Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

27-07-2012 om 10:17

Hoe belangrijk vinden jullie sporten

Dochter van 8 is geen sporter, nooit geweest en zal het waarschijnlijk nooit worden, ze is motorisch wat onhandig en heeft er gewoon weinig mee.
In het verleden heeft ze jazz dance gedaan maar is er mee gestopt toen zij achter bleef en leeftijdsgenoten doorstroomden.
Ze heeft paard gereden maar bleef ook daar hangen en werd kriegel van steeds het zelfde rondje in de bak. Haar evenwicht is niet briljant en ze had vaak moeite met haar evenwicht houden op het paard. Ze heeft op snorkelles gehad maar was het enige meisje in de groep, na de les was ze helemaal van streek van al die drukek jongens die boven op haar sprongen en ze kwam steevast huilend uit de les. Ondertussen doet ze niets. Ze gaat 1 avond per week naar de scouting waar ze gelukkig wel wat beweging krijgt en ik probeer regelmatig met haar een avond te gaan zwemmen maar echt sporten doet ze dus niet.
Mijn man komt uit een echte sportersfamilie, volleybal, hockey, tennis ze kunnen het allemaal, dochter heeft het duidelijk van mij.
we vinden sporten zeker belangrijk, proberen dat ook te stimuleren, kleuterbroer van 5 voetbalt twee keer per week officieel, zwemt 1 keer per week, voetbalt daarnaast vaak nog 's avonds met papa maar hij geniet er ook duidelijk van.

Soms voel ik mij rot dat ze niets doet en vraag ik me af of ik haar niet meer moet dwingen, maar ja sporten doe je ook ergens voor de lol.
Hoe belangrijk vinden jullie sporten en zijn jullie kinderen verplicht minimaal 1 sport te doen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

27-07-2012 om 10:29

Niet

Ik ben zelf onhandig. En ik heb een sport- en gymtrauma. Ik heb me vroeger zo naargevoeld, tijdens de gymlessen en tijdens sportdagen etc. Afschuwelijk.
Dat is heel slecht geweest voor mijn zelfbeeld. Kijk, sport is goed voor je, als je het leuk vindt. Maar als je er een hekel aan hebt, is het heel erg slecht voor je.
Mijn kinderen mogen het zelf weten. Ik zeg wel dat sporten 'goed' voor ze is. Stimuleer ze om te gaan en zo.
Maar als ze het dan na een jaar niet leuk meer vinden, mogen ze er van af.
Wat het beste werkte hier, was individuele sporten.(turnen, judo, capoeira, fittness) Geen teamsporten, want dan wordt je bovenop dat je slecht bent, ook nog verantwoordelijk voor het geluk van de anderen in je team. Wat een schuldgevoelens heeft me dat opgeleverd.
Ik heb een zoon, die het nog wel leuk vind om te sporten, hij gaat samen met zijn vader naar de sportschool. Mijn dochters willen niet meer. Die gaan naar andere hobby's. In tekenen bijvoorbeeld zijn ze wel goed, dat is wel goed voor hun zelfvertrouwen.

Kobalt

Kobalt

27-07-2012 om 10:30

Vergeet ik nog

Die meiden moeten verder wel gezond bewegen hoor. Dat heeft niets met sporten te maken. Lopen, fietsen, dat soort dingen.

lisbeth

lisbeth

27-07-2012 om 10:37

Herken het zelf ook

ze heeft het echt van mij, ik was dat meisje wat vroeger altijd als laatste gekozen werd. Als de bal naar links gaat ren ik naar rechts.

Een teamsport zie ik haar echt niet doen, ze heeft al niet veel met andere kinderen dus dat wordt al een drama, laat staan dat ze met andere kinderen moet sporten, dubbeldrama.

