Home » Forum » Boek voor boekbespreking

Boek voor boekbespreking?

11 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
truus
Boek voor boekbespreking?

Zoon zit in groep 7. Hij leest stripboeken en weetjesboeken en die leest hij heel veel. "Gewone" boeken leest hij helemaal niet. Hij heeft binnenkort een boekbespreking en hij hikt daar heel erg tegen aan, want ja, hij weet geen boek en hij houdt niet van gewone boeken lezen. Hij wil ook geen dik boek want dat is erg veel lezen, aldus zoon. Heeft iemand een tip voor een niet te dik boek? Meester Jaap vindt hij wel leuk maar daar kan hij natuurlijk geen bespreking over houden omdat dat losse verhaaltjes zijn.

margje van dijk
Waarom niet?

Ik zou gewoon een boekbespreking over meester Jaap doen.
Waarom zou dat niet kunnen?
Er is niet één doorlopend verhaal, maar er zijn wel terugkerende elementen, bepaalde thema's die aangesneden worden, bepaalde eigenschappen van meester Jaap, of bepaalde leerlingen waar wat mee is of zoiets. Daar kan je toch prima een verslagje van maken?

Het zal hem veel stress schelen en ik kan me niet voorstellen dat een leerkracht het afwijst. Tenzij daar uitgesproken regels voor zijn.

En spreek dan met hem af dat hij nu wél alvast een boek gaat lezen voor een evt. volgende boekbespreking. Als de concrete spanning ervanaf is, maar hij weet wel dat dit ooit terugkomt, dan motiveert hem dat misschien om toch wat meer te gaan lezen.

Margje

Geetje
Mees kees

Is Mees Kees van Mirjam Oldenhave dan niet iets?
Andere tip voor een dun boek: de griezels van Roald Dahl.

maan.
Meester jaap

Dochter heeft hier in groep zes gekozen voor meester jaap (en dat terwijl ze eigenlijk altijd dikke pillen leest). Is genoeg over het boek en over de schrijver te vertellen hoor!!!

Een alternatief misschien, geronimo stilton? Leest makkelijk weg en staan veel plaatjes in.

annemir
Kameleon

hoi,
mijn zoon houdt ook niet van lezen. hij is nu voor zijn boekbespreking bezig met de kameleon. zijn meerdere delen van. leuk vindt hij het. twee jongens die streken uithalen

Pippin
Wat wij doen

Onze zoon houdt ook niet van lezen, en dus doen we boekbesprekingen altijd over boeken die hij al gelezen heeft, of boeken die wij aan hem hebben voorgelezen.
Hij leest op school wel namelijk zelf. En die voorleesboeken, daar leest hij ook zelf in verder, heeeeel soms.
Zo'n bespreking houden is al stress genoeg, ik vind het dan te veel gevraagd om daar ook nog eens weken van te voren de stress van: 'je moet nog lezen' aan toe te voegen.
Of neem het boek van een film, kan ook helpen.

koentje
Sjonge jonge

waar bemoeien al die moeders zich toch mee?;-))

Maar effe serieus, is dat nou normaal dat al dit soort beslissingen onderling met moeders besproken worden... nemen jullie je kind zo niet alle wind uit de zeilen?

Pippin
Koentje

Of het normaal is weet ik niet, maar ik weet wel, dat wanneer ik er geen actieve rol in speel, er helemaal niets van die boekbespreking terecht komt.
Dat is niet de wind uit de zeilen nemen. Ik ben meer bezig met het losgooien van de trossen, omdat zoon anders in de haven blijft liggen...
't Is nu eenmaal niet anders.

truus
Geen wind uit de zeilen

Allereerst, bedankt voor jullie suggesties. Waarschijnlijk wordt het toch meester Jaap, dat ziet hij wel zitten.
Nee, ik neem mijn zoon niet de wind uit de zeilen maar zoon heeft problemen met plannen. Hij overziet niet goed grote gehelen. Daar komt bij dat hij een typisch b-mannetje is, niet zo talig. Hij kan geen boek vinden en blijft dan in dat stadium hangen. Helpen we hem niet verder en bij de planning, dan komt het er weinig van debespreking (is ook wel eens bij een spreekbeurt gebeurd). Helpen wij hem wel op weg, dan komt hij er wel. Let wel, we begeleiden hem alleen in het proces, wij maken niet zijn bespreking. Bij mijn dochters hoeven we dat helemaal niet te doen.

Martien
Helpen

Onze dochters hielp ik ook met de eerste besprekingen. Oudste leest graag dus daar geen probleem, alleen een samenhangende bespreking maken was voor haar moeilijk. Dan overliep ik met haar het boek en vertelde ze me uitgebreid waar het over ging. Dan haalde ik er de stukken uit die belangrijk waren. Uiteindelijk had ze dan toch een bespreking die leesbaar was. Ondertussen in eerste middelbaar (brugklas geloof ik bij jullie) en maakt nu vlot de besprekingen zelf. Jongste las niet graag. In het 4de leerjaar (groep 6) hielp ik met lezen (af en toe een aantal hoofdstukken voorlezen). De bespreking kon ze zelf makkelijk en vlot maken. Ondertussen zit ze in het 5de leerjaar. Ze leest nu zelf alleen haar boeken. We rekenen samen uit hoeveel bladzijden het boek heeft, hoeveel dagen ze nog heeft om haar bespreking te maken en dus hoeveel bladzijden ze dagelijks moet lezen om op tijd klaar te zijn.
Ondertussen is ze uit zichzelf een boek beginnen lezen die ze niet 'moest' lezen voor een boekbespreking.
Jeronimo Stilton waren de enige boeken die ze tot nog toe voor haar plezier las (hier krijgen ze boeken mee van school, dus die kon ze niet gebruiken voor een boekbespreking).De ene doet het vanzelf en anderen hebben weer wat steun nodig.
Veel succes ermee

*Rymcke*
Hier

ook een groep 7 jongen die nu as vrijdag zijn boekbespreking gaat/moet houden. Hier was de keuze erg moeilijk. Ook geen echte lezer. Middagen bij de bieb doorgebracht. Vele boeken geleend maar zijn het allemaal niet geworden. Maar voetbalt erg graag. En wij hebben de film er al van. In oranje. Een kei leuke film waar ook een boek van is. Die is het dus geworden. Nu heeft hij er kei veel zin in.
Tip neem wel een boek waar zijn interesses in liggen, scheelt een heleboel.
Gr. Rymcke

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.