-03-2012 om 12:20

Verkeerde rubriek

Wat een (ander) kind wel of niet mag is nu denk ik niet de issue. Het gaat erom dat je man en jij van mening verschillen in de opvoeding, dus mi meer een relatieproblemen-onderwerp.
Probeer eens met elkaar te praten waarom jullie je eigen standpunt innemen en of je je ook in de ander kunt verplaatsen en samen tot een oplossing (compromis) kunnen komen.

dc

dc

03-03-2012 om 12:47

Wel jong

Ik snap je man wel hoor. Ik zou met je man af proberen te spreken dat het mag vanaf 9 jaar bijvoorbeeld. Dan zitten jullie op 1 lijn, en dat geeft duidelijkheid.

Pleunie (ot)

"You can't always get what you want" (Rolling Stones)" LOL! Dat draai ik hier al sinds ze een jaar of 2 zijn......ze kennen het allemaal en citeren net zelf soms al zuchtend als ze aanvoelen dat ze hun zin niet krijgen
Verder inhoudelijk eens: probeer er met man uit te komen en stel dochter voor een voldongen feit. Als ze erg teleurgesteld is, is dat ook weer een (levens)les: omgaan met teleurstellingen (bedoel ik niet flauw hoor, moeten ze echt leren).

Vic

Vic

03-03-2012 om 14:13

Teleurstellingen

Mijn dochter heeft daar ook mee te maken gehad. Toen ze 7 was besloot ze met een vriendin af te spreken om samen naar de bieb te gaan (drukke weg oversteken). Met 8 is ze (stiekem) met een vriendin naar de kermis gegaan. En onlangs (12) was ze best een beetje verbaasd dat ze niet alleen met een vriendin naar Parijs mocht.

Irene

Irene

03-03-2012 om 14:22

Teleurstelling

Dat een kind misschien wel teleurgesteld is als iets niet mag vind ik ook niet echt een argument om het dan maar goed te vinden. Of krijgt ze in andere zaken ook altijd haar zin?
Overigens, bij die muziekes kan ik mij nog iets voorstellen, maar waarom zou een 7 jarige alleen naar winkels moeten?

ayla

ayla

03-03-2012 om 14:33

Met man erover gehad

Vanochtend gevraagd, als dochter op buurtschool in groep 5 zou zitten zou ze dan alleen naar school mogen gaan? Ja van man wel, maar waarom dan niet het winkeltje dat ernaast ligt? Dat was anders volgens hem. Het gaat hier ook niet om een groot winkelcentrum maar de buurtsuper en het boekenwinkeltje ernaast. Ze wil graag naar de winkel om zich eens de penny te halen of iets anders.

Wachten tot tien, met tien moet ze naar alle waarschijnlijkheid 5 km fietsen naar school

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pleunie

Pleunie

03-03-2012 om 14:39

Fio

Dat is wel heel erg grappig! 2 zielen 1 gedachte.

Pleunie

Pleunie

03-03-2012 om 14:40

Anneque

Haha, ik ben dus niet de enige die geregeld dit leidje gebruikt. Als alternatief heb ik ook nog de slogan van een verzekeringsmaatschappij achter de rug: "Soms zit het mee, soms zit het tegen"

Pleunie

Pleunie

03-03-2012 om 14:42

Oh, oh nou toch

leidje is lIEdje
achter de rug is achter de HAND

Pleunie

Pleunie

03-03-2012 om 14:46

Ayla

Het lijkt mij toch dat je eens goed met je man gaat praten (tijd voor een etentje samen??)) en dat jullie beiden jullie verwachtingen eens uitspreken en komen tot een compromis. Jij wilt geloof ik iets heel anders dan je man en je bent geneigd voor het pruillipje van je dochter te kiezen. Zo komen jullie geen stap verder in ieder geval en zo kan dat pruillipje van je dochter steeds groter worden omdat er geen duidelijkheid is voor haar (Van mij mag het wel maar je kent je vader ...)

dorle

dorle

03-03-2012 om 21:21

Overdrijven is ook een vak

Ayla, je dochter is toch van eind mei? Het is begin maart! Dan ben je niet bijna 8, doe toch eens rustig aan.

ayla

ayla

03-03-2012 om 21:46

Wat is het verschil

Hierboven wordt beschreven dat kinderen vanaf groep 5 of 6 alleen naar school kunnen, wat is dan het verschil met alleen naar het buurtwinkeltje fietsen? Als je kind alleen naar school gaat weet je toch ook niet of die aankomt, hier komen de eerste telefoontjes pas na tienen binnen weet ik uit ervaring na een vergeten ziekmelding. Als dochter binnen een half uur nog niet terug is van de winkel gaan bij mij alarmbellen rinkelen. Dat is veel sneller. En waarom wel een uur zonder toezicht door de buurt fietsen, dan weet je toch ook niet waar ze zijn. Het ligt misschien aan mij maar ik snap gewoon niet waarom het ene wel en het andere niet.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

03-03-2012 om 22:21

Lopen

Kan ze niet naar die winkel lopen? Dat zou ik wel aandurven, maar om te fietsen is ze echt nog te jong.

