Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lea

Lea

23-10-2016 om 09:49

Cadeaus voor sinterklaas

Mijn nichtje geef ik altijd een cadeautje als er iets speciaals is. Over een poosje is het alweer sinterklaastijd en komen de kerstdagen eraan. Ik heb mijn schoonzus gevraagd wat haar wensen zijn, maar zij wil alleen maar kleding. Dat gaf ik meestal wel, maar ik vind dat ze de leeftijd heeft om speelgoed te krijgen ipv een pyjama.

Hierover heb ik nogal een discussie over gehad. Uiteindelijk naar mijn broer gegaan en hij zegt geef haar wat je zelf leuk lijkt. Mijn broer en ik kunnen goed met elkaar en dat lijkt mijn schoonzus moeilijk te kunnen accepteren. Ik weet dat hun relatie voortzet met ups en downs, maar ik wil niet "de druppel zijn die de emmer doet overlopen". Maar wil ook niet doen alsof ik geen eigen mening heb en braaf de regels van schoonzus opvolgen.

Wat zouden jullie een 4 jarig meisje geven voor sinterklaas?


Juno

Juno

23-10-2016 om 11:25

Niets

Je schoonzus geeft duidelijk kleding aan, je broer maakt het niets uit en nu ga je achter hun rug om je eigen gelijk halen. Je nichtje gelooft nog, haar maakt het niet uit wat ze krijgt van sinterklaas, ze heeft echt niet door wie wat gekocht heeft.
Mijn advies: koop speelgoed als je de zaken op de spits wil drijven met als risico dat je de komende tig jaar er niet meer bij mag zijn, koop kleding om tegemoet te komen aan de wensen van de moeder die wellicht zelf al veel sintcadeaus heeft gekocht of kom gewoon gezellig langs met eventueel een gevulde speculaas van de bakker.
Mèn met zo'n schoonzus als jij heb je geen vijanden meer nodig!

Limi

Limi

23-10-2016 om 11:28

vaag

Het is het kind van je schoonzus, dus jouw eigen mening doet er niet heel veel toe.

Koop gewoon wat ze vragen. Achter haar rug om naar je broer vind ik kinderachtig. Ik neem aan dat het kind gewoon speelgoed heeft en krijgt van anderen. Misschien vinden ze het wel genoeg zo?

Taruh

Taruh

23-10-2016 om 11:30

niets

ze krijgen al meer dan genoeg.

Ik geef zelfs mijn eigen kind geen kadootjes met sinterklaas omdat er al meer dan genoeg meuk via de grootouders in huis komt.
Afspraak met mijn ex die koopt ook niets voor zijn andere 2 koters. Ze hebben tenslotte dezelfde set grootouders die moeilijk te sturen zijn. We vieren het bij mijn ex en ik neem de worst voor bij de boerenkool mee.

Nastia

Nastia

23-10-2016 om 11:35

Of koop niks... Ze krijgt waarschijnlijk genoeg van haar ouders en weet toch niet van wie het komt. Bewaar je suikertantegedrag voor momenten dat het telt.

Tenzij je bij het sintfeest aanwezig bent, dan zou ik gewoon iets kopen wat ik zelf leuk vind om te geven. Kleding hoort niet in de zak, dat is vooral handig voor de ouders die daar vervolgens zelf minder geld aan kwijt zijn. Wellicht is verkleedkleding een goed alternatief?

En volgende keer gewoon niet meer vragen!

Jaina

Jaina

23-10-2016 om 11:38

Lea

Ik weet niet hoe die discussie verlopen is maar ik vind je schoonzusje ook een beetje een zeur. Ik snap prima dat je liever speelgoed geeft aan een kind op die leeftijd. En als gever beslis je natuurlijk zelf. Wel heb je door je vraag misschien aan schoonzusje het idee gegeven dat je echt wilde weten wat je moest geven. Dat was niet zo want je wist al wat je wilde geven (speelgoed). In de toekomst is het dus handiger om gewoon te geven wat je wilt zonder eerst schoonzusje haar mening te vragen.

Triva

Triva

23-10-2016 om 11:43

nou nou Juno

Kom op zeg, kunnen die ouders niet zelf leuk kleertjes gaan kopen? Het hoeft inderdaad niet te gek maar als opa/oma/tante/oom iets voor mijn kind wil kopen dan bepalen ze dat zelf. Als ze vragen naar wensen hoeven ze zich daar ook niet aan te houden ook.

Ik zou inderdaad verkleedkleren doen, topidee van Nastia, toch speelgoed

Volgende keer: pak uit met haar verjaardag want dan weet ze van wie het komt en vergeet kerst, je hoeft niet elke keer wat te kopen hoor.