Belangrijk

ik vind het wel belangrijk dat ze verschillende sporten uitproberen, en dat ze een sport doen. Gym op school stelt zo weinig voor. in een uur moeten ze naar de sporthal lopen ,omkleden, en dan met 25 andere kinderen aan de slag.

mijn kinderen zijn motorisch ook zwak. Onhandig, houterig. Daarom heb ik ze allebei vanaf dat ze klaar waren met diploma A, op een sport laten gaan. Zelf kiezen wat ze wilden gaan doen. Oudste heeft volleybal gekozen, en zit daar nu nog op. Doordat ze jong is begonnen, komt ze prima mee met de rest. En ik zie haar echt met sprongen vooruit gaan. Vorig jaar kwam ze er achter dat ze lang niet zo goed kan dansen als haar leeftijdsgenootjes. Ze is toen met een vriendinnetje op jazzdance gegaan en wederom zie ik haar weer met sprongen vooruit gaan. Ze is zoveel soepeler geworden in haar bewegingen, niet alleen met dansen maar ook in het dagelijks leven.

het moet geen drama worden om te sporten, maar ik denk dat het belangrijk blijft om sporten uit te blijven proberen. Hebben ze bij jullie gemeente wellicht ook sport-stimulatie programma's zodat ze elk half jaar 5 lessen van een sport kan volgen? dat is daarvoor ideaal

lisbeth

lisbeth

27-07-2012 om 11:02

Weet ik niet maar wel een optie misschien

ze weet zelf ook niet wat ze wil, ze wil iets afwisselends, iets wat het liefste iedere les anders is. Iets waarvoor ze niet veel met andere kinderen samen hoeft te doen en balsporten zijn een no go.

Gymen is altijd een probleem voor haar, ze heeft er een vreselijke hekel aan. Juf speelt daar gelukkgi wel op in door haar af en toe te laten kiezen welk spel ze gaan doen, dat maakt het wat dragelijker voor haar.

Vic

Vic

27-07-2012 om 11:06

Leuk maar geen must

Mijn kinderen zitten momenteel niet op een sport. Oudste (13) fietst dagelijks 2 x 8,5 km. en heeft twee keer per week gym op school. Jongste beweegt heel erg veel en is altijd aan het rennen, touwtje springen, klimmen e.d. Daarnaast natuurlijk ook gym op school, maar dat stelt niet zoveel voor op het b.o. Ik vind het wel prima zo. Zelf doe ik een uur per week aquarobics om toch te kunnen zeggen dat ik aan sport doe.

Vic

Vic

27-07-2012 om 11:10

Overigens (beetje o.t.)

Je hebt er nu nog niet veel aan, maar het is een leuk vooruitzicht. Mijn oudste had op de basisschool een bloedhekel aan gym, echt drama's. Sowieso heeft ze een motoriek die waarschijnlijk vergelijkbaar is met die van jouw dochter. Nu op het v.o. vindt ze gym een stuk leuker (al is het nog niet haar favoriete vak). Ze doen een heleboel verschillende sporten en per onderdeel krijgen ze een cijfer. Dochter kan toevallig aardig judoën (heeft ze 2 jaar gedaan) en touwklimmen. Voor die onderdelen had ze dus een 8 (haha nooit verwacht dat een kind van mij een 8 zou kunnen halen voor gym).

lisbeth

lisbeth

27-07-2012 om 11:23

Vic

dat is nou eens goed nieuws
Ooit komt het goed. Touwklimmen enzo zou ze wel kunnen denk ik, tenminste als ik haar in de speeltuin bekijk doet ze gewoon wat leeftijdsgenoten ook doen. en niet veel slechter. Maar in lesformat is dat toch anders

Sport

Ik ben zelf niet zo'n sportfanaat. De gewone dingen zijn voor mij goed genoeg. Zwemmen, wandelen, fietsen, traplopen. We doen ook van alles in de buurt op de fiets, zoals boodschappen doen, zelfs de wekelijkse boodschappen.
Mijn kinderen zijn niet echt geschikt voor een teamsport. Judo en paardrijden, kanovaren en zwemmen was daarom wel positief. En zoon heeft een tijd op school gevoetbald als keeper. En vermaakt zichzelf met vrienden met freerunnen freestyel. Toen ze kleiner waren hadden ze stepjes voor voor de deur en skateborden en skates. We gingen ook schaatsen.
Ondanks hun onhandigheid op motorisch gebied, ze hebben beiden de nodige typische ongelukjes achter de rug, hebben ze geen gebrek aan zelfvertrouwen en doen overal aan mee op school, thuis of in de familie.

marie

marie

27-07-2012 om 12:26

Club extra / gym extra?

