Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mama

Mama

05-12-2012 om 12:43

Kind verdrietig: geen surprise en geld als cadeau

Kind dat nooit zijn emoties laat zien is verdrietig. Lootjetrekken, surprise en gedicht. Iedereen heeft een leuke surprise en een paar leuke kadootjes. Mijn zoon heeft geen surprise en als cadeau een chocoladeletter en de rest van het geld heeft hij als cadeau gekregen... Kind is zo verdrietig!

Zulke dingen kunnen gebeuren, that's life, geniet van de mooie surprise die je zelf hebt gegeven, etc... maar het doet mijn moederhart pijn!
Ben ik nu gek dat ik dit van die andere moeder echt niet begrijp?

Wij gaan pannenkoeken eten en ik ga met zoon een kadootje kopen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

05-12-2012 om 12:54

Nee

Dat moet je die andere moeder niet kwalijk nemen maar de leerkracht die niet heeft ingeschat dat een kind in de klas niet in staat is om een surprise te maken. Je hoort niet alleen taal en rekenen te geven maar soms ook Hollandse surpriseles!

Weet je om welk kind het gaat?

P

P

05-12-2012 om 12:55

Oja

Veel scholen lossen het op door de surprise een dag of wat van tevoren in te laten leveren, dan kan een leerkracht zien of er voor iedereen wat is en of er voor iedereen een surprise en gedicht is.

Guinevere

Guinevere

05-12-2012 om 12:56

Naar maar...

Het is inderdaad naar en ik vind dat de leraar hier over kan spreken met het betreffende kind/ de ouders. Ik ken ook zulke verhalen, daarbij ging het om een asielzoekersgezin dat het hele idee van surprises niet kende en niet goed genoeg in de Nederlandse taal was om de uitleg erover goed begrepen te hebben. Gelukkig begreep in dit geval de krijger het probleem. Is er bij je zoon ook zoiets gebeurd?
Ik vertel hier altijd wel vooraf dat je niet zeker weet of iemand net zoveel moeite doet voor jou als jij voor een ander hebt gedaan, gelukkig had iedereen in de klas dit jaar iets moois.

Evanlyn

Evanlyn

05-12-2012 om 13:02

Hier

Hier worden altijd twee gezamenlijke knutselmiddagen en/of avonden georganiseerd voor mensen die niet zo goed zijn in knutselen (kunnen ook Nederlanders zijn!). Misschien ook iets voor jullie school?

Mama

Mama

05-12-2012 om 13:04

Nee, geen allochtoon kind

Nee, geen allochtoon/asielzoekers kind. Een NL kind waarvan de moeder de duidelijke brief prima had kunnen lezen. Strekking was duidelijk: gedicht, surprise en kadootje (niet alleen snoep). Ouders, willen jullie aub meekijken. Ik kan de juffen echt niets verwijten.

En ja, de surprises zijn ivm vervoersprobleem veelal een dag van te voren ingeleverd.

Hm tja

dat is wel sneu inderdaad, zeker als je de enige bent die dit overkomt in de klas ;-(

Ik neem aan dat de leerkracht dit ook jammer vond ?

Mama

Mama

05-12-2012 om 13:20

Manda

Dat krijg ik niet helder. Juf, kan natuurlijk ook niet en plein publique aangeven dat dit wel heel erg sneu is. Twijfel wel of ik het de juf toch niet moet meegeven. Ik stond mijn jongste op te vangen. Hij is zelf naar huis gefietst.

Silas

Silas

05-12-2012 om 13:56

Geen kado

Hier heeft een aantal jaar geleden mijn kind niets gekregen geen surprise maar ook geen kado niet eens een pepernoot.
Kind had zelf wel iets heel moois gemaakt.
Het is sneu maar niets aan te doen.
Kind staat wel sterk in zijn schoenen laat het lekker voor wat het is, maar leuk is anders
De leerkrachten proberen dit te voorkomen door punten te geven voor de surprise.

En ja hoor vandaag ook alweer een 9.5 voor de surprise daar is kind wel blij mee.
Hij heeft zelf iets gekregen waar 5 min knutseltijd in zit.

