Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen alleen thuis

Stel, je moet 's morgens van 10.00 tot 13.00 werken. De kinderen hebben vakantie, jij niet. Ruilen etc. kan niet. Zou je de kinderen dan alleen thuis laten (9 en 12)?

Tsjor


pooh bear

pooh bear

27-08-2013 om 00:06

Ik denk het wel

Ik denk dat het wel zou kunnen. Maar het hangt ook erg van de kinderen af. Het ene kind is er sneller aan toe om alleen te zijn dan het andere
Als ze alleen maar ruzie maken als ze met zijn tweeën zijn lijkt het me lastiger.

dc

dc

27-08-2013 om 00:37

Op zo'n leeftijd kunnen ze toch wel een paar uurtjes alleen zijn?

Hangt van de situatie af

In mijn geval had ik het gedaan. Kinderen strikt op hun eigen kamer in die tijd. Niemand binnen laten. En mij bellen met hun mobiel als er wat was. Ik was binnen 10 minuten thuis omdat ik vlakbij werkte en in noodgevallen van mijn werk wegkon. Maar niet als ik in de zorg werkte, dan had het niet gekund.

Fiorucci

Fiorucci

27-08-2013 om 07:35

Ohja hoor,dat kan wel vind ik. Anne, waarom strikt op hun eigen kamer??

Hanne.

Hanne.

27-08-2013 om 08:02

Misschien

Hangt denk ik van de kinderen af. Mijn 9 jarige zou ik niet zo lang alleen laten. Met reistijd gaat het al snel om 4 uur alleen zijn.

Odile

Odile

27-08-2013 om 08:15

Mijn kinderen zijn 9 en 12 en die laat ik met een gerust hart een paar uurtjes alleen als het zo uitkomt. Maar ze vinden dat zelf geen probleem, kunnen goed met elkaar overweg en doen de deur zelfs niet open als er een bekende voor de deur staat. Ook de telefoon nemen ze niet op, behalve als ze zien dat ik (of hun vader) het ben.

Strikt op hun eigen kamer lijkt me niet zo'n strak plan, ze hebben toch geen straf?

Dalarna

Dalarna

27-08-2013 om 08:19

Ja die van mij kunnen dat wel

Ik heb het lang gedaan maar dan had ik postwerk in de buurt, kan met 2/3 min thuis zijn maar er zullen combinaties kinderen zijn bij wie dat niet kan.

Puck

Puck

27-08-2013 om 08:22

Ook ik deed dat wel. Hangt denk ik inderdaad van de kinderen af en hoe snel je thuis kan zijn als er wel iets is. Telefoon mogen ze ook gewoon opnemen. Ik wil dan niet hebben dat er vriendjes en vriendinnetjes komen spelen. En ik bel ondertussen ook een keer naar huis om te vragen hoe het gaat. Wonderbaarlijk gaat het eigenlijk altijd goed en spelen ze harmonieus samen terwijl ze als ik thuis ben toch heel regelmatig stevige ruzie hebben.
Odile: "Strikt op hun eigen kamer lijkt me niet zo\'n strak plan, ze hebben toch geen straf?" Kennelijk associeer jij op je kamer blijven met straf, maar mijn kinderen zien hun kamer niet als een plek waar ze zijn als ze straf hebben. Juist niet! Hun kamer is hun eigen plekje waar ze lekker kunnen tutten en op zichzelf kunnen zijn. En als je kinderen hebt die elkaar snel in de haren vliegen dan is zo'n eigen-kamer-regime een goede manier om vechtende kinderen te voorkomen.

Odile

Odile

27-08-2013 om 08:32

Je hebt gelijk puck

Ik ging van mijn eigen situatie uit waar de kinderen zich lekker samen vermaken. Op je kamer blijven en er niet af mogen associeer ik inderdaad met straf, ook al hebben ze een fijne kamer waar ze graag zijn. Maar als kinderen vaak ruziën, kan dat zeker een oplossing zijn. Ik geloof alleen niet dat ik ze dan alleen thuis zou laten.

Overigens heb ik geen brave hendrikken die nooit ruzie maken hoor, maar dat bewaren ze graag voor als ik mee kan genieten .

