Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Luuki20

Luuki20

07-10-2011 om 09:39

Is dit normaal gedrag voor 8 jarige?

Mijn dochter van 8 heeft soms gedrag waar ik mij zorgen om maak. Hier een paar eigenschappen van haar: Ze gaat soms zo in dingen op. Bv een spaaractie bij de Supermarkt kan haar zo bezig houden. Als we dan langs die supermarkt lopen is ze ineens verdwenen. Ik vind haar dan bij de kassa met grote ogen op zoek naar bv gogo's Ondanks dat ik zeg dat ik nu geen boodschappen ga doen etc. Ze kan dan echt heel boos worden en verdrietig als ik haar meeneem uit de winkel. Haar hele stemming is dan door dit somber. Verder praat ze vaak veel over wat haar bezig houdt. Bv verteld aan iedereen (ook vreemden op straat dat ze wel zoveel gogo's heeft en hoe ze eruit ziet blablabla Dit elke keer weer Ik vind het ook wel grappig maar toch.... Nog een voorbeeld. Als we een vriendinnetje tegenkomen ziet ze die niet staan want ze is met haar gedachten heel ergens anders mee bezig. Ze vergeet dus snel haar omgeving, ook gevaarlijk met fietsen. Op school speelt ze meestal alleen. Ze vindt het overigens wel leuk om af te spreken, maar gaat dan vaak genoeg ook haar eigen gang en vergeet vriendinnetje aandacht te geven. Maar kan soms ook erg leuk samenspelen maar alleen als toevallig het vriendinnetje hetzelfde leuk vindt. Dus als vriendinnetje een ander spel wil spelen gaat dochter alleen verder met haar spel. Vooral dit zo in iets opgaan (ze is dan moeilijk te bereiken, vind ik opvallend) en het sociaal niet zo handig zijn doordat ze dus een beetje in haar eigen wereldje zit. Ook dus het hebben van buien valt mij op. Verder is het een slimme lieve meid. Ik moet wel altijd duidelijk grenzen aangeven... Herkent iemand dit gedrag bij zijn kind en moet ik mij zorgen maken hierover? Oja op de kermis gaat het ook helemaal mis. Ik geef haar wat centjes om ergens in te gaan of een gokje te wagen. Nou die ogen gaan wild alle kanten op en hup ze ziet iets moois en wil het zo graag. Na 4 keer ergens in en 3 keer een gokje wagen is het geld op. Dan wordt ze dus boos en verdrietig want ze kan het gokken niet loslaten en wil geld van mij lenen. Mag dus niet en nou dan heb ik een boos en heel droevig hoopje ellende mee naar huis. Herkent iemand dit????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

tja ik kan wel zeggen dat er iets van add of autisme oid in zit maar dat zal ook wel overtrokken zijn. Iedereen is anders. Ik zou alleen er iets mee gaan doen als ze er zelf echt last van heeft, als bepaalde dingen op school niet goed gaan, als ze echt geisoleerd raakt van andere kinderen.

is het een probleem ?

Ik zou iig even op school gaan polsen hoe ze in de klas is, of de leerkracht ook ziet dat er iets is.

Hm2

Valt dit gedrag de leraren of andere ouders ook op? Heeft zij of haar omgeveing er echt last van?

Ik herken wel enkele dingen bij mijn 7 jarig zoontje. Niets mis mee, gewoon eigengerei/ijd (doorhalen wat niet van toepassing is). Wat Manda zegt, iedereen is anders.

Wat betreft de kermis. Teveel keuzevrijheid kan stress opleveren. Dat zie ik dan weer erg bij dochter (7jr). Blijkbaar kan ze dit nog niet aan. Dus anders aanpakken; minder keuzes geven (je mag kiezen uit dit en dat; of gewoon we gaan in dit en dat). En de gokjes achterwege laten... maar da's een persoonlijke opvatting.