Jammer maar niets aan te doen het kan altijd erger zoals een paar jaar terug.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

weet niet meer

weet niet meer

05-12-2012 om 14:45

Vorig jaar

was er bij zoon ook iets soortgelijks. Kreeg een kado wat helemaal niet op zijn lijstje stond, stempelletters, en hij is ook nog eens geen knutselaar.En heeft een autistische stoornis. Begreep er dus geen fluit van.
Ik vind dat ook jammer.
Dit jaar moet ik zeggen dat alles naar tevredenheid is. Ik zag ook dat iedereen echt moeite had gedaan wat leuks te maken. En tuurlijk is de een daar beter in dan de ander. Dat geeft niks.
Dit jaar had iemand mijn zoon die wel een kado van zijn lijstje heeft gekozen. Hij is erg blij!

tonny

tonny

05-12-2012 om 14:47

Zo jammer

en bijna elk gezin komt zo'n teleurstelling weleens tegen. Geen surprise of een heel stomme surprise.

Of dat de ontvanger van een mooie surprise hem rucksichtloos uit elkaar rukt, geen enkel gevoel van 'goh, mooi gemaakt zeg' toont, welnee, hop!

Allebei vervelend.

Natuurlijk is het goed dat even te noemen tegenover de leerkracht. Dan kan die bij inleveren op een dag eerder actie ondernemen (en zelf gaan knutselen, denk ik)/

sahara

sahara

05-12-2012 om 15:19

Ja maar

Wat nou als je kind geen enkel knutseltalent heeft en dan ook nog eens ouders heeft zonder enig aanleg voor knutselen. Die ook nog eens heel hard moeten werken op dit moment omdat het de drukste periode van het jaar is.

Zoals mijn kinderen.

Ik heb er geen tijd voor (ik werk normaal gesproken 24 uur per week maar ik werk al weken ongeveer 10 uur per week over). En ik heb vier kinderen. Een man die in deze periode veel in het buitenland zit en alles gaat natuurlijk wel normaal door (sport, muziekles etc.)

Nu ben ik de beroerdste niet dus ja, ik help mijn twee zoons met een surprise zodat er nog tenminste iets aardig in elkaar gezet wordt. En ik haal een cadeautje en wij maken een gedicht.

Zou ik het aan mijn zoon overlaten dan lag er alleen een slordig beplakte doos.

Natuurlijk is dat sneu dus ik help wel. Maar ik baal vreselijk van die surprise ellende. Ik heb het niet in mijn vingers. Ik ben niet creatief en ik heb er geen tijd voor. En er zullen meer van die ouders zijn.

Ik vind een knutselmiddag op school een heel goed idee. Cijfers vind ik belachelijk. Ik was zelf ook zo'n kind die nooit hulp kreeg bij een surprise en geen knutseltalent zoals ik al schreef. Iedereen baalde als ze door mij getrokken waren want dan kregen ze een stomme surprise. En ik weet dat nu nog. Dat voelt echt niet leuk. Dan ga je toch geen cijfers geven. Wie verzint zoiets.

In ieder geval mogen mijn kinderen mogen nooit zeuren over gekregen surprises. Niet iedereen heeft gouden handjes en niet iedereen heeft ouders die kunnen/willen helpen.

Mijn jongste kreeg vandaag zelf een hele mooie surprise en de oudste kreeg een beplakte doos (zoals hij zelf zij een simpele surprise). Maar hij vertelde er wel bij dat ...... het helemaal zelf gemaakt had en dat was toch wel knap.

Mama

Mama

05-12-2012 om 15:50

Sahara

Ik heb ook vier kinderen, wek 30 uur per week en werk ook over. Ik heb de afgelopen week 5 surprises in elkaar gezet met mijn twee linkerhanden. Knutseluurtje op school? Daar heb je dan zeker wel tijd voor?

Was het maar een beplakte doos, er was gewoon helemaal geen surprise! Terwijl het zo duidelijk was afgesproken. Beplak een doos met een groen papiertje, zet er wat poppetjes op en je hebt een voetbalveld. Dat kan een negenjarige volledig alleen in elkaar knutselen. Maak wat mij betreft een mijter, een boek, of weet ik veel. Zeggen dat je niet kunt knutselen, is wel een heel erg goedkope smoes.

En wat ik het allerergste vond was dat er een chocoladeletter is gekocht en de rest van het geld (van school gekregen) is als kadootje ingepakt. Dat is gewoon respectloos.

Silas

Silas

05-12-2012 om 16:03

Sahara

Knutselmiddag of avond vind ik niks daar heeft niemand tijd voor.
Iedereen heeft het al druk met van alles.

Wat staat je niet aan bij het puntensysteem.
Als de kinderen er maar moeite voor doen dat verschil ziet de leerkracht heus wel.
Anyway het werkt wel.