Zou hier wel kunnen

Ja, mijn jongens zouden best 3 uur alleen thuis kunnen zijn samen, mits er back-up is die snel thuis kan zijn (ik, of een ander. Ze zijn ook al wel eens een paar uur samen alleen geweest. Ze zijn 7 en 8 jaar.
Alleen op de slaapkamer gaat hem niet worden, ze delen een slaapkamer. Maar ik kan me niet meer herinneren wanneer ze voor het laatst ruzie hadden waarbij ik moest ingrijpen. Kan me wel voorstellen dat als de chemie tussen de kinderen wat minder is je het niet snel doet.

Jesse_1

Jesse_1

27-08-2013 om 10:50

Ja, mits

Als de kinderen met elkaar overweg kunnen, het werk niet te ver weg is en er goede afspraken zijn gemaakt waarvan je weet dat de kinderen zich er aan houden.

Vic

Vic

27-08-2013 om 11:57

Ja hoor

Die van mij zijn 14 en 8, maar ook de jongste zou ik wel een ochtendje alleen durven laten. De chemie tussen beide kinderen is 'spannend', maar gek genoeg gaat het altijd heel harmonieus als ik er niet ben. Ik sta wel eens stiekem voor het raam te kijken als ik terug kom en ze zijn een tijdje alleen geweest. Zitten ze bijvoorbeeld lief samen aan tafel te knutselen. Zodra ik een voet over de drempel zet is het weer oorlog. Heel apart (en bijzonder irritant) is dat.

lisbeth

lisbeth

27-08-2013 om 12:30

die van mij zijn wel al nog niet zo oud maar dat zou ik best durven. Ik laat ze nu ook al vaan (9 en 6) een uur/anderhalfuur alleen.
Mijn oudste gaat dan in de oppasmode, ze is superlief voro haar kleine broer. zodra we binnenkomen is dat meestal zo voorbij

Maylise

Maylise

27-08-2013 om 13:06

In principe moet dit kunnen. Wel vind ik het belangrijk dat mochten ze alleen thuis zijn ik of hun vader of een andere verantwoordelijke volwassene telefonisch bereikbaar is. Ze moeten altijd iemand kunnen bellen.
Ze hoeven hier echt niet alleen op hun kamer te blijven verder maar op jonge leeftijd zou ik wel zeggen dat ze geen vriendjes mogen ontvangen als wij er niet zijn. Zeker omdat je ook niet weet of die ouders dat goed vinden en ze soms met vriendjes avontuurlijker zijn dan als ze alleen zijn.

lisbeth

lisbeth

27-08-2013 om 13:21

Gisteren

mijn ruim 6 jarige wilde niet mee naar de pianoles van grote zus,Hij mocht dan ook voor het eerst alleen blijven, drie kwartier en een vriendin van mij een paar huizen verderop wist dat hij alleen was. Ik heb net dochter afgezet bij de les en besluit hem even te bellen. Hij neemt al op met: mama waarom bel je? Even met hem gepraat, ja mama ik ga nu verder met tv kijken he, doei! 5 minuten later gaat de telefoon, mama mag ik een banaan? Ja hoor, waar liggen die dan? In de ijskast, oke, doei mama. 10 minuten later weer de telefoon: mag ik yoghurt, nee we moeten nog eten. Ja maar ik heb honger. Nee het mag niet en daarbij is de yoghurt op. Oh maar dan pak ik wel uit de ijskast uit de garage. Die is op slot. WAAROM HEB JE DAT NOU WEER GEDAAN………

maar geen kind is hetzelfde natuurlijk. Geen leuke of ideale oplossing maar het zou wel moeten kunnen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ilva

Ilva

27-08-2013 om 14:05

Ja hoor ik denk wel dat dat kan. Bij mijn kinderen is het ook zo (8 en 11) dat als ik er niet ben zijn ze veel liever voor elkaar. Binnenkort moeten ze ook even alleen zijn, ik laat dan wel de buurvrouw weten dat ik er niet ben maar dit omdat ik wel ver weg ben.
Als je niet te ver weg bent kan het makkelijk denk ik. Je moet wel bereikbaar zijn natuurlijk.

Zal wel moeten

Mijn jongens van 10 zijn de afgelopen tijd ook hele dagdelen alleen thuis geweest, ik ben aan het mantelzorgen voor mijn moeder die een ongeluk heeft gehad. Zolang er maar een beeldscherm is, vermaken ze zich wel. Ze maken nooit ruzie als ze samen zijn en halen verder ook geen gekke fratsen uit met messen of lucifers ofzo, dus het gaat prima.

