Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pien

Pien

09-05-2014 om 20:39

Kleuter 4 jaar leest al....iemand ook die ervaring?

Mijj zoon is nu 4,5 jaar en leest al heel goed. Hij heeft dit zichzelf geleerd, het begon met het kennen van alle letters en hij had het principe van lezen gewoon snel door. Ik vroeg me af of er meer ouders hier zijn met een kleuter die al (goed) leest.

Mijn zoon zit niet de hele dag met zijn neus in boeken gelukkig. Wel leest hij af en toe een stukje zelf als we hem voorlezen en leest hij uit zichzelf van alles om hem heen, zoals de tekst op verpakkingen enz. Boekjes op niveau E3/M4 kan hij nu goed lezen, al is hij er dan na een bladzijde wel klaar mee, maar dat lijkt meer zijn concentratie (passend bij een 4-jarige) te zijn.

Op school heb ik het bij het intake gesprek wel genoemd, al las hij toen nog een stuk minder goed dan nu. De juf weet er dus van. In de klas is zij er sinds een maand of twee ook wel mee bezig. Zoon heeft een keer een stukje mogen voorlezen in de klas en later, op zoons eigen verzoek, nog een keer. De rest van de klas vond dit een soort kunstje, ze gingen voor hem klappen, vertelde de juf

Ook op het gebied van rekenen/tellen is hij een stuk verder dan de rest. Hij heeft een goed getalinzicht. Hij wist bijvoorbeeld toen hij nog geen 3 jaar was te vertellen dat zijn overgrootmoeder 90 werd en dan dus nu nog 89 was....
Ook wil hij van alles weten hoe je het in het Engels zegt, dat heeft zijn grote interesse.

Om hem op school zinvol aan het werk te houden, heb ik gevraagd of de juf ook op het lezen en rekenen kan gaan insteken met de werkjes. Het zou jammer zijn als hij werkbladen moet blijven maken met 'zoek de letter m', en 'maak groepjes van 5', terwijl hij al veel meer kan. Tot nu toe is hier nog niet veel mee gedaan, maar binnenkort heb ik (op mijn verzoek) een gesprek met de IB'er om te bespreken wat ze ermee gaan doen. Zoon gaat na de zomervakantie als jonge novemberleerling naar groep 2.

Of mijn zoon hoogbegaafd is weet ik niet. Hij voldoet aan een aantal kenmerken, maar aan een heel aantal ook zeker niet. Wel is hij zijn klasgenootjes vooruit met lezen en rekenen en heeft hij een wat andere manier van denken. Ik werk zelf in het basisonderwijs en heb veel bovengemiddeld begaafde kinderen gezien en begeleid, maar nu als moeder is dit toch weer heel anders!

Zoon speelt nog niet zo vaak met andere kinderen uit zijn klas. Hij zit in een enkele groep 1 en heeft wel een paar keer gespeeld bij met kind uit groep 2. Maar ja, die gaat straks naar groep 3 en dan zien ze elkaar nauwelijks meer. Ik heb weleens het idee dat hij niet zoveel heeft met de kinderen uit groep 1. Zijn grootste speelkameraad is zijn broer van 6, die in groep 3 zit. Samen spelen ze het liefst rollenspellen met auto's, playmobil en duplo.

Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn met een kind dat op die leeftijd zijn klasgenootjes vooruit was op veel dingen en zo ja, of jullie je ervaringen willen delen. Hoe ging het op school, met het spelen met leeftijdsgenootjes, enz.

Groet, Pien


Aiselle

Aiselle

09-05-2014 om 21:08

Herkenbaar

Hier vergelijkbaar. Mijn zoon van 4,5 zit op begin/midden groep 3 niveau met lezen, rekenen denk ik verder, en klokkijken ook. Hij speelt eigenlijk alleen maar met zijn broer uit groep 3. Als er vriendjes met zijn broer mee zijn, dan vindt hij dat ook interessant. Kinderen van 4 doet hij weinig mee. Hij heeft 1 vriendje in de klas, daar gaat hij later mee trouwen. (Het is niet helemaal wederzijds, want het vriendje speelt met iedereen. Maar hij zelf neemt zijn contacten dus heel serieus.) Hij is ook gek op bepaalde volwassenen.
Op school krijgt hij soms moeilijkere werkbladen, maar omdat hij tot aan de kerst niets gezegd had, was het voor hen ook lastig hem in te schatten (en moeders geloof je niet zomaar).