Het hoeft geen waar kunstwerk te zijn, moeite doen voor een ander daar gaat het om.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mussie

Mussie

05-12-2012 om 16:22

Blij toe dat wij dat niet hebben!

Een puntensysteem? Lijkt me afschuwelijk. Ik zie mijn kinderen elk jaar al met een 6minnetje thuiskomen. Een vrijwillige knutselmiddag vind ik daarentegen een heel goed idee, voor alle kneusjes.
Toch vind ik het zeker een verantwoordelijkheid van de leerkracht. Ik heb al een paar keer meegemaakt op de school van mijn kinderen dat een paar nietsnutten op de gang zaten om alsnog een gedicht in elkaar te draaien. En daarna mochten ze meteen door naar de knutseltafels. Daar hebb je nog geen leuk kado mee, maar dan is er n ieder geval iets. Kom op zeg, dit laat je toch als leerkracht niet gebeuren!? Vind ik echt slecht.
Ik heb ook een heel drukke periode. En ik haat surprises maken. Thuis doen we ook aan Sinterklaas maar ik denk niet dat onze surprises op school door de beugel zouden kunnen. Ik vind het best een last, ben blij dat ik nog maar 1 kind op de basisschool heb. En als er 4 surprises gemaakt moesten worden, z

Tango

Tango

05-12-2012 om 16:26

Punten?

Dat vind ik nou ook weer overdreven om punten te geven voor een surprise. Niet eerlijk ook, want als je ouders dan wel meehelpen krijg je hogere punten, zeker bij handige ouders.
Helemaal geen surprise, gedicht en geld is inderdaad erg triest. Ik zou het zeker tegen de juf zeggen en juf laten navragen bij de ouders van het kind hoe het komt dat dit zo is gegaan. En goed opgelost door met je kind een kadootje te gaan kopen van het geld. Kinderen moeten zeker leren met teleurstellingen te leven, hier heeft dochter ook weleens een minder mooie surprise gekregen, maar wel van een vriendinnetje die het zeker weten helemaal zelf gedaan had. Toen ik haar dat uitlegde was ze er wel tevreden mee. Ik hoop dus dat jullie hiervoor ook een verklaring krijgen.

Maylise

Maylise

05-12-2012 om 16:38

Sneu

Sneu voor je zoon en misschien ook wel voor het andere kind. Misschien hebben zijn ouders hem helemaal niet geholpen en vond hij het zelf ook heel erg om geen mooie surprise en leuk cadeautje te hebben op de dag. Het kan natuurlijk best zijn dat er daar thuis van alles aan de hand is waardoor dit er even niet meer bij kon. Maar goed het blijft sneu voor je zoon. Ik zou hem uitleggen dat sommige ouders niet mee kunnen helpen en dat als hij dit helemaal zelf heeft gedaan het ook best wel knap van X is. In elk geval een positieve draai er aan proberen te geven. En dan samen met hem naar de speelgoedwinkel met dat geld zodat hij daar iets van kan kopen.

Ik zou waarschijnlijk het wel even kort signaleren tegen de juf en verder dan er geen aandacht meer aan besteden tegenover zoon zodat het geen al te groot dram wordt.

Jesse_1

Jesse_1

05-12-2012 om 16:53

Wat sneu!

Echt gewoon géén moeite gedaan. Als iemand niet kan knutselen, dan kun je toch een gedicht maken? Of idd een supersimpele surprise maken?
Ik zou het ook wel even kort melden bij de juf (meer ook dat zij daar een volgend jaar ook zou kunnen letten, dus niet alleen de instructies geven en denken dat het dan automatisch ook goed is).
Maar misschien is er wel iets ingrijpends gebeurd in de familie van de gever (bv overlijden van opa/oma) waardoor het de ouders echt niet gelukt is er nog wat van te maken of met hun kind naar de winkel te gaan. (Wat is een geldig excuus vraag je je af).

Jesse_1

Jesse_1

05-12-2012 om 16:58

En over surprises

Jongste hier is heel enthousiast en vol overgave bezig geweest met de surprise. Ik mocht niet echt helpen (af en toe iets geprobeerd te sturen...), hij wilde het zelf doen en had ook een duidelijk idee wat hij wilde maken. Ook het 'gedicht' helemaal zelf. Dat leek dus eigenlijk nergens op ("mijn eerste eigen gedicht mama!!"), op mijn aanwijzing heeft hij nog wel een zin veranderd zodat het ergens nog rijmde.
Maar goed, er zit dus wel veel aandacht in, maar dat zou je misschien niet zo zien aan de buitenkant. Wellicht dat de ontvanger ook wel gedacht heeft: wat een flutsurprise...
Middelste heeft een mooie surprise gekregen, met een briljant gedicht. Duidelijk niet door het kind zelf geschreven.