Hallo
Wordt bij jullie in de gemeente ook iets van "club extra" of "gym extra" georganiseerd? Dat is sporten in een groep met allemaal kinderen die net niet mee kunnen komen in de "gewone" lessen, maar te goed zijn voor fysio enzo.
http://www.club-extra.com/RenderTable.aspx
Ik ken ook een sportschool waar kinderen aan lessen FitKids mee kunnen doen. Vinden kinderen vaak heel leuk;
http://www.optimaforma.nl/kinderen.php?p=7
Op die manier kan je dochter bijvoorbeeld werken aan haar evenwicht en haar motoriek, zodat ze later wel mee kan komen met de "gewone" sportlessen.
succes

Chippie

Chippie

27-07-2012 om 12:32

Wel belangrijk

Ja, ik vind sport wel belangrijk. Maar, ik vind het in het geheel niet belangrijk of kinderen goed zijn in sport. En dat proef ik bij jou en je dochter wel een beetje. Bovendien hoort doorzetten ook bij sport. Dat vind ik ook een goede eigenschap om te stimuleren. Ik proef bij jullie ook wel 'niet leuk, dan kiezen we weer wat anders'. Tja, en je kind kan motorisch wat onhandiger zijn, niet sporten maakt het niet beter.

Teamsport of individuale sport, competitive of geen competitiesport. Het maakt me geen bal uit. Kinderen mogen hier helemaal vrij kiezen. Talenten zijn het niet, zeker niet, maar daar draait het ook niet om bij sport. Qua beweging komen ze ook zonder hun sporturen niets te kort maar naast plezier leren ze ook wel degelijk doorzetten, over iets heen zetten, omgaan met verlies, sociale vaardigheden.

En waarschijnlijk is het voor je dochter ook goed om te leren om te gaan met het feit dat ze ergens geen talent voor heeft. Onze orthopedagoog adviseert ons daarom om vooral door te gaan met muziekles. Beetje cryptisch, maar je begrijpt waarschijnlijk wel wat ik bedoel.

Wel iets van sport of beweging

Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen wel iets van sport of beweging blijven doen in les/club verband nadat ze hun zwemdiploma's hebben gehaald. Het gaat niet om goed zijn, het gata om meedoen. je hoeft niet langs clubs en sporten te hoppen om een talent te ontdekken in je dochter. Gewoon doorzetten in iets wat ze leuk vindt. De vaardigheden komen vanzelf als je veel oefent, het duur bij de een alleen langer als bij de ander.

Misschien is klassiek ballet meer iets voor je dochter. Of anders stijldansen? Is ze heel stijf/stram, of alleen ongecoordineerd?
Ook wedstrijdzwemmen is te overwegen. Hier kunnen ze beginnen met trainen vanaf ca. 8 jaar, maar pas met 10 op zijn vroegst zwemmen ze echt wedstrijden en meedoen aan een wedstrijd is vrijwillig.

Merel

Merel

27-07-2012 om 15:52

Niet echt

Nee hoor, ik vind sport geen must. Dochter en zoon zitten lekker in hun vel, zijn niet dik o.i.d, hebben beiden gesport (dansen en voetbal) en doen dat nu niet meer. Thuis spelen ze wel dagelijks op de trampoline (met salto's en al) dus qua motoriek of sportiviteit is er niets mis. Ze hebben gewoon andere interesses en willen tijd aan andere dingen besteden. Ik vind het niet erg. Was vroeger altijd heel fanatiek op school met sport, vond dat heel leuk, na mijn schooltijd nog wel iets gedaan (batminton, aerobics, steps) maar doe dat al jaren niet meer, geen behoefte aan. Ik voel me nog sportief genoeg, heb niet zoveel met dingen in club of groepsverband te moeten doen.

bibi63

bibi63

27-07-2012 om 16:56

Bewegen

Sport is een vorm van bewegen. Bewegen is belangrijk, maar dat hoeft natuurlijk niet via 1 of andere sport. Daarnaast is sport ook fijn voor sociale contacten, maar geen must. Jouw dochter houdt er blijkbaar niet van en is ook niet zo handig. Wat ik zou doen is eens rustig met je dochter bespreken, dat ze niet persé op een sport moet, maar dat het wel belangrijk is, dat ze dan op een andere manier beweegt. Gewoon (bijna) dagelijks bewegen in het dagpatroon kijken. Dus overal naar toe fietsen zoveel als mogelijk, lopen, buiten spelen enz. Vindt ze het zwembad leuk? Ga dan vaak met haar naar het zwembad of zij alleen met een vriendin. Heeft ze een WII? Ook daar kun je van alles op doen met bewegen.
Gr. Bibi