Jesse_1

Jesse_1

03-03-2012 om 22:22

Toch denk ik ayla

Volgens mij (maar zo'n forumtijger ben ik nu ook weer niet) heb je vorige keer dat je deze vraag cq onenigheid met je man hierover had, ook allerhande meningen van verschillende ouders als reactie gehad. Alleen jullie zelf kunnen in deze situatie en bij dit kind inschatten of het kan of niet. En daar moeten _jullie_ het over eens worden.
Ik heb het idee dat je nu bevestiging zoekt bij forummers dat het ok is, maar daar gaat het mi niet over.

ayla

ayla

03-03-2012 om 22:39

Tuurlijk

Heb graag gelijk

Maar ik wil man echt serieus nemen in zijn bezorgdheid en probeer een oplossing te vinden. De fiets is voor man het probleem niet maar meer dat hij dochter niet in het vizier heeft. Te voet zou hij dus ook niet goed vinden. Ik snap hem ook wel, en het is ook niet makkelijk. Voor mij is het soms vreemd, als hij de kinderen een kwartier niet ziet is er paniek, ik denk yess, er is een kwartier rust in de tent. Ik heb blijkbaar wat meer vertrouwen in ze waar hij overal gevaren ziet. Geldt trouwens ook voor jongste hoor maar die mag ook van mij nog niet naar de winkel
Wel lief hoor zo' n bezorgde vader

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

04-03-2012 om 00:47

Hoezo je hebt graag gelijk?

Volgens mij vind je het vooral moeilijk bakzeil halen? Misschien heb ik niet goed gelezen maar er is nog geen reactie geweest die stelde dat jij gelijk hebt. Of dat je dochter oud genoeg zou zijn.
Alle reacties zijn in de trant van: 7 is nog jong, geef het (maar vooral haar!) de tijd.
Volgens mij ben jij degene met de pruillip, ik geloof direct dat je dochter hem overneemt.
Jij wilt schijnbaar dat je dochter snel groot wordt, waarom eigenlijk ?
En qua man: wij hanteren over het algemeen de regel dat als 1 van de 2 iets (nog) te eng vindt dan is dat maatgevend. Ik zie niet in waarom je je geliefde extra angst moet geven voor het zelfstandig kunnen kopen van een tijdschriftje. Ik zou daar als partner niet zo blij van worden.
Maar da's mijn bescheiden mening.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ayla

ayla

04-03-2012 om 08:45

Grapje

Dat was een grapje

Het is mij in ieder geval duidelijk bedankt

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ayla

ayla

04-03-2012 om 09:04

Reactie ot

Het is best moeilijk hoor, ik heb dadelijk een 8 jarige in groep 7. Mijn nichtje ging in groep 7 alleen met haar vriendinnen naar de bioscoop. Wat als ze dadelijk zo'n uitnodiging krijgt. Op papier is het heel makkelijk, het kind is 7 einde discussie, echter met een 8 jarige in groep 7 is die discussie minder makkelijk.
Je bent continu zoekende naar een evenwicht tussen leeftijd ontwikkeling en wat de andere kinderen mogen.
Zij ziet kinderen van wie ze weet dat die ook in groep 5 zitten wel die dingen doen, ik kan niet zeggen je bent ruim een jaar jonger dat is een mega dooddoener. Zij verwacht ergens van ons het zelfde vertrouwen als die andere ouders hebben in hun kind.

Haar brengen en halen naar het vo, ik heb nog een tweede en een baan, ze zal het toch echt moeten doen met fietsen of openbaar vervoer, al gelang de school.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pleunie

Pleunie

04-03-2012 om 09:26

Zeggen

Hoezo kun je niet zeggen dat ze een jaar (en straks 2 jaar) jonger is? Hoezo is dat een dooddoener? Dat is toch gewoon zo? Of vind je dat je dochter door de versnellingen ineens ook 2 jaar ouder is? Aan leeftijd zitten toch ook restricties?
In de puberteit lopen ze ook tegen die dingen aan: nog geen 15 is geen baantje (ook al heeft de rest van de klas wel 1) in de supermarkt, nog geen 16 is niet bepaalde gelegenheden in, niet naar bepaalde films, geen alcohol etc Je moet gewoon je id laten zien. Geen 16 is geen toegang. Ben jij toevallig 1 van de jongsten van een vriendenclubje, dan heb je pech. Wettelijk bepaald.
Zo werkt het, geen dooddoener. Soms zit het mee soms zit het tegen. Oudste wacht met smart op zijn verjaardag...

