Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mams

Mams

30-11-2016 om 23:43

Inspiratie voor surprise op school

Dit jaar viert de klas van mijn kind voor het eerst sinterklaas met suprises (groep 5)
Zoonlief heeft het lootje van een meisje dat houdt van tae kwondo, dansen en zwemmen. Hij bedacht om een zwembad te maken (kartonnen doos blauw verven, hèèl veel propjes blauw crepepaier erin en daarin dan de kadootjes verstoppen).
Met een beetje hulp heeft hij het zelf geregeld, en hij is erg trots op het resultaat. So far so good dus.
Maar... Ik twijfel opeens of het niet een beetje te simpel is.

Te laat om eventueel nog iets te gaan sturen nu (als ik dat al zou willen), maar alvast voor volgend jaar: Wat voor surprises hebben jullie kinderen in de loop der jaren gemaakt en/of gekregen? En gaat het bij surprises voor school vooral om het proces (kind lekker zelf bezig laten zijn, alleen vanaf de zijlijn meekijken en ondersteunen als dat gevraagd wordt) of meer om het eindresultaat (als ouder actief aan de bak om een zo mooi mogelijke surprise af te leveren)?

Ben wel benieuwd naar jullie surprise-ervaringen...


Eerlijk gezegd

Vind ik dat zwembad dus een prima surprise. Het is idd niet heel ingewikkeld, maar waarom zou dat moeten? Hij heeft het zelf gedaan, en heeft daarbij gedacht aan de interesse van dat meisje. Ik zou hem de hemel in prijzen en eventueel wel wat sturen met het gedicht. Dat dat geen 4 regels zijn bijvoorbeeld met alleen maar "schenken"en "denken" als rijmwoorden

Als ik in de klas kijk, zie ik soms de meest ingewikkelde constructies waar pa en ma hun laatste ouwelullenuren aan hebben opgeofferd. Mooi hoor, maar voor ouders die minder handig zijn, met kinderen die dat geërfd hebben, is dat soms lastig.

Deze: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/09/ff/97/09ff97d9550c236ff490110913fe6cc5.jpg

komt elk jaar terug. Het zal misschien niet eens zo moeilijk zijn, maar ik ben altijd wat geïmponeerd.

Wat mijn kinderen maakten/maken: een hoefijzer voor een paardenmeisje (van karton 3d-hoefijzer en omwikkelen met kilometers duct tape). Een lipstick voor een modebewust meisje. Dat was iets met keukenrollen geloof ik. Een minion voor een minionfan. Maar dat is dan dus een geverfde doos, gevuld met snippers uit de papierversnipperaar, en daarin de cadeautjes. Zeker herkenbaar als minion, maar verder niet ingewikkeld.

Enfin, volgens mij doet je zoon het prima! Ik zou mijn handen dichtknijpen met zoveel initiatief

Ik vind het verder niet iets wat ze moeten leren, dus mijn ene kind dat dit écht niet (goed) kan, helpen we zoveel mogelijk. Maar ook dan wordt het geen moeilijk verhaal.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-12-2016 om 08:00

Gezellig helpen

Ik help altijd, vind het echt gezellig en horen bij deze tijd van het jaar. Bij dochter van 14 op het vo doen ze het ook nog ieder jaar. Ik heb al heel wat gemaakt met haar. Slot marsepeinstein, een snoephuis beplakt met echt snoep en koek, een kartonnen paardenstal. Dit jaar is het een roze pandabeer geworden. Idee kwam gewoon van internet.
We hebben m trouwens ook voor de buurjongen gemaakt. Geen creatieve talenten in dat gezin en moeder schiet ieder jaar weer in paniek

Volgend jaar gaat zoon naar groep 5 en kunnen we voor hem aan de slag. En daarbij verwacht ik dat ik het meeste zal doen, aangezien hij absoluut niet van knutselen houdt en er ook geen talent voor heeft.

Ik vind trouwens het idee van een zwembad heel leuk. Ik ga m onthouden!

