Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
tjonge

tjonge

21-06-2010 om 11:05

Hoe maak je kinderen sociaal vaardiger?

Onze oudste is 11 jaar en we kregen in groep 5 te horen dat ze niet sociaal vaardig was. Vonden wij wel vreemd, want ze had genoeg vriendinnen en maakt makkelijk contact. In groep 6 heeft ze daarom een sova training gevolgd. Echt geholpen heeft dat niet, want ze zit al jaren in een rot klas en er werd niks aan gedaan om die kinderen eens aan te pakken. Ons kind lijdt daardonder en trekt zich terug. Wil met zulke kinderen niet samen werken. Nu gaat ze bijna van school en nu ziet school ineens het licht en wordt er nog wat aan gedaan. Wij krijgen ineens te horen dat het niet aan ons kind ligt dat ze niet sociaal vaardig is (dat is ze nl wel). Wij hebben dochter al opgegeven voor het SterkID kamp en hopen dat ze met genoeg zelfvertrouwen aan de middelbare school gaat beginnen. Ons 2e kind heeft pdd-nos en is dus ook niet zo sociaal vaardig. Ons 3e kind was altijd een heerlijk kind zonder problemen en met veel vriendjes. Maar ook dit kind schijnt niet sociaal vaardig te zijn horen we nu. Een beetje een bazig typje is het wel moet ik zeggen, maar niet te.
Tja......we horen dus over alle 3 de kinderen op school dat ze niet sociaal vaardig zijn. Wat kunnen wij daar aan doen? Geven we niet het goede voorbeeld? Kunnen we dat thuis oefenen? Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-06-2010 om 17:11

Wat vind je er zelf van?

Als school iets constateert, hoef je daar niet automatisch iets mee. Dus als de leerkracht signaleert dat een kind wat minder sociaal vaardig is, betekent dat wat mij betreft niet dat je als ouder je kind dan direct moet aanmelden voor een SoVa-training of een sterkamp.
Wat vind je er zelf van? En misschien nog belangrijker: wat vinden je kinderen er zelf van? Hebben ze behoefte aan een cursus of wat dan ook maar om 'sterker' te worden?
Wat ik altijd doe als een leerkracht 'iets' constateert: doorvragen. Concrete voorbeelden vragen. En vooral ook: wat de leerkracht doet om je kind hiermee te helpen? En pas als laatste: vind de leerkracht het echt zorgelijk? En vindt de leerkracht dat jullie hierop actie zouden moeten ondernemen? En is het antwoord daarop ja, dan ligt nog bij jullie als ouder de beslissing of je iets onderneemt en wat dat dan is.

Lou

Lou

22-06-2010 om 20:09

Onduidelijk

Ik vind het eerlijk gezegd een wat onduidelijk verhaal. Oudste was sociaal niet vaardig vond school, maar jullie vonden dat niet, dus waarom die sova-training? En wat had die moeten helpen dan, als er niets aan de hand was?

En dan: wat is er volgens school mis met de jongste? Laat school inderdaad voorbeelden geven, zoals ijsvogeltje zegt, en staar je ook niet blind op de mening van school. Bij de oudste hadden ze het goed mis, begrijp ik?

Of je zelf het goede voorbeeld geeft weet ik niet. Maar aangezien je oudste weinig zelfvertrouwen heeft en je jongste juist wat bazig is, kun je moeilijk 'het verkeerde voorbeeld' hebben gegeven, lijkt me. Ik bedoel, het is dus niet zo dat alle drie de kinderen veel te weinig zelfvertrouwen hebben bijvoorbeeld. Was dat wel zo, dan zou je je misschien kunnen afvragen of er (bijvoorbeeld en onder andere natuurlijk!) iets gedaan moet worden aan het voorbeeld thuis. Dat kun je met de informatie die je nu geeft, onmogelijk zeggen.

Wat ik je eigenlijk zou adviseren is: ga terug naar school en stel je vragen daar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.