Home » Forum » Leren concentreren 0

Leren concentreren

Ben jij al begonnen met seksuele opvoeding?

Of wil je weten hoe je dit kunt aanpakken? Deel jouw ervaringen hier!

27 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
ayla
Leren concentreren

dochter van 4 is een slimme meid echter al vanaf het begin van groep 1 krijgen we te horen dat ze zich slecht kan concentreren. Meester heeft het echt over een concentratieprobleem. Ze bedoelt het niet verkeerd maar ze wil zich of met alles bemoeien of is in haar eigen droomwereld. Ze krijgt daardoor vaak niet mee wat er gezegd wordt. Idem op zwemles, juf zegt iets, dochter doet het maar een halve minuut later is ze het weer vergeten.
Verder komt ze prima mee met het niveau van de klas en kan ze alle opdrachtjes heel goed doen. Als ze tenminste meekrijgt wat er gevraagd wordt.
Nu weten we dat concentratieproblemen een zijeffect van coeliakie kan zijn dus dit kan meespelen maar helemaal de schuld wil het niet geven. Wie weet hoe ik dit kan trainen of oefenen

ayla
Oh ja

thuis doe ik dingetjes met haar zoals puzzels maken of mini loco. Dat gaat ook goed, puzzels van100 of meer maakt ze alleen en ook de voorbereidende lees en rekenopdrachten van mini loco kan ze maken. Als ze wil kan ze dus wel

Guinevere
Hier ook

Hier ook een kind met concentratieproblemen, een 6-jarige dan in groep 3.
Wat helpt: laat haar de opdracht herhalen, zodanig dat je zeker weet dat ze het heeft begrepen. Leg dingen beeldender uit, eventueel met plaatjes, dan kan ze daarnaar terug grijpen.
Elk kind kan zich trouwens beter concentreren op zaken waar hij/zij interesse in heeft. Het is geen kwestie van onwil. Het moet alleen nét iets interessanter voor haar worden. Soms kan het zo zijn dat iets in de omgeving meer aandacht vraagt dan het werkje waar de aandacht eigenlijk op gericht moet zijn. Dus probeer zo min mogelijk afleiding in de buurt te hebben. Een rustige plek (in de klas) met een suf uitzicht is bijvoorbeeld ook een goed idee.
En verder: belonen als ze de aandacht er wél bij kan houden natuurlijk.

Gerry
Probleem op school leggen

Je kind zit in groep 1 en doet thuis dingen die veel verder liggen. Er zit een dikke kans in dat ze zich gewoon verveelt omdat het allemaal veel te makkelijk is. Zij hoeft niets te leren, school moet leren: doortoetsen, uitdagen en werk op niveau aanbieden.

ayla
Reactie

Guinevere, het is zeker geen onwil van haar kant, dat geeft de meester ook aan. ze doet haar best maar het lukt gewoon niet, kan haar aandacht niet vasthouden. Vind het snel goed geweest. Bijvoorbeeld bij het kleuren, na 10 minuten houdt ze het voor gezien
Misschien is een rustiger plekje wel een optie, we noemen haar thuis voor de gein wel eens onze manager omdat ze alles voor iedereen wil regelen.

Gerry, dat heb ik ook al aangegeven maar meester vind dat dochter ook moet leren dingen te doen die ze niet zo interessant vind en dat ze ook moet leren haar aandacht daarbij vast te houden.

Het is soms zo raar, zet haar achter de pc met robbie konijn en ze is volledig van de wereld en hoort of ziet niets meer maar een opdracht is kleuren of plakken is ze binnen 3 minuten beu

Gerry
Meester heeft er geen verstand van

Meester ziet het verschil niet tussen soms iets doen wat niet leuk is en continue dingen beneden niveau doen. Meester heeft geen verstand van ontwikkelingsvoorsprongen, herkent het totaal niet en weet er dus niet mee om te gaan. Dit is niet goed voor je dochter, ze leert hier zich niet mee concentreren, ze leert dat school saai is, dat alles makkelijk is en dat verveling normaal is. Laat het er niet bij zitten, zoek het hogerop! Meester weet echt, echt niet waar hij mee bezig is.