Triva

Triva

01-12-2016 om 08:02

dat ligt er aan

Het ligt er echt aan, op sommige scholen zou de surprise van jouw zoon prima zijn maar op andere scholen zal hij echt uit de toon vallen omdat ouders dan wel meehelpen en het er allemaal zeer gelikt uit ziet.

Je kunt er nu niet zoveel van zeggen maar ik zou wel heel trots zijn op je zoon omdat hij het zelf bedacht en gemaakt heeft. Het zegt alleen zo weinig als er allerlei uitgeprinte fantastisch uitziende surprises staan...

Raffie

Raffie

01-12-2016 om 08:26

misschien

zal inderdaad per school verschillend zijn, ik heb mijn kinderen (vooral zoon, groep 5) wel wat geholpen, maar probeer het wel simpel te houden, en vooral alles te maken van 'kosteloos materiaal'. (hoorde van de week van een kind + ouder die complete leeslampjes in een surprise hadden verwerkt, met als opmerking erbij: de surprise is altijd duurder dan het cadeau...)

Maar misschien kan het zwembad nog een beetje opgeleukt met een duikplankje, glijbaantje of wat kinderen erin (van karton ofzo?) als je dat wil...

Specht

Specht

01-12-2016 om 08:35

Goed gedaan

Je zoon heeft iets gemaakt wat aansluit bij de hobby's van het meisje.
Hij heeft zijn best erop gedaan, en het past prima bij de mogelijkheden en vaardigheden voor een kind uit groep 5.
Ik zo net zo als Triva trots zijn op mijn kind. Daarnaast heeft hij het ook nog zelf bedacht.
Als zijn surprise uit de toon valt komt dat niet omdat hij het te simpel heeft opgevat, maar omdat het soms wel een wedstrijd tussen ouders lijkt. Wie maakt de mooiste surprise?
Wat wij in het verleden gemaakt zoal hebben zijn, voetbal, voetbalschoenen, voetbalveld, hockeystick, boek, gezelschap spel, grootte stoomboot, geldbuidel, globe, zwembad, en nog veel meeer, maar dit is wat mij het eerste te binnen schiet. Je kunt natuurlijk ook altijd even googelen op een van de hobby's. Dus bijvoorbeeld zwemmen en suprises.

Hanne.

Hanne.

01-12-2016 om 08:37

ik vind

Zelf bedacht en zelf gemaakt vind ik al per definitie een prima surprise. Dus van mij krijgt je zoon al meteen een 10.

Succesnummers hier waren

Fototoestel (doos en WC rol zwart verven, wat knopjes en vooral groot de tekst CANON er op)

Mobiel (platte doos in kleurtje verven, stukje zwart papier in vorm van een beeldscherm van internet een paar plaatjes van apps printen)

Bejaardentehuis (doos, paar vierkantjes voor ramen, groot de tekst 'bejaardentehuis' er op en dan foto's van de leerkrachten achter/op de ramen plakken)

Allemaal heel simpel en door een kind uit te voeren.

Moet zeggen dat het hier vaak wel duidelijk is dat ouders heel veel helpen. (Of er zitten allemaal heel creatieve knutselaars bij mijn kinderen in de klas). Maar dat zien de kinderen zelf ook zeker wel, of zoals mijn dochter vertelde 'ik had niet de mooiste surprise, maar wel de mooiste zelfgemaakte'.

Vind ik ook heel veel waard.

Goed!

Ik vind het knap van je zoon! Wij hebben hier allemaal twee linkerhanden. Wij maken de surprises altijd samen, maar het is niet zo dat mijn bijdrage het een geweldig kunstwerk maakt Het is wel gezelliger, met pepernoten en chocolademelk sleep ik de kinderen er doorheen. We zijn er wel altijd heel lang mee bezig. Dit keer een uur of vier, schat ik. Exclusief kadootjes kopen en inpakken. En als je dan ziet wat er staat...

Zo'n zwembad hadden wij ook prima kunnen maken. Leuk idee, past bij het meisje en eenvoudig te maken. Wat wij zoal hebben gemaakt weet ik eigenlijk niet eens meer. In ieder geval een voetbalveld en een paard (dat was ons hoogtepunt denk ik). Ook dit jaar weer is het idee top, uitvoering minder. Gedicht is gelukkig wel altijd goed.

