Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kleuter hoeft geen partijtje - hoe gek is dat?

Zoon wordt binnenkort 5. We stelden voor een kinderpartijtje te houden, maar tot mijn verbazing hoefde zoon niet zo nodig. Met als reden - en dat vond ik nou weer niet zo leuk om te horen - dat hij eigenlijk toch geen echte vrienden had, behalve 1 jongetje van de opvang (zoon zit 4 middagen per week op de BSO).
Voordat er misverstanden ontstaan: hij ligt vziw zowel op school als op de opvang prima in de groep en lijkt zich daar uitstekend te vermaken, maar een partijtje vond hij dus niet nodig.
Nou zal meespelen dat hij er geen ervaring mee heeft, hij is de oudste en hij is onlangs pas voor het eerst zelf naar een feestje geweest (bij de Mac...) - dat was overigens nadat hij zelf had gezegd dat hij geen partijtje hoefde.

Voor ons is het wel lekker makkelijk zo natuurlijk, maar ik vind het zo gek. En eigenlijk ook wel een beetje zielig ("ik heb eigenlijk geen echte goede vriend in de klas"- snik) Of is dit volstrekt normaal voor een (bijna) vijfjarige? Zoon is overigens niet erg geneigd zich in onbekende dingen te storten, ook dat zal wel meespelen.

Nog meer van die anti-fuifnummers?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

26-09-2010 om 22:21

Vriendjes maken

Deden en doen mijn zoons eigenlijk na school. Ze vinden iemand aardig spreken daar mee af en als het klikt volgt daaruit de vriendschap. Dus niet echt op school maar meer een op een. En dat afspreken begint rond de 5 jaar pas. Spreekt je zoon wel eens af met kindjes? Groet polly

Vic

Vic

26-09-2010 om 22:23

Redelijk normaal

Mijn dochter wilde wel een partijtje toen ze vijf was, en dat was tevens het eerste partijtje dat ze meemaakte. Inmiddels (ruim een half jaar later) is ze twee keer ergens uitgenodigd, waarvan een keer bij een bso-vriendinnetje. Ze heeft wel wat vriendjes in haar klas, maar zeker de helft daarvan heeft geen partijtje gegeven (en de andere helft had haar niet uitgenodigd omdat ze dan het enige meisje zou zijn). Onlangs heeft ze dan haar tweede partijtje gehad. Dat was een heel kleinschalig thuisfeestje met pannenkoeken eten en een uitstapje naar een speeltuintje in de buurt. Helemaal geweldig vond ze het

Thuis is anders

Hier ook: je vindt iemand uit de klas aardig. Vervolgens willen ze bij elkaar spelen en dan pas ben je vriendjes. Dat is hier super-mega belangrijk om iemand over te vragen of overgevraagd te worden!

koentje

koentje

27-09-2010 om 11:29

Mijn zoon

gaf aan dat een partijtje zo druk was.... (hij heeft zelf adhd) aan vriendjes geen gebrek. Maar ik heb hem toen aangeboden met een vriendje, in dit geval werd het neef, iets leuks naar keuze te gaan. We hebben toen een supergezellig dagje spoorwegmuseum gedaan!

koentje

koentje

27-09-2010 om 11:31

Dus temet

echt niet zo gek hoor! Dit is ook nog geen leeftijd waarop er echte vrienndschappen vaak ontstaan.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

27-09-2010 om 11:51

Hier

Mijn kleuter wordt binnenkort ook 5 en heeft nu net 1 partijtje gehad, maar dat was van het zoontje van vrienden. Vond hij wel leuk overigens. Ik heb het er nog niet met hem over gehad maar het zou me niks verbazen als hij geen partijtje hoeft. Maar ik ga het wel proberen

Hij heeft wel vriendjes en speelt daar soms na school mee. Met 4 keer BSO wordt dat wat lastig in jullie geval natuurlijk. Misschien dat dat ook mee speelt.

Temet

Temet

27-09-2010 om 13:35 Topicstarter

Reactie

De partijtjes en speelafspraakjes-cultuur is op deze ('zwarte') school niet zo ontwikkeld. Speelafspraakjes heeft zoon nooit, wat veel te maken heeft - zoals Roosje al oppert - met het feit dat hij vier dagen per week op de BSO zit. Ik heb hem nu wel voorgesteld dat ene jongetje dat hij zijn vriend noemt (en die hij dus van de BSO kent) een keer thuis uit te nodigen.