judiths mama

judiths mama

27-07-2012 om 20:11

Hier bewust op sport

Hoi Lisbeth,

Mijn jongste is motorisch niet zo vaardig, laat fietsen, niet zo'n goed evenwicht, niet een klimgeit. Ook zit ze net als jouw dochter bij scouting. Ze wilde daarnaast graag op muziekles en eigenlijk vind ik 2 dingen in de week wel genoeg. Maar... dochter is ook redelijk stevig en daarom heb ik er toch voor gekozen om voor haar een sport erbij te kiezen. Ze houdt enorm van trampolinespringen, een van de weinige sportachtige dingen die ze echt leuk vindt, dus toen was de keus snel gemaakt.
Na de zomervakantie mag ze beginnen en ze heeft er heel veel zin in!

Groetjes, Saskia

Niet

Hier wordt ook al best veel bewogen in het gewone dagelijkse leven. Twee van mijn kinderen geven niet veel om sport en eentje vindt het leuk. Ik vind het verder prima. Sport is een vorm van bewegen en als zodanig prima, maar niet noodzakelijk. Het mag, het moet niet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-07-2012 om 20:41

Liever niet zelfs

Eerlijk gezegt vind ik het helemaal niet erg dat mijn dochter niet om sport geeft. Want dat betekend dat ik ook niet betrokken hoef te zijn bij een of andere vereniging. Ik vind dat gehang bij sportvelden echt vreselijk. En dan helemaal als je tussen de wel betrokken ouders staat die over de velden staan te schreeuwen naar hun kind. Of dat een kind perse samen met de rest moet douchen, want dat is goed voor je???
Als een van mijn kinderen graag wil gaan sporten mag dat natuurlijk wel, maar absoluut geen paardrijden of voetbal. Ik vind de sfeer bij voetbal echt erg en ik heb liever niet dat mijn dochter een paardenmeisje wordt.
Duidelijk dus dat sporten hier niet hoeft. Er wordt al genoeg bewogen.

Dendy

Limi

Limi

27-07-2012 om 20:50

Belangrijk

De oudste is pas 5. Hij zit op zwemles en ik geef hem op voor losse cursussen en sportdagen als dat kan. Als hij B of C heeft moet hij iets kiezen. Liefst iets waarbij het hele lichaam goed getraind wordt. En een individuele sport.

Ik heb zelf op school nooit wat hoeven doen en voor mijn sport. Daardoor was ik ook veel trotser en blijer met een goede sportprestatie dan met een goed cijfer.

dc

dc

27-07-2012 om 23:18

Niet

Als een kind sporten niet leuk vindt, dan zou ik dat niet tegen heug en meug doorzetten. Zorg gewoon dat ze voldoende beweegt, dus fietsen en lopen naar dingen, en kijk verder of ze misschien haar ei kwijt kan in iets anders. Misschien toneel, of tekenen, of muziek, of lezen.

Als ze t niet leuk vindt dan niet,

want je zal zelf maar eens elke week ergens naar toe moeten , waar je niet naar toe wil. Dat doe je zelf ook niet. Wel bewegen ,dat wel. Dat is wel belangrijk.
Heb je plaats voor een trampoline? Of touwtje springen,steppen, fietsen etc.
Voor de sociale dingen zou ze ook op een creatieve cursus of een toneel of zo kunnen gaan kijken. Wie weet ligt dat haar veel beter?

T&T

T&T

28-07-2012 om 13:43

Wel belangrijk!

Nou ja, het belangrijkste vind ik bewegen! en dat hoeft niet perse bij de voetbalvereniging, maar beweging hoor je ook in te bouwen in het dagelijks leven; wij stappen nooit in een lift, als je kunt fietsen ga je met de fiets, als het te lopen is ga je te voet, en in de tuin staat een goed gebruikte trampoline.
Ik heb er eentje die dus niet in verenigingsverband sport, maar wel geregeld met mij fietst of loopt. Ja, je moet wel zelf enigszins het voorbeeld geven zelf ben ik vrij beweeglijk, dus ik sleur de kinderen nogal eens mee, haha.
En ik heb dus een "paardenmeisje" wat is daar mis mee Dendy? ik snap het niet helemaal. Ze rijdt al jaren (vanaf haar 7e) en de klik met de paarden is echt geweldig. Het geeft haar ook een heel stuk zelfvertrouwen, en dat geldt eigenlijk voor iedere sport die je met plezier doet; je haalt er een stukje energie en zelfvertrouwen uit! en dat gun ik mijn kinderen net zozeer als mezelf.
groetjes, Tess