Goede info over voorlopende kleuters vind je op www.hiq.nl, daar zit ook een forum met lotgenoten.

ayla
Gisteren raar gesprek gehad

gisteren een lang gesprek gehad met de baas van dochters zwemschool, nu heeft de man wat ervaring als activiteitenbegeleiding van 'speciale' kinderen. Hij was niet verbaasd dat bij dochter coeliakie uit was gekomen want hij had al maanden het idee dat er iets niet klopte, moeilijk contact te krijgen, er bewegelijk, een bemoeial maar wel heel erg lief, snel afgeleid maar doet wel haar best.

ja zei die ter afronding wel nog, hou er rekening mee dat je dochter heel heel intelligent is, ondanks haar wiebeligheid snapt ze bijna alles en gebruikt ze dit ook ten gunste van zichzelf.zijn opmerking: reken er maar op dat je met die problemen gaat krijgen voordat ze in groep 3 zit. die gaat zich dood vervelen.

het zette me wel aan het denken...

herkent iemand dit

evi71
Trainen op concentratie

Ik herken dit probleem wel, want mijn dochter heeft ook wat concentratieproblemen en is verder een hele goede leerling. Je zou concentratieprobleem ook uit kunnen leggen als geen interesse meer in de stof en zich vervelen. Maar hou er rekening mee dat als je er goed mee om gaat, dat ze daar haar hele leven nog profijt van kan hebben. Het is makkelijk alles bij school neer te leggen, maar daar schieten jij en je dochter zo weinig mee op. In het "echte leven" wordt niet veel rekening gehouden met mensen die anders zijn.
Ik leer onze dochter de aandacht erbij te houden door haar taken "verplicht" af te laten maken. Dus beslist ze te gaan kleuren dan spreek ik van te voren af dat de kleurplaat wel af moet en dat ze dan pas wat nieuws mag doen. Ook stimuleer ik haar om langer een bepaalde activiteit te doen door er een tijd bij af te spreken en de kookwekker te zetten. Dit leert haar de taken goed af te maken en dat pas wat nieuws te beginnen.
Bespreek met school ook wat je thuis zou kunnen doen om dit te verbeteren. Vaak hebben leraren goede ideeën maar willen ze de ouders niet teveel opdringen. Ook reageren wij ouders vaak verrast of geirriteert waardoor een leraar afhaakt. Probeer er een gezamelijk probleem van te maken door ook aan de leraar te vragen wat hij eraan zou kunnen doen. Mijn dochter helpt bijvoorbeeld andere kinderen met taken en ik heb de juffen gevraagd haar af en toe te stimuleren een taakje te maken van groep 2. Ze zit in een combi klas maar is redelijk makkelijk aangelegd. Ze doet het liefst altijd hetzelfde. School moet natuurlijk wel leuk blijven, ze moeten nog zo lang gaan. Waren de cito toetsen van je dochter trouwens opvallend goed, of was het daaraan niet te zien?
Groetjes Evi

*bella*
Anders

Ben het maar gedeeltelijk eens met Evi. Ik denk wel dat je thuis kunt werken aan concentratie, maar juist als het probleem op school te weinig aansluiting is zou ik haar thuis niet ook nog eens gaan ´pesten´. Zo zou mijn druk (maar niet overmatig) slim dochtertje het wel opvatten als ik me thuis teveel met haar dingetjes zou gaan bemoeien. Doe ik dan ook praktisch niet, vrije tijd is vrije tijd vind ik.
Tuurlijk stimuleer ik hier en daar, kom je sowieso al bijna niet onderuit. Als ze halverwege het opruimen stopt dan moet ze al door. Ook zij is snel afgeleid en ik zit haar al flink achter de broek heel de dag door, dus ik ga dat zeker niet meer doen bij haar eigen activiteiten. Dus als ze na 2 minuten kleuren niet meer wil kleuren moet ze dat zelf weten.
Het lijkt me slimmer om juist thuis wel die aansluiting te vinden, zoek naar wat ze wel leuk vindt. Hopenlijk kan ze dat wel langer volhouden en zo leert ze zich ook concentreren.

Gerry
Het echte leven

Evi schrijft: "Ik herken dit probleem wel, want mijn dochter heeft ook wat concentratieproblemen en is verder een hele goede leerling. Je zou concentratieprobleem ook uit kunnen leggen als geen interesse meer in de stof en zich vervelen. Maar hou er rekening mee dat als je er goed mee om gaat, dat ze daar haar hele leven nog profijt van kan hebben. Het is makkelijk alles bij school neer te leggen, maar daar schieten jij en je dochter zo weinig mee op. In het "echte leven" wordt niet veel rekening gehouden met mensen die anders zijn. "

