Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
feestbeest

feestbeest

13-05-2014 om 21:14

feestje voor 5-jarige

Hallo. Ik ben op zoek naar leuke spelletjes om te doen tijdens een verjaardagsfeestje van mijn 5-jarige dochter.
Er komen 4 meisjes met mijn dochter erbij zijn het er 5 in totaal (waaronder twee 4-jarigen).

Ik ga ze om 12:30uur halen en ze worden weer om 16:00uur thuisgebracht.
Ik wilde ze eerst ophalen, cadeautjes uitpakken (met ballonnen met briefjes erin vullen), daarna wilde ik een woord gaan schilderen met ze en daarna leuk decoreren met bloemetjes en glitters. Na het schilderen moet de boel eerst drogen en dan wilde ik in de tussentijd patat eten met ze en drinken. Daarna dus decoreren. Dan met een presentje naar huis brengen.
Zouden jullie ook nog diverse spelletjes inlassen of is dit wat veel van het goede?

Tips zijn welkom.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-05-2014 om 21:22

Veel

Ik denk dat het wat veel van het goede is. De feestjes van mijn 5-jarigen bestonden voornamelijk uit lekker spelen. Cadeautjes uitpakken zou ik niet te moeilijk maken (het is allemaal al spannend genoeg). Natuurlijk wat drinken en taart. Daarnaast hadden we bij m'n zoontje een paar spelletjes, waarvan er uiteindelijk maar twee gespeeld zijn. En m'n dochter wilde graag een prinsessenfeest, dus er lag een grote stapel prinsessenverkleedspul (wat geleend van vriendinnetjes) en ik heb de meisjes allemaal geschminkt. En verder hebben ze allemaal alleen maar gespeeld.

Hanne.

Hanne.

13-05-2014 om 21:28

even meedenken

Ik denk nogal in schema's dus heb het even onder elkaar gezet

12.30 halen
12.45 thuis, cadeautjes uitpakken
13.15 woord schilderen
13.45 schilderij drogen, patat eten
14.15 klaar eten (schilderij al droog???)
14.45 schilderij decoreren
15.15 vrije speeltijd
16.00 naar huis brengen

Op zich heb je dus best een vol programma, je hebt maar 45 minuten vrije speeltijd.

Zelf houd ik toch altijd wat achter de hand, want stel dat ze al na 10 minuten klaar zijn met schilderen en decoreren heb je ineens 90 minuten vrije speeltijd. Dat kan goed zijn, maar als ze zich niet kunnen vermaken is het fijn om een plannetje te hebben (tenzij je heel goed kunt improviseren en ter plekke iets kan bedenken)

Wat me verder opvalt is dat je eerst gaat cadeautjes uitpakken en schilderen en daarna pas eten. Ik vermoed dat de kinderen direct uit school komen en ik kan me voorstellen dat er een aantal dan Honger (met een grote H) hebben. Misschien dus iets eerder een eet moment inbouwen.

Dan vraag ik me af waarom je een woord gaat schilderen. Zijn de aanwezige 4/5 jarigen al zo met woorden bezig dat ze dat leuk vinden (of überhaupt kunnen lezen). Zou een eenvoudig figuur/patroon niet leuker zijn?

Dalarna

Dalarna

13-05-2014 om 21:34

Helemaal eens met hanne

Ik begrijp ook even niet waarom je niet eerst gaat eten en dat woord begrijp ik ook niet. Waarom niet gewoon een leuk schilderij maken op zo'n doek van de action? Waarom moet het een woord zijn?

Thursday Next

Thursday Next

13-05-2014 om 21:41

ik denk

dat er ook wat actiefs bij moet zijn. Dit zijn bijna allemaal "zittende" dingen. Dus tussendoor tikkertje, speurtocht, of "ren je rot", of ren een rondje door de tuin/om het blok, huppel, hinkel.... zoiets. Het kan zijn dat dit spontaan gebeurt maar misschien moet je ook zelf wat aansturen.
Ik heb bij kinderfeestjes tuis meestal wat kleurplaten en stiften achter de hand, die zijn al vaak van pas gekomen.

feestbeest

feestbeest

14-05-2014 om 11:57

reactie

Bedankt voor de tips.
Ik had ook al het idee om toch eerder te eten. Misschien eerst cadeautjes uitpakken en dan eten… Ik heb die woorden van de Action ('Hallo' is het aan elkaar en niet zo groot).

