Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lamiya

lamiya

18-04-2015 om 16:48

hoe moet ik leren schrijven aan mijn kindje van bijna 5 jaar?

wanneer begint jullie kindje met schrijven?was hij op school begonnen of helpen jullie hem thuis?hij zit bij groep 1 hij kan nog geen woord schrijven en lezen ook niet!!
graag reactie van jullie
bedankt alvast


Half a twin

Half a twin

18-04-2015 om 17:07

In Nederland vanaf groep 3

Op de basisschool in Nederland leren kinderen pas schrijven in groep 3, in groep 1 leren ze letters herkennen maar nog niet echt schrijven. De meeste kinderen kunnen als ze bijna 5 zijn hun eigen naam schrijven en wat simpele woorden herkennen die veel gebruikt worden op school.
Thuis leren lezen en schrijven hoeft echt niet, dat leren ze op school als ze daar aan toe zijn.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-04-2015 om 17:08

Niet!

Je zoontje is 4, als hij moet leren schrijven beginnen ze daar op school wel mee. Het hoeft volgens mij nog helemaal in groep 1. Hier en daar is er een juf die vindt dat kinderen zo snel mogelijk hun naam moeten kunnen schrijven, maar dat is voor zover ik weet een persoonlijke opvatting en geen algemeenheid.
Ik heb me er bij mijn eigen kinderen ook niet mee bemoeid en het is goed gekomen!

Aagje

lamiya

lamiya

18-04-2015 om 17:19

thanks half a twin en aagje helderder voor de reacties

waarom vraag ik dat?omdat ik veel kinderen in zij klas van zelfde leeftijd heb gezien zijn naam schrijven en mijn kindje niet, en ik vroeg me af misschien sommige ouders helpen thuis hun kinderen

en met lezen ook beginnen ze in groep3?

en wat moet ik met hem thuis wel oefenen?

vlinder72

vlinder72

18-04-2015 om 17:34

Niets

Ik ben niet zo'n oefenmoeder. Mijn vierde kind zit nu in groep 2. Wat heb ik geoefend met mijn kinderen toen ze nog in de kleuterklas zaten? Jas dichtdoen. Veters strikken. Fietsen. Bij de jongste oefenen wij de dagen van de week en wat is vandaag, morgen en gisteren. Hij heeft geen idee maar wil het wel graag weten. De oudste drie kinderen konden geen van allen lezen toen ze naar groep drie gingen. Dat kwam allemaal goed. Schrijven? Mijn kinderen konden hun naam tekenen. Dat leren ze vanzelf op school. Hoort bij de werkjes in groep 2.

Mijn jongste zoon kan opeens lezen. Hij wil nu graag boekjes lezen. Natuurlijk doe ik dat maar ik ga niet oefenen om het oefenen.

En je hoeft je echt geen zorgen te maken. Het komt goed. Mijn oudste zoon ging van de basisschool af met een havo advies. Mijn tweede zoon heeft een vwo advies gekregen. En dat allemaal zonder geoefen toen ze nog maar 4 en 5 waren.

Mijntje

Mijntje

18-04-2015 om 18:28

voorlezen

Nee, leren schrijven, dat doet de juf op school.
Voorlezen kan je natuurlijk (al vanaf baby) wel!

Wordt lid van de bieb, of laat je kind lid worden, kost vaakbijna niets en ga heel veel voorlezen!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-04-2015 om 18:53

Naam schrijven (lichtelijk ot)

Ja, da's een leuke! Mijn oudste kinderen hadden een kleuterjuf in groep 1 die het belangrijk vond dat kinderen hun naam konden schrijven. Vond ik best. Bij oudste ging dat prima. Die liep mooi in de pas. Tweede deed het gewoon niet. Soms wel de letters van haar naam, verspreid over een blad, maar nooit haar naam als geheel. Tot de middag waarop de zomervakantie begon, toen maakte ze die tekening die ze ook al die tijd niet wilde maken (ze kraste alleen als ze moest tekenen) en schreef feilloos haar naam erbij. De juf had die morgen nog tegen me gezegd: volgens mij heeft ze ons gewoon tuk en kan ze het best....
Naam tekenen zoals vlinder zegt is uiteindelijk een beter woord.