Minthe

Minthe

09-05-2014 om 21:14

Mijn zoon heeft zichzelf leren lezen toen hij 3 was. In groep 2 was hij AVI-uit en is hij doorgegaan met Engels leren (ook zelf) en zichzelf leren programmeren, allebei met succes :o) Met rekenen leek het alsof hij 'gemiddeld' was, maar dat was alleen maar in vergelijking met z'n lezen, want daarmee bleek hij ook de andere kinderen ver vooruit te zijn. Hij heeft wel in het normale tempo de basisschool doorlopen met extra opdrachten, pluswerk en door zichzelf aan het werk te houden. Hij verveelt zich nooit.

Verschil met jouw kind is dat hij beste vriend was met z'n jongere broer, maar dat hij nooit fantasiespel heeft gedaan. Het moet altijd 'nut' hebben. Vrienden heeft hij niet, maar wil hij ook niet. Veel te lastig en ze snappen hem toch nooit. Als je hem tussen andere (volwassen) programmeurs zet is hij enorm sociaal. Het is verder een heel autonoom kind, heel zelfstandig, creatief, actief, zeer intelligent (en 14 inmiddels).

Overigens waren hier bij de kleuters meer kinderen die konden lezen, dat was niet zo heel uitzonderlijk. Het niveau waarop mijn zoon las was juf nog niet eerder tegengekomen.

Tanaqui

Tanaqui

09-05-2014 om 21:52

hier ook,

de ene dochter las voordat ze naar school ging, de ander heeft het in een paar maanden tijd geleerd toen ze in groep 1 zat. Ook met de andere vakken ver vooruit. Oudste heeft groep 3 grotendeels overgeslagen, ze deed in groep 2 met het schrijven van groep 3 mee en is na de meivakantie volledig naar groep 3 gegaan. Vanaf groep 7 naar leonardoonderwijs en nu in de brugklas. Op de gewone basisschool had ze eigenlijk maar 1 vriendin, nu heeft ze een hele serie.
Jongste zit nu in groep 4, geen groep overgeslagen, ze krijgt wel wat ander werk maar we moeten er wel veel achteraan. Vanaf volgend jaar willen we haar 1 dag in de week naar een plusklas laten gaan, en later misschien ook naar leonardo. Zij heeft wel vriendinnetjes in de groep en voelt zich er ook thuis.

hier ook

Oudste zoon las ook in groep 1 al en ging vandaar uit naar groep 3 (zit nu in groep 5). Op zich is het leren lezen ook een kunstje en zegt het niet per se iets over iemands intelligentie. Er zijn er wel meer en sommigen houden die voorsprong vast en bij anderen verdwijnt het weer.

Jongste zoon is nu 5 en leest nog niet. Herkent wel alle letters maar snapt het kunstje nog niet. Maar hij is zeker niet minder slim dan oudste broer. Hij kan heel mooi tekenen, heeft veel meer fantasie, kan beter spelen/zichzelf vermaken, etc. Zo heeft iedereen z'n kwaliteiten.

Maar Minthe, met groep 2 Avi uit daar heb ik nog nooit van gehoord. Weet je wel wat dat inhoudt?

O ja

Je vroeg hoe dat ging met leeftijdsgenootjes. Nou, oudste zoon die dus is versneld heeft het sociaal gezien best lastig in de hogere groep. Heeft niet veel zelfvertrouwen en is best een kwetsbaar jongetje. Dus dat is lastig. Maar als hij in groep 4 had gezeten was hij nog steeds dat kwetsbare jongetje geweest EN had hij niks geleerd. Dus dat blijft altijd een dilemma, hoewel er kinderen zijn bij wie een versnelling echt past. Zowel cognitief als sociaal gezien.

Je kan daarover in zijn algemeenheid niks zeggen en je zult echt naar je eigen kind moeten kijken.

Minthe

Minthe

10-05-2014 om 00:00

Gonnie

Ik kan er ook niks anders van maken..., vanaf de dag dat hij leest leest hij goed. Heel goed. En ja, het is gewoon een kunstje dat hij heel snel onder de knie had. Niet alleen technisch trouwens, begrijpend lezen ging ongeveer gelijk op. Dat was wel even lastig met lesmateriaal vinden, maar tegenwoordig ben ik alleen maar blij met twee makkelijk en snel lezende kinderen.