Juist voor het echte leven is het van belang om je kind niet klakkeloos in de pas met de meerderheid te laten lopen. Juist door wel in te grijpen, wel te zorgen dat er uitdaging komt, merkt je kind dat je niet afhankelijk bent, maar dat de eigen opstelling verschil maakt. Aanpassen en afwachten leidt niet tot geluk. Merken dat je je lot in eigen hand kan nemen, dat als de situatie niet goed is je ouders er iets aan doen, is het beste voorbeeld dat je je kind kunt geven om later niet te blijen hangen in uitzichtloze aanpassing maar zelf het heft in handen te nemen om te zorgen dat je komt waar je kunt bloeien, en waar je talenten wel gewild en gewaardeerd worden. En die plekken zijn er genoeg.

ayla
Sorry

al een tijdje niet gereageerd, het was deze week een beetje een rare week.

Laten we zo zeggen ayladochter kan of misschien is, thuis anders dan op school.
Thuis is ze niet snel afgeleid, is ze niet zo druk (nou ja ze babbelt wel heel erg veel)en thuis kan ze dingen afmaken.
Thuis maakt ze puzzels en kan daar ook echt wel lang mee bezig zijn. Af en toe moet ik haar dan even helpen maar ze zit dan wel een half uur stil. Ze kan een uur lang bezig zijn met Robbie Konijn op de computer. rekenspelletjes, taalspelletjes, puzzeltjes maken. Daar raakt ze zich helemaal in kwijt en dan hoort of ziet ze ook niets meer.
Ze is idd erg nieuwsgierig en regelt graag alles, dat weet ik en dat herken ik ook. Misschien is het op school ook anders omdat daar natuurlijk 20 andere kleuters om haar heen zitten en ze is wel het type om alles voor andere kindjes te willen regelen of de andere kleuters te willen helpen. Onze kleine manager zeggen we ook wel eens. Dat zien we ook bij zwemles. Als ze de kant moet opklimmen zit ze als eerste er bovenop en ipv dat ze dan braaf gaat staan gaat ze aan de andere kinderen trekken of ze aanmoedigen en aanwijzigen geven hoe ze het beste op de kant moeten klimmen. Tja als juf of meester wordt je daar natuurlijk wel eens moe van.

Ze is zeker slim, maar ja ik ben haar moeder dus natuurlijk vind ik haar slim maar ze is zeker niet hoogbegaafd. Misschien moet ik nog eens met de meester gaan praten hoe ernstig hij het probleem vind en misschien is het een optie haar eens wat opdrachtjes uit groep 2 te laten doen

Guinevere
Thuis/school

Je kunt de situatie thuis niet helemaal vergelijken met de situatie op school natuurlijk. Thuis zal ze vermoedelijk vrije keuze hebben in haar activiteiten. Dus dan kiest ze precies wat ze leuk vindt. En dan is het gemakkelijker om geconcentreerd bezig te zijn, want die drive van binnenuit is dan al aanwezig.
Je kunt ook met de meester afspreken om een "drive" van buitenaf te introduceren. Als jij nu dit werkje goed afmaakt, dan mag je straks ..... (vul maar in).

Gerry
Ayla

Ayla, ik vind het heel knap van je dat je zonder test kunt zien dat je kind wel slim maar niet hb is. Ik wou dat ik dat kon, maar als het hier nodig is om te weten zal het toch echt via een test moeten. Maar maakt het uit of ze wel of niet hb is? Ze kan thuis een stuk meer dan waar op school ruimte voor is. Op school wordt ze afgeremd, op school wordt ze niet uitgedaagd, op school vinden ze dat ze een concentratieprobleem heeft, terwijl thuis blijkt dat ze dat helemaal niet heeft. Als ze thuis reken- en taalspelletjes speelt, wat denk je dan dat ze in groep 3 gaat doen? Hoe denk je dan dat ze zich daar gaat concentreren als ze twee en twee bij elkaar op moet gaan tellen? Ze haakt nu al af! Ze leert nu al dat school saai is en went zich nu al aan om weg te dromen. Er komt een tijd dat opletten wel belangrijk is, dat de stof niet meer veel te makkelijk is, dat moment kan vroeg komen of laat komen, maar ooit komt het. En dan heeft ze geen enkele ervaring met opletten, werken en doorzetten. Dat is wat de meester nu aan het kweken is. En dat heeft dus NIETS met hb te maken. Maar alles met niet inspelen op waar jouw kind NU aan toe is.

evi71
Anders in het echte leven

Naar aanleiding van jouw reactie Ayla denk ik dat jouw situatie anders is dan die van mijn dochter, omdat die thuis ook snel afgeleid is en dingen niet afmaakt. Jouw dochter is op school duidelijk anders dan thuis en dat geldt voor mijn dochter minder. Toch denk ik dat het belangrijk is in gesprek te blijven met de leraar en te zorgen voor een gezamelijke probleemaanpak. Wellicht kan de leraar je wel tips geven voor thuis.

Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die thuis oefenen met hun kinderen en die de kinderen daarmee belasten. Mijn dochter ruimt liever niet op en maakt liever niets af, maar ik probeer dat er toch echt in te krijgen. Voor haar eigen toekomst vind ik dat belangrijk. Daarbij let ik natuurlijk wel op dat het gezellig blijft en dat het beloond wordt. Ik heb niet het idee dat dit voor haar onprettig is. Maar wie weet, moet ze later in therapie en krijg ik alsnog alles om mijn oren geslingerd. We zullen zien.

Groetjes Evi

LouiseB
Concentreren moet je leren

Is dit niet normaal gedrag voor een 4-jarige? School is helemaal nieuw, er zitten allemaal andere kinderen, er gebeurd vanalles. Als ik in een nieuwe omgeving zit met allemaal nieuwe mensen ben ik als volwassene al afgeleid en nieuwsgierig. Verder zeg je dat ze thuis lekker bezig kan zijn, en dat je af en toe even moet helpen. Op school moet ze het helemaal alleen doen, dus wellicht kan de leerkracht tussendoor even aanmoedigen en verder helpen? Dat lijkt me normaal hoor bij een kind van 4.

ayla
Vergeleken met andere kindjes

is ze op school en bij de zwemles gewoon erg druk en snel afgeleidt. zwemjuf moet haar bijna iedere les even apart zetten op de kant omdat ze gewoonweg niet luisterd of niet oplet en eigenzinnig is. Idem op school. Thuis is ze wel druk maar kan dus idd ook weer heel goed dingen geconcentreerd doen. Het enige waar wij wel heel moe van worden is het vertellen de hele dag en haar bemoeidrang. Ze doet de hele dag lang niets anders dan vertellen, vertellen en vertellen. Mama..... mama...... mama........

Misschien een rare vraag maar zijn adhd kindjes thuis ook altijd heel druk of is er vaak verschil met thuis en op school. Heb net zo'n lijst van adhd kenmerken gelezen en daar herklen ik wel veel van, maar dan wat ik zeg, weer vooral op school en bij de clubjes maar minder thuis

Rafelkap
Is

Is je kind niet een heel gewoon kind van 4. Het is toch normaal dat ze zich nog niet zo lang kunnen concentreren op deze leeftijd? Dan zijn ze toch niet meteen hoogbegaafd, hooggevoelig of hebben adhd? Ben je niet wat overbezorgd vraag ik me af. Ze zit nog in groep 1, ze is VIER! Ze doet prima mee met het niveau en doet alle opdrachtjes heel goed. Kan je misschien met de juf bespreken in hoeverre er vooruitgang is met die "concentratieproblemen" (wie heeft dat probleem? De juf? En is het wel een probleem?) en in hoeverre dit normaal is voor deze leeftijd.

ayla
Zucht

waarschijnlijk ben ik ook gewoon overbezorgd. haha dat krijg je als je zelf je kind uitermate slim, knap etc etc vind en er komt opeens een meester die zegt dat dat niet zo is.
Mijn goede voornemen voor de komende maanden: dochter laten zijn wie ze is en wie weet is het volgend jaar bij een andere juf meester wel weer heel anders

Guinevere
Heu

Ja, ik herken wat je zegt over het gedrag van je dochter heel erg bij mijn zoon. Die is 6 en heeft wel degelijk ADHD. Maar dat wil beslist niet zeggen dat je dochter dat ook moet hebben. Voor een groot deel hoort het bij de leeftijd en het kan er ook mee te maken hebben dat ze zich verveelt.
Zoon hier was van heel jongs af aan (2 mnd) al mega-actief, kletst de hele dag door, concentreert zich vooral als ie computerspelletjes mag doen, tv kijkt of een bordspel doet. En hij slúrpt aandacht, in die zin dat we de hele dag "ja, ik heb het gezien", "goed zo", "jajajaja" moeten zeggen bij alles wat hij doet.

Gerry
Ayla

Ayla, heb je enig idee wat normaal is voor een kleuter?