Andere hobbies

Via de basisschool/gemeente was het bij ons mogelijk wat sporten te proberen, dat is misschien ook een idee. Maar als een kind niet van sporten houdt dan zou ik haar niet dwingen toch te sporten. In plaats van sporten kan je ook naar toneelspelen of musicalklas kijken. Of iets anders creatiefs zoals tekenen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-07-2012 om 19:34

Over 1 kam

Ja, dat zal vast niet goed zijn, het over 1 kam scheren. In deze doe ik het voor het gemak maar even wel. Want mijn indruk van het voetbal hier is wel zo. Er zijn in onze stad 2 verenigingen en ik vind die jochies enorm fanatiek, te fanatiek in mijn ogen. Ik vind het geen leuke manier van omgaan met elkaar. Zeker de clubs onderling vind ik echt naar.
De paardenmeisjes die ik ken - en dat zijn er best veel -, die denken en praten alleen maar over paarden. Ze zijn echt beperkt geinteresseerd. Mijn man heeft op hoog niveau gereden vroeger en hij zegt ook dat paardrijden je leven gaat beheersen. Omdat hij echt op hoog niveau reed, heeft het ook een groot gedeelte van zijn jeugd opgeslokt. Vooral de pubertijd heeft hij voornamelijk op een knol doorgebracht.
Nou zal het ongetwijfeld zo zijn dat bij jullie voetbalverenigingen allemaal heel vriendelijk gaat enzo en dat jullie paardenmeisjes een hele brede interesse hebben, maar ik heb er dus niets mee. Mochten de kinderen het wel willen, dan wachten ze maar tot ze het huis uit zijn

grt Dendy

Maylise

Maylise

28-07-2012 om 19:54

Hoeft niet

Ik het sporten nooit verplicht. Ik heb de kinderen wel altijd gestimuleerd om iets te vinden wat hun interesse heeft maar als ze echt nergens op wilden dan hoefde dat niet. Ik heb ze een jaar op muziek les gedaan om met muziek kennis te laten maken en ze verschillende introductie cursussen van sporten laten volgen. Soms hadden ze ook zelf een idee van wat ze wilden.

Mijn jongste is een heel bewegelijk kind maar sport clubs waren nooit een groot succes. Hij vond het trainen nooit echt leuk. Hij heeft wel verschillende dingen geprobeerd maar altijd na een jaar gestopt. Verleden jaar kreeg hij echter de geest en is wederom begonnen met sporten. Ik wilde deze week de inschrijvingen doen voor de sportclubs voor volgend jaar schooljaar dus ik vroeg hem of hij door wilde gaan met de sporten die hij verleden jaar deed. Hij is nu zeer enthousiast en gemotiveerd om door te gaan. Prima dus. Als hij niet verder had gewild was het ook goed geweest.

Deze zomer gaat hij trouwens naar een soort dagkamp waar ze ook allerlei sporten doen en hij vindt dit ook super leuk. Dat verbaasd me dan weer niet maar het volhouden was bij hem altijd een probleem. Het is wat dat betreft mooi dat dit nu wel lijkt te lukken.

Mijn een na jongste zoon is ook geen groot sporter. Hij heeft wel jarenlang bij de scouting gezeten. Dat is toch ook bewegen? Daar waren ze ook altijd buiten bezig met van alles en nog wat. Nadat hij met scouting is gestopt heeft hij een paar jaar niks gedaan maar vorig jaar heeft hij (inmiddels 16) schermen ontdekt en daar heeft hij veel lol in.

Mijn kinderen mogen elke sport doen die ze willen; ook als ik dat niet zo'n leuke sport vindt. Zo heb ik niet zo veel met voetbal maar twee van mijn zoons hebben gevoetbald en natuurlijk mocht dat. Ik ga zoiets niet verbieden alleen omdat ik voetbal niet leuk vind. De jongens hebben er ook veel plezier aan gehad. Een van de jongens speelt na een stop nu weer en hij is inmiddels al volwassen. Hij vindt het dus echt leuk.