Sandra

Sandra

10-05-2014 om 05:17

niet afwachten

Ik zou ervoor pleiten om je zoon naar groep 3 te laten gaan. Niet dat ze hem daar veel kunnen bieden cognitief, hij heeft echt zijn eigen programma nodig (zo snel mogelijk!) maar vooral omdat je zegt dat hij (zeer begrijpelijk) niets heeft met kinderen uit groep 1. Dat verschil kan rap groter worden. (je zoon heeft niet alleen een voorsprong, hij ontwikkelt zich sneller) Sociale contacten kunnen een probleem zijn/worden dus dat ene vriendje in gr 2 lijkt me belangrijk.
Let ook op je eigen houding: ik snap dat je het 'gelukkig' vindt dat hij niet de hele dag leest, maar wat als hij dat morgen wel wil? Probeer het positief te zien. (heel slimme kinderen zijn niet zelden ook heel sensitief en gevoelig voor boodschappen die andere kinderen volledig ontgaan)
De vraag al dan niet hb (wrs wel) is niet relevant, wel wat je kind nu nodig heeft. Hij is overduidelijk niet standaard dus heeft hij niet genoeg aan standaard. Maar als het je zelf helpt als soort van raamwerk zou ik ervan uitgaan dat hij hb is.

Dalarna

Dalarna

10-05-2014 om 08:43

reactie:

"Verschil met jouw kind is dat hij beste vriend was met z'n jongere broer, maar dat hij nooit fantasiespel heeft gedaan. "

Volgens mij heeft dat niets met intelligentie te maken. Mijn oudste is best slim maar heeft nog nooit een poppetje laten praten (nu 15), mijn jongste heeft een ander kaliber maar praat alleen maar met poppetjes en doet aan fantasiespellen. Verder kon hij prima spelen met een kind met een heel hoog iq die dat ook weer deed.

Dalarna

Dalarna

10-05-2014 om 08:45

Groep 3

Pien: let er op dat als hij nu in groep 2 blijft hij wel gaat leren schrijven voor het geval ze hem groep 3 willen laten overslaan. De stap van 2 naar 4 is niet zo groot voor rekenen en taal maar enorm groot voor wat betreft schrijven. Schrijven moet je langzaam opbouwen met letters en dan woordjes en niet meteen met zinnen.

Annet

Annet

10-05-2014 om 11:13

Ik zou gaan voor versnellen naar groep 3

Mijn jongste is versneld. Zijn cognitieve voorsprong werd pas eind groep 3 duidelijk. Hij las zeker niet met 4 jaar. Maar voor hem was het sociaal heel erg nodig. Hij zei in groep 3: Ik kan wel met ze spelen maar ik kan niet met ze praten. Een versnelling heeft op dat gebied veel verbeterd.

Pien

Pien

10-05-2014 om 14:07

Bedankt

Dank jullie wel voor de reacties en ervaringen.

Wat betreft nu al versnellen en evt naar groep 3, daar ben ik absoluut geen voorstander van. Hij is nog 4 en wordt in november pas 5! Hij is piepklein, (hij heeft een achterstand in groei waarvoor hij onder controle is). Hij is nu nog steeds de allerkleinste van groep 1. Sociaal-emotioneel zou hij het ook nooit redden tussen die grote kerels die ik nu in groep 2 zie. Hij heeft wel een voorsprong op lezen en manier van denken, maar heeft sociaal nog heel veel te leren en dat moet in groep 2. Dat vriendje uit gr 2 waar hij mee speelt, is zijn "maatje". Ze doen een aantal keer per week maatjeswerk, waarbij een kind uit groep 1 aan een kind uit groep 2 gekoppeld wordt. Met zijn maatje klikt het dus goed. Maar verder zit er in die groep juist een groot aantal wildebrassen met wie hij niks kan en wil. Ik ben eigenlijk blij dat dat niet zijn groep is

Zoon werkt nu erg traag aan zijn werkjes. De juf werkt hieraan met hem en heeft een stickerbeloningssysteem gehad om hem sneller te laten werken. Ik heb toen ook aangegeven dat het werk wellicht te makkelijk en te vaak herhaling is voor hem, daar ga je niet sneller van werken natuurlijk...

Ik ben zeker een voorstander van versnellen, maar dan wel binnen de eigen groep. Daarom ga ik dus ook het gesprek met de IB'er aan, om een plan te maken van wat ze hem kunnen gaan bieden.