Ik kan inderdaad ook van die leuke kleurplaten halen bij de action. Er is vlakbij nog een speeltuintje ook. Kan ik misschien voor iedereen wat "lekkers" verstoppen wat ze dan moeten zoeken….dat kan ik wellicht inbouwen, dus:

12:30uur: halen
12:45uur: thuis en cadeautjes uitpakken
13:15uur: patat eten en drinken
13:45uur: woordje schilderen
14:15/14:30uur: speeltuin (zoek de verrassing en lekker spelen; intussen droogt het 'woord')
15:00uur: woord decoreren met glitters en stickers…etc…
15:30uur: vrije speeltijd
16:00uur: naar huis met presentje erbij en het zelfgeschilderde/gedecoreerde woord mee

Zoiets?

Tine Winkel

Tine Winkel

14-05-2014 om 12:41

ziet er goed uit, denk ik

idd wel slim om het eten naar voren te halen.
Maar waarom nog een presentje erbij? Ze nemen toch al dat 'woord' mee, is dat niet voldoende? (ik kan me verjaardagsfeestjes herinneren waarbij mijn kinderen thuiskwamen met een - voor mijn gevoel - duurder presentje dan ze zelf als cadeau hadden gegeven, vandaar mijn vraag)

Dalarna

Dalarna

14-05-2014 om 12:43

Oja

Een half uur voor vier kadootjes uitpakken ga je echt niet redden hoor!

overweeg eens

Mijn ervaring (ook op latere leeftijd) is dat 2 a 2,5 uur meer dan 'zat' is.
Soms beginnen de eerste irritaties al wat eerder. Zeker als ze wat jonger zijn dan is de spanning van de jarige en genodigden vaak zo hoog en zijn ze eerder moe. Die irritaties wil ik altijd graag voor zijn en daarom zou ik het programma wat inkorten (kies voor 1 activiteit) en ga daarna lekker spelen (thuis (bij regen) of in de speeltuin).

Waarschijnlijk zijn de kleuters na schooltijd kwa concentratie even helemaal op en hebben ze honger. Als je niet eerder kan lunchen: ik zou ze een kleinigheidje geven tussen ophalen en de frietjes omdat je van honger ook makkelijk irritaties krijgt (en er hoeft er maar een bij te zitten). Gewoon om de goede sfeer te behouden. Eigenlijk zou ik dat al geven onder het lopen naar huis bij kleutertjes.

En ik zou ook wat flexibiliteit inbouwen: dadelijk komen jullie thuis en maalt geen kind om de cadeautjes omdat ze het poppenhuis ontdekken en gezellig gaan spelen. Dat was hier wel eens het geval. [Overigens waren dat de beste verjaardagen mbt sfeer. Maar het programma is prettig om achter de hand te hebben als je de sfeer een handje moet 'helpen']. En als er wel meteen uitgepakt wordt, ik schat dat je na 1 minuutje klaar bent en wat dan? Maak je zelf friet of wordt het gehaald (en heb je nog 1 extra stel handen)? Ik bedoel, hoe ga je ze bezig houden in dat half uurtje.

Op deze leeftijd hadden mijn oudste ook wel gewoon speelfeestjes bij een jarig vriendje. En dat vinden kleuters vaak prachtig. Spelen bij een vriendje met speelgoed dat je nog niet kende. Voel je niet verplicht een heel programma te maken: dat zorgt soms zelfs voor 'extra spanning' en het is soms te veel voor kleutertjes.

Twee keer een half uur knutselen voor 4 en 5 jarigen, was op die leeftijd bij ons wat veel maar dat hangt misschien ook erg van de (groep) kinderen af. Op die leeftijd hebben kinderen soms maar 10, 15 minuten concentratie maximaal. Maar stel dat na het eerste half uur, de kinderen geen zin meer hebben (of hun concentratie niet meer goed op kunnen brengen)? Is het dan af genoeg om toch mee te geven. Ik zou eerder wat beweging inlassen, lekker buiten als het kan.

Als een deel thuis is neem met je kind door waar andere kinderen mee gaan spelen en laat haar desnoods 1 of 2 dingen kiezen die je uit het zicht zet.
Mocht de verjaardag toch tot 16 u duren en je bent om een of andere reden toch weer thuis, hou een dvd achter de hand voor de laatste 20 minuten of zo. En als het langer is, geen probleem. Geen haan die er naar kraait. Als de sfeer maar prettig is (geweest), toch?

Succes en veel plezier!

guera

guera

14-05-2014 om 15:15

dalarna

Half uur kado's uitpakken ga je niet redden..

Ik neem aan dat je bedoelt dat het nl in 5 minuten al gedaan is ?