En ja, Pelle, ze gingen alleen naar de Mac. Je kan je partijtje daar vieren (kijk maar eens op hun site). Ik was even bang dat zoon dat misschien, na dit partijtje, alnog zou willen (wat ik dan weer geweigerd zou hebben) maar dat was niet het geval.

Groeten,

Temet

joep

joep

27-09-2010 om 13:45

Van mijn zoon hoefde het ook niet zonodig

Maar ik heb besloten het toch te doen. Hij speelt zelden bij iemand, gaat niet zo graag van huis. Daarbij hebben ze een continuerooster, waardoor hij vaak al wat opgebrand is als de school uitgaat. Kindjes uit de klas spelen weleens bij ons, maar enkele keren per maand en dan eens die en dan eens die.
Op deze leeftijd heeft ook nog niet iedereen het vermogen, of de behoefte, om warme vriendschappen te onderhouden. Mijn zoon heeft 1 beste vriend, die mocht uiteraard komen, verder heb ik wat bij elkaar gesprokkeld. Als je het wilt doen:
Ik heb het heel heel lang van tevoren aangekondigd (de mijne houdt ook niet van vreemd) en met de strekking van: zo gaat het nou eenmaal, wie jarig is, houdt een kinderfeestje. Iets heel leuks bedacht (themakist gehuurd voor thuis, met een super goed aansluitend thema) hier zelf 500x heel enthousiast over gedaan, leuk he, puntje puntje). 5 kinderen laten kiezen (in geval van mijn zoon, begon dit dan met een opsomming van wie in ieder geval niet). Dit kost allemaal veel tijd en energie, maar het was wel de moeite waard. Hij vond het toch superleuk, de gasten ook en ik heb er geen spijt van.

Tango

Tango

27-09-2010 om 16:04

Waarom nou een kind een partijtje opdringen?

Daar snap ik nou weer niets van. Als je kind nou niet wil als hij 5 wordt, prima toch. Komt het misschien wel als hij 6 wordt of 7. Het is toch zijn verjaardag?
Hier op school worden overigens wel veel partijtjes gedaan, dus toen Tangozoon 5 werd was er geen twijfel mogelijk dat hij een partijtje gaf. Maar als hij niet gewild had had ik het ook prima gevonden. Kinderen hebben vaak al genoeg feest rond hun verjaardag: thuis, school, BSO.
En een partijtje alleen naar de Mac, wat is daar eigenlijk verkeerd aan? Voor 5-jarigen is een kleinschalig partijtje al heel leuk hoor. Tis dat ik het zelf nooit zo zie zitten en niet zo creatief ben, maar anders zou ik ook gewoon thuis iets organiseren.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-09-2010 om 17:44

Partijtjesverhaal (beetje ot)

Ik ben begin september jarig, dus toen ik vijf werd, kende ik lang niet alle kindjes uit mijn nieuwe klas (het was een grote kleuterschool met veel groepen). Mijn moeder zei: vraag maar gewoon wat leuke kindjes voor woensdagmiddag, dan vieren we een klein feestje en breng ik iedereen weer naar huis.
Op de bewuste woensdagmiddag stond bijna de hele klas op de stoep. Ik kon niet kiezen en had dus maar gewoon iedereen uitgenodigd. Mijn moeder is uren bezig geweest om te achterhalen waar alle kindjes woonden, zodat ze de ouders kon opbellen en iedereen weer thuis kon brengen. Dat doet ze dus nooit meer, 'vraag maar wat leuke kindjes'.
En on topic: gewoon niet doen als hij het niet zo ziet zitten. Hij kan zijn verjaardag toch in kleine kring vieren, met jullie en grootouders etc?
Groetjes
Massi

Ik zou het wel opdringen - partijtje light

omdat, zoals ik hier al vaker een familiespreuk heb geciteerd, je de feesten moet vieren zoals ze vallen.

Alleen zou ik het heel simpel houden. Je zou het bijvoorbeeld geen feest kunnen noemen maar 'een taartje komen eten'. Grote emmer belleblaas maken en de jongens in de tuin hun gang laten gaan. Klaar.