@Gonniegans, wat betreft het "kunstje" dat lezen eigenlijk is, heb je natuurlijk gelijk. Maar een kind dat dat kunstje op 4-jarige leeftijd al doorheeft, is wel vooruit op zijn klas. Of hij die voorsprong vasthoudt, zullen we zien.

@Dalarna, wat betreft leren schrijven: dat is nog een reden dat hij nu echt nog niet naar groep 3 zou kunnen: motorisch is hij er nog helemaal niet klaar voor. Woordjes typen vindt hij erg leuk, maar schrijven is nog heel moeilijk. Lekker in groep 2 mee aan de slag dus (en niet met de intentie om daarna groep 3 over te slaan, want nogmaals: ik wil hem het liefst in zijn leeftijdsgroep laten en binnen die groep op zijn niveau laten werken).

Het klinkt misschien tegenstrijdig wat ik zeg: hij heeft nu nog niet echt die klik met de kinderen uit groep 1 en is ze cognitief vooruit, maar een groep hoger instromen zie ik echt niet zitten. Maar dat heb ik hierboven dus uitgelegd: leeftijd, lengte, sociaal-emotioneel....nee.

Annet

Annet

10-05-2014 om 17:26

Ik ben benieuwd hoe school met jouw idee van versnellen om gaat

Het kan natuurlijk zijn dat je zoon echt niet toe is aan groep 3 volgend schooljaar. Lengte maakt daarbij niet uit. Hij is ook in zijn eigen groep de kleinste.
Maar versnellen binnen je eigen klas betekent dat hij altijd een ander programma heeft. Dat zal in groep 2 wel lukken, daarna wordt het moeilijk voor de school.
Ik zou zeker in groep 2 beginnen met schrijven. Je weet van tevoren niet of je daarna wel wil versnellen. En al versnel je nooit, voor extra uitdagingen is het heel handig om te kunnen schrijven. Voor hemzelf en voor de juf.

Pien

Pien

10-05-2014 om 19:46

Als het goed is

Scholen leren steeds beter omgaan met versnellen bínnen de groep. Op de school waar ik zelf werk (dat is niet de school van mijn kinderen) hebben we een hoogbegaafdenbeleid dat er juist op gericht is om kinderen binnen de groep te versnellen/verdiepen.

Het is mijn volle overtuiging, en ook die van de school waar ik zelf werk, dat een klas overslaan een laatste optie is, dat moet, vind ik, alleen wanneer een kind echt diepongelukkig is binnen de eigen groep, zich erg verveelt en totaal geen aansluiting vindt bij de groep. En dat is bij mijn zoon gelukkig niet het geval. Nog niet tenminste.
Ik ken de zienswijze van de school van mijn kinderen op dit gebied nog niet zo. Ik zal daar binnenkort in het gesprek met de IB'er wel meer over horen.

Annet, je zegt dat lengte er niet toe doet, maar hij zit nu al in de groep met kinderen die een halve tot hele kop groter zijn dan hij. Als hij in een hogere groep zou zitten, zijn die kinderen nog veel groter. Daar kan hij fysiek nooit tegenop boksen. Ik zie nu al dat sommige kinderen hem door zijn geringe lengte schattig vinden en hem een beetje betuttelen. Ik zou het niet prettig vinden als hij tussen nog grotere kinderen zou zitten en dit zou toenemen. Dus zijn lengte vind ik wel een belangrijk punt.

Maar goed, ook als hij een gemiddelde lengte zou hebben, zou ik een klas overslaan nu geen optie vinden. Om eerder genoemde redenen.

Bedankt voor al jullie ervaringen en ideeën. Goed om eens over te bomen. Je weet nooit wat de toekomst brengt en hoe hij zich zal ontwikkelen, daarom vind ik het wel goed om wat andere verhalen te horen en alvast met mezelf en mijn man van gedachten te wisselen

Pien

Pien

10-05-2014 om 19:48

Annet

Jouw idee om in groep 2 te beginnen met schrijven vind ik wel een hele goede. Ik neem dit mee in het gesprek met de IB'er. Bedankt.

Annika

Annika

10-05-2014 om 21:41

Pien, dat is mij. Zoon!

Ik had je eerste berichtje zo kunnen schrijven, je beschrijft echt mijn zoontje! Wow. Woon je in de buurt? Moeten we eens afsprkene! Ben het ook helemaal eens met hoe jij denkt iver versnellen en verdiepen.

