Home » Forum » Dromer 0

Dromer

17 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
vadmar
Dromer

Mijn dochter van net 6 is een enorme dromer! Ze kan al goed lezen en rekenen lukt ook, maar dat komt omdat ze het zichzelf heeft geleerd. Ik denk dat in de klas veel langs haar heen gaat. Alles heeft haar aandacht. Als iets boeit, krijgt dat wel volledige aandacht! Ze is verder niet hyperactief ofzo, dus ik bedoel niet ADHD.
Bij haar sport (net begonnen) zijn ouders erbij en zie ik het gebeuren, ze krijgt meer dan helft van uitleg niet mee. Zelfs als trainer haar aanspreekt (niet bij naam, want elke keer iemand anders) heeft ze dat niet door. Wie herkent dit? Is ze gewoon nog erg jong?

Guinevere
Hmmm

Ik herken het niet maar wil toch even reageren. Wel eens van ADD gehoord? Dat is ADHD, maar dan zonder de H van hyperactiviteit. Kijk maar eens op Balansdigitaal.nl. Komt vooral voor bij meisjes en wordt vaak niet onderkend, omdat het kind zich helemaal niet opvallend gedraagt.
Zijn haar oren in orde?

Guinevere
By the way

Voordat iedereen hier over me heen valt dat ik gelijk met stempels loop te smijten: ik reageer alleen even op de opmerking van vadmar dat het geen ADHD kan zijn, en ik wil totaal niet beweren dat zoiets hier aan de hand kan zijn.

Linda99
Vadmar

"Ik denk dat in de klas veel langs haar heen gaat."

Je denkt het maar je hebt eigenlijk gen idee maak ik hier uit op. Eens met de juf/meester praten? Misschien valt het reuze mee.

En bij de wekelijkse hockeytraining en wedtrijd zie ik zeer regelmatig meisjes die niet oplette, draaien met de stick of de verkeerde kant op kijken. Niks raars dus op deze leeftijd.

De term ADD kwam trouwens ook bij mij op. Maar denk dat je dan eerst moet uitvinden hoe ze het op school doet.

Marie L
Mijn eerste reactie

was hetzelfde als die van Guinevere... en mijn 2e ook.

mar-ank
Herkenning

Ik herken dit wel van toen mijn dochter die leeftijd had. Ik neem aan dat ze net is begonnen in groep 3? Ik weet nog dat ik toen bij de zwemles mocht kijken en dat ze de hele tijd de andere kant op zat te kijken en absoluut niet oplette. Ook op andere momenten merkte ik dat ze haar gedachten er niet bij kon houden, en de juf vertelde ook dat ze vaak zat te 'dromen'. Iemand heeft mij toen eens uitgelegd dat kinderen zo rond hun 6e en stofje gaan aanmaken in hun hersens waardoor ze hun aandacht beter bij een ding kunnen houden. Dat zou ook de reden zijn waarom ze dan gaan leren lezen en schrijven (naar groep 3 gaan dus), eerder zou dat nog niet lukken. En het ene kind is hier net iets vroeger in dan het andere. Daarom gaan ze in groep 3 in het begin ook nog wat vaker buiten spelen en andere dingen doen waarbij ze even niet zo hoeven op te letten.

Ik zou me dus voorlopig nog niet al te druk maken. Misschien is ze inderdaad nog wat jong en moet ze er nog wat aan wennen om haar aandacht erbij te houden. Als het nou over een jaar nog zo is, dan moet je misschien eens verder kijken. (Bij mijn dochter is het trouwens helemaal goed gekomen!)

Mathilde
Hoort ze wel goed?

Mijn dochter (6) hoort vaak slecht (orengedoe). In zo'n periode moet je duidelijk en iets harder recht in haar gezicht praten, anders krijgt ze gewoon niet mee wat er wordt gezegd. Ze lijkt dan dromerig of 'dwars' en reageert niet (of vertraagd) en als ze naar je luistert, kijkt ze intensief naar je mond. Eerder dachten we ook altijd dat het een karakterkwestie was, maar het blijkt dus echt aan haar oren te liggen (wordt ongetwijfeld vervolgd). De schoolarts kan een kort audiologisch onderzoek doen. Overigens presteert onze dochter goed op school.

Annet
Lijkt me heel normaal

Als ze al aardig kan lezen en rekenen, dan is groep 3 qua leerstof saai. Natuurlijk let ze dan niet de hele tijd op.
Mijn zoon zat vorig jaar (toen ook groep 3) op hockey. Je zag hele grote verschillen in de houding van de kinderen. Minstens de helft van zijn groepje zat geregeld te dromen, speelde richting eigen goal bij wedstrijden, had geen idee wat ze moesten doen. Dat trekt vanzelf bij.

Miep
Heel herkenbaar

Zoon van 6 is ook zo. Hij doet het goed op school en op zwemles, maar als je hem bezig ziet tussen de andere kinderen... het duurt een eeuwigheid voor hij op de juiste plaats zit, zijn jas heeft opgehangen, zijn potlood heeft gepakt, voor hij van de wc terug is naar de duikplank.... hij kan wel snel maar wordt zo ontzettend afgeleid onderweg door alles wat hij bedenkt (enorme fantasie) en tegenkomt (kijk mama, wat een mooie wolken!) en daar dan ook absolute aandacht voor heeft. Tot grote ergenis van de zwemjuf die hem er straf voor geeft (waar zoon dan helemaal niets van begrijpt, geen idee wat hij dan verkeerd heeft gedaan).

