Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoeveel kleding voor herfst/winter

Toevallig laatste week met een moeder gepraat over de garderobe van haar kind.
Ze had maar 2 broeken voor haar dochter voor de herfst en winter en een of 2 jurkjes eb eennpaar rokjes.
Wij hebben toevallig 2 weken geleden heel veel nieuw moeten kopen omdat het haar allemaal niet meer paste.
Maar nu zou ik graag eens willen weten hoeveel kleding jullie hebben voor jullie dochter?
Mijn dochter is 9 en wordt bijna 10.
Ik heb oude kleding van een jaar terug wat wel nog past en nieuwe kleren.
Ik werd voor gek verklaard dat ik veel te veel had en zelf denk ik dat eigenlijk ook wel.
Overzicht dus aan kleding : 2 jeans en 2 gewone broeken, 4 rokken, 8 jurken en 7 truien en 6 longsleeves, 3 maillots en 4 leggings en nog 4 vestjes.
Dit is dus oude en nieuwe collectie.
Als ik het zo lees denk ik omg wat veel maar eigenlijk ook weer niet.
Verklaren jullie me voor gek??
Ben benieuwd


Mikkie

Mikkie

11-10-2016 om 10:57

ook

Ik heb dan wel alleen zoons maar die hebben nog wel meer dan wat jij noemt! Ik schat dat de oudste 8 broeken heeft (nog los van joggings- en trainingsbroeken) en wel 12 truien/longsleaves. De jongste heeft nog wel meer: eigen spullen en overblijfsels van z'n broer en neefje.

Ik doe mijn kinderen elke dag een schone broek en trui/shirt aan, ze lopen dus nooit meerdere keren met dezelfde kleren en aangezien ik niet dagelijks was is het ook wel nodig. Maar uiteraard is het te veel. Wat die andere moeder noemt is weer extreem weinig.

Mijntje

Mijntje

11-10-2016 om 11:09

mis grijpen

Als je nooit mis grijpt in de kast heb je genoeg, lijkt mij

Taruh

Taruh

11-10-2016 om 11:20

weinig

dochter van 11: 4 broeken, 3 rokjes, 9 stuks longsleves, 5 vesten, 3 maillots. 10 paar sokken, geen leggings. Bij haar vader heeft ze dan nog een reserve set.

voor mijzelf heb ik ook 4 jurkjes, 2 broeken, 9 longsleves en 3 vesten.

Ik snap die andere moeder wel.

Hanne.

Hanne.

11-10-2016 om 11:45

wat heet veel

Op zich heb je niet veel nodig, met 6-7 setjes moet je toch een heel eind kunnen komen. Zelfs als je maar 1x in de week wast.

Maar hoeveel je 'nodig' hebt is denk ik ook kind afhankelijk. Mijn oudste vind kleding belangrijk en staat in de kast echt te puzzelen naar combinaties die ze leuk vindt. Kan ook slecht afscheid nemen van kleding die te klein/vies/stuk is. Dan is het fijn als je wat meer keuze hebt.

Kind 2 vindt kleding niet belangrijk. Die pakt altijd het bovenste van de stapel. Dan kan ik 16 setjes aanschaffen, maar uiteindelijk worden er dan maar 2 of 3 gedragen (tenzij ik de stapels hussel).

Dat gezegd hebbend heb ik werkelijk geen idee wat mijn kinderen aan kleding hebben. De kasten liggen vol, maar ongetwijfeld ligt er ook eea in wat eigenlijk niet meer past. Zodra de stapels zo klein beginnen te worden dat ik moet gaan wassen om kind toonbaar voor de dag te laten komen moet er dus iets bij.

Net voor oudste 4 broeken aangeschaft. De huidige stapel is nog wel groot, maar bestaat vooral uit hoogwater broeken met dunne knieën. Dat het er 4 zijn was vooral toeval. Liep langs een aanbieding van 1+ 1 gratis. Hadden er ook 2 of 6 kunnen zijn.