Maar zoals altijd met dit soort vragen, het ligt aan het kind of het wel kan of niet. Is het kind al alleen thuis zijn gewend, is het niet bang, is het geen al te ondernemend kind dat rare capriolen uit gaat halen, is het verantwoordelijk genoeg om niet open te doen voor vreemden of de voordeur open te laten staan e.d.

skik

Vic

Vic

28-08-2013 om 10:06

Tsjor

Heb je iets aan de antwoorden? Jouw kinderen zijn toch al groot?

liora

liora

28-08-2013 om 13:37

Verbazing

Eigenlijk ben ik best verbaasd dat je dit vraagt. Het lijkt me toch prima? Ze zijn toch niet klein? Heb je ze nog nooit alleen gelaten?

Syl

Syl

28-08-2013 om 13:44

Liora

Jij bent kennelijk gezegend met kinderen die makkelijk zijn en erg zelfstandig. Gefeliciteerd. Maar besef dat niet iedereen zulke kinderen heeft voordat je je verbazing uitspreekt over hoe andere ouders dingen doen.

Knurf

Knurf

28-08-2013 om 14:15

Ik vind het erg lang (en liora)

'Stel, je moet 's morgens van 10.00 tot 13.00 werken. Zou je de kinderen dan alleen thuis laten (9 en 12)?'

Ik vind het eerlijk gezegd erg lang. Mijn dochter is 11 en kan prima een uurtje alleen thuis blijven, maar dan ben ik wel in de buurt en binnen vijf minuten thuis als er iets zou zijn. Maar van 10 tot 13 uur, en dan misschien ook nog reistijd erbij? Nee, dat zou ik niet doen.

'Eigenlijk ben ik best verbaasd dat je dit vraagt.Ze zijn toch niet klein?'

Euh, Liora, er zijn diverse Europese landen, waar onder Engeland, waar je kinderen onder de 16 niet alleen thuis mag laten. Bij wet verboden!

Vic

Vic

28-08-2013 om 14:29

Middelbare school

Veel kinderen van 12 zitten al in de brugklas. Als je dan moet werken is er geen (formele) opvang. Mijn dochter is dus al vanaf de brugklas in vakanties regelmatig een hele dag alleen als ik moet werken. Zonder achtervang in de buurt (ca. half uur op zijn snelst).

liora

liora

28-08-2013 om 15:50

Nou

Ik uit mijn verbazing niet gebaseerd op mijn eigen kinderen maar ook op mijn omgeving. En waarom zou ik me niet mogen verbazen?

Mijn nichtjes zijn al anderhalf jaar in vakanties en na school alleen samen thuis, dat begon toen ze 11 en 8/9 waren. Vriendjes van mijn zoon idem, inmiddels is zelfs tijdens speelafspraken het zo vanzelfsprekend dat kinderen thuis zijn zonder ouder (sinds vorig jaar, dus ongeveer 9 jaar oud) dat ouders het niet eens vragen als ze tijdens een speelafspraak even tussendoor boodschappen gaan doen of zo.

Ik laat mijn kinderen, 10 en 4, sinds kort ook wel samen een half uur alleen met het verschil dat de oudste dan echt de verantwoordelijkheid heeft. Dus 12 en 8 lijkt mij natuurlijk geen probleem. Tenzij je een zeer impulsief of avontuurlijk kind hebt.

Ik ben nog aan het bedenken wat ik vind van: je mag de telefoon niet opnemen en de deur niet openmaken... Eigenlijk moet je kinderen pas alleen laten als je erop vertrouwt dat ze ook met mensen kunnen praten die aan- of opbellen. Denk ik. Ik vind het een advies waarvan ik me kan voorstellen dat het kinderen erg bang maakt voor de buitenwereld.

Liora

liora

liora

28-08-2013 om 15:53

Knurf

Even googelen:

The law on leaving your child home alone
Not what you're looking for? «

The law doesnft say an age when you can leave a child on their own, but itfs an offence to leave a child alone if it places them at risk.

Use your judgement on how mature your child is before you decide to leave them alone.

The National Society for the Prevention of Cruelty to Children (NSPCC) says:
children under 12 are rarely mature enough to be left alone for a long period of time
children under 16 shouldnft be left alone overnight
babies, toddlers and very young children should never be left alone

Liora

Ik snap de vraag wel. Ik laat mijn kinderen in die leeftijd best even alleen. Maar hier zitten 2 extra dingen aan:
1) het is werk, met waarschijnlijk reistijd, dus de kinderen zijn lang alleen zonder dat je eerder naar huis kan komen. Op je werk kan je niet ieder zonder even voor een scheet naar huis gaan, dus ze zullen al die tijd alles alleen op moeten lossen.
2) als ik werk is dat niet 1 keer een ochtend. Ik moet dan in hun vakantie 3 weken iedere dag een hele dag werken. Dat is nog weer even wat anders dan een half dagje. Vandaar dat ik de vraag wel begrijp.
Algebra

Hanne.