Bij ons op school zijn er best wel ouders die er een heel project van maken (en dat ook kunnen). Maar de meesten houden het vrij simpel. Onze surprises zijn nooit de minst mooiste van de klas geweest, er zijn ook wel kinderen en ouders die zich er vanaf maken met een versierde doos als 'grabbelton'.

Oh, en ik heb gemerkt dat groot veel belangrijker is dan mooi! Hele grote simpele surprises zijn altijd een hit op school.

Half a twin

Half a twin

01-12-2016 om 10:36

Dat zwembad is prima

Inderdaad misschien opleuken met duikplank en kinderen in het water of van die grote drijfdingen die wel eens in zwembaden liggen.
Hiet ooit gemaakt: zaklantaarn, een cadeautjesmachine (voor een uitvinder to be), een laptop, een etui met inhoud, een bijouterie doos en de meest mooie van allemaal een cavia knuffel van een oud oversized fleecevest van mij. Op internet een patroon gezocht om een caviaknuffel te maken. Flink uitvergroot, de stukken geknipt en met festonsteek aan elkaar genaaid. Cadeautje erin en opgevuld met van die kunststof chips die wel eens in breekbare pakketten zitten. Het was DE Surprise van het jaar. Hij is mwt ontvanger weer even hier thuis geweest om netjes dichtgemaakt te worden en heeft nog jaren op de slaapkamer van de ontvanger gestaan. Of hij nog mee verhuist is toen de ontvanger onlangs verhuisde weet ik niet. Dochter komt er niet meer nu ze op VO zit.

Taruh

Taruh

01-12-2016 om 10:58

prima idd

hier dit jaar ook een zwembad.
Dochter heeft barbies beplakt met duckttape bij wijze van badpak, balon op het hoofd als badmuts en de doos wordt volgestort met agar. De kadootjes zitten onder de plastic zak waar die agar in zit.

Wij bouwen 'm samen waarbij ik dan wat instructie aan de zijlijn geef en help met de bouwtekening.

Dochter is net geswitched van school en kwam van een school met een hoog genetisch creatief gehalte en zit nu op het andere uiterste. Dat is even wennen.
Vorig jaar kreeg ze een plankje met een gezaagd gat met wat er om gedraaid wol bij wijze van badminton racket. het jaar ervoor kreeg ze: een badmintonracket. Het jaar daarvoor..... jep een badmintonracket.

Wat dochterheeft gebouwd: een iglo van suikerklontjes, een turnpakje (best lastig naaien van die glibberende stretch stof), een tafelvoetbalspel.

Triva

Triva

01-12-2016 om 12:55

tja

Met al die voetbalsurprises zou ik ook wel eens een badmintonracket willen maken

hier gemaakt

Ik heb hier altijd meegeholpen, maar ik ga ook uit van afvalmateriaal. Verf, stift, en gekleurd papier zijn zo'n beetje de enige investeringen.

Hier gemaakt o.a.: pizza + drankje (kartonnen 'pizza' in echte pizzadoos, daaronder plat cadeautje, en frisdrankbeker met agar waarin rond cadeautje), schoorsteen met twee uitstekende pietenbenen (zwarte pijpenragers, met papieren voetjes), stoomboot. Dit jaar voor dochter in groep 5 een kaptafel (doos met gekleurd papier beplakt, kartonnen ovaal met zilverfolie erop als spiegel), zoon gaat voor zijn brugklasgenoot het 'grote boek van Sinterklaas" maken (= doos met rood papier en gele decoratie beplakt).

Die knuffel is een geniaal idee trouwens, die hou ik erin voor de toekomst, ik hou vast nog wel eens een stuk fleece over ergens.

Met het zwembad lijkt me helemaal niks mis. Ik zou er voor de leuk inderdaad nog een duikplankje bij maken oid.

