Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
eline

eline

03-12-2008 om 16:29

Doktertje spelen, wat mag en wat niet?

Mijn dochter, bijna 6, is geïnteresseerd in plassers en piemels, logisch op haar leeftijd. Nu is het zo dat ze met vriendjes en vriendinnetjes, met doktertje spelen, zo ver gaan dat ze onderbroeken naar beneden doen. Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ze doen, ik neem aan dat het niet verder gaat dan kijken.

Wat moet ik daar nu van vinden? Hoe reageren jullie in zo'n situatie? Ik vind het lastig om er een weg in te vinden.

eline's mama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Is er de afspraak dat er met de onderbroek aan gespeeld wordt. Gisteren trof ik wel 2 blote kleuters aan in de badkamer toen heb ik dus gezegd dat ze zich maar weer aan moesten kleden en iets anders verzinnen om te doen.

Daarnaast heb ik mijn dochter verteld dat het niet leuk is als iemand aan je zit terwijl je dat niet wil en het dus ook niet leuk is als zij dat doet, dat zeg ik wel elke maand een keer denk ik.

Spelen met onderbroek aan dus, een simpele regel die af toen weer herhaald moet worden. Het is gewoon niet netjes, als ik op visite ga dan laat ik mijn blote lijf ook niet zien.

Heel normaal

Het is natuurlijk een hele normale reactie waar je vooral niet al te verontwaardigd op moet reageren. Reageer begripvol en dat het heel normaal is dat ze het lichaam willen verkennen, alleen dat het niet kan zoals zij het doen. 'het hoort niet'. Ga in op de interesse alleen neem de regie. Pak er een boek bij. het boek van Sanderijn van der Doef: IK VIND JOU LIEF is een informatief prentenboek voor kleuters die je hierbij goed kan gebruiken. ik zou ook de desbetreffende ouders op de hoogte brengen dat 'het speelt...'

Niet willen - manda

Manda, maar dat vind ik nou zo lastig,
"Daarnaast heb ik mijn dochter verteld dat het niet leuk is als iemand aan je zit terwijl je dat niet wil en het dus ook niet leuk is als zij dat doet"

wat nou als ze het allebei WEL willen?
Ik ben het met je eens, maar vind het een lastig probleem omdat ik er ook geen gedoe van wil maken

ayla

ayla

04-12-2008 om 08:47

Normaal maar niet hier

dochter had zich laatst ook verschanst met een vriendinnetje op haar kamer, toen papa eens ging kijken wat ze aan het doen waren lagen ze alle twee bloot in bed. Papa schrok zich wezenloos en heeft ze beide gesommeerd zich snel weer aan te kleden. Mama van vriendinnetje zal maar plots voor de deur staan en haar kind bloot tegenkomen. Hebben we meteen jeugdzorg op de stoep.
Maar dochter duidelijk gemaakt dat we niet willen dat ze zich uitkleed als er anderen kinderen zijn. En ik wil ook niet dat ze aan elkaar komen, het zal er vast bij horen maar ik heb het liever niet.

Als ze het wel willen

dan zeg ik dat het niet zo netjes is. Ik ga ook niet als ik op visite ben mijn kleren uittrekken. Zoiets.

Dus

het is niet dat ik hysterisch in paniek de kinderen meteen kleren toe werp als ik ze in bed aan tref, doorgaans zijn ze vader en moedertje aan het spelen of spelen ze dat ze in bad gaan. Dan zeg ik dat ze dat ook wel kunnen doen met hun kleren aan, of tenminste hun onderbroek aan. Ik heb dit soort dingen wel een paar keer meegemaakt en nooit die 'waarom niet' vraag gekregen. Gewoon niet netjes, de simpele regel: spelen met je onderbroek aan.

En dat er dan tussendoor als ik er niet bij ben gefrunnikt en gekeken wordt ach nou ja, dat hoort er dan bij en dat kan ik ook wel uitleggen aan de ouders als er vragen komen.

Mathilde

Mathilde

04-12-2008 om 13:12

Hier mag alles, behalve...

elkaar pijn doen of iets doen dat een ander niet wil. Maar dat geldt toch voor alle spelletjes? Ik heb verder geen problemen met blote kinderen, behalve als het niet praktisch is. Mijn dochter (5), zoon (bijna 3) en hun neefje (4) waren laatst buiten op de trampoline aan het springen en hadden zich daarbij helemaal uitgekleed zodat ze elkaar konden bewonderen. Ik heb me eerst suf gelachen en toen gezegd dat ze zich maar weer moesten aankleden. November is toch wel koud .
Mathilde

Dat uitleggen

is niet zo'n probleem, ik ben de ouder van alle twee

eline

eline

05-12-2008 om 09:26

Bloot spelen

Ik vind het ook wel een verschil of het stiekem gebeurt, met de deur dicht op de slaapkamer, of lekker enthousiast buiten op de trampoline. Dan weet je tenminste dat ze het allemaal leuk vinden.

Ik heb soms ook wel eens de regel dat er met de slaapkamer deur open gespeeld wordt, of als ik er echt een ongerust gevoel bij heb, niet alleen boven spelen.

Fijn om de verschillende reacties te lezen, trouwens, het geeft me wat steun.

Kinderen onderling

ik ben niet geschokt als een andere moeder zegt dat de kinderen in hun blootje of onderbroek hebben gespeeld, ze verkleden zich nog vaak met jurken en wat allemaal. Dus in die zin is wat Ayla zegt voor mij niet direct reden tot gefronsde wenkbrauwen hoor.

Ik zou wel gealarmeerd zijn als er niets gezegd is en dochter opeens met een verhaal komt dat de vader of moeder (broer etc) aan haar gezeten heeft oid. Dan zou ik wel opheldering gaan vragen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.