Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

13-07-2010 om 22:35

Leuk en dik boek gezocht voor vakantie sinizoon

Dag!
Sinizoon leest snel (heeft een paar maanden terug in 3 uurtjes Fantasia IV gelezen€) en graag. Wat voor dik en leuk boek kan ik meenemen voor hem op vakantie ( hij leest helaas geen Frans anders had ik het ter plekke kunnen kopen). Hij hou van Indiana Jones achtige verhalen en ook van enigzins wetenschappelijke boeken. Ik dacht zelf dat hij misschien kon beginnen aan Harry Potter maar is 8 jaar en net groep 4 uit niet een beetje weinig bagage nog? Hij heeft verder zn beetje alle Stiltons gelezen fie er zijn....
Bedankt
Sini

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien

is De Zevensprong van Tonke Dragt iets of Koning van Katoren van Jan Terlouw?
en Een kleine geschiedenis van bijna alles! van Bill Bryson.

Annet

Annet

14-07-2010 om 08:44

Favorieten hier

Mijn zoon leest thuis heel weinig (kan het wel goed) maar gelukkig leest hij tijdens de vakantie wel. Zo te lezen heeft hij ongeveer dezelfde voorkeuren als jouw zoon.

Groot succes was hier: Kids survival handboek. Dit staat vol tips wat je moet dan bij gevaarlijke dieren natuurrampen, ongelukken en survival tips. Hij pakt dit boek telkens weer.

De serie 'waanzinnig om te weten' is ook leuk. Hij had laatst een special daarvan over helden in verschillende tijden. Deze versie was wat makkelijker te lezen dan sommige andere boeken van deze serie. Hij zit wat op het randje qua leeftijd.

Ik heb nu het boek Voetbal besteld die in de recensie van OOL staat genoemd. Ook weer zo'n kijk en feitenboek.

Het zijn allemaal geen dikke boeken. Maar ik zou ook liever meerdere dunne boeken meenemen dan één dikke.

Ilse Mulder

Ilse Mulder

14-07-2010 om 09:37

Roald dahl?

Hier smullen ze er van en volgens mij precies geschikt voor die leeftijd. Harry Potter lijkt mij inderdaad nog wat pittig.

alberta

alberta

14-07-2010 om 10:28

Dacht ik ook

Maar hier ging het prima op die leeftijd, hp. Zoon kreeg er zelfs geen genoeg van. Nadat hij ze gelezen had wilde hij gelijk weer met 1 beginnen. Misschien kun je hem thuis laten beginnen en kijken of het aanslaat, anders neem je zo´n dik boek voor niets mee.

Ilse Mulder

Ilse Mulder

14-07-2010 om 11:05

Leesniveau

Sinilind, jij weet het beste welk leesniveau voor jouw kind geschikt is.

Zo staat bijvoorbeeld op de boeken van Carry Slee vaak dat ze geschikt zijn voor 12+ terwijl mijn zoon van 9 de exemplaren van zijn zus verslind.

Ieder kind is anders dus als je denkt dat HP geschikt is waarom niet.

Was hier vorig jaar een groot succes. Ze schelen toch niet zoveel in leeftijd? Hij was toen 7 en zat in groep 4.

Alleen, wij hebben halverwege de vakantie deel 2 gekocht, dat kon, want we waren in NL op vakantie.

Misschien moet je zoon dan deel 2 toch maar in het Frans lezen, heb je die horde ook meteen genomen. Of je pakt meteen 2 delen in. Heb je ze ms al in huis van je oudste?

Tihama

Tihama

14-07-2010 om 14:30

Waanzinnig om te weten

Echt, ga even grasduinen in de bieb. Er zijn er tientallen. Zowel over technisch wetenschappelijk tot heel veel archeologisch. Gave Grieken, Rare Romeinen, Eeuwige Egyptenaren, Ongelooflijk Gave Opgravingen.

Onze zoon heeft ze op zijn 6e ontdekt en leest zich nu nog steeds suf. Ze zijn grappig geschreven. En ook man en ik lezen regelmatig mee.

Oja: deze zul jij ook wel leuk vinden:
http://www.kluitman.nl/view.php?pn=05273&s=2

Tihama

judiths mama

judiths mama

14-07-2010 om 16:33

Leuke tip, tihama

oudste dochter wil altijd graag van alles weten. De laatste tijd duiken we in de bieb de hoek in van de informatieve boeken, maar de meeste zijn toch heel lastig om te lezen, voor een kind dat net leert lezen.
Als jij zegt dat je zoon op z'n zesde begon, dan denk ik dat mijn dochter (7,5) het ook wel aan kan. Ze is niet zo'n snelle met lezen, maar begint het nu echt te ontdekken.

Saskia

Annet

Annet

14-07-2010 om 17:02

Judiths mama

Volgens de boekomslagen zijn 'waanzinnig om te weten' boeken voor kinderen vanaf 10 jaar. Die leeftijd vind ik sowieso overdreven hoog, zeker wat betreft het gevraagde begripsniveau van deze boeken. Het maakt ook niet uit of je niet alles begrijpt, er staat genoeg in dat je wel snapt.
Een ander punt is het technisch leesniveau..
Mijn zoon leest vanaf 7 deze boeken, maar hij heeft wel een hoog technisch leesniveau (avi uit). Voor kinderen met een minder hoog leesniveau zal het ook best gaan, maar dan moeten ze het wel leuk vinden om moeilijkere teksten te lezen. Dat kun je in de bieb wel beoordelen.
Maar anders kun je het boek altijd nog voorlezen.....

Tihama

Tihama

14-07-2010 om 18:24

Plaatjes

Dat is een heel belangrijke, Sini. De Waanzinnigs stikken van de plaatjes en de kadertjes. Dat maakt de boeken al vanaf jonge leeftijd heel toegankelijk. Geen grote imponerende lappen tekst, maar hapklare brokjes.
Dat is ook het grote succes van Stilton. Kinderen willen plaatjes. Nou, geef ze die dan

Tihama

judiths mama

judiths mama

14-07-2010 om 21:03

Bedankt, annet

duidelijke toelichting! We gaan eens even kijken in de bieb, of het haar aanspreekt. En inderdaad, samen lezen/voorlezen is minstens zo leuk.

Saskia

Els db

Els db

15-07-2010 om 15:51

mijn zoon legde halverwege het boek hp1 weg met de verzuchting ik begrijp er niks meer van. daarna opnieuw begonnen met voorlezen vanaf het begin. goed voorlees boek.

Tihama

Tihama

17-07-2010 om 20:27

Mooi sini

Ik hoop dat jullie genieten. Hier zitten Fantasia 1 en 5 als verrassing in de tas. Aangezien ze bij de bieb permanent uitgeleend zijn, heb ik ze maar gekocht

Tihama

Jesse_1

Jesse_1

17-07-2010 om 21:11

Ook bedankt voor de tips!

Ik heb bij de bieb voor de oudste van 10 ook een stel 'waanzinnig om te weten'boeken gehaald. Zag er erg aantrekkelijk uit en Oudste is er meteen met zijn neus in gedoken en het eerste hoofdstuk gelezen "om even te kijken of het inderdaad wel leuk is" (nb goedgekeurd)
Ik vermoed dat we de hele serie gaan afwerken.
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.