Hier is een link die je hopelijk wat inzicht geeft:

http://www.lespakket.net/content.php?wl=11

En lees anders vooral 'mijn kind in groep 1 en 2' Dat heeft een stuk meer zin dan hier van alles vragen en uiteindelijk de meester geloven.

En dit is vast ook heel interessant:

De ontwikkelgebieden voor groep 2

A. Kenmerken van kleur en kleurnuances lichtste donkerste:

•· 1. licht en donker

•· 2. moeilijke kleuren: zwart, grijs, wit, rose, paars, bruin (+ kleuren van groep 1)

B. Vorm: eerst concreet dan naar abstract

•· 1. abstract herkennen en tekenen:

cirkel (rondje), vierkant, driehoek, rechthoek, ovaal, ruit concreet benoemen 2/3 dimensionaal: dakje/piramide, staaf/balk, ei

•· 2. complexe figuren analyseren

(verstoppen van een figuur in een figuur) bv. driehoek in: vierkant (zie ook visuele waarneming)

C. Classificeren: groeperen van voorwerpen

•· 1. globaal op soortnaam (bv. kleren)

•· 2. op meer kenmerken: kleur, vorm, grootte, materiaalsoort

•· 3. reeksen van 3 à 4 leggen op kleur en/of vorm

• 4. probleem oplossen met één kenmerk

•· 5. probleem oplossen van meerdere kenmerken (wat hoort hier niet bij)

D. Grootte: moeilijke begrippen van concreet naar abstract

•· 1. veel -weinig

breed -smal

veel -weinig (inhoud)

zwaar -licht (gewicht)

passief aanwijzen en actief benoemen:

vergrotende trap: bv. breder

overtreffende trap: bv. breedst even breed als

Voor de rest zie hier: http://www.dos-hsmarnix.nl/opleidingsschool?school_id=318&groep_id=487&p...

En dit is dus groep 2 spul. Als ze hier nog niet aan toe is, dan zit ze prima op haar plek. Als ze hier allang aan toe is, is ze aan het onderpresteren op school en moet JIJ dus actie gaan ondernemen want meester ziet het niet.

ayla
Is toch normaal kleuterspul

dit zijn toch normale kleuterbegrippen: mama jouw tas is zwaarder dan de mijne maar jij bent ook groter dan ik dus als ik zo groot ben jij als kan ik ook een zwaardere tas dragen. bedoel je zoiets???

Ik denk dat ze 90% van de bovenstaande dingen eigenlijk wel kan. Ik twijfel even of ze weet wat een ruit of een staaf is, of in ieder geval dat ze dat zo kan benoemen. Maar ze kent alle kleuren dus ook de nuance zoals grijs, rose. paars. Ze weet ook dat rood en wit rose maakt en zwart en wit grijs en rood en geel oranje.

reeksen leggen kan ze dat komt ook bij mini loco wel naar voren.

Ik vind het moeilijk, van de ene kant denk ik, Rafelkap heeft gelijk, ben ik misschien niet opzoek naar problemen. Van de andere kant schrik ik wel van het feit dat de leerkracht van een groep 1 al echt spreekt over een concentratieprobleem. Terwijl ze zich thuis echt zich goed kan concentreren.

Damajo@
Niet druk maken

Hier precies hetzelfde. Slimme kleuter voor wie die grote volle klas gewoon een beetje veel afleiding is.Juf die wat zorgelijk zegt dat hij dromerig is.Volgens mij is dat echter heel normaal voor een kleuter.
En nog een goede eigenschap ook.Het is maar hoe je het bekijkt.Thuis kan hij zich prima concentreren hoor.
Niet schrikken dus :)

Mijn oudste is erg chaotisch, dromerig en ook snel afgeleid.Hij had altijd veel fantasie, kon hele middagen verhalen uitspelen die hij zelf bedacht had.Hoorden we vanaf groep 1 ook hele zorgelijke verhalen over.Het woord autisme werd zelfs genoemd.Dat is nogal wat. Er is niets van uitgekomen.
Als hij wil kan hij erg goede cijfers halen.Wij zorgen ervoor dat hij enige struktuur krijgt zodat hij zijn examen haalt.Misschien is jouw dochter daar ook bij gebaat straks maar ik zou me geen zorgen gaan maken.Zo te horen komt ze er wel.