Zoon hier is net een maand 5, groep 1. Niet al te groot, heeft zichezelf leren lezen en rekenen en doets niets liever dan op youtube leerzame filmpjes (meestal engels dus) bekijken over cijfers, letters, kleuren, telt in het spaans tot 100 en weet precies wat hij zegt. Maar... Motorisch geen held, wilde nooit yekenen/knutsleen/vietballen, en fietsen ofzo is eng. Volgens school een jonge kleuter in soc emo opzicht, dus gewoon naar groep twee volgend jaar. Hij heeft een (1) vriendje uit groeo 2, een hele lieve zachtaardige jongen die hem gewoon neemt als ie is. Maar aansluiting bij de andere kindderen is er niet echt, andere interesses, en nog flink naief...

Hij is getest, maar tester op school kon er geen chocola van maken, medee door de vele weigeringen. Hij roept veel te snel weetik niet of geeft geen antwoord als hij maar enigszins twijfelt. Na observatie in de las besloten hem tussen letijdsgenootjes te laten, maar met eigen programma en aandacht voor schrijven en herkeuring half groep twee met mogelijkheid dan naar drie te gaan. Ik weet niet wat ik ervan moet denken.

Annika

Annika

10-05-2014 om 21:47

Nog

Ten eerste: sorry voor de typefouten, zo'n tablet is een drama, typetechnisch gezien!

Verder nog even vergeten te melden, mijn jongste is puur geinteresseerd in de abstracte zaken als cijfers en letters, puzzeltjes, vormen en kleuren vroeger. Wat je vaak vahb kindderen hoort: dino's of het heelal ofzo, boeit hem niet. Zij favoriete boeken uit de bieb zijn echt hele schattige peuterboekjes over eendjes en dikkie dik. Dienhij dus wel zelf voorleest

Pien

Pien

10-05-2014 om 22:39

Annika

Wat leuk dat onze zoons zo op elkaar lijken! Waar ik woon ga ik hier even niet neerzetten , ik wil je wel mailen als je een adres hebt dat je hier wilt neerzetten?

Wat jij als laatste zegt, herken ik ook. Mijn zoon is ook niet geinteresseerd in natuurdingen als dino's, de ruimte enz, maar meer in tellen en talen. Spaans kent hij niet (omdat ik dat ook niet kan, haha), maar hij telt wel in het Engels, Frans, Duits en Joegoslavisch (dat laatste van oma geleerd die daar als kind op vakantie ging )
En hier ook het liefst doodgewone kleuterboeken, (Dikkie Dik inderdaad!)

Wat prachtig is, is dat hij periodes lang helemaal idolaat is van een bepaald tv-programma. Zo hebben we Bobo gehad en is het nu Brandweerman Sam. Van Bobo kende hij de hele dvd uit zn hoofd en nu met Brandweerman Sam zoekt hij zelf op de digitale tv afleveringen op. Die kijkt hij samen met zijn broer en ze doen niks liever dan die situaties naspelen. Met poppen, duplo, playmobil. En alles is een brandweer- of reddingsvoertuig. Zowel thuis als bijv in de speeltuin, de hele dag speelt hij dat (al dan niet met zijn broer) na. Heerlijk, die fantasie en dan is hij dus niet een geijkt 'boekenwurmachtig' hoogbegaafd jongetje, maar juist heel expressief.

Fietsen vindt hij ook eng! Nog met zijwielen en die gaan er ook echt voorlopig niet vanaf. Hij heeft ook periodes dat hij opeens dingen eng vond die eerst heel normaal waren. Zo wilde hij plotseling niet meer achterop mijn fiets, want hij was bang voor stoepje-af gaan. En ook was het hoog bovenop papa's nek opeens heel eng. Dat soort dingen. Die gaan gelukkig wel weer over dan.

Sandra

Sandra

11-05-2014 om 06:33

wauw

Zo'n stickerbeloningssyteem is dus DE manier om hem goed te demotiveren tov schoolwerk. Ik zou op zoek gaan naar een andere school, maar zo te horen ga je dat niet doen.
Ben zelf veel te afwachtend geweest in vergelijkbare situatie. Vergeet niet dat bij sommige snelle kinderen echt alles heel snel kan gaan, dus ook processen van demotivatie etc. Ik zou nooit meer wachten tot een kind vastloopt. Dat wil je toch voorkomen?
Laat zijn kalenderleeftijd los, want hij is niet meer vergelijkbaar met gemiddeld kind. Ga anders kijken naar sociaal- emotionele ontwikkeling want het verloopt anders. Tuurlijk kun je incalculeren dat zijn voorsprong verdwijnt, de kans zit er in dat dat op deze manier ook wel gebeurt.