Aagje

Marie

Marie

18-04-2015 om 19:27

naam tekenen

Als peuters en jonge kleuters hun naam schrijven is dat vaak tekenen.

Ze weten in welke volgorde ze tekeningetjes moeten maken die hun naam vormen. Heeft dus niks met lezen/schrijven te maken.

Daarom zijn het vaak ook blokletters. Een E is een stokje met 3 kleine horizontale stokjes eraan en een O is gewoon rondje. Een r is een stokje met 1 streepje, een H twee stokjes met een streepje ertussen.
Op die manier heb ik onze meiden als peuter hun naam leren "schrijven" (tekenen).
Kun jij ook proberen.

Maar "echt" schrijven leren ze pas in groep 3.

Succes

Lamiya

Lamiya

18-04-2015 om 22:44

Bedankt voor de reacties allemaal

Vlinder27 echt serieuste je kinderen oefent nooit thuis en toch hebben goede schooladvies gekregen?
Misschien ze zijn echt slim hahahaha mijn zus heeft zoon 10 jaar hij zit groep 6 ze oefent elke dag met hem ,
Resultaat hij kreegt slecht rapport! dat komt ook misschien Door 2 taal( Tunis afkomst maar kinderen zijn hier geboren)

En met mijn kleintje wil ik al tijd geven om hem te helpen ,Ik heb hem geleerd om zijn jas zelf aan schoenen sokken ook,
Broekje en shirt aan Veters nog niet hij vind het lastige

Moni

Moni

18-04-2015 om 22:56

Wat je wel kunt doen

Oefenen in schrijven gaat niet werken.
Wat je wel kunt doen is veel met je kind praten over wat je doet, wat je ziet, waarom dingen zijn zoals ze zijn. Zo krijgen ze belangstelling voor de wereld om hen heen. Het programma Klokhuis op TV is ook heel goed.
Op die manier oefen je met je kind:
- rekenen, ik heb nu twee appels, ik ga er nog twee kopen. Hoeveel heb ik er dan? Of: we hebben 1 appel, hoe gaan we die verdelen tussen jou en mij? Of met geld: wat betekenen die muntjes, wat zijn ze aard.
- taal, zorg dat je Nederlandse spreekwoorden kent. Mijn ervaring is dat kleuters eenvoudige spreekwoorden erg leuk vinden. En vertel wat je ergens van vindt (in kleutertaal), waarom je naar een bepaalde winkel gaat, leg alles uit wat je doet.
En: lees veel voor. Zowel leuke verhalen als informatieve boekjes.
- koken, vertel wat je maakt, hoe je het maakt, wat je nodig hebt, laat je kind helpen met wegen en snijden.
- verkeer, vertel wat je onderweg ziet, waar je op moet letten, wat er kan gebeuren.

Algemene ontwikkeling is veel belangrijker dan schrijven of lezen.

Moni

Moni

18-04-2015 om 22:59

Aanvulling

De meeste dingen die ik noem, kun je in je eigen taal doen. Waarschijnlijk ben je daar beter in dan in het Nederlands. En dat taalniveau is wat je kind moet krijgen. Het taalniveau is belangrijk dan de taal.
Voorlezen zou je wel kunnen doen in het Nederlands. Voordeel is dat je dan zeker weet dat je het goed zegt. En hij en jij bouwen daarmee meer woordenschat en taalkennis van het Nederlands op.

vlinder72

vlinder72

18-04-2015 om 23:04

lamiya

Als kleuters oefenden ze nooit. Natuurlijk hebben wij wel met ze gelezen in groep 3 en verder. De tafels oefenen. Werkstukken voorbereiden. Topo oefenen. Huiswerk van school samen maken maar dat is het. Wij hebben nooit de taak van school over genomen.