Mama

Mama

05-12-2012 om 18:58

Andere kind

Ja, ik vind het ergens wel sneu voor het andere kind dat blijkbaar in het geheel niet is geholpen. Oudste kreeg een zelfgeknutselde surprise, maar misschien zijn die minder fraai maar je ziet er aan af dat er aandacht aan is besteed. Als je ouders zelfs geen tijd kunnen vrijmaken om een klein kadootje te kopen, voel je je waarschijnlijk wel erg lullig.

Excuus, excuus... Tja, stel dat wij een zeer plotseling sterfgeval of ziekenhuisopname of weet ik veel zouden hebben, dan nog zou ik zorgen dat dat andere kind een kadootje en een surprise zou krijgen. Linksom of rechtsom.

Simpel

vraag volgende keer even een paar tips voor hele makkelijke surprises hier, ik kan nu zo ter plekke een paar hele simpele bedenken die door kinderen te maken zijn:

Bijvoorbeeld een oud tshirt vullen met krantensnippers erin en de mouwen en de zoom dicht nieten (als je niet met naald en draad kan werken) met een nietmachine. Met stift op het shirt iets zetten wat herkenbaar is (voetbal clubje, spotnaam 'fashion queen' ofzo dat soort werk). Je kan ook een oud kussentje nemen, openknippen aan 1 kant, kadootje erin en weer dicht nieten, kussenhoesje er weer om.

lege wc rolletjes inpakken met inpakpapier, aan een koord rijgen, in een paar zit dan een klein kadootje(s).

Koop een goedkope kamerplant in plastic pot, haal de plant er voorzichtig uit en stop er het (kleine) kadootje erin en doe de plant er weer op.

Er zijn tal van dingen te bedenken waar je iets in kan stoppen zonder dat je heel veel zelf moet knutselen.

Hanne.

Hanne.

05-12-2012 om 20:26

Wat zijn de eisen van school

Tuurlijk is er van alles en nogwat te verzinnen.

Wat ik jammer vind is dat het (bij ons op school) een wedstrijdje lijkt te zijn welke ouder de leukste surprise maakt. Als je je kind dan alleen laat knutselen steekt het er qua niveau wel heel erg bij af.

School is er m.i. ook debet aan. Die komt met eisen aan de surprise. Moet een bepaald thema hebben, moet een 'klepje' hebben waar het cadeautje weer uit kan. En dan weet je ook nog niet voor wie je'm maakt. Dus een persoonlijke 'touch' wordt moeilijk. En voor dat alles heb je....2 weken.

Hier heeft kind het zelf gemaakt. Met als dank een ontvangende klasgenoot die om het bonnetje vroeg. Want het cadeautje was niet naar wens (wat er gevraagd was was uitverkocht).

Ben nog niet niet ontploft.

Marianne

Marianne

05-12-2012 om 21:33

Hier

Een pepernotenmuseum. Er zijn zulke mooie surprises dat ze 1 week voor vijf december tentoongesteld geworden. In de aula, op tafels en met afzetlint. Wel kijken, niet aankomen. Zo weet de leerkracht ook dat alles is ingeleverd al gaat het volgens mij echt om het laten zien van de surprises. Met grote groepen worden ze anders per drie tegelijk uitgepakt, best wel sneu voor de maker. Beetje aandacht voor alle vlijt.

Margriet*

Margriet*

05-12-2012 om 22:56

Nou nou

"En wat ik het allerergste vond was dat er een chocoladeletter is gekocht en de rest van het geld (van school gekregen) is als kadootje ingepakt. Dat is gewoon respectloos."

Hier in de afgelopen jaren ook wel wat teleurstellingen gehad. Ik ga ervan uit dat iedereen zijn best doet, maar dat de er kinderen zijn met ouders die er meer lol, zin, handigheid, affiniteit etc mee hebben dan anderen. Hier een redelijk gemengde school, niet bij elke achtergrond is surpise maken zo belangrijk en hulp ontbreekt soms. Mijn ervaring is dat ouders vaak de trekker zijn van het geheel. Daarom vind ik de surprises showen echt een brug te ver, cijfer systeem idem dito.
Ik weet zo al een aantal kinderen die dan altijd buiten de boot vallen. Kinderen kunnen prima tegen elkaar zeggen dat het ze niet bevalt en that's it.
Het is opgelegd door school, prima, maar maak het niet groter dan het is. Een klein kadootje en dan verder klaar.
(in het weekeinde is de Sinterklaas weer vergeten, dus deze teleurstelling is kort maar krachtig, that's life)

Mama

Mama

05-12-2012 om 23:38

Nou nou nou, margriet

Je haalt een citaat van mij aan. Dus ik ga er vanuit dat jouw reactie voor mij bedoeld is. Misschien moet je dan eerst mijn eerste reactie lezen voordat je hartgrondig 'nou nou nou' roept.