Sandra

Sandra

11-05-2014 om 06:35

overigens

Bestaan er geen geijkte hoogbegaafde kinderen. Je hebt zelf veel vooroordelen, niet erg, maar laat deze los dan kun je naar je kind gaan kijken.

Annika

Annika

11-05-2014 om 07:40

Pien

Mail me eens op c2roc2ro at hotmail dot com

Herkenning!

En ja, ik ben ook bang voor wat sandra schrijft, te lang blijven hangen en demotiveren/ faalangstig worden, maar ook bij versnellen zie ik allerlei beren op de wg. Het blijft gannessen met een niet standaard kind op school. Ik heb er drie. Waarbij meisje het best "past"...

Pien

Pien

11-05-2014 om 09:20

Sandra

Alsjeblieft zeg, een andere school?? Ik ben heel tevreden over deze school!! Echt, ik vind het zot hoe snel mensen dit tegenwoordig roepen: ergens niet mee eens, of ergens twijfel over...zoek maar een andere school. Bizar, alsof dat de oplossing is. Ik heb al geschreven dat we in gesprek gaan met de IB'er (en de juf, en de juf van volgend jaar zal daar natuurlijk ook in betrokken worden) en ik heb er alle vertrouwen in dat ze mijn zoon goed zullen begeleiden. Het stickerbeloningssysteem heb ik al besproken met de juf en de IB'er en dat zal niet weer gebeuren. Maar joh, een juf mag ook aftasten, wat werkt, wat niet. Mijn kind heeft er niks van gekregen hoor.

Zelf ben ik ook leerkracht en weet dat wat werkt bij het ene kind, niet zo hoeft te werken bij het andere kind. Zelf heb ik daar als leerkracht tijd voor nodig, ik waardeer het als ik die tijd krijg en geef de school van mijn kind dus ook die tijd.

Hij is nu niet ongelukkig hè!! Hij zit zelfs beter in zijn vel dan ooit en is vooral de laatste 3 maanden op school erg gegroeid en happy.

Annet

Annet

11-05-2014 om 09:42

Wat wil je eigenlijk horen?

Ik vind het jammer dat je niet gelijk meldt dat je leerkracht bent. Mijn indruk was dat je eerste kind sinds dit schooljaar op de basisschool zit. Dan is heel andere uitleg nodig dan aan iemand die het schoolsysteem goed kent.
Het valt me wel op dat je allerlei tips en waarschuwingen aan de kant schuift. Die komen namelijk uit persoonlijke ervaringen als ouder, niet als juf.

Pien

Pien

11-05-2014 om 10:01

Zie openingspost

Daar staat dat ik in het basisonderwijs werk. Ook heb ik geschreven dat zijn broer in groep 3 zit, dus is het logisch daf dit niet over mijn oudste kind gaat.

Ik schreef dat ik graag tips en ervaringen zou willen horen. En ben daar ook blij mee. Maar ik neem mee wat bij me past en leg neer waar ik niks mee kan of wil.

Jillian

Jillian

11-05-2014 om 12:06

Pien

Mijn zoon liep als 4 jarige ook al behoorlijk voor. Hij heeft zichzelf op zijn derde leren lezen. In groep 1 bleek ook al vlug dat hij ook met bijvoorbeeld rekenen voorliep. Alle werkjes van groep 1 en groep 2 waren dus eigenlijk al te makkelijk. Maar dat was in de kleuterklassen niet zo'n punt. Mijn zoon was ook dol op spelen en tekenen dus in de kleutergroepen vermaakte hij zich prima. Hij speelde zowel met kinderen in groep 1 en groep en lag in de klas prima. Dus die jaren hebben we eigenlijk niks extra gedaan. Het leek gewoon niet echt nodig te zijn. Groep 3 was het moeilijkste punt. De juf vond het moeilijk om op zijn behoeftes in te springen en het onderwijs in groep 3 was vrij klassikaal. Gelukkig was de school wel bereid om mee te denken. Wij gaven aan dat hij zich verveelde en de school snapte dat prima. Het heeft even geduurd maar ze dat uitstekend opgepakt met pluswerk en extra opdrachten. Die eerste maanden groep 3 waren niet zo leuk maar sindsdien volgt hij zijn eigen leerlijn en ging het best.