Damajo

Gerry
Ayla

Ayla, dit is de stof voor groep 2. Dus stof die jouw dochter volgend jaar gaat krijgen. Zoals ik al eerder gezegd heb, is er een grote kans dat je dochter zich op school niet kan concentreren omdat ze zich verrveelt. De oplossing is dus niet om haar zich te leren concentreren, want dat kan ze al. De oplossing is uitzoeken waarom ze dat op school niet doet. Je kunt natuurlijk ook blijven hangen bij die meester, geloven wat hij zegt en niks doen. Dan kan je kind volgend jaar zich nog beter leren concentreren voor dingen die ze allang kan. Denk je dat het gaat werken?

Rafelkap
Second opinion

Kijk, het is natuurlijk lastig oordelen zo. Maar mijn zoontje vind ik ook slim, fantasievol en geweldig en hij kan zich nog niet zo lang concentreren op school. Thuis wel. Tuurlijk, veel meer prikkels op school! Maken ik (& juf) zich geen zorgen over, hij is nog maar net 4, gaat net een maand naar school. Mijn reactie was misschien wat fel omdat ik er niet goed van wordt dat mensen in mijn ogen te snel roepen: OH! Mijn kind is overgevoelig/adhd/hoogbegaafd! Help! Mijn Kind is Zo Bijzonder! Kinderen zijn nu eenmaal verschillend en je hebt ook hele normaal gezonde drukke kinderen.
Ik begrijp nou beter dat jij je zorgen maakt omdat de meester zich zorgen maakt. Maar is je dochter net 4 of al bijna 5? En kan er anders geen andere leerkracht je dochter observeren? Second opinion?

ayla
Bijna 5

dochter is bijna 5.
Het is eigenlijk zo, dochter is altijd ene slimme meid geweest, was vroeg met alles, met praten, met puzzels met liedjes zingen. Iedereen zei en zegt nog steeds datz e heel slim is. Ze krijgt alles mee, begrijpt veel en heeft een uitgebreide fantasie, zet in haar eentje volledige poppenkastvoorstellingen op of geeft een theatervoorstelling voor ons. Wij hadden dus eigenlijk ook nooit verwacht dat er problemen zouden komen. Ze kent alle kleuren, kon die ook al met 2, kent alle vormen, kan cijfers en letters herkennen, kan optellen en aftrekken. Dus naar mijn idee kon ze groep idee qua verstand makkelijk aan. Over concentratie had ik nooit nagedacht. Toen kwam eht eerst oudergesprek, dochter had een concentratieprobleem, grove en fijne motoriek was erg slecht, wilde zich met iedereen bemoeien. Haar woordenschat was wel erg goed, kan beter dan de meeste kindjes overstappen van dialect naar nederlands. Maar de concentratie he. Het zelfde bij het 2e oudergesprek. Toen werd er nog bijgezegd dat er echt iets moest gebeuren anders kregen we een groot probleem in groep 2. Nu had ik laatst een gesprek met leerkracht over dochter haar coeliakie en toen vroeg hij me of dit een reden kon zijn voor dochter haar concentratieprobleem, want dat had ze, een concentratieprobleem. Ik neem dus aan dat hij haar vergelijkt met anderen 4 en 5 jarige en dat ze in die vergelijking slechter uitkomt. Ik snap namelijk ook wel dat een 4 jarige maar een korte concentratieboog heeft.
Maar bij dat laatste gesprek had ik niet meer de kans in te gaan op dat concentratieprobleem en hoe erg hij dit vind en waar hij denkt dat de oorzaak ligt. Maar ondertussen wringt het bij mij wel, want ik weet gewoon dat dochter een slimme meid is en ik wil haar niet op 4 jarige leeftijd al bestempeld hebben met een concentratieprobleem

maggietel
Ayla,

Waarom maak je geen afspraak met de leerkracht om hier nog eens verder over door te praten. Hier ook 10-minuten gesprekken maar als er dan nog dingen zijn die extra aandacht/uitleg nodig hebben dan is het de bedoeling een afspraak te maken op een ander tijdstip om er nog over door te praten. Dit moet je niet laten rusten lijkt mij tot het volgende 10-minutengesprek. Dat zou nl. op onze school inhouden aan het einde van het schooljaar.

ayla
We vragen gesprek aan

manlief zou vandaag een gesprek aanvragen bij dochter haar leerkracht, zo kunnen we alles eens rustig doornemen, kijken waar hij denkt dat de oorzaak van het probleem ziet, wat hij denkt dat een oplossing zou kunnen liggen en hoe het zit met doorstromen naar groep 2

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.