En kleuters hoeven echt niet te oefenen met schrijven.

Je geeft aan dat de kinderen van je zus het niet zo goed doen op school. Daatom oefent ze elke dag. Gewoon maar wat oefenen heeft geen zin. Je moet eerst weten wat het probleem is. Waarom scoren ze slecht? Zo haalt mijn derde een D score met cito rekenen. Toch ksn ze prima rekenen. Niet supergoed maar beter dan een cito D. Oefenen met rekenen heeft dan geen zin. Met haar moeten wij eerst kijken wat doet ze nou verkeerd op de cito. Gelukkig doen ze dat op school.

Mijn jongste scoorde ook niet supergoed op de kleutercito. En dat terwijl hij ksn lezen en rekenen. Die grapjas had de cito al gemaakt voordat de juf de cito had voorgelezen en uitgelegd. En hij had geen zin om het nog een keer te doen. Volgende keer beter.

Lamiya

Lamiya

18-04-2015 om 23:29

Ik probeer dat ook

Moni
dat is waar wat jij allemaal zegt,ik doe ook en paar dingen van wat je zegt bv samen koken hij houd
Van koken!bij klokhuis kijkt hij daar niet hij kijkt graag naar cartoonnetwork, maar bedankt voor je idee over appel
Morgen ga ik dit doen hahaha heb jij nog wat tips? Ik ben daar erg interesseert

Vlinder27
Vind jij dat thuis oefenen voor een kind van 10 jaar ( met 2 taal)niet nodige ik bedoel extra oefen door ons 2 taal?

Moni

Moni

19-04-2015 om 00:02

Nog een dan....

Fijn dat je geïnteresseerd bent.

Een hele belangrijke was ik nog vergeten: doe spelletjes. Bordspel, kaartspel, andere spellen. Daar leren kinderen heel veel van. Monopoly junior is een goed voorbeeld. Maar als je meer voorbeelden wil weten, zou ik het aan de anderen bezoekers van dit forum vragen. Ik zit niet meer in deze leeftijd qua kinderen.

En over Klokhuis, kijk samen met je kind. Laat je kind niet altijd kiezen wat hij wil zien. Vertel dat jij wil dat hij ook andere programma's ziet. En kijk samen!

sarah

sarah

19-04-2015 om 06:36

volgen en aanbieden

Kijk naar waar je kind mee bezig is, daar op aansluiten laat hem een hoop leren. Dus op het moment dat hij wil leren schrijven kun je hem daar best mee helpen. Komt die vraag niet dan leert hij het in groep 3. (Voorbereidingen hierop, ook mbt lezen, gebeuren steeds vaker al in gr 1 en 2 dus dat ligt aan de school, kun je navragen)
Zo ook met andere dingen.
Daarbuiten kun je zorgen voor veel aanbod. Veel taal en rekenen in het dagelijkse leven. Ik ben niet zo thuis in tweetaligheid, volgens mij is het het best als je taal zoveel mogelijk aanbiedt in je eigen moederstaal. Zorgen voor (aansprekende) boeken, voorlezen, zingen, praten samen, spelletjes. Dat is het belangrijkste.
Je doet het dus prima. In het koken kun je een hoop rekenen voorbij laten komen. Maar doe het wel zo dat hij het leuk vindt, zonde als hij zn interesse in koken verliest daardoor.
Ik kan me trouwens helemaal voorstellen dat extra oefenen geen overbodige luxe is bij tweetaligheid.

Barvaux

Barvaux

19-04-2015 om 06:54

naam schrijven

De naam schrijven wordt natuurlijk door school gestimuleerd vanwege de enorme stroom werkjes die per week worden afgeleverd. Als kind zelf zijn naam kan schrijven/tekenen hoeft de juf dat niet te doen.