Hij zit nu in de brugklas van het gymnasium. we hebben hem nooit versnelt omdat we dit maar als een tijdelijke oplossing zagen. Hij liep altijd meer dan een jaar voor dus dan hadden we hem twee jaar moeten versnellen en zelfs dan zou hij bij bijvoorbeeld rekenen en lezen nog steeds voorlopen. Aangezien hij altijd vriendjes had in de klas en zich daar prima thuis leek te voelen was dit voor ons geen optie. Al met al kijkt hij terug op een redelijk goede basisschooltijd. Sociaal lag hij goed in de groep en hij had altijd een paar goede vrienden en hij werd regelmatig voor feestjes en zo uitgenodigd. Hij kon ook altijd uren met lego en playmobil spelen samen met zijn vriendjes.

De school zelf is trouwens ook veranderd de laatste jaren. Mijn zoon was niet de enige slimme/hoogbegaafde leerling die ze hadden en ze hebben ook een paar minder begaafde leerlingen en ze zijn nu veel meer gaan inzetten op individueel leren binnen de eigen klas. Dus wat dat betreft wordt het ook makkelijker.

Natuurlijk heeft mijn zoon momenten van verveling gehad op school en moest hij soms/regelmatig saaie dingen doen die hij al kon maar dat kan je niet voorkomen. Bovendien hebben gemiddeld begaafde kinderen precies hetzelfde. Ook die vervelen zich heus wel eens op school of vinden bepaalde dingen saai.

Primavera

Primavera

11-05-2014 om 14:06

Juist versneld om problemen voor te zijn

Mijn jongste was ook zo. Ze las, rekende en behalve met een vriendinnetje dat ook ver voor liep trok ze het meeste op met de kleuters die een jaar ouder waren. Ik heb haar toen laten versnellen, juist om problemen voor te zijn. Groep 3 is verschrikkelijk saai voor een kind dat al kan lezen en rekenen en eigenlijk een beetje moet bezig worden gehouden tot de rest van de klas ook eindelijk zo ver is. In groep 4 zijn de verdiepingsmogelijkheden zonder al te ver vooruit te werken nou eenmaal een stuk meer. Bovendien zijn scholen vaak goed in het beloven van pulseert maar komt er in de praktijk weinig van of is het vooral meer van hetzelfde. Zoals je het beschrijft is jouw school hier geen uitzondering in.
Mijn jongste zit nu in de ene laatste klas van het basisonderwijs, nog een jaar te gaan. Ze is eigenlijk wel klaar, maar omdat ze zich nu verder goed in de groep voelt en hier haar vriendinnen heeft zitten we het nog wel een jaartje uit. Ik ben dolblij dat ik haar toen versneld heb, want nog 2 jaar zou echt afzien worden.

Als jouw zoon eigenlijk met oudere kinderen optrekt vraag ik me af of je inschatting van sociaal- emotionele ontwikkeling wel juist is of dat je alleen naar de schoolse opvatting daarvan kijkt. Ik vraag me af of je door hem nu tegen te houden hem niet juist in een sociaal-emotioneel weinig stimulerende omgeving zet. Het idee eerst de sociale ontwikkeling doormaken van groep 2 voordat je naar groep 3 kan, het stapje-voor-stapje systeem is maar een theorie die al vele malen onderuit is gehaald en bij een aantal kinderen averechts en juist geestdodend werkt. Ook in groep 3 zal die jongen zich sociaal-emotioneel ontwikkelen ook al zou hij groep 2 overslaan. Ik snap echt niet waarom je van mening bent dat dat in groep 2 zou 'moeten'.

Ik zou de lengte van je zoon echt buiten beschouwing laten. In feite zeg je dat je hem voor minder aanziet en zijn capaciteiten minder op waarde schat alleen maar omdat hij kleiner is dan gemiddeld. Misschien ben ik wat overgevoelig op dit punt, maar met twee kinderen die een groeistoornis hebben krijg ik een heel naar gevoel als ik lees dat een kind anders behandeld wordt alleen maar vanwege de lengte. Bij mijn jongens was de oorzaak overigens behandelbaar en eenmaal begonnen met de therapie schoten ze in groep 4 de hoogte in totdat ze een gemiddelde lengte hadden ten opzichte van de klas.