Juno

Juno

11-10-2016 om 12:17

Veel

Ik vind het ook veel. Het streven hier is om van alles vijf stuks te hebben maar dat lukt niet altijd. Sokken en ondergoed hebben we wel veel maar ik heb zelf ook echt geen vijf broeken of vijf truien.

niet veel

Ik vind dat je in de winter eigenlijk wel 4 broeken nodig hebt, als je tenminste zoals ik tweemaal per week wast. De kans is aanwezig dat er op enig moment twee broeken in de was zitten, ze een broek aanheeft en daarmee natregent/in een plas valt/door het ijs zakt, en dan is het fijn nog een broek te hebben. Ik vind 8 jurken ruim, maar ik ben dan ook meer voor broeken dan voor jurken, zeker in de winter, dat is natuurlijk persoonlijk. 6 longsleeves is genoeg, maar niet idioot veel. En ik vind 3 maillots en 4 leggings bepaald niet overdreven: hier gaat een maillot na een dag al in de was, wegens a) zweetvoetjes en b) vieze knieën. Dan valt Madam nog wel eens ergens een gat in of zo en voor je het weet is de plank leeg.
Ik weet van mijn dochter niet eens hoeveel truien en vesten ze heeft. Een berg. Oma 1 breit eens wat, oma 2 koopt eens wat, zelf heb ik e.e.a. gekocht en er zijn nog wat afdankertjes van broer en een enkeltje van een vriendin. Maar goed, ik moet weer eens een saneringsronde houden nu ze weer een maat is opgeschoven, dan valt het misschien weer mee. Ze heeft overigens dunne en dikkere vesten.

Zelf heb ik ook aardig wat broeken en flink veel truien: ik zit de hele dag op een wat kil kantoor, wollen truien zijn mijn redding (dat, en colbertjes)

Groeten,

Temet

Pug

Pug

11-10-2016 om 14:37

broeken voor de herfst/winter

Snap ik niet.

Broeken kunnen in ieder seizoen. Bij ons worden die dus doorlopend gedragen. En ze worden zonodig doorlopend vervangen.

Hanne.

Hanne.

11-10-2016 om 14:48

jeans

Als het om een jeans gaat snap ik dat wel, maar een linnen of dunne kantoenen broek is voor mij toch echt wel een zomerbroek.

En een gevoerde broek blijft in de zomer ook echt in de kast liggen.

Moedervaneenmeisje

Moedervaneenmeisje

11-10-2016 om 18:58 Topicstarter

Pug

Je hebt in de zomernachten ook andere broeken die je echt jiet in de winter gaat dragen hoor.
En andersom ook hoor.
Dus helemaal niet gek hoor.

Pug

Pug

11-10-2016 om 19:35

ik heb jongens

En die dragen alle lange broeken het hele jaar door.

Ik zelf ook trouwens.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-10-2016 om 19:54

Net basis gekocht

Zoon had geen passende kleding voor herfst en winter meer, dus heb ik net nieuw aangeschaft. 5 broeken en 5 longsleeves. Truien dragen wij nooit. In principe heeft hij genoeg, maar ik koop echt nog wel bij in de loop van het seizoen. Gewoon omdat het leuk is, niet omdat het nodig is. Zoon krijgt trouwens iedere dag schone kleren aan, die van de vorige dag zijn gewoon vies van het buitenspelen.

Dochter van 14 komt om in de kleren. Krijgt van ons een basis van 5 broeken en shirts en koop verder zelf bij. En krijgt ook heel veel van nicht en vriendinnen. Haar kast puilt uit, maar er ligt genoeg in wat nooit gedragen wordt waarschijnlijk.

Ze hebben trouwens wel allebei maar twee paar schoenen. Gympen en een paar goede dichte schoenen. Meer vind ik niet nodig.

