Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Broek laten zakken in speeltuin

Hallo

Mijn zoontje van 4 zit helemaal in de vieze woorden fase. Dat schijnt wel weer over te gaan. Maar hij is ook erg gericht op zijn geslacht. Vanmorgen liet hij in de woonkamer zijn piemel zien en ik heb hem duidelijk gemaakt dat je zoiets niet doet, dat is niet netjes. Maar nu komt mijn oudste zoon (bijna 7) naar binnen rennen met de mededeling dat hij in de speeltuin vieze woorden aan het roepen was (die van 4) en daarna zijn piemel aan 2 meisjes liet zien, die daar erg om moesten lachen.
Ik heb hem direct mee naar binnen genomen en hij mag vandaag niet meer naar buiten. (hij mag ook alleen naar de speeltuin, op 100 meter afstand van huis, samen met zijn broer).

Is dit nu iets om me zorgen om te maken? Is dit normaal op deze leeftijd? Mijn oudste heeft Asperger (autisme) dus ik heb geen 'normale' vergelijking. Als ik die iets verbied dan doet hij het niet meer namelijk. En als ik die uitleg over enge mannen en geen snoepjes aan nemen dan zal hij het ook niet doen. Maar de jongste (overigens ook vermoeden van PDD-NOS) lijkt het niet bij te landen dat je zoiets als een broek laten zakken, echt niet mag doen.

Ben benieuwd hoe jullie er over denken.

groetjes Estelle

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

20-03-2010 om 20:52

Herken het wel

Tangozoon heeft ook zo'n fase gehad. Steeds zijn piemel laten zien, thuis, maar ook bijvoorbeeld op een verjaardag midden tussen de mensen. Thuis liet ik hem altijd meteen zijn handen wassen als hij het deed, hij deed het met name tijdens het eten en dat is natuurlijk niet fris. Als hij het op een ander moment deed, moest hij op de trap zitten. Ook bij die verjaardag. Ik heb wel mensen verbaasd zien kijken als ik hem naar de trap stuurde, maar die hadden dan niet gezien wat hij deed.
Buiten deed hij het gelukkig zelden, maar zou hem dan inderdaad ook de rest van de dag binnen hebben gehouden.
Bij Tangozoon is het vanzelf over gegaan, een heel enkel keertje doet hij het nog in een baldadige bui. W.s. gewoon een vorm van aandacht vragen. Vooral niet teveel op in gaan dus, maar gewoon duidelijk zeggen dat het niet mag en hem even apart zetten.

*bella*

*bella*

21-03-2010 om 00:12

Nee

Zou me er echt geen zorgen over maken. Zou er zelfs niet voor straffen, gewoon even vertellen dat het niet netjes is. Ik vind vier nu niet een leeftijd waarop je dat zou moeten weten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-03-2010 om 10:19

Herkenbaar hoor

En ik zou er dus niet al te moeilijk over doen. Ook de straf die worden genoemd vind ik wel erg zwaar hoor! Je hebt het over een kind van 4, zo'n kind voelt nog niet precies aan wat wel en niet gepast is. En juist met geslachtsdelen is dat best ingewikkeld. Aan de ene kant willen we de kinderen leren dat geslachtsdelen heel 'gewoon' zijn, aan de andere kant dat het 'prive' is. Die nuance kennen veel 4-jarigen nog niet, dat moet je ze dus uitleggen, dat moeten ze leren. Een hele dag uit de speeltuin weghouden, omdat ze iets nog niet zo goed weten (wat bovendien logisch is op die leeftijd), vind ik dus nogal overdreven...

estelle32

estelle32

21-03-2010 om 21:06 Topicstarter

Gewoon geschrokken

Hoi Ijsvogeltje e.a.

Ik was gewoon geschrokken...
Mijn zoons hebben allebei een stoornis binnen het autistisch spectrum en daardoor zijn ze behoorlijk naief wat betreft sociale dingen.
Mijn oudste heeft al een keer een incident in de bosjes gehad waarbij een buurmeisje en jongetje uit de buurt hem opdroegen zijn broek omlaag te doen, daarbij er in zijn piemel werd geknepen.
Ik wil geen herhaling en dan bij mijn jongste.
Ik vind het best spannend om ze buiten te laten spelen (ik kijk ook regelmatig even of alles goed gaat) juist omdat ze soms zo naief zijn.
Dus vandaar mijn misschien wat overtrokken reactie.
Met 2 kinderen die 'iets' hebben weet je op een gegeven moment ook niet meer wat nou 'normaal' gedrag is en wat niet...

groetjes Estelle
mama van 3 kinderen J bijna 7 (ADHD+Asperger) S 4 jaar (PDD-NOS) en E 17 mndn
ik heb zelf ook ADHD

Estelle

Ik denk dat het in beginsel normaal is hoor. Alleen is het in jouw geval wat moeilijker uit te leggen aan de kinderen waar de grenzen liggen. Maar verder lijkt mij er niks raar aan. Dat zeg ik natuurlijk, omdat ik er ook zo eentje heb die wel eens vaker zijn piem heeft tentoongesteld. Ze zijn er ook zo trots op, die jongetjes . En ja, als er dan, zoals jij verteld, ook nog meisjes om gaan lachen...

Mamama

Mamama

24-03-2010 om 10:49

Normaal gedrag

Zoontje en vriendjes hebben er ook een handje van om continu vieze woorden te gillen. En zoon vindt het ook erg leuk om zijn broek te laten zakken... Wat wil je op brood? Doe maar een piemel. Die heb ik niet Oh, doe dan maar tieten...

koentje

koentje

28-03-2010 om 15:06

Estelle,

wel straffen vind ik: je moet toch duidelijk maken dat dit gedrag niet kan! Het is zeker niet ernstig maar als je toch al een vermoeden hebt dat er sprake is van PDDnos dan is het niet zo gek om veel duidelijkheid te geven. Ik vind de straf om de rest van de dag niet meer buiten te spelen heel goed. Je maakt duidelijk dat dat niet kan met zulk gedrag!

Straffen?

Zou ik in eerste instantie niet doen. Eerst duidelijk maken dat er grenzen zijn en waar die liggen. Als die grenzen dan overschreden worden, kan er evt een consequentie aan verbonden worden, maar dan gaat het om het bewust niet luisteren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.