Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

'kleptomanie' bij kleuters...

Mijn zoontje gaat sinds 4 weken naar school en heeft het heel erg naar zijn zin, alsof hij niet anders gewend is. Enige probleem is dat ik hem 3 van de 5 dagen betrap met 'iets' in zijn broekzak. Meneer is een groot fan van Playmobil en in de bouwhoek hebben ze zowaar wat playmobil-poppetjes en accessoires. Die stopt hij dan in zijn broekzak. In het begin liet hij het trots zien. Boos werd ik natuurlijk niet want het is duidelijk in alle onschuld. Ik leg uit dat wat op school is, op school moet blijven, etc., en de volgende dag geven we het samen aan de juf. Ze heeft ook al een keer apart met hem gepraat en dan lijkt het wel tot hem door te dringen. Afgelopen week zat hij in zijn kamer te spelen en toen hij me de trap op hoorde lopen deed hij snel zijn kamerdeur dicht. Had hij weer allerlei kleine dingetjes meegenomen (2 gouden kroontjes en een schild, het stelt niks voor), maar nu dus meer er van bewust dat het niet mag want het wordt al meer stiekem. Toen ik hem ermee confronteerde begon hij te huilen en zei dat hij het alleen maar ging lenen. Uitgelegd wat lenen precies is en dat de juf daar dan toestemming voor had moeten geven... Dus de volgende dag weer met zakje naar school. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik hoor van meerdere moeders dat hun kind het ook heeft gedaan en de juf zegt ook dat het heel normaal is maar ik vind het nu wel lang duren en het gebeurt ook wel erg vaak. Op andere plaatsen heeft hij het niet (oppas, vriendjes, opa/oma, etc.), nooit gehad ook. Wie heeft hier ervaring mee en (belangrijker) hoe kan je dit stoppen???
Alvast bedankt voor de reacties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoi agnes

Dit is idd heel normaal en ik denk dat je het prima aanpakt. Gewoon wachten tot het overgaat.

Op wat oudere leeftijd kan het problematischer zijn, dan is het vaak een teken dat het kind ergens mee zit en daar geen woorden voor kan vinden of geen uitweg weet. Maar bij een kleuter gewoon de dingen terugbrengen en uitleggen dat Mama's Alles Weten dus dat ze ook zien dat iets 'geleend' is. Daarmee voorkwam ik wellesnietes discussies.

Maar vooral niet bozer worden of gaan straffen. Het is een onderdeel van de ontwikkeling van het geweten. Ze experimenteren met liegen en of jij dat door hebt, en met het verschil tussen wat je zegt en hoe het echt zit. Pas als ze dat verschil kennen kunnen ze bewust deugden ontwikkelen zoals 'de waarheid zeggen'. Voor die tijd hebben ze geen begrip voor wat 'waarheid' is.

Behoefte

Volgens mij is wat je doet prima.. je kan eventueel zijn gedrag ook bekijken als een behoefte die niet gestild wordt.. dat weet jij beter dan ik vanaf hier. Het kan zijn dat hij een behoefte heeft om daar iets voor hemzelf te hebben of om thuis iets van playmobil te hebben. Als het een zo'n behoefte is kan je kijken hoe je die thuis kan laten vervullen door of te kijken wat hij aan iets eigens kan meenemen naar daar of thuis iets van playmobil.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.