Het enige is als het echt praktisch gezien onmogelijk is omdat de afstand veel te ver is of omdat het gewoon te duur is. Dan kan het niet maar mijn persoonlijke voorkeuren spelen geen rol.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

28-07-2012 om 20:10

Lol dendy

"Mijn man heeft zijn hele puberteit op een knol doorgebracht" - ik lig in een deuk.

Nou dendy

ik heb mijn puberteit als paardenmeisje doorgebracht. Wat was dat eigenlijk fijn voor mijn ouders, geen interesse in jongens en uitgaan tot mijn 17 ofzo. Daarna alles ingehaald hoor maar ik was toen natuurlijk wel al wat ouder. Mijn dochter mag een paardenmeisje worden.(maar dan wel net zo braaf als haar moeder)

Snuggle's

Snuggle's

29-07-2012 om 09:32

Hoog niveau dendy

Je schrijft dat je man op hoog niveau paard reed. Ik denk dat elke sport die je op hoog niveau beoefent op een bepaalde manier je leven gaat beheersen. Als is het alleen al door al de trainingen die je moet volgen om op dat niveau te komen en te blijven.

Hier allebei de kinderen altijd op een sport omdat ze dat allebei leuk vinden.

Voetbal en paardrijden Dendy, wat een nachtmerrie hè lol.
Ik vond vooral het voetballen de eerste jaren minder door de vroege tijden van de wedstrijden. Moesten we in het weekend s ochtends nog meer haasten dan door de week.
Paardrijden is inderdaad ontaard in een grote liefde voor paarden en graag naar de manege willen. Maar ik zie daar niet zoveel kwaad in eigenlijk.

thef

thef

29-07-2012 om 10:00

Niet verplichten

Werkt dat dan, kinderen verplichten tot sporten? Ik kan het me niet voorstellen. Of je krijgt van die verhalen die ik van mijn schoonzusje eens hoor. Staan ze op het voetbalveld en zijn er 2 kinderen die voetballen terwijl de rest de halve tijd met de handen in de zakken staat.

Ik heb kinderen die graag sporten maar geen van beide van wedstrijden houden. Dat is vaak moeilijk omdat bijna iedere sport op een gegeven moment vraagt om mee te draaien met wedstrijden. Zoon doe nu een jaar even niks, zit wel bij de scouting. Hij is wel een actieve jongen, veel buiten aan het fietsen, rennen id dus dat laat ik maar even op zijn beloop. Dochter rijdt nu zo'n 10 jaar paard, maar wil ook alleen maar 1 a 2 keer per week paardrijden en is er verder ook niet mee bezig, ook geen wedstrijden dus. Dit zal ze ook wel blijven doen als het studie ed toelaat. Ook zij rijdt nog 19 km naar school en terug iedere dag.
Ik vind het wel leuk dat ze iets doen, verplichten zou ik ze niet. Stimuleren wel, vooral als ik zou zien dat ze verder nogal lui ingesteld zouden zijn maar is hier niet het geval.
Ik en mijn man zijn geen sporters. Wandelen wel veel met de hond maar het sporten is voor ons niet uitgevonden.

Fiorucci

Fiorucci

29-07-2012 om 11:03

Niet verplicht

Mijn oudste sport niet graag, zijn broer vindt het vreselijk maar fietst enorm veel, en hun zusje turnt. Ze haalt geen hoog niveau, maar vindt het leuk en doet mee aan de wedstrijden van haar vereniging. De jongens hebben beiden wel gesport toen ze jonger waren, judo vooral.Ik geloof niet dat verplichten helpt, ik heb ze wel royaal de mogelijkheden geboden incl de nodige probeercursussen op divers sportgebied.