Ik zou daar wel in oefenen maar dat noem ik geen schrijven, dat zijn tekeningen op een bepaalde manier, net zoals je een koppoter tekent.

Mijntje

Mijntje

19-04-2015 om 07:27

Klokhuis

vind ik eerlijk gezegd nog niet zo geschikt voor een 4 jarige in groep 1. Ik zou nu eerst lekker veel Sesamstraat kijken.
En verder: dat een kind nu nog niet kan lezen en schrijven zegt niets over zijn intelligentie, dat zegt iets over zijn ontwikkeling. Bij een 4 jarige is dat normaal.
Van voorlezen is wel bekend dat het goed is voor de taalontwikkeling. En gewoon veel met lego spelen, tekenen, knutselen, rollen spelen. Spelen! De interesse voor letters komt vanzelf binnen een paar jaar.

Barvaux

Barvaux

19-04-2015 om 08:16

eens met mijntje

Mijn kinderen waren groot fan van het klokhuis en kijken nu nog wel eens met 13 en 16 maar niet in groep 1/2.

Juno

Juno

19-04-2015 om 09:33

Eens met de voorgangers

Je wil veel te snel, sluit aan bij de ontwikkeling van je kind. Je gaat een kind ook niet leren hoe het in de startblokken moet staan als het nog niet kan lopen. Dat is wat je nu doet, klaarstomen voor de startblokken terwijl de basisvoorwaarden nog niet gerealiseerd zijn.
Ik hoor van leerkrachten dat derdegroepers waanzinnig de letters weten, kunnen tellen enzovoort enzovoort maar dat het slecht gesteld met het knutselen, knippen enz. Kinderen die weinig in de blokkenhoek gespeeld hebben vallen uit bij bepaalde rekenonderdelen en kinderen die weinig zijn voorgelezen swipen de bladzijdes.

Ontwikkelingssprongen

Kinderen maken ontwikkelingssprongen door, het is geen langzaam opbouwend pad. Mijn zoon maakte puzzels tot 100 stuks, daarna stopte hij, een aantal maanden later moest hij weer vooraan beginnen met 30 stuks, om dan weer snel op te klimmen.
Als je tweetalig bent wil je natuurlijk erg goed je best doen om je kindje te helpen. Voor zover ik er iets van weet zou ik je het volgende advies kunnen geven:
- spreek met je kindje in je eigen taal en vertel ook verhaaltjes, gedichtjes en liedjes in je eigen taal. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen op die manier een grote woordenschat opbouwen, groter dan jouw Nederlandse woordenschat is. Op basis van die grote woordenschat in jouw taal kunnen ze later ook een grotere woordenschat in het Nederlands opbouwen.
- Er is een interessant onderzoek geweest naar het leren van een vreemde taal. Voor dat onderzoek is een kunstmatige, niet-bestaande taal gemaakt. Er waren twee groepen. De ene groep kreeg de taal te horen, terwijl zij ondertussen iets anders deden, tekenen geloof ik. De andere groep kreeg de taal te horen terwijl zij opdrachten kregen: als ze een bepaalde combinatie hoorden moesten ze op een knopje drukken. Na afloop bleek dat de groep die getekend had het beste de grammatica van die kunststaal kende. De andere groep had een grotere woordenschat. Met andere woorden: de taal horen terwijl je iets anders aan het doen bent is dus heel leerzaam. Dat betekent dat je rustig de radio kunt aanzetten, terwijl je kind speelt. Of televisie kijken en je kind ondertussen laat tekenen.
- er zijn veel cd's met verhaaltjes en liedjes. Liedjes zijn zo belangrijk.
- en er zijn luisterboeken. Je kunt ze lenen bij de bibliotheek. Het voordeel van ene luisterboek is dat je zelf ook het verhaaltje mee kunt lezen en de uitspraak hoort.
- Sociale omgeving is ook van grote invloed. Dus als het kan zou ik je kind laten spelen met andere kinderen, crêche, peuterspeelzaal etc.
- voor het goed kunnen schrijven is op deze leeftijd de ontwikkeling van fijne motoriek belangrijk en eventueel de schrijfrichting: op een blaadje papier doorlopende cirkels laten tekenen en die daarna inkleuren. Of een tekening 'inkleuren' met gekleurde propjes crêpepapier. Lussen tekenen, binnen de lijntjes kleuren, propjes kunnen maken, dat is allemaal fijne motoriek. Net als gaatjes prikken, borduren. Er zijn in de speelgoedwinkel bloknoten te krijgen met kaartjes, waarmee kinderen kunnen prikken en/of borduren.