Juno

Juno

23-10-2016 om 11:55

Triva

TO stelt een vraag aan schoonzus en krijgt een antwoord. Als ze het antwoord niet had gewild had ze imo de vraag niet moeten stellen.
Ik begrijp heel goed dat ouders bepaalde dingen zelf willen geven, of dat nu kleding of speelgoed is. Ook denk ik dat schoonzus de speelgoedstroom een beetje wil sturen.

Limi

Limi

23-10-2016 om 11:57

Is wel zo, maar...

"maar als opa/oma/tante/oom iets voor mijn kind wil kopen dan bepalen ze dat zelf. Als ze vragen naar wensen hoeven ze zich daar ook niet aan te houden ook."

Ja, ze bepalen het zelf, maar ik mik het wel op marktplaats als het er niks mee gedaan gaat worden. Ik ben geen pakhuis. Als iemand dat niet wil, kan die toch maar beter eerst even vragen, en zich dan enigszins aan de wensen houden. Zeker als je het vraagt.

Lente

Lente

23-10-2016 om 12:12

Een pyjama kan ook een leuk cadeau zijn

Maar dan één met een geweldig plaatje erop, bijvoorbeeld haar favoriete cartoon.
Of een onesie waarin je een dier kunt zijn maar ook lekker chillen.
Dan heb je èn kleding èn verkleedkleren.

of...

Mijn dochter was vroeger gek op nachtponnetjes waarbij eenzelfde nachtpon voor haar pop zat. Twee vliegen in één klap.

Marie

Marie

23-10-2016 om 17:09

Hier ook populair

Ja die nachtponnen voor kind en pop waren hier ook erg populair. Geen flauw idee of de Hema die nog verkoopt (meiden zijn niet echt doelgroep meer).

angel3

angel3

23-10-2016 om 17:41

Niet vragen

Volgende keer niet vragen. Gewoon verrassing kopen. Veel leuker.

Lea

Lea

23-10-2016 om 18:36

Bedankt voor jullie reacties

Het probleem vinden wij (omgeving van broer en schoonzus) dat zij nogal graag bepaalt wat en hoe alles gebeurd. Toen mijn broer verkering had met haar probeerden onze ouders haar van hem weg te houden. Ze bedoelden het goed, ze waren bezorgd om hem. Dat hij niks meer te zeggen heeft. Helaas is hij daardoor juist extra snel het huis uit gegaan. Dus ik was eigenlijk naar mijn broer gegaan met de vraag of ze echt hard nodig kleding hebben. Dit bleek gelukkig wel mee te vallen, maar zoals voor haar geldt, geldt ook voor haar dochter "hoe meer kleding des te beter." In ieder geval ik denk dat zij eerder gaan scheiden dan dat ik daar niet meer zou mogen komen. Die gevolgen zouden voor mijn broer namelijk een veel grotere impact hebben. Sorry nu wijk ik teveel af van het sinterklaascadeau.

Ik heb besloten dat we haar een "schoencadeautje" geven, zodat we deels onze traditie voortzetten en daarnaast een dagje naar de dierentuin oid ga met mijn nichtje. Onder het mom van zomaar een dagje weg. Ik vind het ook zonde als ik het (dure) speelgoed op marktplaats zie staan.

Bedankt voor jullie nieuwe inzichten! En! de nachtpon voor haar en pop vind ik een super leuk idee!

Juno

Juno

23-10-2016 om 19:10

Omg

Bemoei niet zo met zijn leven! Zijn leven, zijn huwelijk, zijn gezin. Misschien zit hij wel onder de plak, misschien geniet hij daar wel van of vindt hij het wel best. Hij is per slot van rekening niet anders gewend, van huis uit.

Lea

Lea

24-10-2016 om 00:18

Juno

Wat jammer dat je het zo opvat! Onze ouders hebben ons juist gestimuleerd om onze eigen ding te mogen doen. Maar wilden ons wel beschermen. Onze broer zit nu helaas in een lastige situatie. Namelijk dat hij getrouwd is en een dochter heeft met een vrouw die alleen maar aan zichzelf denkt. Omdat onze broer een dochter heeft wil hij graag zijn gezin compleet houden, wat wij allemaal begrijpelijk vinden. Ik zou graag blind willen staren op wat zijn vrouw zegt, maar helaas werkt dat niet in deze situatie. Nogmaals wij doen er met ons allen alles aan om dit gezin in stand te houden!