Het enige wat eigenlijk overblijft is dat je de klas waarin je zoon met versnellen terecht zou komen niet leuk vind. Tsja, de klas waarin hij nu ziet lijkt me ook niet echt bij hem aansluiten. Als hij wel vriendjes in de groep die groep 3 wordt heeft zou ik hem daar toch naar toe laten gaan of anders eens rondkijken of er op een andere school klassen zijn die je meer aanstaan. Alleen heeft elke klas altijd wel een paar elementen die een stuk groter en fysieker dan de rest zijn.

Ik snap werkelijk niet waarom bij een kind wat eigenlijk prima klaar is voor groep 3 werkelijk alle dingen die enigszins minder zijn er bij moeten worden gesleept om het kind toch vooral niet te versnellen en alleen als het doodongelukkig zou worden dan pas in actie komen. Wat is er toch wat versnellen als iets verschrikkelijks-tot-elke-prijs-te-voorkomen maakt voor sommige mensen? Je bericht maakt op mij de indruk als dat van een moeder die haar kind nog klein wil zien en vooral naar redenen zoekt om hem maar niet te versnellen en de redenen om het wel te doen wegwuift

Aiselle

Aiselle

11-05-2014 om 14:42

hmmm

Mijn zoon is ook cognitief prima klaar voor groep 3, maar op andere fronten niet. Moeten we dan alleen maar naar het cognitieve kijken? Ik vind het wel wat vreemd dat er altijd een beetje denigrerend wordt gedaan als je vindt dat je kind van 4 gewoon nog een kind van 4 is. Alsof je dat verkeerd ziet. Ze zijn niet allemaal ook op andere vlakken stiekem verder dan leeftijdgenoten als ze intelligent zijn.

Die van mij kan zijn pen nog niet eens fatsoenlijk vasthouden, laat staan dat hij zo klein kan schrijven dat het op de regeltjes in de werkboeken van groep 3 past. En sociaal zit hij op het niveau van de kleuters van een paar maanden jonger, niet op het niveau van de kinderen van 1,5 jaar ouder die nu in groep 2 zitten. Ik vind het niet raar; mijn ontwikkeling liep zelf ook scheef. Maar lastig is het wel als hij in zijn klas moeilijker werk zou moeten doen.

versnellen

Mijn ervaring (met 4 kinderen die inmiddels samen 5 klassen hebben overgeslagen) is dat 1 versnelling sociaal-emotioneel echt geen bal uitmaakt. Zeker wanneer je dit in de kleutergroep doet, en een kind zo ongemerkt meestroomt naar groep 3.
Zo'n versnelling lost het cognitieve probleem niet op (zulke kinderen hebben nog steeds een aangepast programma nodig) maar heeft als zeer groot voordeel dat het de (voor sommigen eindeloos lange, saaie en demotiverende) basisschooltijd in ieder geval weer een jaartje bekort.

toevoeging

Als een kind goede aansluiting in zijn groep heeft en met plezier naar school gaat, zou ik trouwens ook niet aan versnellen denken.

Dalarna

Dalarna

11-05-2014 om 14:58

Pien

"Annet Jouw idee om in groep 2 te beginnen met schrijven vind ik wel een hele goede. Ik neem dit mee in het gesprek met de IB'er. Bedankt."

Uhh dat had ik dus ook al gezegd

Sandra

Sandra

11-05-2014 om 15:03

wist

wel dat je zo zou reageren, maar ik reageer toch even want je posting stoort me, misschien juist omdat je leerkracht bent. Je wil juf de ruimte geven zeg je, prima, maar laat haar dan wel professioneel handelen. Dit klinkt verre van professioneel. Juist hoogbegaafde kinderen hebben betekenisverlening nodig in het onderwijs. Een stickersysteem kan de motivatie van je kind in no time teniet doen, juist op deze kwetsbare leeftijd wat dat aangaat. En als het ook nog dient om zeer adequaat gedrag om te buigen, ben je mi echt niet goed bezig. Het is nl best adequaat om traag te gaan werken als je een inadequaat aanbod krijgt. Je zoon moet niet de boodschap krijgen het niet goed te doen, eerst moet het aanbod grondig beoordeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.