Wel

Wij vinden sport wél belangrijk. Ik ben totaal on-sportief. Maar 'moest' ook van mijn ouders, dat moest is niet zo dat ze ons 'dwongen' maar enige druk zat er toch achter, wilden we wat anders (creatief iets, ik vooral) dan mocht dat mits we ook sportief iets deden. Zo heb ik vele sporten uitgeprobeerd, van gym tot judo en zwemmen. Ik was nergens goed in en kon amper meekomen. En toen op mijn 15de ontdekte ik dansen. Eerst stijl en later allerlei andere vormen van dansen, soms in groepsverband, soms met z'n tweeën en solo en van alles. En dát kon ik goed! Hardstikke goed zelfs. En sport-achtig genoeg en aanvaardbaar als sport voor mijn ouders Door de jaren heen ben ik altijd blijven dansen. Minimaal 1 keer in de week, uurtje of 2 en echt in flink tempo, door de ervaring ook meestal op hoger niveau. Ondertussen hoor ik bij de 'senioren', maar dans nog steeds. Sommige periodes in mijn leven was ik fanatieker, dus meer uren. Heerlijk vind ik het.
Man is sportief, maar kan veel sporten niet meer na een blessure aan zijn knie. Nu fietst hij...alleen of in clubverband. Jongste is erg op sporten. Dus die heeft geen stimulans nodig, die moeten we eerder remmen anders sport ze veel te veel uren.
Oudste lijkt op mij. Die heeft ook alles uitgeprobeerd, soms met meer en soms met minder succes. Sociaal was háár ding. Met vriendinnen naar de judo was prima, maar toen zij ermee stopten was ze er amper nog heen te branden. Met de halve klas naar jazz, hardstikke leuk, maar toen de klas naar v.o. ging was het gauw afgelopen. Ze is sterk, maar totaal niet lenig en ook al niet fanatiek en haar balgevoel is minimaal.
Ze fietst wel héél veel, 10 km is een eitje voor haar, als het maar een (sociaal) doel heeft...naar vriendin in andere woonplaats b.v.
Maar doordat we het altijd proberen te stimuleren heeft ze eigenlijk altijd gesport. Ze is muzikaal wil dat ook gráág...oke wil je ook naar de harmonie...dan ook een sport. En zo heeft ze altijd toch nog gesport. Overigens altijd op amateur niveau. Goed zijn erin is bepaald geen doel...dat maakt ons en haar niet uit. Je kunt niet overal goed in zijn toch? En zij is al goed in muziek.
Nu heeft ze toch nog 'haar' ding gevonden. Op de sportschool...fietsen en boddy-pump en kickboksen. Ze vind het allemaal écht leuk. Ze kan zelf kiezen voor gaan of niet en het zelf indelen. Dat is een groot voordeel en ze gaat wanneer ze wil of er zin in heeft of wanneer anderen gaan...Ze doet de dingen waar je vooral 'sterk' voor moet zijn. En dat ís ze. Geen dingen waar je lenig en handig of snel in moet zijn, want dat is ze niet. En zowaar is ze ook nog uitgekozen om met kickboksen in de 'gevorderden' groep mee te mogen doen. Dat vond ze zelf ook verbazingwekkend. Voor het eerst in d'r leven was ze in een sport óok nog goed. Op zich vind ik dat kickboksen helemaal niks...een beetje 'eng' en je hebt er rare voorstellingen bij, enge kerels waar je ver van moet blijven zoals Badr Hari. Maar ik ben 's meegeweest kijken (het regende heel hard, dus toegestaan dan hoefde ze niet door de regen te fietsen) en die gevorderenles is ong. een half uur conditietraining en dan een uur tactiek en techniektraining. Het zweet liep de groep meiden alle kanten op...en nog een 'vrouwachtige trainer' ook, wel een man, maar helemaal homo en hij schaamt zich er niet voor en komt ook écht zo over. In een sportschool nog wel. Ik had daar veel meer macho-achtig gedrag en gepronk verwacht.
Ik denk ook dat er voor iedereen hoe onhandig of onsportief ook wel 'iets' moet zijn wat ze ligt of waar ze best redelijk in mee kunnen komen en plezier in hebben.
De kunst is alleen dat 'iets' te vinden in het grote aanbod. Tot die tijd, tot dat 'iets' is gevonden is wel enig doorzettingsvermogen nodig. Dus stimulans van de ouders.
Eigenlijk hadden we het voor oudste al opgegeven. Ze wás al met alle sporten gestopt. Maar toen vriendin vroeg of ze mee wilde omdat vriendin wilde afvallen...wilde ze het zelf. Ik had niet verwacht dat dít nu hét zou worden.
Dit is haar 2de,3de jaar en ze is nog net zo enthousiast. Dat gun ik iedereen.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.