Sanne

Sanne

11-10-2016 om 20:20

Hier

Geen truien, geen jurken of rokken, alleen joggingbroeken (5) en t-shirts. We hebben vijf nieuwe met lange mouwen gekocht, ze had er nog wat en ze heeft 2 vestjes waar ze nog haar t-shirts met korte mouwen onder kan dragen als ze wil. Stapels onderbroeken en sokken, want ik wil geen was hoeven draaien omdat die op zijn. Eén paar schoenen en een winterjas. Tussenjasje had ze nog van het voorjaar.

Omdar ze alleen maar dit soort kleding wil, koop ik wel een paar nettere / hippere broeken en t-shirts en die mogen ook meer geld kosten.

Herfst

Herfst

11-10-2016 om 21:19

Huh

Ik heb nog nooit kleding geteld. Laat staan sokken en onderbroeken. Nu weet ik toevallig dat mijn jongste dochter 4 broeken heeft maar voor die rest zou ik het niet weten. Ze hebben allebei wel heel veel t shirts maar hoeveel? Ik weet eerlijk gezegd zelf ook niet hoeveel broeken, shirts, Jasjes etc. Ik heb. Is dat zo raar?

Mams

Mams

11-10-2016 om 21:28

Uhh

Hier heeft dochter iets van 4 of 5 broeken, een stuk of vijf jurkjes en 2 rokjes.
Verder ongeveer 6 t-shirts met lange mouwen, twee vestjes en 2 nettere jasjes (blazertjes zeg maar).

Ze draagt niet alles even vaak, ze heeft zelf haar voorkeuren en ik eerlijk gezegd ook wel...

Sta ervan te kijken dat ze, vergeleken met anderen, best veel kleding heeft. Heb er dit jaar voor t eerst voor gekozen om te gaan voor kwaliteit ipv kwantiteit. Dus wat minder te kopen en dan wel een aantal dingetjes merkkleding. Niet omdat het merk belangrijk is, maar omdat de pasvorm vaak wel net ff wat beter is. Maar ondanks dat heeft ze blijkbaar nog steeds een bovengemiddeld goed gevulde kledingkast

Ze heeft 1 paar winterschoenen gekregen (laarsjes) en kan hopenlijk de hele winter 'voor erbij' nog op haar zomerschoenen lopen. Dat waren leuke gympen die ze ook in de winter aankan.

lieverdje

lieverdje

12-10-2016 om 09:30

hier alleen broeken

want we hebben alleen jongens. Geen idee hoeveel onze kinderen van welk kledingstuk hebben... over het algemeen hebben ze genoeg. De jongste heeft heel veel t-shirtjes (tweedehands van zijn broer en van anderen) maar hij draagt er altijd maar een paar die hij het leukst vindt. Laatst klaagde oudste dat hij nog maar 2 goede broeken had (de rest alweer met gaten in de knieën) en dat is wel wat weinig.
Wat betreft schoenen hebben ze hier beide 1 paar nette schoenen voor op school, 1 paar wandelschoenen voor in het bos (scouting), 1 paar gymschoenen, 1 paar regenlaarzen, 1 paar sandalen en 1 paar slippertjes/crocs/pantoffels (afhankelijk van het seizoen). Best veel schoeisel eigenlijk, maar ik hoor wel eens dat sommige kinderen op school nog meer schoenen hebben.

