Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
dani

dani

29-01-2011 om 19:53

Hij verveeeeelt zich

Zoon is net 8 en wat hij eigenlijk zelden heeft gehad, hij verveeeeeeelt zich! Alleen spelen op de computer of tv kijken doet hij, moet dat uit dan is het zeuren en piepen dat hij niet weet wat te doen. Soms uren achter elkaar op een druilerige weekenddag. Dan is NIKS leuk, hij wil niks, vindt alles stom... Ik ken hem eigenlijk niet zo, is het de leeftijd? Een fase? Wat moet ik ermee? Dingen helpen verzinnen of juist niet?

Ik herken het nog wel van mezelf van vroeger (ik had achteraf gezien denk ik wat uitdaging nodig) Overigens als hij met vriendjes speelt of op een clubje/school is gaat het prima (al zegt hij nog vaal van te voren daar geen zin in te hebben...)

Sorry. Lang verhaal. Vraag is: wat te doen met kinderen die zich (opeens) aan het vervelen zijn (en vervelend gaan doen, zus pesten, aandacht vragen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lijstje maken

Toen bij ons de ik-verveel-me momenten vaak langswaaiden zijn we samen (met dochter van 9) een lijstje gaan maken met dingen die je kunt doen. Dan zijn er ineens toch meer dingen te doen dan je denkt. Verveel je je, dan kies je iets van de lijst om te doen.

Wat inspiratie:
Bouwen met kapla
Lezen
Puzzelboekje
Zelf verhaal/powerpoint maken
Vriendin bellen
Iets in de keuken klaarmaken
Spel uit de spellenkast pakken

Voordeel hier is dat dochters van 9 en 5 heel vaak samen spelen.

Hier ook

en tegenwoordig is snel iets saai of stom, ze wordt 8.
Vandaag gingen we wandelen in de duinen, van te voren 1 groot klaagzang natuurlijk. Maar ter plekke heeft ze als een jonge wilde hond blij rond gerend.

Wat hier wel eens helpt is een taak geven, dan mag ze brood halen bij de bakker, of postzegels kopen, dat levert dan weer een compliment op.

En ze mag mij altijd mijn rug masseren, krijgt ze 10 cent voor per keer. NIet dat ik er altijd zo van geniet (soms wat hardhandig) maar ze vindt het wel leuk en dan kunnen we tegelijkertijd weer wat bijkletsen.

Verder is haar kamer laten uitmesten op zoek naar kinderachtig speelgoed ook wel eens een optie. Vandaag besloot ze dat al het playmobil wel naar zusje mocht, ze heeft een uur lekker wat zitten pielen in alle bakken onder haar bed. Dus ik ga binnenkort eens een bak klaar zetten waar ze spullen in kan doen die ze met koninginnedag kan verkopen (playmobil haal ik er dan wel uit) om de ondernemersgeest weer wat leven in te blazen.

oh ja ik wil ook nog van die droedelboeken kopen, dat was er nog niet van gekomen maar lijkt mij ook wel geschikt voor de uurtjes die ze anders achter wii of internet wil besteden.

koentje

koentje

31-01-2011 om 09:40

Maar ook........

als je aan al die voorwaarde scheppende zaken gewerkt hebt:
lijstjes gemaakt,
speelgoed geselecteerd en geinventariseerd
en je doet af en toe iets leuks met hem...

Is het tijd om afspraken te maken over het vervelen. Vervelen Prima: maar niet hier!
En zeker niet anderen ermee lastig vallen.

dani

dani

31-01-2011 om 16:50

Ah..

.. wat zijn droedelboeken??

Dank voor jullie tips. Ik vroeg me ook een beetje af of het een fase/de leeftijd is, of dat ik hem te weinig bied (uitdagend speelgoed, samen spelen) en of het aan ons is om hem op weg te helpen of dat hij het zelf mag uitzoeken...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.