Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Emma

Emma

25-05-2016 om 17:53

Leuke boeken gezocht voor 5-jarige jongen

Hoi,

Ik heb een probleem met lezen.....mijn zoontje van 5 vindt bijna alle boeken saai.
Ik ben maar eens een boek van Spekkie en Sproet gaan lezen, maar halverwege vond hij daar ook niets meer aan.
Hij wil grappige boeken waar wat leuks in gebeurd. En er moeten plaatjes in staan. Twee bladzijden tekst vindt hij niet leuk.
Hij keurt echt bijna alles af: moffel piertje, Ties en Trijntje, Kolletje, Marianne Busscher en Ron Schroder,

Het grote boek van Haas (die op een boot terecht komt) vond hij leuk.
Opa Jan ook, De muizen van kartondorp, Pappa Wapper.

De boze heks vindt hij eng.

Hebben jullie nog tips?

Ik hoor graag.

Groetjes Emma

Wilgenroosje

Wilgenroosje

25-05-2016 om 18:00

De gorgels

van Jochem Myjer?

Mijntje

Mijntje

25-05-2016 om 18:29

Tips

Even zo uit mijn hoofd:
Arnold Lobel: Alle verhalen van Kikker en pad was hier een grote hit, ik ken het haast nog uit mijn hoofd
En van Astrid Lindgren: Lotta uit de Kabaalstraat en Karlsson van het Dak (en later al haar andere boeken)
Boeken van Annie M.G. bv Pluk van de Petteflat is op deze leeftijd erg leuk.
Bibi Dumon Tak (als hij van dieren houdt): bv Winterdieren, Bibi's bijzondere beestenboek

Die boeken die je noemde die hij afkeurt vonden wij ook niet leuk. Je zoon heeft smaak

angel3

angel3

25-05-2016 om 18:40

even denken

Op die leeftijd vonden onze kinderen een vervolgverhaal nog lastig. Pluk lazen wij iets later.
Maar Kikker en pad is inderdaad leuk. En toch de mooie prentenboeken bleven lang een hit. Rambamboelie bijvoorbeeld.
Of de gruffalo, floddertje....

vlinder72

vlinder72

25-05-2016 om 18:46

Floddertje

Floddertje was bij alle kinderen een enorm succes. En de boekjes van de disney boekenclub. Zelf vond ik die vreselijk maar mijn zoon vond ze geweldig. Wij hebben er een heel aantal en ze zijn stuk gelezen.

Plus de volgende (prenten)boeken
Kikker, Allemaal onzin, gruffalo en kind van de gruffalo, Max en de maximonsters, de grote krokodil van Roald Dahl, Ik zou wel een kindje lusten

En pluk redt de dieren. Om een of andere reden vond mijn zoon dat boek wel heel leuk terwijl hij de gewone pluk pas veel later leuk ging vinden (of eigenijk nooit echt zo leuk).

Ook van Hanna Kraan maar niet eng

De boeken over Krik, de eekhoorn.

Iets later, als veel plaatjes geen must meer zijn: alle boeken van Paul Biegel, te beginnen met De Kleine Kapitein. Alleen al om die reden wilde ik dat ik nog een zoon van 5 had

Daarna, in willekeurige volgorde de boeken van Cornelia Funke, De Scheepsjongens van Bontekoe en alles van Thijs Goverde.

Renée

Renée

25-05-2016 om 20:07

ik heb al tieners maar

Mijn kinderen zijn al boven de 15, dus de ouders met jongere kinderen moeten maar even zeggen als het niks is, maar Is Dolfje Weerwolfje wat?
Of de boeken van David Walliams?

Tilly

Tilly

25-05-2016 om 20:26

Saskia en Jeroen
Tommie en Lotje,
Pettson en Findus!

of juist veel plaatjes

Het zijn meer prenten- dan verhaaltjesboeken, maar ik vind ze geniaal (en mijn kinderen ook): de boeken van Agent en Boef. In Agent en Boef - het grote verzamelboek staan er drie in éen band. .