Fransien

Fransien

12-10-2016 om 09:50

Hier

Ik ga uit van 4-5 broeken per kind (jongen/meisje) aangezien die het meeste gedragen worden en er veel buitengespeeld wordt. Als er een aanbieding is, koop ik een paar op voorraad, vooral bij de jongens zitten er regelmatig gaten in. Mijn oudste meisje is een puber en een stuk zuiniger op haar kleren, mijn jongste meisje is het type wat rustig een kwartier voor de kast staat om te kijken wat waar het mooist bij past.
De meiden hebben daarnaast nog 1-2 rokken en 1-2 jurken (oudste geen winterjurken op het moment omdat we geen leuke gezien hebben).
Shirts: zo'n 4-5 shirts met lange mouwen en nog 2-3 lekker dikke sweaters/truien.
Jas: 1 zomerjas en 1 winterjas per kind en een regenpak voor degenen die iedere dag 7-10 km naar school moeten fietsen.
Schoenen: 1 paar gewone daagse schoenen, 1 paar bergschoenen (we wandelen veel), 1 paar gymschoenen, 1 paar sloffen voor in huis, 1 paar sandalen voor in de zomer.
Puberella vindt dit belachelijk weinig aangezien ze niet bij iedere set kleren bijpassende schoenen heeft en wil het liefst ook meerdere jassen per seizoen. Puberella mag een folderwijk nemen, want dat betaal ik niet.

Hanna

Hanna

12-10-2016 om 10:11

Dan hebben wij heel weinig

Tjee, zoon heeft 2 broeken + 1 die niet zo lekker zit voor noodgevallen. Een stuk of 5 t-shirts met lange mouwen en 3 truien. Wel meer ondergoed. Meer heeft hij echt niet nodig. Dochter heeft wel wat meer, maar niet heel veel meer. Ik was meestal een keer per week en dit is echt genoeg.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-10-2016 om 11:05

Hanna

Dan zit jouw zoon zeker niet dagelijks met zijn knieën op straat/in de zandbak/ in de bagger?

Ik val echt niet over een vlek, maar de broeken van mijn zoon zijn na een dag echt smerig, nat en/of zanderig. Met twee broeken per week komen wij er echt niet.

Hanne.

Hanne.

12-10-2016 om 12:10

inderdaad

Ik zie inderdaad ook niet helemaal hoe je met 2 broeken en 1x wassen de week door komt. Althans niet zonder een heel net kind, een strakke planning en stalen zenuwen.

Zou er geloof ik zenuwachtig van worden als ik wist dat kind de laatste schone broek aan heeft en ik pas over 2 dagen weer ga wassen (en dat moet dan als kind in bed ligt, anders heeft het de volgende week maar 1 broek om te dragen).

Nee geloof dat ik die stress graag afkoop met een extra broek.

Charis

Charis

12-10-2016 om 12:14

Ook twee

Hier hebben zoons ook elk twee spijkerbroeken. En nog een 2 joggingbroeken voor weekend/nood. Gaat prima

Jaina

Jaina

12-10-2016 om 14:05

een week

Sowieso genoeg kleding om 1 week door te komen zonder te hoeven wassen en met kinderen is dat dan toch 7 stuks shirts, 6-7 broeken/rokken/jurken, paar warme truien/vesten...
en dan nog wat nette kleding voor nette gelegenheden.
Bij jongere kinderen ook nog wat echte speelkleding waarmee ze door de modder kunnen baggeren.
Dus dan zit je zo op in totaal 10-12 bovenstukken en 7+ broeken/rokken/jurken
En dan genoeg ondergoed (inclusief maillots en leggings) voor zo'n 10 dagen (mocht het allemaal niet gelijk droog en schoon zijn)
Hier bleef bij de kinderen toen ze jonger waren de kleding meestal niet langer dan een dag schoon en netjes, heel soms 2 dagen.

Schoenen sowieso speel schoenen (vaak oude gympies/trainers), school schoenen en nette schoenen (laatste twee vaak inwisselbaar.) Daarnaast dan nog vaak iets van wandelschoenen en regenlaarsjes.

Hanne.

Hanne.

12-10-2016 om 15:34

2+2=4

Maar Charis, 2 spijkerbroeken + 2 joggingbroeken zijn in mijn telling toch echt 4 broeken.