Het bejaardentehuis vind ik een giller, met die foto's van de leraren

Groeten,

Temet

Taruh

Taruh

01-12-2016 om 13:56

Triva

ik hoop voor haar dat ze dit jaar iets anders krijgt. De gene die haar lootje heeft getrokken is dezelfde als vorig jaar.

lieverdje

lieverdje

01-12-2016 om 15:52

prima toch?

Hij heeft het zelf verzonnen en is er zelf mee aan de gang gegaan. Als het resultaat tot nu toe echt alleen een doos is met een blauwe binnenkant, waarvan je erbij moet zeggen dat het een zwembad moet voorstellen, dán zou ik nog wel een beetje meehelpen/sturen. Anders maak je samen nog een paar badgasten voor in het water, een zwemband, dat soort dingen.

Ik moet zeggen dat ik zelf wel zo'n ouder ben die actief meehelpt met de surprise, maar ik vind dat ook zo leuk! Zo'n sneeuwpop van bekertjes zou ik dan weer niet doen, dat zou mijn kind nooit zelf verzinnen en kunnen. Hier in groep 5 wel eens een sneeuwpop gemaakt van gips. Eigenlijk deden we een soort papier maché, maar dan met gips aan de buitenkant gesmeerd, nog simpeler dan papier maché, dus dat kon onze 8-jarige toen voor een groot deel zelf. Dit jaar is het een grote gelpen geworden. Gemaakt van een oude papieren koker, gevuld met goedkope haargel en daar de kadootjes (gelpennen) in

Nur

Nur

01-12-2016 om 16:17

Prima

Een zwembad voor een meisje dat van zwemmen houdt is toch super. En ook nog zelf gemaakt en bedacht.
Het is veel leuker als de kinderen zelf de surprises bedenken en maken (met wat ondersteuning van de ouders mocht dat nodig zijn) en nee dan ziet het er niet perfect uit maar dat maakt toch niks uit?
Simpele surprises zijn prima.

Op de ene basisschool hier hadden de kinderen over het algemeen simpele zelfgemaakte surprises (inderdaad veel versierde dozen) en op de andere basisschool altijd hele bijnzondere en creatieve surprises. Duidelijk gemaakt door vader en/of moeder. Veel creatieve ouders daar. Het was zelfs de bedoeling dat de ouders de cadeautjes maakten voor de kinderen in groep 1 tm 4. Mijn kind kwam daar in groep 4 op school dus dat hebben we gelukkig maar 1 jaar moeten doen (en ik heb mijn man gestuurd)

Maar ik heb nooit gemerkt dat sinterklaas leuker was op de creatieve school dan op de minder creatieve school of dat de kinderen minder enthousiast waren over de cadeautjes/surprises.

Ouders kunnen elkaar enorm opjagen met dat soort zaken en eigenlijk vind ik het ook niet eerlijk tegenover de kinderen die helemaal geen hulp kunnen krijgen van hun ouders. Die surprises die misschien wel zelf gemaakt en bedacht zijn steken dan zeer armoedig af bij de surprises die gemaakt zijn door de creatieve ouders die kosten en moeite niet besparen.

Als alle kinderen of bijna alle kinderen het grotendeels zelf doen dan vallen de knullige en niet zo perfecte surprises niet op. Maar als iedereen de meest bijzondere en speciale surprises krijgt dan is die ene zelfgemaakte en bedachte surprise niet zo leuk meer.

Triva

Triva

01-12-2016 om 16:24

Taruh

ja dan is de kans groot dat het iets anders is maar ik zou het niemand kwalijk nemen dat ze blij zijn eens iets anders te kunnen maken dan een voetbalsurpise. Onthouden wat een kind vorig jaar heeft gehad zou mijn kind niet kunnen of het moet wel heel opvallend geweest zijn.

Triva

Triva

01-12-2016 om 16:27

grappig om te lezen

'Zo'n sneeuwpop van bekertjes zou ik dan weer niet doen, dat zou mijn kind nooit zelf verzinnen en kunnen. Hier in groep 5 wel eens een sneeuwpop gemaakt van gips. Eigenlijk deden we een soort papier maché, maar dan met gips aan de buitenkant gesmeerd, nog simpeler dan papier maché, dus dat kon onze 8-jarige toen voor een groot deel zelf.'