Als het wel een verhaal moet zijn zou ik ook snel kiezen voor Pluk van de Petteflet, dat kon bij mijn beide kinderen wel toen ze vijf waren. Pluk redt de dieren vond ik persoonlijk niks aan - geen wonder dat Annie MG dat niet heeft willen laten uitbrengen.

Pipi Langkous vonden mijn kinderen ook op hun vijfde al leuk, alleen staan daar soms wel twee of meer pagina's tekst achtereen in.

De Kleine Kapitein lijkt me voor de gemiddelde vijfjarige wat hoog gegrepen.

En misschien "Sprookjes van Moeder de Gans" van Rie Cramer? De titel klopt niet, het zijn niet allemaal sprookjes van Moeder de Gans, maar wat hindert dat. Een klein, handzaam boekje met minstens net zoveel tekeningen als tekst. Even uit mijn hoofd staan er in: Sneeuwwitje, Assepoester, Klein Duimpje, Roodkapje, De Gelaarsde Kat, Doornroosje, Hans&Grietje en de Rattenvanger van Hamelen. Met dus volop die karakteristieke tekeningen van Rie Cramer. Groot succes bij mijn dochter destijds.

Op basis van mijn ervaring zeg ik inmiddels dat alle boeken van Disney een kwelling zijn om voor te lezen. Begin er niet aan. Want kinderen vinden ze vaak inderdaad leuk vanwege de plaatjes, en dan moet jij die narigheid dus voorlezen.

O en trouwens - hij is niet te porren voor Jip&Janneke? Dat ging er bij mijn kinderen op die leeftijd nog prima in, en dat leest nou weer heel lekker weg.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

25-05-2016 om 23:32

Paul van Loon

Paul van Loon heeft een paar voorleesboeken geschreven, die zijn een klein beetje spannend maar vooral erg grappig, dat vonden mijn kinderen erg leuk.
Oh, en Erik van Os heeft ook hele grappige boeken geschreven.

ideeen

Eigenlijk voor iets ouder, maar mijn zoon vond het op die leeftijd al leuk

Mees Kees

Anders kun je natuurlijk ook een stripboek proberen. Suske en Wiske, als de gewone verhalen nog iets te lastig zijn, kun je de junior proberen

Het mannetje Onzin

van Paul van Loon vond mijn zoon erg grappig toen ('allemaal onzin' heette 1 van de boeken)

Of de boeken over Robin en Knor van Sjoed Kuyper

Rosalie

Rosalie

26-05-2016 om 09:07

en ook van paul biegel en nog meer

Ook van Paul Biegel: de dwergjes van Tuil en Virgilius van Tuil. Mijn zoon van 6 vindt het geweldig.De kleine kapitein vond mijn oudste ook erg leuk. Jongste was toen 5 en vond het wel leuk, maar had nog niet altijd de puf om een lang verhaal uit te ziten, dus die was voor hem nog wat hoog gegrepen, nu zou hij het denk ik leuker vinden. Krik was hier ook favoriet (hanna kraan). Evenals pluk van de petteflet. En prentenboeken: de wiebelbillenboogie (schrijver even niet bij de hand), woeste willem, de gruffalo.

Succes hoor!

Rosalie

lieverdje

lieverdje

26-05-2016 om 11:23

Vos en Haas

jaaa..... tommie en lotje! Dat is hier echt een groot succes, ook heel grappig. Sprookjes opnieuw verteld door Jaques Vriens (zelfde schrijver) zijn ook leuk trouwens. Met grapjes als de wolf die Roodkapje per ongeluk 'roodhapje' noemt enzo
Agent en Boef zijn ook leuk, net als andere boeken van dezelfde schrijver (zoals Bert en Bart)

