Home » Forum » Eten voor sport

Eten voor sport

Ben jij al begonnen met seksuele opvoeding?

Of wil je weten hoe je dit kunt aanpakken? Deel jouw ervaringen hier!

15 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Gaia*
Eten voor sport

Zoon (8) traint voor atletiek van 18.00 tot 19.00 uur. We geven hem dan altijd iets kleins te eten omdat hij anders zo'n honger heeft. Om 17.00 uur (ongeveer). Liga of krentenbol. Maar hij klaagt steeds dat hij zo'n last in zijn zij (ribben zegt hij) krijgt. Hij wijst dan aan zijn ribben, zijkant aan de rechterkant. Hij zegt dat het dan als een zweepslag voelt (voor zover hij dat kan inschatten ha).

Weet iemand wat dat kan zijn. Zijn trainer zegt dat hij maar gewoon door moet rennen. maar dat klinkt wel alsof hij het helemaal aan het negeren is. Kan het door het eten komen? Of verkeerd bewegen?
Wat kan hij eigenlijk het beste eten, zo voor het sporten?

IngridT
Dat heet....

miltsteek.

Wat het precies is weet ik eigenlijk niet, maar volgens mij heeft iedereen daar wel eens last van als ie te hard rent, en heeft het weinig met eten te maken.

Onze kinderen atletieken ook om etenstijd, en eten vooraf meestal 1 of 2 boterhammen of een banaan of zo.

Ingrid

Linda99
Niet je milt

Heb er pas nog uitgebreid onderzoek naar gedaan omdat ik er zelf ook af en toe last van heb tijdens het hardlopen. En kort gezegd heeft het te maken met je darmen en te kort voor het sporten eten. Aangeraden wordt ook om pas twee uur na een maaltijd te gaan sporten. Dus misschien een lekkere bak fruit en een liga om 16.00?

Tirza G.
Je milt

Zit, vanuit jezelf gezien, links.

Tirza

angel3
Middenrif

ik kom diverse dingen tegen via google maar ook verkramping van de middenrif door een verkeerde ademhalingstechniek. Dat klinkt plausibel. Milt kan niet inderdaad, als de pijn links zit wel. Dan wordt het veroorzaakt door samentrekking van de milt. Rechts kan ook door de darmen komen inderdaad met name als er met te volle buik wordt gesport. Dat lijkt me bij jouw zoon niet aan de hand. Wellicht eens letten op de ademhaling....samen met de trainer?

IngridT
Nog een keer miltsteek.

heb er even op gegoogeld, en wat in de volksmond miltsteek wordt genoemd schijnt iets te maken te hebben met de lucht in je darmen die zich tijdens het lopen eve vervelend gedraagt. Maar wat je er aan kan doen??? iets minder hard lopen???

Ingrid

Linda99
Ingrid

Zo had ik mijn info dus ook gevonden, via google ;-) En bij mij is het toch elke keer mijn eten wat de oorzaak is. Ook al heb ik al ruim een uur eerder gegeten. Minder hard lopen lost het helaas niet op.

Gaia*
Proberen

Goh wat fijn deze reacties. En dat jullie flink gegoogled hebben ;)
Ik ga hem maar iets eerder wat te eten geven. Ademhaling klinkt ook wel aannemelijk. Toch de trainer inderdaad maar eens aanspreken. Ik neem aan dat hij zoon daar wel in kan helpen als dat het is.
Het zit echt rechts, onder aan ribbenkast.
Ik moet wel zeggen dat mijn zoon altijd erg hard rent. Ik bedoel daarmee, voorbij zijn grens. Ik zeg hem altijd al dat hij best iets minder kan geven. Dan heb je misschien ook meer plezier. Misschien eist dat toch ook wel veel van je ingewanden.
er valt op veel vlakken iets te proberen.
Bedankt voor de tips.

amk
Rechts voor de kijker

of rechts voor je zoon, dat maakt namelijk wel uit.

je milt zit rechts voor de kijker indien je de andere persoon aankijkt.

mar-ank
Weer wat geleerd!

Heb ik toch altijd gedacht dat de milt rechts zit! Ik heb met hardlopen ook vaak last. Vooral als ik (te snel) na de lunch ga lopen. Vroeger werd dat op school altijd miltsteek genoemd. Maar dat kan het dus helemaal niet zijn, want de pijn zit bij mij ook altijd links vlak onder de ribben. Het enige wat bij mij wel eens wil helpen is gaan wandelen met mijn armen omhoog en een beetje rekken. Maar dat helpt eigenlijk alleen als ik het meteen bij het eerste steekje doe, en daarna ook heel rustig aan blijf doen.

amk
Mar-ank

voor je zelf zit je milt ook aan de linkerkant.
Alleen als iemand anders je aankijkt zit het voor de kijker rechts.

Bij de mens bevindt de milt zich in de linker bovenhelft van de buik, onder het middenrif en achter de maag. Bij een normaal individu is de milt ongeveer 125 × 75 × 50 mm groot met een gewicht van 150 - 250g.

Het bekende verschijnsel van de "steek in de zij" bij overmatige fysieke inspanning is het gevolg van samentrekking van de milt bij zuurstoftekort om extra rode bloedcellen in de bloedbaan te brengen.

Een alternatieve uitleg over de "steek in de zij" gaat ervan uit dat de steek wordt veroorzaakt door ophoping van lucht in de darmen. Omdat de bocht van de dikke darm links hoger ligt dan rechts (waar zich de lever bevindt), zou de steek juist hier goed te voelen zijn.

mar-ank
Ja

dat links - rechts verhaal had ik begrepen!

mar-ank
Ik weet niet

hoe dat vorige bericht van mij nou weer in dit draadje terecht is gekomen, want hier hoor het helemaal niet. Soms begrijp ik er helemaal niets meer van...

mar-ank
En soms

kijk ik ook gewoon met m'n neus. het hoorde hier dus wel...

Gaia*
Mar-ank e.a

hihi, grappig hoor. Steekje in je hoofd? ;)

Met rechts bedoelde ik ook echt 'zijn' rechts. Het kan de milt dus niet wezen.
Trouwens... wel erg interessant deze kennis. Ik ren zelf ook en heb zelf ook wel eens een steek in mijn buik. Dat oprekken van de buik (darmen dus) helpt voor mij ook best. En het verdwijnt ook weer.

Morgen traint hij weer. 16.00 uur bakje fruit en licht verteerbaar koekje

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.