De stap naar 'letters tekenen' en dan nog de stap naar de betekenis van letters en woorden herkennen is een sprongetje dat elk kind op een eigen moment maakt, sommige kinderen iets eerder dan andere kinderen. Voor de rest van hun loopbaan maakt het verder weinig uit.

Tsjor

Collectief geheugen

Misschien is het wel aardig om verhalen en liedjes op te noemen, die Nederlandse mensen in hun collectieve geheugen hebben zitten. Ik bedoel dit: als je zegt: 'Spiegeltje, spiegeltje aan de wand....' weet iedereen, dat daarna komt: 'wie is de mooiste van het land'.

Wat verhalen betreft: de sprookjes van de gebroeders Grimm: sneeuwwitje, roodkapje, doornroosje, assepoester, de gelaarsde kat, het lelijke eendje, de wolf en de zeven geitjes etc.

Verder de boeken van Eric Carle, de serie van Max Velthuis over de kikker, Annie MG Schmidt de serie over Jip en Janneke, maar zeker ook haar gedichten en liedjes, iets later de boeken van Paul van Loon en Carry Slee.

Ik zou je het boek 'Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is' aanraden: gedichten van veel verschillende schrijvers en niet al te moeilijk.

Wat liedjes betreft: ik zou een boek en cd zoeken met 'liedjes uit de oude doos' en dan een waarop iets van de volgende liedjes staat:
1, 2, 3, 4 hoedje van papier
2 emmertjes water halen
2 handjes op de tafel
2 violen en een trommel en een fluit
3 kleine kleutertjes
3 schuimtamboers
slaap kindje slaap
scaapje schaapje heb je witte wol
Abraham had zeven zonen
Witte zwanen
Iene Miene mutte
Olleke bolleke
Kaatje ben je boven
Vader Jacob
Zevensprong
In de manenschijn

Als het kan ook nog wat zeemansliederen:
Daar was laatst een meisje loos
Allen die willen te kaapren varen

En dan de sinterklaasliedjes (eventueel kerstliedjes) en de liedjes uit de televisieserie 'ja zuster nee zuster' (van Annie MG Schmidt).

Maar meer tips zijn welkom. Wat zit in ons collectieve geheugen aan verhalen en liedjes?

Tsjor

lamiya

lamiya

19-04-2015 om 16:19

wat een leuk site!

erg bedankt allemaal!!
ik leer ook iets door jullie ik hou van deze site

tsjor erg bedankt voor je bericht echt interresante,
ik heb veel sprookje boeken in de boekenkast maar ik leest nooit die soort boeken aan mijn peuter want ik dacht nou hij gaat helemaal niks begrijpen en dat zijn lang verhaaltjes dit duur 20 mn ongeveer en savonds ik ben dood moe ik werk niet maar huisvrouw is ook zwaar werk hoor!!ik lees hem vooral klein verhaaltjes bert en hernie,nintje,ik fantazie ook nieuw verhaaltjes ...maar heb een belangrijk vraag maak dat niet uit dat ie begrijp niet de verhaal?want er zijn veel nieuw woorden bij de boek hij versta niks van maar toch ik lees tot ie gaat slapen,soms hij kijk naar mij met groot ogen hij denkt misschien wat leest mama wat zegt!!ik hoop dat jullie begrijpen mijn bericht sorry voor de gramatica fout!!