Charis

Charis

12-10-2016 om 15:38

Die joggingbroeken

zijn gewoon voor erbij, ik wil niet dat ze hierin naar school gaan. Dus ja het zijn er vier, maar ze tellen niet volledig mee.

lieverdje

lieverdje

12-10-2016 om 16:53

Jaina

jij rekent veel kleding om 1 week door te komen! Krijgen bij jou de kinderen elke dag schone kleren aan? Die van mij maar 2x in de week, gemiddeld. Soms maken ze eens wat vies, maar vaak ook niet, dus soms hebben ze als ik er niet op let hun favoriete shirtjes wel een week aan...

Jaina

Jaina

12-10-2016 om 17:13

Lieverdje

Nu niet meer want ze zijn nu groter en verstandiger (al kleden tieners zich ook erg vaak om). Toen ze klein waren was het echter de meeste dagen wel raak. Dan weer een verf vlek, dan weer morsen met eten, dan weer een glas limo er over, buiten in het zand spelen, voetballen op een modderig veld, op school bij het buitenspelen zich over de grond heen slepen, knutselen en overal glitters op krijgen...
Verschilt natuurlijk per kind. Mijn jongste dochter is super netjes en is altijd netjes geweest. Bij haar ging kleding langer mee. Maar bij de anderen was het toch wel vaak raak.
Natuurlijk ging er wel eens een shirtje of een broek langer dan een dag mee, soms zelfs wel 3 dagen. Maar gemiddeld rekende ik dat ik ongeveer voor 7 dagen schone kleding wilde hebben.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-10-2016 om 17:18

Ligt aan leeftijd en type kind zeker

Jonge kinderen die graag buiten rommelen hebben natuurlijk niet genoeg aan 2 broeken per week.

Mijn kinderen gaan trouwens ook echt niet met een joggingbroek naar school hoor.

Mikkie

Mikkie

12-10-2016 om 17:39

Hanna?

Dus jouw kind loopt 3-4 dagen in dezelfde broek? Mijn kinderen lopen niet eens door de bagger zoals hier gesuggereerd wordt maar hebben toch vieze knieen van het buitenspelen/voetballen.

Hier dragen we allemaal elke dag andere kleren. Soms kan iets nog wel een keer gedragen worden en schoon terug in de kast, maar we dragen niets 2 dagen achter elkaar.

Verder gooi ik broeken met gaten direct weg. Vind ik echt armoedig staan.

lieverdje

lieverdje

12-10-2016 om 18:22

dat vind ik nou niet fris

"Hier dragen we allemaal elke dag andere kleren. Soms kan iets nog wel een keer gedragen worden en schoon terug in de kast, maar we dragen niets 2 dagen achter elkaar."

Kleren die gedragen zijn terug in de kast leggen, dat vind ik niet fris. Niet dat de kleren gelijk stinken, maar de vers uit de was geur is er wel af. Grappig, wat een verschil weer.

Pug

Pug

12-10-2016 om 19:40

broeken gerust een week

Tenzij vies. Shirts 2 dagen, al maakt de jongste ze meestal vies en is het dan voor hem 1 dag.
Maar broeken maken ze eigenlijk niet vies. Gisteren hebben we buiten een uur getennist, maar er is niemand op z'n knieën gaan zitten.
Terug in de kast vind ik vies.
Gaten plak ik. Daar ga ik niet meteen een broek voor weggooien, wat een verspilling.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2016 om 20:28

Werkelijk geen idee

Gewoon zoveel als nodig is, en dan nog een beetje meer.
Jongste kan iedere dag wel schone kleren aan, want ik kijk wel op een vlekje en aangezien de was nogal eens onder druk staat hier zit ie heel ruim in de spullen. 10 broeken - 15 shirts? Geen idee eigenlijk.
Broekn zijn allemaal nieuw gekocht en shirts is van alles wat, nieuw en afdankertjes van broer en neef.

Ondergoed en sokken heeft ie echt belachelijk veel, dat viel mij zelfs laatst op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.