Als mijn kind uitgevonden heeft HOE hij die bekertjes aan elkaar lijmt is dat stukken eenvoudiger dan welke papier maché of gipsactie dan ook. Die hoed is gewoon van een karton en verder vul je een paar bekertjes op met ogen.

Juist erg simpel.

Taruh

Taruh

01-12-2016 om 17:11

Triva

niet lijmen: die bekertjes niet je rete snel aan elkaar. Die heb ik dit jaar namelijk ook nog voorgesteld. Leuk met een lichtsnoertje er in voor het gezellige effect. Maar nee, een zwembad moest het zijn.

enne als het weer een racket wordt heeft de vader van een ander klasgenootje in elk geval een keer kunnen oefenen want ik ben bang dat hij ook dit jaar weer aan de slag mag. ☺ De ouders van deze kinderen zijn zeer goede vrienden.

Triva

Triva

01-12-2016 om 17:46

ja natuurlijk

Nieten! Bijna jammer dat ik voor het eerst in tien jaar geen surprise meer hoef te flansen voor school of sport...

Taruh

Taruh

01-12-2016 om 19:00

kerstornament

je kunt het natuurlijk ook als kerstornament gebruiken.
Lampje er in en het is prachtige sfeerverlichting.

angel3

angel3

01-12-2016 om 20:53

hier ook een zwembad

Hier is dochter de grote knutselaar. Aan mij heeft ze niet veel. We besteden er wel altijd veel aandacht aan en eigenlijk zijn we altijd best "duur" uit omdat we toch mooie materialen kopen of weer extra verf voor 1 druppel of stof of.....
Zij heeft ook een zwembad gemaakt van een schoenendoos. Daarop een rand van piepschuim en daarop her en der een mozaiek tegel (dat kostte toch weer 4 euro bij xenos). Als water van die glimmende organza. Zelf heeft ze en poppetje gekleid en een luchtbed en een duikbril. Duikplank ook nog erbij. Alles zelf gemaakt supernetjes (groep 7) ik doe het haar niet na.
Eerder maakten we een poes van fleecestof opgevuld dat een kussen werd. Een voetbal van papier mache. Een plank met sushiś. Een grote spin van papier mache. I love papier mache. Je kan er alles mee maken. Kost alleen wat inplan tijd ivm drogen e.d
Hier komt vanalles voorbij qua surprise. Ook dozen snippers. Helaas.

Tango

Tango

01-12-2016 om 23:14

Trots

Ik zou heel trots zijn op je zoon omdat hij het zelf heeft gemaakt. Hier kan zoon dat helemaal niet en knutsel ik meestal uit noodzaak het grootste deel van de surprise. Meestal is het resultaat wel naar tevredenheid. Ook dochter hielp ik destijds zeker de eerste keren, later deed ze het wel zelf.
Wat we gemaakt hebben: paardenstal (voor de juf), sportschoenen (daar zijn dan die vouwpakketten voor schoentje zetten in de supermarkt heel handig voor), een keukentje (gewoon van een doos) en een pet (van een halve bal). Papier mache doen wij dan weer nooit. Vind ik echt vreselijk dat geklieder! Hierboven schreef iemand over agar. Werkelijk geen idee wat dat nu weer is.

Taruh

Taruh

01-12-2016 om 23:25

agar

agar is een soort plantaardige gelatine.

Je giet er onder andere petrischaaltjes mee vol.
Je kunt het ook bij de drogist krijgen want het wordt ook in levensmiddelen gebruikt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Agar_(bindmiddel)

agar

Agar-agar is een vegetarisch alternatief voor gelatine. Het is denk ik wel te koop bij natuurvoedingswinkels en in elk geval bij Aziatische toko's, waar het dan vaak ook in allerlei kleuren (en smaken) te koop is. Het wordt veel stijver dan gelatine, en is dan ook perfect geschikt om bijvoorbeeld een beker met nepcola te vullen (bruine agar agar).