Ik had met die leeftijd echt best wat spelletjes. Vrije speeltijd vonden ze hier helemaal niet fijn. Ik had er altijd een paar die zeiden: wat gaan we nu doeoeoeoeoen???
En vrij spelen met 5 kinderen is gedoemd te mislukken. In elk geval bij de kids hier die ik hier over de vloer had met die leeftijd. Dan gaan er 3 met het poppenhuis en de andere 2 willen dat niet en die gaan zeuren dat ze iets anders willen etc.
Na ja lang verhaal kort. Ik probeer altijd een thema aan een feestje te geven en daarom heen de spelletjes te verzinnen. Dat zijn simpele dingen als ezel prik maar dan bijv wie prikt de tiara op de goede plek? Of blik werpen maar dat zijn dan blikken met prinsesseschoenen erop weet ik veel. Of ze moeten snoephappen (prinsessesnoepjes?). Na ja dat soort dingen. Cakejes versieren. Reken er op dat ze heel snel klaar zijn met iets. Veel plezier!

Conference

Conference

14-05-2014 om 16:33

Flexibel

Mijn ervaring is dat een vooraf opgesteld lijstje met 5 of 6 jarigen meestal in de soep loopt. Het is een kwestie van mee bewegen. Je ziet snel genoeg of ze ergens blij van worden en zo niet improviseer je iets anders. Ben je te snel met iets klaar, of ze hebben ergens geen zin in, dan tover je kleurplaten tevoorschijn, of zet je een film op. Vrij spelen was hier een no-go met 6 wildebrassen. Dus hier gingen we met zijn allen lekker naar de speeltuin te gaan, met een grote mand met lekkers (pakjes drinken, zakje chips) en dat vonden ze fantastisch.

vlinder72

vlinder72

14-05-2014 om 16:54

Jongens

Mijn ervaring is dat feestjes altijd anders lopen. Cakjes versieren en opeten. Ik dacht dat toch wel een half uur zou duren. Nee hoor, binnen 10 minuten waren ze klaar en zag de keuken eruit alsof er een bom ontploft was. Knutselwerkjes? Er zijn er een paar die dat heel leuk vinden en geconcentreerd blijven knutselen. De rest is na een minuut of 10-15 wel klaar. Speeltuinen doen het wel goed. Cadeautjes verstoppen ook. Een filmpje kijken terwijl ze eten is ook een idee anders rent er altijd wel weer een van tafel.

Annet

Annet

14-05-2014 om 17:09

Eerst eten, dan cadeautjes

Als het echt mooi weer is, zou ik vooraf de letters schilderen (allemaal dezelfde kleur) en als activiteit alleen versieren doen. Daarna naar buiten en daar spelletjes doen, wat lekkers, etc.
Presentje erbij zou ik ook niet doen.

feestbeest

feestbeest

14-05-2014 om 20:12

presentje

Het is een klein tasje met kleine dingetjes voor mee naar huis (ook van de action). Dat is toch niet zo gek? Ik zie het althans hier bij ons op school altijd dat de kinderen wat mee naar huis krijgen.

Wellicht is het een ideetje inderdaad om de woordjes alvast zelf vooraf te schilderen. Er zitten 2 kinderen bij van 4 die het wellicht snel voor gezien houden met schilderen. Steentjes en bloemmetjes etc...erop plakken lukt wel.

Zit er inderdaad over te denken om lekkers en drinken mee te nemen naar de speeltuin. Speltuinen doen het altijd erg goed ja.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

15-05-2014 om 16:52

hier

2 thuisfeestjes gehad, beiden met een thema (eerste keer prinsessen, tweede keer sprookjes), met bijbehorende spelletjes erbij en met een knutselactiviteit (respectievelijk een sieradendoosje versieren en een bordje beschilderen). Dit jaar (dochter wordt 7) gaan we naar de speeltuin, als het goed is wordt het morgen mooi weer . En dat vind ik ook wel een keer leuk. Dus lekker thuis wat eten, cadeautjes doen en dan naar de speeltuin (grotere speeltuin). Feestje duurt van 12 tot tussen 4 en half 5. Vond ik zelf ook wel handig, zit ik niet zo vast aan die exacte tijd. Spelletjes zijn er altijd wel te bedenken. Spekhappen vinden ze hier altijd leuk (neem ik ook mee naar de speeltuin denk ik). En je bent inderdaad aan sommige dingen veel minder tijd kwijt dan je denkt (cakejes versieren was hier 5 min. werk). Eerste feestje had ik van half 2 tot 5 en dat vond ik toen net aan de lange kant. Jaar daarop was van 12 tot 4 zo'n beetje en dat ging prima, ze waren jaartje ouder. Toen hadden we best een vol programma en merkte je aan ze dat ze ook zin hadden om vrij te spelen. Dit keer mogen ze los dus

Bij ons was trouwens beide keren de grootste hit het spelletje 'kus de kikker'. Variatie op ezeltje prik, maar dan met de kleurplaat van een grote kikker(prins). Blinddoek om, knalrode lippenstift op en zoenen maar die kikker

Veel plezier bij het feestje,

Sneeuwitje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.