Home » Forum » Dwars gedrag 6 jaar lijkt wel een puber wat te doen

Dwars gedrag 6 jaar - lijkt wel een puber! wat te doen?

11 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
dani
Dwars gedrag 6 jaar - lijkt wel een puber! wat te doen?

Dochter van zes heeft weer iets nieuws. Zat ze de hele decembermaand al moeilijk in haar vel, nu is ze bjina de hele dag gewoon blij en vrolijk, ik geef haar aandacht en complimenteer bij alles (ze helpt mij, haar broertjes, etc)

En dan opeens, uit het niets ontstaat een conflict. Ik zeg dat ze uit bad moet, bijvoorbeeld (waarom? omdat het bedtijd is) en dan is ze boos. Niet zomaar boos, maar ze doet het gewoon niet. Niet luisteren, niet naar me kijken, en vooral niet doen. Als ik me omdraai zie ik nog net dat handje voor de mond wapperen, zo'n gebaar van hehe, mijn moeder weer met haar gezeik. Het lijkt wel een puber?! Van wie heeft ze dat gedrag, vraag ik me af. En belangrijker, waarom en allerbelangrijkst, wat moet ik ermee? Ze krijgt best veel vrijheid, maar bedtijd is bedtijd, want elke ochtend heeft ze last van niet uitgeslapen zijn. En dat brutale gedrag (nu al) dat pik ik ook niet.

Ik wist echt even niet wat te doen. Heb haar uiteindelijk beetgepakt en meegenomen en een pak voor haar broek gegeven (eh, een corrigerend tikje, sorry... het was meer de schrik dat ze direct uit haar boze dwarse bui schoot en begon te huilen en weer braaf deed wat ik zei... dit is ze gelukkig niet van me gewend!)

Tips?

Irene
Nou

Boos worden en zelfs slaan lijkt mij in ieder geval niet de juiste aanpak. Gewoon consequent blijven en het negatieve gedrag verder negeren. Dus: "je gaat nu uit bad want het is bedtijd" Als ze zelf niet komt til je haar uit bad en droogt haar af. Werkt ze erg tegen dan is er geen tijd meer voor een verhaaltje, bijvoorbeeld. Maar blijf er rustig onder en negeer haar commentaar of gebaren totaal.

dc
Meer controle?

Ik denk dat ze toe is aan iets meer vrijheid. Mijn 5 jarige (bijna 6) gaat helemaal zelf onder de douche, en dat vindt hij erg fijn. Hij weet nu zelf wat er allemaal gedaan moet worden voor bed, en als hij op tijd klaar is, dan doen we spelletje en verhaaltje. Zo niet, alleen verhaaltje. Hier wil hij gewoon een stuk minder bemoederd worden en het spelletje werkt erg motiverend! (en kost maar 5 minuten).

Wel is hij trouwens vaak even brutaal als hij uit school komt. We lopen terug naar huis, ik negeer het volkomen, en na een snack thuis is het verder weer goed. Als ik zie wat hij dan eet, dan vergaat hij volgens mij van de honger :-)

Picasso
Herkenbaar

Ik heb ook een bijna 6-jarige (gr 3) en die regelt het allemaal zelf wel. Vind zij dan. Haar reactie meestal: ja, wat dan? Nog niet helemaal op een uitdagende toon maar het scheelt weinig. Naar mijn idee gewoon een normaal stukje 'groter worden'. Ze ontwikkelen zich op deze leeftijd snel, zeker nu het echte leren op school is begonnen. En dan ga je je grenzen verkennen ;-) Boos worden helpt dan inderdaad niet. Tijd om samen goede afspraken te maken en haar laten merken dat wat zij vind er ook toe doet. Maar dan wel tot op zekere hoogte natuurlijk.

Tango
Boos worden

En slaan is natuurlijk niet de oplossing, maar dat weet Dani zelf ook wel. En wie overkomt dat niet een keer?
Hier ook een 7-jarige die opeens erg dwars wordt en brutaal. Het was altijd een redelijk makkelijk jongetje.
Zelf laten doen is bij ons niet de oplossing, want hij laat alles het liefst nog graag voor hem doen. Belonen werkt wel: als je nu uit bad komt lezen we straks een extra verhaaltje.
En verder heel duidelijk zijn over wat je wel en niet accepteert en wat daarvan de consequentie is. Bijv. bij brutaal gedrag even naar haar kamer sturen.

dani
Inderdaad

Dank voor de zinnige reacties.

Het is het inderdaad het verkennen van grenzen. Ze krijgt veel vrijheid, en we zijn heel soepel, maar dan probeert ze gewoon nog net even verder te gaan, ze wil zo graag haar zin doordrukken! Heeft idd ook met groep 3, december etc te maken denk ik. Ze is soms snel boos en gaat echt uitproberen hoe ze haar zin kan doordrukken, en daar is ze slim in, in het uitvogelen hoe ze me het beste kan overhalen. Dat lukt dus met mijn eigen favoriete methode: negeren. Dat maakt me namelijk stapelgek als zij niet luistert, niets doet, niet reageert op woorden over beloningen of straf ("maakt mij niet uit" is het standaard antwoord).