Je moet het alleen niet dagen van tevoren maken, het blijft niet heel lang zo mooi stijf.

Groeten,

Temet

Taruh

Taruh

01-12-2016 om 23:51

agar (we gaan ot)

Agar kan wel heel lang mooi stijf blijven maar dan moet je het wel schoon houden want enzymen breken het af.

Op het lab gieten we ze en dan zijn ze ongeveer een maand houdbaar. Want semi steriel gegoten en verpakt. Belangrijk is wel dat het goed kookt en niet alleen in warme vloeistof oplossen zoals je bij gelatine doet.

In een ander product van ons zit ook een laagje agar en dat heeft dan weer een houdbaarheid van max een jaar. Mits gekoeld bewaard. 4- 8°C. En die houdbaarheid ligt niet aan de agar, maar aan een ander ingrediënt dat gewoon minder goed gaat werken.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-12-2016 om 09:34

Hier

Mijn dochter hebben altijd mazzel gehad met de surprises die ze kregen. Oudste heeft nog een knuffelbeest dat ooit een surprise was (nee, niet die van Half a twin en jongste een schildersezel. De allermooiste was een mand met papier maché kat en kittens, compleet met mooi kleedje en andere details.
Wij zijn zelf net aan bij machte om een surprise van het kaliber versierde doos te maken, maar je ziet wel altijd wat het moet voorstellen. Mooi gedicht erbij en dan vind ik het prima.
Dat zwembad zou er bij mij ook doorkomen, mits het wel een beetje afgewerkt is. Dus niet een alleen aan de binnenkant geverfde doos met propjes papier. Dat vind ik dan de sneue doos (die ook altijd wel iemand krijgt).

Gewoon doen

Het mooiste is toch dat je kind zelf iets verzint dat helemaal bij degene past waar hij het lootje van heeft. Waarom moet dat iets anders worden? Je kunt eventueel wat extra details bij het zwembad doen voor de aankleding. Een duikplank, trapje, iemand die zwemt. Eventueel iets grappigs zoals een badeendje.

vera

vera

02-12-2016 om 22:57

geen haar op mijn hoofd

Ik zou echt geen 'verbeteringen' aan gaan brengen.
Wat is je boodschap dan? Niet goed genoeg? En dat bij surprises?
Nee, tenzij ik echt het gevoel zou hebben dat kind afgeraffeld heeft.
Bij vragen om hulp zou ik ook altijd helpen.
Maar het kwam niet eens bij mijn kinderen op geloof ik.
Hebben er altijd hard aan gewerkt. Was idd niet altijd gelikt, maar wist niet dat dat eigenlijk de bedoeling was.

Achter de rug

De jongen die de suprise van zoonlief kreeg was er blij mee. Ik heb net even de foto's op de site van school bekeken en onze vier-linker-handen-surprise zat ongeveer in de middenmoot. Zoon kreeg iets van het zelfde kaliber terug. Gelukkig hoeft het hier dus allemaal niet perfect.

Mams

Mams

03-12-2016 om 09:28

Hier maandag pas...

Zoon heeft vandaag de surprise ingeleverd. Was er zelf heel trots op èn opgelucht dat het allemaal gelukt was.
Ik heb besloten dat ik het belangrijk vind dat hij het vrijwel helemaal zelf heeft bedacht en uitgevoerd en dat is het heel erg goed gelukt. Zeker zo voor een eerste keer. Dus wat mij betreft geen enkele reden om t volgend jaar anders te doen. Zelfs al zien de andere surprises er allemaal een stuk gelikter uit. Of dat zo is gaan we maandag beleven, maar de previews die ik op facebook al gezien heb wijzen wel die kant uit...

Bedankt voor jullie input, helpt mij wel om me weer even te realiseren wat belangrijk is en wat niet

Specht

Specht

03-12-2016 om 11:07

Mams

Wat bedoel je met previeues op Facebook?
Laten ouders zien wat voor geweldige suprise zij voor hun kind gemaakt hebben???

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.