Hanne.

29-08-2013 om 08:24

Oudste 'verantwoordelijk' maken

Grappig, ik zie in mijn omgeving helemaal niet gebeuren dat kinderen van een jaar of 9 (12 wel) een halve dag alleen thuis blijven. Eventjes voor een boodschap/broertje zusje ophalen oid wel, maar dat vind ik een andere categorie.

Mijn 9 jarige blijft ook zeker niet zo lang thuis. En ook als er een oudere broer/zus zou zijn zou dat niet mogen.

Ik ben er vrij principieel op tegen om een ouder kind de verantwoording voor een jonger kind te geven. Er zal maar iets gebeuren wat hij/zij niet kan handelen. Ik zou mijn kind niet met een schuldgevoel op willen zadelen.

Daarnaast (maar da's persoonlijk) laten bij mij thuis de jongsten zich echt niet aansturen door de oudste. Maar die zou (uit verantwoordelijkheidsgevoel) wel helemaal in de stress raken van een niet luisterende broer/zus.

Dalarna

Dalarna

29-08-2013 om 10:11

Hanne

Ik ben er ook op tegen dat het ene kind op het andere moet passen. Mijn jongens (schelen 2,5 jaar) zijn dus ook samen verantwoordelijk als ze alleen thuis zijn. Dat was voor kortere perioden met mijn werk in de buurt ook wel eerder dan 12 en 9.

Ik wil pertinent niet dat het ene kind soms in een oppasmodus moet en de rest van de tijd niet. In mijn ogen kun je daar de relatie ernstig mee verpesten maar ok niet elke situatie is gelijk aan andere situaties en het ligt ook aan het leeftijdsverschil.

Ik vind dat als er echt opgepast moet worden het oudste kind toch minstens 12/13 moet zijn. De leeftijd dat je ook kan oppassen op kinderen in de buurt maar het heeft mijn voorkeur niet.

liora

liora

29-08-2013 om 10:36

Even onderscheid maken

Mijn oudste blijft als hij dat wil alleen thuis, sinds hij zes is ongeveer. Begon met 10 minuutjes, en langzaam ook wat langer.

Vier uur is hij weleens alleen thuis geweest maar dat gebeurt vrijwel nooit. Als dat gebeurt zorg ik zeker dat er iemand vlakbij is waar hij naartoe kan als ik er niet ben.

Wat betreft oppassen: hier is 6 jaar leeftijdsverschil dus het lijkt me volkomen normaal. Ik vind even oppassen op je broertje net zoiets als: even een pak melk halen, even helpen met de tafel dekken, etc.

Het begint pas net hoor en is zeker niet langer dan een half uur geweest. Of nee, 1 keer ruim een uur maar toen was ik echt vlakbij.

Ze vinden het beiden juist heel leuk, anders zou ik het ook niet doen.

Verder beginnen we hier ook met als ik 's avonds even weg moet op te passen. Maar dan als jongste nog wakker is, dus begin van de avond (binnenkort ouderavond op school). Dan ben ik binnen drie minuten thuis als er wat is.

Ik denk inderdaad dat dit er wel mee valt of staat of de kinderen het willen. Het gaat meestal zo: ik wil even naar de AH, oudste wil niet mee. Jongste wil dan bijvoorbeeld ook niet mee. Dan vraag ik aan oudste: vind jij het goed om even op te passen. Als hij echt niet wil, dan moet jongste toch mee naar AH, maar als ze beiden er ok mee zijn, prima!

Liora

Vic

Vic

29-08-2013 om 11:48

Ik ga gewoon

Hier zijn ze dan ook al 'groot' maar als ik boodschappen ga doen, meld ik dat gewoon. Soms wil jongste wel mee, maar meestal blijven ze met zijn tweeën thuis. Oudste heeft ook wel eens jongste 's morgens de deur uit geholpen, toen zij al vakantie had en ik vroeg wilde gaan werken. Ik noem het geen 'oppassen' (want dan wil ze er geld voor maar oudste is wel de 'baas'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.