Wat ik er aan kan doen weet ik niet, het is zijn karakter denk ik. Andere kinderen in groep 3 vinden het ook lastig, maar kunnen toch beter plannen en organiseren lijkt het. Hij is nog wel een stuk naiever dan zijn leeftijdsgegnootjes, maar op andere gebieden soms ook wel weer verder (lezen of rekenen).

ayla
Ja ook

Gedeeltelijk herken ik het, onze dochter is wel wat jonger, pas 5 namelijk. Ik herken het afwezige, het dromerige, het totaal niet meekrijgen wat er verteld wordt in de klas en daardoor niet weten wat er gedaan moet worden. Ik heb hier vorig jaar ook wel eens over gepost. We hebben haar oren al laten testen maar daar is niets mee aan de hand. Ze droomt gewoon zo ver weg dat je totaal geen contact met haar krijgt. Verder is ze wel heel actief en vrolijk. Ze is een rasechte wiebelkont die vaak maar moeilijk kan stilzitten. Ook zij kan al wat lezen en rekenen kan ze ook. Ook bij de zwemles krijgen we de zelfde opmerking en we zien het thuis ook. Haar leerkracht in groep 1 wilde haar laten testen, dat is uiteindelijk niet gebeurt, nu in groep 2 bij een andere juf ben ik wel benieuwd hoe het zal gaan.

Meelezer
Guinevere

Mijn dochter is ook een dromer en ik herken haar helemaal in de posting van Vadmar. Na jouw berichtje ben ik eens gaan googlen op ADD en wat een herkenning. Mijn dochter voldoet praktisch aan elk kenmerk en dat niet alleen. Ik herken mezelf er ook helemaal in. Wat een eyeopener. Ik ga mijn dochter zeker laten testen al weet ik nu al dat ze het heeft. I.i.g. wil ik je bedanken voor de tip, ook al was ie niet direct voor mij bestemd.

Guinevere
Meelezer

Graag gedaan! Ik hoop dat jullie nu verder komen. En goed om je dochter te laten testen, want voor zekerheid heb je natuurlijk een echte expert nodig.
Voor je vragen en onzekerheden nodig ik je van harte uit in de rubriek "Zorgenkinderen", daar heb ik zelf veel aan gehad toen mijn zoon ADHD leek (en bleek) te hebben.

Rosanne
Niet te snel!

kijk wel uit met zo'n snelle diagnose.
Hier ook zo'n dromer, slecht opletten, snel afgeleid.
Wel snel met lezen en schrijven (zelf al geleerd in groep 2).
Vanwege problemen op school door haar 'slechte werkhouding'zijn we bij de GGZ beland. Die waren er na 1 gesprek met haar eigenlijk wel uit: ADD. Omdat wij het gevoel hadden dat dat niet klopte, hebben we haar door een ander bureau nog eens laten testen. Conclusie: hoogbegaafd. Nu zit ze op een Leonardoschool en alle 'ADD'-verschijnselen zijn verdwenen, domweg doordat de lessen nu aansluiten bij haar niveau en interesses.

Miep
Herken geen add

Bij ons herken ik wat kenmerken van add (vergeetachtig, slecht organiseren) maar ook veel niet - hij kan zich juist veel langer concentreren op een interessant project of spelletje dan zijn vriendjes, die zij veel sneller verveeld en willen dan weer wat anders. Alleen wil hij wel graag zelf bepalen wat hij doet. En dan gaat hij zo op in zijn eigen spel/fantasie dat hij een roepende zwemjuf bijv. gewoon echt compleet vergeet / niet hoort.

Meelezer
Guinevere en rosanne

Rosannne, ik ben het met je eens dat je niet te snel conclusies moet trekken. In mijn dochters geval herken ik het gedrag ook thuis. Het gaat niet alleen om concentratieproblemen maar ook traagheid, wel lenig maar niks met balspellen, rustig, passieve houding en nog veel meer. Het is op zich niet eens zo dat ze heel slecht presteerd op school. Ze zit in de middenmoot maar het is het gehele plaatje. Het verschil zit 'm wel dat jullie vooraf al twijfelen of het ADD is terwijl ik juist nu heel sterk het vermoeden heb dat ze het is. Maar goed, dat zal ook eerst moeten worden gestest en dan zien we wel of het echt zo is.

Guinevere, ik zal eens bij dat toppic kijken, dank voor de tip.

Paula B
Miep - hyperfocus

Miep, wat jij beschrijft kán juist een ADD-kenmerk zijn. ADD'ers hebben hyperfocus: als iets hen interesseert kunnen ze zich er helemaal in verliezen en houden ze hun concentratie lang vast. Maar ze kunnen niet zelf kiezen waar ze hun hyperfocus op richten. Althans, dat is met trucjes wel enigszins aan te leren, maar voor een jong kind is dat nog een brug te ver.
't Kan uiteraard heel goed zijn dat je kind helemaal geen ADD heeft, maar deze eigenschap kan er wel degelijk in passen.

Gerry
Wat is precies het probleem?

Vadmar, je schrijft dat ze een enorme dromer is, maar ook dat ze al goed kan lezen en dat ze zichzelf heeft leren rekenen. Dan zou het kunnen dat ze zoveel droomt omdat ze zich op school verveelt. Ik herken het van mezelf vroeger, er was gewoon nooit iets de moeite waard om op te letten, ook als een uitleg wel nieuw was, dan gingen ze er veel langer mee door dan ik nodig had. En wegdromen kan een gewoonte worden, zeker als je echt niet het idee hebt dat uitleg iets is wat je nodig zou kunnen hebben, of gewoon omdat ze toch drie keer hetzelfde verhaal binnen een uitleg houden.

Mij lijkt dan van belang om eens samen met school te gaan kijken of de stof wel aansluit bij haar of dat ze al verder is. En als ze al verder is, adequaat lesaanbod regelen.

Ik kan van hieruit niet zeggen of er niks anders aan de hand kan zijn, maar dromen is echt een goed middel tegen verveling.

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.