Groet, Linda

Tesah

Tesah

07-10-2011 om 14:22

Herkenbaar

Mijn 8 jarige kan dit ook doen. Haar spel moet gespeeld worden en ze vindt het moeilijk als het niet loopt zoals zij het gedacht had. Ik maak daar van te voren goede afspraken met haar over. Als er iemand komt spelen, praat ik er eerst met haar over en herinner ik haar aan het geven en nemen in het spel.

Wat betreft de kermis, dat is bij ons een absolute trigger voor gezeur en gehuil. En ook daarbij duidelijke afspraken voor we gaan. Je krijgt x euro, niet meer. Op is op en ik wil geen gezeur. Alleen als ze dat van te voren kan beloven gaan we de kermis op.
Gokken mag hier overigens ook niet. Dat wordt ten eerste altijd een teleurstelling en ik wil daarbij ook liever niet dat er gegokt wordt.

Tesah

Vol van iets zijn

Ja, ik herken het wel van mijn zoon van acht. Die kan helemaal opgaan in een supermarktactie van het moment... (Het werkt perfect, mensen van de marketing!). En telkens is er weer iets nieuws waar hij net zo vol van raakt.

Vroeger waren het ook bepaalde televisieprogramma's... of tekende hij alleen maar Spidermannen... en elk gesprek ging die richting op. Bijna obsessief. Hoe vaak ik niet de fout heb gemaakt om vooraf sinterklaasinkopen te doen (Powerrangers waren uit, dus nog weten te scoren op internet, yes!) en op het moment van geven was er weer wat anders waar hij vol van was!

-knorretje-

-knorretje-

08-10-2011 om 20:47

Heel herkenbaar

Ik herken veel uit je verhaal.

Onze middelste zoon (ADHD/PDD-NOS) kan ook zo opgaan in zijn spel en fantasie waardoor hij zijn omgeving vergeet.
Hij heeft ook moeite om af te stemmen op de luisteraar, zo kan hij hele verhalen ophangen over een Computer Spel waar de luisteraar niets van begrijpt.

Tijdens het samen spelen vindt onze zoon het moeilijk om rekening te houden met een vriendje. Hij gaat dan ook geregeld alleen verder spelen.

Zoon kan ook weleens een fikse boze bui hebben uit pure frustratie, maar blijft daar niet in hangen (oudere broer met PDD-NOS doet dat weer wel heel erg).

Afgelopen week maakte zoon iets heel bizars mee: zijn juf en klasgenoten waren hem compleet vergeten en lieten hem op het schoolplein staan terwijl zij naar gym fietsten.
Onze zoon had er niet meer aan gedacht dat ze tijdens het speelkwartier al naar gym zouden gaan (dit was eenmalig), hij zat nog helemaal in zijn spel en in zijn eigen wereldje.
En werd door iedereen vergeten!

Toen de bel ging en hij al zijn klasgenoten kwijt was, was hij dan ook compleet in paniek en met harde hand terug in de realiteit.
Vreselijk!

+ Brunette +

+ Brunette +

08-10-2011 om 23:53

Eigengereid.

Ik herken wat Luuki20 schrijft, mijn dochter is ook wel zo maar is met enige moeite wel weer af te leiden van een boze bui. Misschien dat je daar wat actiever mee aan de slag kan? Mijn dochter is verder geen probleemgeval op school, ik zie ook absoluut geen autistische trekken. Als vriend(inn)etjes niet protesteren als ze tijdens een speelafspraakje haar eigen gang gaat, grijp ik meestal niet in. Vaak gaat dat vriendinnetje dan gewoon iets anders doen en even later zitten ze toch opeens weer samen te spelen. Op de kermis sleep ik haar meestal eerst (onder protest) het hele terrein over, anders maakt ze haar geld op aan de eerste de beste beste attractie die haar aanstaat terwijl ze achteraf ook erg graag iets anders gedaan had willen hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.