Bij ons in de wijk hebben kinderen vaak naast hun echte partijtje nog een middag dat de buurtkinderen een taartje komen eten. Heerlijk relaxed altijd.

Ik moet wel zeggen dat ik al menig partijtje in duigen heb zien vallen door de hoge verwachtingen en lage frustratietolerantie van het feestvarken dat net op de top van zijn kleuterdom zweefde. In combinatie met goedbedoelende overregelende ouders wordt dat een ware nachtmerrie. Ouders met de handen in de haren en het draaiboek vertwijfeld aan stukken scheurend, jarige compleet over de zeik, andere gasten verbaasd en gewoon lekker aan het spelen, ophalende ouders besmuikt over de ontreddering als ze komen halen.

Dat wil je ook niet, dus wat dat aangaat, zeg ik, het is een slimme gast, die oudste van jou.

Mijn advies: partijtje light!

joep

joep

27-09-2010 om 19:41

Goed gezegd

Het is fijn als er iets te vieren valt en dat moet je ook een beetje leren. Klein beginnen dus.
Je kan er op verschillende manieren tegenaan kijken, je kan het zien als een feestje opdringen, maar ik zie het meer als stimuleren om bepaalde dingen te doen. Ik heb de indruk dat mijn kind dit soms een beetje nodig heeft. Om te zien hoe het gaat en dat het leuk kan zijn.

Polly Shearman

Polly Shearman

27-09-2010 om 22:09

Op die leeftijd

zijn feestjes niet anders dan gewoon bij elkaar spelen op woensdag middag, alleen dan met iets meer kindjes, een stuk of 4 ofzo. Taartje, snoepje, ranja, niks bijzonders, gewoon lekker spelen! dat is al leuk genoeg...
Zo lang dat nog leuk is, waarom zou je dan een echt feestje organiseren?? naar de mac kan altijd nog!

Mathilde

Mathilde

29-09-2010 om 16:49

Heel gek

Mijn kinderen (7 en 4) vinden het heel gek als een kind zijn/haar verjaardag niet wil vieren, maar ja dat zijn nu eenmaal sociale feestbeesten (van mij hebben ze het niet). De jongste had zijn eerste partijtje toen'ie drie was en dat vonden andere ouders juist weer heel gek (het werd gelukkig een leuk feest, ik heb hier nog nooit een jarige of genodigde gehad die over zijn of haar toeren raakte).
Partijtjes zijn goed voor het aanhalen van sociale banden, op elke leeftijd trouwens . Dus als je kind geen partijtje wil omdat'ie denkt geen vriendjes te hebben, dan is een partijtje juist bij uitstek geschikt om vriendjes te maken. Ik zou het dus wel opdringen, maar inderdaad als 'speelafspraakje plus'. Dat is voor jezelf ook het makkelijkste . (Helemaal geen partijtje is natuurlijk het allermakkelijkste, zeg, kunnen we niet ruilen van kind?)

Temet

Temet

29-09-2010 om 22:36 Topicstarter

Uiteindelijk

Door aan de ene kant de terughoudendheid van zoon en aan de andere kant wat bijkomende omstandigheden waar ik jullie niet mee zal vervelen komt er dit jaar geen partijtje. Maar jullie opmerkingen snijden hout, volgend jaar zal ik aandringen.

groeten,

Temet

Uitstellen

Of je zegt dat je het uitstelt en iets leuks zal gaan doen met met kinderen die in potentie vriendjes zouden kunnen zijn. Iets leuks doen (naar een Tunfun oid) helpt dat uitvinden. Jammer dat hij niet in de stemming is op dit moment. Ik hoop dat er toch iets te repareren valt.
Ik heb hier ook een tweeling, een met veel vriendjes en een met maar 1 vriendje. Succes!

lukke

lukke

30-09-2010 om 20:24

Ook zo één

Het kon mijn dochter nooit schelen, tot ze zelf naar feestjes ging, vooral naar feestjes die zij leuk vond.
Dan ga je dit jaar toch een hele leuke dag maken met z'n ene vriend? Mijn dochter vindt ook maar twee kindjes leuk (waarvan er helaas niet 1 in haar klas zit).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.