Sanne

Sanne

24-10-2016 om 00:27

Tja

Met broers en zussen en vrienden kan ik inmiddels uit ruime ervaring zeggen dat je nog heel vaak mee zal maken dat er iemand bij komt die je niet ziet zitten. En waar je je zelfs van af kunt vragen wat iemand er in vredesnaam toch in ziet. Ik weet er alles van. Maar de boel op scherp zetten helpt niet. En zeggen dat je broer voor jou zou kiezen (en van de moeder van je nichtje scheiden) al helemaal niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2016 om 00:47

Lea

Ik vind dat er een erg goede suggestie is gedaan in de vorm van combinatie van een nachtponnetje voor je nichtje en voor een pop. Als je het in je eigen richting wilt sturen, geef je de pop er ook nog bij. De sprong van speelgoed naar een schoencadeautje (laat me raden... speelgoed?) en een dagje uit vind ik nogal groot en onnodig. Tenminste... in verband met je vraag. Doe gewoon wat schoonzus vraagt, hoe erg is dat nou? En volgend jaar vraag je gewoon langs je neus weg aan je nichtje wat ze allemaal aan Sinterklaas gaat vragen. Dan hoor je vanzelf wat ze leuk vindt.

Je zou ook nog leuke pantoffeltjes kunnen kopen. Kinderen zijn apetrots op dat soort dingen. Ik stam misschien uit het steentijdperk, maar ik vond het helemaal niet erg als ik een kledingstuk van Sinterklaas kreeg.

Ik weet niet wat de financiële situatie van je broer en schoonzus is, maar als die niet zo rooskleurig is, kan het ook nog zijn dat je schoonzus kleding echt nuttig vindt, maar ook dat ze niet mee wil maken dat jouw cadeau duurder en mooier is dan wat ze zelf kan geven. Blijf dus bescheiden met wat je geeft en maak er geen machtsstrijdje van.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2016 om 01:01

Oh ja

Sorry, maar ik moet echt nog wat zeggen. Je zegt dat je een schoencadeautje wilt geven om zo 'jullie eigen' traditie voort te zetten. Ik vrees dat je dat echt los moet laten. Hun leven, hun huishouden, hoort niet meer bij jouw/jullie tradities. Je broer heeft een leven met zijn vrouw en kindje en als de relatie het wel redt gaan ze eigen gewoontes en tradities ontwikkelen. Wie weet horen jullie ook bij die traditie, maar dat bepalen zij, dus je schoonzus en je broer. Je nichtje is er vooral bij gebaat dat haar vader en moeder het wel met elkaar uithouden en dat bevorder je niet erg door ze tegen elkaar uit te spelen. Uiteraard mag je je broer altijd tot steun zijn als er problemen zijn, maar je voorkom dat je zelf de aanleiding geeft.

Braaf

Wat is er mis met 'braaf' doen wat je schoonzusje vraagt?
Het zou niet in me opkomen om een van beide ouders tegen de haren in te strijken. Soms vereist het wel wat tact maar ook al is het je nichtje, het is toch het kind van je broer en schoonzus en niet van jou.
Ik zou ook geen schoenkado geven, je weet dat ze geen speelgoed wenst.
Er zijn hier boven wel een paar leuke ideeën die wel kunnen en de relatie met je schoonzus niet op scherp zetten.

lieverdje

lieverdje

24-10-2016 om 09:15

toch niks mis met kleding?

Wat al gezegd werd, er is heel wat leuks mogelijk op gebied van kinderkleding. Inderdaad verkleedkleren, gekke berenpootsloffen, maar ook wat meer gewone kleding. Zo zie ik in de klas van mijn jongste vanalles lopen: een jurkje met een gezicht erop, waarvan de mond een rits is waar je een tongetje uit kunt halen; een shirtje met lovertjes die je 2 kanten op kunt strijken zodat je 2 plaatjes kunt maken; dubbelzijdige kleding (had ik vroeger ook een trui van, dat was mijn lievelingskledingstuk allertijden); mijn kinderen hebben glow-in-the-dark kleding, ook heel leuk. Ik heb mijn kinderen ook wel eens kleding kado gedaan voor Sinterklaas en dat vonden ze net zo goed leuk. Ook een keer sokken in de schoen.... dát vonden ze leuk (en toen geloofden ze nog).

Het kan best zijn dat je schoonzus alles wil bepalen, maar vind je het echt zo belangrijk om je eigen zin door te drijven met zoiets als Sinterklaas? Misschien krijgt je nichtje al veel speelgoed. Ik probeerde de sintcadeaus ook altijd wat te sturen (misschien lijk ik wel op je schoonzus: mijn moeder heeft altijd de neiging om zéér veel te kopen en ook nog eens wat ze zelf leuk vindt. Zo kregen onze jongens ineens een knetterdure paardenmanege van playmobil op pakjesavond..... Toch een beetje zonde want daar spelen ze niet echt mee.

Mijntje

Mijntje

24-10-2016 om 09:34

iets goeds

Ik denk dat schoonzus nooit meer iets goeds kan doen in jouw ogen. En dat jij haar van alles de schuld geeft, terwijl je broer net zo goed verantwoordelijkheid heeft. Volgens mij blijf je hem als je kleine broertje zien. Het kan best dat schoonzus geen Heilige is, maar als je haar als een tang blijft zien zonder enige goede bedoelingen, dan blijft jullie relatie scheef.