erg bedankt iedereen voor jullie reacties ik vind van alles wat jullie zeggen heel duidelijk en interesant dus ik wacht op jullie tipsen vanaf nu ga ik die tips gebruiken voor mijn kindje

vlinder72

vlinder72

19-04-2015 om 16:47

Boeken

Een kind van vier kan je best de volgende titels lezen: de gruffalo, boeken van Eric Carle, floddertje. Mijn zoon vindt sprookjesboeken inderdaad erg leuk. Plus alle goudenboekjes. De boeken van de Disney boekenclub. De dwergjes van Tuil van Paul Biegel.

Nijntje is ook leuk. Net zoals Bobbi beer maar voor veel vierjarigen al best een beetje kinderachtig. Hoewel ik mijn bijna zesjarige nog steeds Bobbi beer voorlees hoor. Hij houdt nu erg van Pluk van de Petteflat, Wipneus en Pim en sprookjes (vooral de drie biggetjes).

En gewoon jip en janneke?

Van de jip-en-janneketaal

Zijn korte verhaaltjes, prima voor een kleuter.

mama

mama

19-04-2015 om 17:27

peuter met 2 taal

vlinder 72 en bromvlieg het lijkt echt leuk verhaaltjes dit allemaal voor de peuter kan ze het lenen bij de bieb? en als een kind snapt niet allemaal waar dat gaat een verhaal door zijn 2 taal is dat niet erg gewoon doorgaan met het voorlezen?

sarah

sarah

19-04-2015 om 17:31

laat hem kiezen

Ga samen naar de bieb en laat hem gewoon kiezen. De beste boeken voor je kind zijn de boeken die je kind leuk vindt. Dus te makkelijk of te moeilijk, maakt niet uit zolang hij t leuk vindt.

Mijn advies

Het grappige van dat onderzoek naar taalverwerving was, dat niemand die taal kende en toch leerden de mensen die ondertussen aan het tekenen waren het meeste van de taal. Dus ja, je zoon leert ook veel van je, al begrijpt hij de verhalen niet.
Maar ik zou het anders doen: vertel hem verhalen en liedjes in je eigen taal (voor een grote woordenschat) en laat hem luisteren naar Nederlandse liedjes en verhalen van een cd. Als het kan luister je zelf ook mee en als je nog energie hebt 's avonds doen jullie samen een luisterboek, dus cd luisteren + boek lezen (voor jou).

Tsjor

Overigens

De vraag naar collectief geheugen was niet zozeer de vraag naar welke boeken 'leuk' zijn voor kinderen.
Het is meer zoals de onlangs overleden Ernesto Galeano de geschiedenis van Latijns Amerika beschreef in zijn boek 'Kroniek van het Vuur': welke verhalen, liedjes, gebeurtenissen zitten in het collectieve geheugen van mensen? Of je dat nu leuk vindt of niet.

Tsjor

Moni

Moni

19-04-2015 om 18:04

Ken je de namen peuter, kleuter, etcetera?

Een peuter is een driejarige.
Een kleuter is een vier-vijfjarige.
De boekjes die hier genoemd worden zijn geschikt voor kleuters, soms ook voor peuters.

Gaat je kind ook wel eens spelen bij een klasgenootje?
Dat is ook heel leerzaam. Andersom natuurlijk ook.

Barvaux

Barvaux

19-04-2015 om 19:41

ik begrijp iets niet

Je zegt dat je zoontje onze Nederlandse taal niet begrijpt als jij die voorleest? Begrijp ik het nu goed?

Zoja: hoe gaat het in de klas? Begrijpt hij alles in de klas? Ik denk dat jij verhaaltjes moet vertellen of eventueel moet voorlezen in je eigen moedertaal en het Nederlands moet doen via een voorleescd uit de bieb of overlaten aan school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.