Dat ik haar gisteren heb opgepakt en in bed heb gelegd vond ik zelf al een stap te ver (laat staan die klap voor haar kont, waar we allebei van schrokken en dus wel bijzonder effectief was!) maar ik had het gevoel dat het een machtsstrijd was die ik niet mocht verliezen. (??)

Nu heeft ze zelf bedacht: ik wil een stickerkaart. Met aan het einde een cadeautje voor goed gedrag. Ik voel me een beetje genaaid, want zo krijgt ze wel weer een cadeautje wat ze anders niet had gekregen, maar goed. Na 30 dagen is de gewoonte (braaf naar bed als het tijd is, 's ochtends zonder morren eruit) er hopelijk ingesleten!

Die tip van dat zelf naar bed gaan, nog iets meer zelfstandigheid ga ik ook proberen.

Het genoeg eten geven, dat is idd ook een tip, dat herken ik van zoon (niet van dochter).

Dank!

Roosje Katoen
Dani

Wij hebben ook een stickerkaart. Kadootje aan het eind is kiezen wat we gaan eten. Misschien ook een optie voor jullie?

judiths mama
Heel herkenbaar

Hier ook zo'n 6, bijna 7 jarige dwarse draak. Werkelijk waar om niks kan er een strijd ontstaan. En 'negeren en uit bad tillen' werkt hier niet, want met haar 135m. en 30 kg. red ik dat echt niet meer. Tellen tot 3 werkt gelukkig nog wel, al snap ik niet waarom, want er is nog nooit iets gebeurd bij 3, zover laat ze het niet komen.
Ruimte geven, zoals ik al las, werkt goed. Ik haal haar 's ochtends om 7.30u uit bed, en om 7.45u verwacht ik haar aangekleed beneden.
Ze gaat 's avonds om 19.00u naar boven en om 19.30 gaat ze in bed, hoeveel tijd er over is voor een boekje o.i.d. heeft ze zelf in de hand.
Een stickerkaart zou hier denk ik niet werken, mevrouw gaat dan andere dingen bedenken om een strijd over te voeren, die niet onder de afspraken vielen... Beter werkt het hier om van te voren aan te geven wat ik van haar verwacht. Bijv: Als ik je vanavond op haal bij de BSO wil ik dat je zonder zeuren met me mee gaat.

Als anderen nog tips hebben hoor ik ze ook graag, want regelmatig haalt ze het bloed onder mijn nagels vandaan en worden alle regels weer eens even uitgeprobeerd... Gelukkig is ze vaak ook lief en gezellig, misschien moet ik dat wat vaker uitgebreid benoemen ;)

Evanlyn
Stickerkaart

Wij hebben een negatieve streepjeskaart (tegen alle pedagogische adviezen in, ik weet het). Het werkt als een trein. Want de positieve kaart was voor mij gewoon te ingewikkeld met dat zootje ongeregeld hier. Dus als ik nu tot 3 tel, laten ze het niet zover komen, omdat ze weten dat ze dan een streepje bij hun naam krijgen. Vijf streepjes betekent een euro minder zakgeld die maand. Helemaal geen streepjes in een maand betekent: bepalen wat we gaan eten. Dus er zit toch ook wel een positief element in. En ik heb nog nooit echt een euro hoeven inhouden, al spant het er wel eens om. Ik geef wel duidelijke deadlines: om zo laat beneden, anders een streepje. Ik word dan niet boos, maar het streepje komt er wel. Het kind wordt dan natuurlijk wel boos, maar dat negeer ik. Na 2 waarschuwingen in de trant van "je moet er over 5 minuten/zometeen uit": binnen 3 tellen en anders een streepje.

het voordeel is dat ik beslis wat er wel of niet onder de steepjeskaart valt. Want alles waarbij ik ga tellen, valt eronder. Natuurlijk zijn dat geen totaal onverwachte zaken: idd. uit bad komen en op tijd en aangekleed beneden. Het blijft voorlopig wel een gedoe, hoor. Je denkt: het dagprogramma is elke dag hetzelfde, wanneer valt dat kwartje nou een keer?

Bij die van 11, die vroeger verschrikkelijk dwars kon zijn, is het niet meer nodig: ze wil zelf op tijd op school komen en begint te snappen dat ik niet alles achter haar kont aan kan/wil dragen of opruimen. Dat scheelt enorm en heeft een positief effect gehad op ons beider gevoel voor humor. Dus er is hoop...

Lisa76
Pedagogisch onverantwoord...

moest wel lachen toen ik dat zag bij Tihama!
Als het maar werkt toch!
Ik heb beide kinderen zindelijk gekregen met het geven van een snoepje als ze hadden geplast of gepoept. Werd ook als pedagogisch onverantwoord beschouwd. Maar zie nu: ze doen alles op de wc en vragen echt niet meer op een snoepje....

liefs lisa

caroliedani
Heerlijk!

Heerlijk, de laatste twee reacties. Ik doe mijn best maar ben ook niet altijd volgens de boekjes bezig hoor. Denk altijd dat je ook een beetje naar je eigen kind moet kijken, wat voor de een werkt doet dat voor de ander weer niet. Dank voor het hart onder de riem, dat er meer moeders met hetzelfde "probleem" zijn. En fijn te horen dat het ook weer over gaat!

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.