Ik vind er niks mis mee om kleding te geven. Dat kan idd ook verkleedkleding zijn, kleine meisjes zijn vaak dol op prinsessenjurken. Dezelfde pyjama als je knuffel/pop is ook een geweldig cadeau.

baas over eigen gezin

Je vindt het misschien niet leuk, maar je schoonzus is toch echt baas over haar eigen gezin. Zou wat zijn als anderen bepalen hoe zij het moet doen. Natuurlijk is ze niet alleen baas en is het niet meer dan logisch dat ze met je broer overlegt en hij net zoveel te zeggen heeft. Als dit niet zo is, is dit aan je broer.

Zelf kan ik ook niet altijd even goed overweg met mijn schoonzus. Zeker voordat mijn broer met haar trouwde, zag ik haar liever gaan dan komen. Mijn ouders hebben af en toe ook moeite met haar. Op een gegeven moment ben ik de keuze van broer gaan accepteren. Ze zijn getrouwd, hebben samen een kind. Dat maakt mijn schoonzus niet alleen schoonzus, maar ook de moeder van mijn nichtje. En ook al zou de keuze van broer misschien niet die van mij zijn, ik respecteer hem wel. En dat zou jij met je schoonzus ook moeten doen. Het hoeft je beste vriendin niet te zijn, maar respecteer wel de keuze van je broer.

Wat cadeau ideeen betreft. Kleding is natuurlijk niks mis mee. Als je liever iets van speelgoed wil doen, kun je ook aan verkleedkleren denken. Een Frozen Elsa jurk bijvoorbeeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2016 om 13:19

Verkleedkleren

Misschien lig ík nu weer dwars, maar als een ouder duidelijk aangeeft kléren te willen voor kind, vind ik verkleedkleren niet aan die 'eis' voldoen. Verkleedkleren doe je niet in het dagelijks leven aan, een kind ook niet. Het valt onder 'speelgoed'. Vind ik.

Onder kleren versta ik kleding die je overdag of 's nachts draagt en niet bedoeld zijn voor spel en spelen. Dus trui, shirt, jurk, broek, ondergoed, sokken, onesie, nachtpon, pyama en oké ik moffel pantoffeltjes er ook nog tussen. En als ik me verplaats in een kind, zou ik ondergoed en lange broeken niet geven.

lieverdje

lieverdje

24-10-2016 om 14:06

verkleedkleren (ot)

mijn jongste van 7 loopt wel degelijk hele dagen in verkleedkleren rond! Hij maakt daarin maar heel weinig onderscheid

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2016 om 08:56

Lieverdje

Ja, dat kan natuurlijk. Toch zou ik het prettig vinden als een ander geen verkleedkleren zou geven als ik 'kleren' heb gezegd.

Dees

Dees

25-10-2016 om 09:29

kleding is kleding

Precies Lieverdje, op de zwemclub van mijn zoon loopt ook een ventje rond die elke dag weer een andere set verkleedkleding aan heeft. De ene keer brandweerman, de andere keer politie, dan weer prinses of draak.

Middenweg

Het is gewoon een middenweg. Schoonzus wil kleding, Lea wil speelgoed geven en verkleedkleding is van beide iets.

Maar volgens mij heeft TO al een mooie oplossing. Een schoencadeautje en een dagje uit. Als ik naar mijn eigen kinderen kijk, ze krijgen uitgebreid Sinterklaas bij opa en oma 1, Sinterklaas bij opa en oma 2, thuis sinterklaas, buurtvereniging en mijn opa geeft vaak ook nog iets voor sinterklaas. Dan is een dagje uit misschien wel veel leuker dan weer het zoveelste cadeau.

bertje1

bertje1

25-10-2016 om 12:06

niet meer vragen, geven wat je wilt

jij geeft toch iets, mag jij toch bepalen? ik zou me er niets van aantrekken.Uiteraard niet te gek maken, maar gewoon iets leuks (en evt. dan toch ook een pyjama).

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2016 om 12:31

Ik vind het toch gek hoor

dat je als gever blijkbaar gewoon mag negeren wat de moeder zegt. Geef je een kind ook snoep als moeder dat pertinent niet wil? Het gaat mij er nu even niet om of de moeder redelijk is met haar eisen, maar puur om het feit dat zij aangegeven heeft dat ze geen speelgoed wil, maar kleren. Dan bepaalt de gever toch niet dat het toch speelgoed mag zijn? Als ik zo duidelijk was geweest, zou ik me toch afvragen of er drop in de oren zit van degene die lekker toch zijn eigen plan heeft getrokken.

Taruh

Taruh

25-10-2016 om 13:01

idd

of niet vragen en je eigen plan trekken, of vragen en dan houd je je er aan.
Waarom vraag je er anders om.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.