Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Karin83

Karin83

12-12-2011 om 10:36

Goede logopedist rijswijk of den haag gezocht

Mijn dochter van 5 heeft moeite met de juiste klanken uit te spreken. Ze is soms wel, soms niet verstaanbaar en anderen zeggen er vaak wat van want het klinkt apart, niet goed uitgesproken, wel charmant want ze verlengt de woorden zo schattig. Verder stottert ze ook af het toe. Ik vind het zo zielig als anderen haar nadoen en uitlachen.

Ze heeft toen ze 3 was al logopedie gehad. Dat heeft wel ietsje geholpen maar ze vond het zo saai en wou niet meer. Op aanraden van de juf ben ik weer op zoek naar een logopedist. Maar liever niet dezelfde logopedist, anders ben ik bang dat dochter het weer saai zal vinden. Het is een pienter kind die moeite heeft met uitspraak. De vorige logopedist benaderde haar alsof ze jonger was dan ze is. Dit omdat dochter natuurlijk minder slim overkomt dan ze is door haar moeite met klanken. Herken het wel bij mezelf ik ben dyslectisch en dan denken mensen ook vaak dat ik dommer ben Ach ik neem het ze niet kwalijk vroeger was ik er echt zelf van overtuigd dat ik dom was... Maar nu mijn vraag wie ooh wie weet iemand die haar zou kunnen helpen. Een heel goede logopedist. Volgens de juf gaat dochter in groep 3 waarschijnlijk problemen krijgen door haar moeite met klanken herkennen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

12-12-2011 om 23:12

Andersom

Hallo Karin,
De juf van je dochter voorspelt dat je dochter in groep 3 waarschijnlijk problemen gaat krijgen omdat ze moeite heeft om klanken te herkennen. Het werkt echter juist andersom: kinderen die moeite hebben met klanken te herkennen leren door lezen juist die klanken beter van elkaar te onderscheiden, omdat ze eindelijk eens 'zien' wat ze verkeerd doen ipv het te moeten horen, wat niet lukt.
Ze moet natuurlijk wel op een voor haar goede manier leren lezen. De juf heeft in zoverre gelijk dat de gebruikelijk hak-en-plak methode niet zo geschikt is voor dit soort kinderen. Waar juf de mist in gaat is dat ze denkt dat dat de enige manier is om te leren lezen.
Jammer dat je dochter een voor haar ongeschikte logopedist heeft gehad. Mijn zoon met taalstoornis (verbale dyspraxie en dysfasie) vond het juist altijd erg leuk bij de logopediste en is daar vanaf zijn 3e tot zijn 10e naar toe gegaan.
Ik weet geen logopedist voor je omdat ik in het buitenland woon, maar ik kan je met klem aanraden om te beginnen met je dochter te leren lezen dmv woordbeelden, bijv. van die memoryspelletjes waarbij woorden met plaatsjes gecombineerd moeten worden. Hoe eerder je dochter leert lezen des te minder haar taalvaardigheid geremd zal worden door het moeilijker verbaal uiten. En koste wat het kost, al moet je van school veranderen laat haar absoluut niet laten zitten in de kleutergroepen, mocht dat ter sprake komen omdat ze bijv. niet kan hakken-en-plakken of weet-ik-veel wat voor domme kleutertoets die op doorsnee kinderen is gebaseerd niet goed maken.
Door de handicap van mijn zoon ben ik met ontzettend veel ouders in contact gekomen die kinderen met soortgelijke problemen hebben. Het is juist voor deze kinderen ontzettend van belang om zo snel mogelijk te leren lezen, het beste is als je de school voor kan zijn zodat ze het kind in groep 3 niet frustreren met voo je meisje totaal ongeschikte methodes, die het leren lezen juist moeilijker maken ipv zoals de bedoeling vergemakkelijken. Laat leren lezen (laat is na 6 jaar) geeft deze kinderen een extra achterstand die ze vaak niet meer ophalen, terwijl woorden leren lezen met 4-5 jaar juist zorgt dat ze die kunnen compenseren.
Wees niet bang om zelf aan de slag te gaan met je dochter. Het kan natuurlijk zijn dat je dochter behalve uitspraak problemen ook nog de dyslexie van jou erbij geerft heeft en dan zal ze zeker alle extra tijd die ze nu kan pakken nodig hebben om het lezen zich eigen te maken.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.