Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
vriendinnenleed

vriendinnenleed

02-12-2008 om 09:50

Dochter raakt beste vriendinnetje kwijt

Dochter in groep 6 is al sinds groep 1 dik bevriend met een meisje. De laatste maanden heeft dit meisje een nieuw beste vriendinnetje in de klas gevonden en kan mijn dochter er niet meer tussen komen. Er is (voor zover ik weet) niets voorgevallen van een ruzie oid. Mijn dochter is er erg verdrietig over, ligt 's avonds in bed te huilen.
Wat is nu de beste houding om aan te nemen? Dat vriendschappen nu eenmaal kunnen veranderen? Met het meisje praten of met haar ouders? Stimuleren andere contacten te maken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

02-12-2008 om 10:16

Je beperken tot je dochter

ik kan me voorstellen dat je er verdrietig over bent - in niets is een mens zo kwetsbaar als in haar/zijn eigen kinderen.

Het is een harde ervaring voor je dochter. Helaas, contacten en vriendschappen kunnen veranderen. Met dat voormalige beste vriendinnetje of haar moeder praten heeft geen zin denk ik. Je lucht er je eigen gevoel mee, maar verder helpt het niets.
Andere contacten zoeken heeft meer zin, misschien een nieuw clubje, andere kinderen meevragen voor een speelafspraak of uitstapje.

Sterkte ermee, zoiets doet pijn en het moet slijten.

tonny

Je kan er alleen maar zijn voor je dochter

Hoi, wat naar voor jouw dochter. Volgens mij kan je als moeder niet veel doen om dit probleem op te lossen in de zin van met het meisje praten of met haar ouders. Wat je wel kan doen is toch een heleboel: wees er voor je dochter. Troost en steun haar. Ga iets gezelligs met haar doen ter afleiding. Geef haar extra aandacht en maak het vooral niet te zwaar. Zij geeft wel aan waar ze behoefte aan heeft. Natuurlijk is het goed om te stimuleren dat ze met andere kinderen gaat optrekken, maar misschien heeft ze daar wat tijd voor nodig. Misschien moet ze even pas op plaats maken. Niet meteen op zoek naar de volgende.
Mijn eigen dochter raakte ook haar vriendin kwijt in groep 6 en heeft toen een tijdje geen vriendin gehad. Wel wat oppervlakkige vriendschappen met klasgenootjes, maar ze stond er toch een tijd alleen voor. Dit heeft haar uiteindelijk goed gedaan. Ze ging zelf wel initiatieven naar anderen tonen, maar anderen ook naar haar. In zo'n groep valt het ook wel op dat A en B geen "setje" meer zijn en wellicht dat jouw dochter nu ook zichtbaarder wordt voor de andere kinderen in de groep. Mijn dochter had bijna een jaar bijna geen speelafspraakjes en ook weinig feestjes en nu twee jaar laten, stikt ze in de vriendinnen en twee hartsvriendinnen en zit ze goed in haar vel.
Dit is niet het einde van de wereld voor je dochter. Het is gewoon een moeilijke periode, waar in ieder geval weer een eind aan komt.
Sterkte voor je dochter.

een andere ouder

een andere ouder

02-12-2008 om 15:30

Herkenbaar

Soortgelijke situatie maar andere rol. Ook groep 6, onze dochter is daar nieuwe in de klas gekomen. 1 meisje trekt naar haar toe en het klikt tussen die 2. Voor het bestaande 'vaste' vriendinnetje is dit wel even moeilijk. Lastig hoor. Ik heb mijn dochter vanaf begin gestimuleerd om met verschillende meiden af te spreken en dat gaat goed. Vind het moeilijk, kan me voorstellen dat het voor dit andere meisje (en ouders want wat kan je je dit als ouder aantrekken weet ik) moeilijk is. Het is opnieuw positie bepalen in zo'n groep en de rol van nieuwkomer is niet altijd makkelijk (knokken voor een plekje in de groep) maar ook bestaande vriendschappen worden hier door beinvloed. En ik als ouder van nieuwkomer zie dit ook gebeuren, ik blijf haar stimuleren om met verschillende meiden te spelen. Lastig he

Hier ook

Mijn dochter maakte al sinds groep 1 deel uit van een groepje van 3 hartstvriendinnen. Nu zit ze in groep 7 en sinds groep 6 werd het minder. Die andere 2 trekken nu bijna alleen nog met elkaar op en mijn dochter heeft het er heel lang heel moeilijk mee gehad. Ik heb haar alleen kunnen steunen en verder niets. Nu de laatste tijd heeft ze weer een nieuwe beste vriendin. Tot mijn grote opluchting. Maar ook die van haar zelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.