Rosase

Rosase

04-03-2012 om 09:35

Ayla

"Zij ziet kinderen van wie ze weet dat die ook in groep 5 zitten wel die dingen doen, ik kan niet zeggen je bent ruim een jaar jonger dat is een mega dooddoener. Zij verwacht ergens van ons het zelfde vertrouwen als die andere ouders hebben in hun kind."

Ayla, dat is geen dooddoener, dat is de realiteit. En die mag ook best wel genoemd worden. Je dochter zit in groep 6 (?), maar is pas 7. Dat is de situatie waar je mee moet dealen. Ze is geen standaard 7-jarige en ook geen standaard groep 6er. Maatwerk dus.

Mijn dochter mocht met 9 alleen naar de winkel en naar school fietsen. Ook met hangen en wurgen hoor, want oudste mocht dit pas met ruim 10. Nu was oudste ook nogal een dromerd en is dochter weleens op de slipstream van grote broer meegeweest. En dat scheelt dan ook weer.

Ik zou haar pas tegen de tijd dat ze in groep 8 zit echt wat meer gaan loslaten. Dan heeft ze nog een jaar de tijd om eraan te wennen dat ze met 10 5km moet fietsen. Met die voorbereiding hoef je nu echt nog niet te beginnen.

7 is echt te jong in mijn ogen. Wat is er mis mee om haar het komende jaar nog even te brengen?

ayla

ayla

04-03-2012 om 09:35

Natuurlijk

Zijn er dingen waar geen discussie over bestaat, alcohol, roken etc
Echter, het leven is niet zwart/wit, er zijn nog een heleboel grijstinten. En nee ze wil niet aangesproken worden op haar leeftijd, ze wil aangesproken worden in wat ze kan en hoe ze is.
Ze zal dingen eerder moeten doen, verkeersexamen in groep 7 dus met 8. Met 9 kilometers fietsen naar het kampadres.

Ik had de twee versnellingen in eerste instantie buiten het draadje willen laten maar ik merk dat dat voor mij niet gaat. Voor mij is dat zeker onderdeel van de discussie. Man vergelijkt haar met 7 jarige in groep 4 maar vergeet echter dat dochter in de praktijk weinig omgaat met 7 jarige uit groep 4.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

elske

elske

04-03-2012 om 10:28

Nou

ik heb ook een versnelde dochter die omgaat met kinderen van 1,5 jaar ouder dan zij is. Regelmatig zijn er discussies over dit soort dingen: kinderen uit haar klas mogen zo veel meer dan zij. Soms geef ik toe omdat ze anders echt buiten de boot valt maar vaak trek ik de lijn omdat ze nog te jong is. op heel veel vlakken zal ze sneller dan gebruikelijk dingen moeten doen, en het is goed als ze daar dan wel op voorbereid is.

mijn dochter maakt zich bijvoorbeeld op dit moment erg boos omdat zij zo veel eerder naar bed moet ivm haar klasgenoten maar tsja ze heeft nu eenmaal die slaaptijd (nog) nodig. en dat ze dan niet naar die populaire series kan kijken, nou dan nemen we die toch op?

Het lijkt me goed dat je dochter komende jaren al wel verkeersinzicht krijgt door veel te fietsen maar om met 7 jaar al alleen te gaan dan lijkt me erg vroeg. loslaten is moeilijk maar je moet uitkijken dat je niet te vroeg wil loslaten omdat haar gelijk wil behandelen als haar klasgenootjes.

kaatje66

kaatje66

04-03-2012 om 10:44

Wel grappig

Dus gezien haar schoolleeftijd is ze wel in staat om verkeersexamen te doen volgend jaar, maar mag ze nog niet alleen naar de buurtsuper fietsen?? Het lijkt me heel moeilijk om hier over te beslissen. Eigenlijk zou ik ook zeggen ze is te jong wacht nog maar even en kan ik de bezorgdheid van je man goed voorstellen. Maar aan de andere kant moet ze dus over 1 jaar of 2 jaar dingen doen die ook niet bij haar leeftijd passen.
Dus geen advies eigenlijk, maar het is wel een interessante vraag...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.