Allereerst weet ik dat teleurstellingen bij het leven horen. "That's life' schreef ik al in mijn eerste posting. Maar een jongetje wat zich nooit uit en zich heel hard probeert te houden is niet leuk.

Ik had al gezegd, geen allochtone achtergrond. Moeder is goed gezond, heeft een auto en ik zag haar dit weekend nog in het dorp -> dus ja, ik vind het dan om, wetende dat alle kinderen een kadootje krijgen, respectloos om meer dan de helft van de 3 euro die kinderen van school hebben gekregen terug te geven en dat te zien als een kado. Ben benieuwd wat jij daar dan vindt.

Ik heb het nergens over surprises showen of becijferen. Ik zie dat ook niet als oplossing.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met je posting: aangeven dat ik of mijn kind zich niet zo moet aanstellen? Wees gerust dat doen we niet. We praten wel weer verder als jouw kind geen kadootje heeft.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-12-2012 om 23:53

Dit is niet leuk nee

En hier ligt wel een taakje voor de juf lijkt me.

Hier wordt altijd flink geknutseld voor surprise, maar het resultaat is niet altijd helemaal toppie. Dochter had dit jaar een prima surprise gemaakt (vind ik dan), maar een beetje verpest door er zelf met een grote kwast een tekst op te kalken. Ik had daar eigenlijk een ander idee voor, maar tja het was haar ding hè. En eigenlijk vind ik dat ook prima. Ik kan heel goed een gelikte surprise in elkaar draaien, maar als ze dat zelf wil doen: prima toch?!

Geen cadeautje vind ik echter wel heel slecht. Dat slaat gewoon nergens op. Je kunt er toch wel iets van maken. Ook al heb je weinig tijd. Je loopt de Action binnen slaat her en der wat in, wat snoep goed erbij en klaar.... Kwartiertje werk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-12-2012 om 23:56

En nog een tip

Een paar kleine vierkante doosje beplakken met 3 kleuren papier (cadeautje er natuurlijk eerst in), van folie een punt zak draaien, doosje er in, strik erom en voila: een zak met Engelse drop.

Kado

hier moeten de kinderen (ze krijgen 3,50 van school) altijd uiterlijk de dag voor de viering een bonnetje bij de leerkracht inleveren waaruit blijkt dat ze het bedrag aan een kadootje hebben uitgegeven. Het kado mag 10ct meer of minder hebben gekost dan die 3,50.

Ik weet het nog

De keer dat mijn 'surprise' alleen een kale kartonkoker met driehoekje als punt was. Een pen dus. En als klap op de vuurpijl zat er ook alleen maar een stickerboekje van 1.25 in, terwijl we 5 gulden als budget hadden. En nee, er werd niets mee gedaan en de gever kwam er dus mee weg.

Ik vind ook dat de leerkracht daar echt beter op moet letten want zoiets is wel erg sneu.

Ja maar

wat doe je als je weet dat er kinderen in de klas zitten die thuis het even heel krap hebben ?

ik denk dat je een maximaal bedrag moet afspreken van 5 euro. En dan moet iedereen maar zelf uitmaken hoeveel het wordt onder die 5 euro. En verder moet je een minimaal aantal regels verzinnen voor het gedicht en afspreken dat de surprise over 1 van de hobbies gaat die het kind omschreven heeft op dat papiertje wat ze van te voren dus moeten invullen.

het is heel simpel volgens mij om dit als leerkracht te regelen.

En ik vind cijfers geven absurd ! Ik bedoel ik heb mijn dochter wel geholpen maar het was duidelijk een surprise door haar gemaakt. Er zaten ook surprises bij die duidelijk alleen door een ouder gemaakt waren (zoals die van ons vorig jaar). En dat maakt niet uit vind ik maar aub geen cijfer er voor zeg !!!

Ginny

die is echt leuk ! Met de engelse drop bedoel ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.