En verder Vos en Haas, is die al genoemd? Ook veel plaatjes, veel woordgrapjes, is ook nog goed voor het taalgevoel en over een jaartje (of 2) kan hij ze zelf lezen. Ik heb wel gemerkt dat je het óf heel leuk vindt, of helemaal niks. Het zijn geen boeken met een spannend verhaal, maar hier wel een groot succes en ook heel leuk getekend. Mijn zoontje van 7 vindt Paulus de Boskabouter ook heel leuk, daar zijn boekjes van met op elke bladzij een stripje bij de tekst die eronder staat. Paulus zou nog wel een beetje eng kunnen zijn (er zit een heks bij, maar die delft altijd het onderspit) en het zijn wel lange verhalen.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

26-05-2016 om 11:40

Zoeken in de boekbesprekingen van Ouders Online

Kijk in zo'n geval altijd even bij onze kinderboekbesprekingen!

Gebruik de zoekbalk van het redactionele gedeelte van de site (dus niet de zoekbalk van het forum) en vul in:

- Type (= type tekst): Bespreking
- Leeftijd (in dit geval): peutertijd-kleutertijd

Henk Boeke
Redactie Ouders Online

Pimpelpaars

Pimpelpaars

26-05-2016 om 11:46

haha

Jullie hebben geluk.

Mijn jongste kinderen waren op die leeftijd helemaal verslaafd aan zo'n afschuwelijk, onverantwoord, slecht geschreven, elke-dag-een-berenverhaaltje-boek, van mijn schoonzus gekregen. pffffff 'Nog een keer, nog een keer, nog een keer.'

Op het moment zijn ze gelukkig wel wat meer in voor leuke voorleesboeken.

lieverdje

lieverdje

26-05-2016 om 12:08

Pimpelpaars

haha, ik ken die boekjes wel, wij hebben ze met konijntjes en olifanten. Gelukkig hadden ze hier niet zoveel belangstelling daarvoor en ik heb gewoon de boekjes die ik óók leuk vond erdoor gedrukt

Jaina

Jaina

26-05-2016 om 12:24

Hier

Richard Scarry vonden ze op die leeftijd nog steeds leuk, Dr Seuss ook.
Verder Narnia van CS Lewis. Spannend en avontuurlijk. Fijn om voor te lezen.
Pinkeltje. Minder leuk om voor te lezen maar geliefd bij de kinderen.
Astrid Lindgren: Michiel van de Hazelhoeve (Emil), Kinderen van Bolderburen...
En inderdaad die boeken met 365 verhaaltjes. Wij hebben er eentje die uit het Italiaans in het Nederlands is vertaald door een bijzonder slechte vertaler. Daar staan toch een vreemde kromme zinnen in. Maar de kinderen vonden het om de een of andere reden wel leuk.
Jip & Janneke, Ot & Sien, Buurkinderen, Wim & Jet, Ida, Pim & Frits, Saskia & Jeroen, Ernst-Jan & Snabbeltje, Pim & Pom.... Die oude boekjes over duos met huis-tuin-keuken verhalen deden het ook altijd erg goed.
Jeroen en de Zilveren sleutel en vervolgen. Eigenlijk voor iets oudere kinderen maar voor kleuters ook prima te volgen.
En nog veel meer dat ik vergeten ben.

Tango

Tango

27-05-2016 om 15:00

Haha, ja Tommie en Lotje

Vond mijn zoon ook heel leuk op die leeftijd. In 1 van de delen kwam een stukje voor over Tommie die in het tuinbadje plaste. Dat heb ik echt wel 100 keer moeten lezen, was natuurlijk helemaal geweldig.
Dolfje Weerwolfje is ook leuk. Kikker boeken zijn hier ook heel lang gelezen. Verder inderdaad Pluk van de Petteflat en later ook Wiplala.

Jip en Janneke vind ik persoonlijk helemaal niets. En de boekjes van Borre, die de kinderen hier soms op school kregen, vind ik ook waardeloos. De verhaaltjes kloppen soms niet of zijn op een hele rare manier geschreven.

lieverdje

lieverdje

27-05-2016 om 15:52

vieze kleuter

jaja, die inderdaad En dan de zin van Lotje: "bah, vieze kleuter!"

Wij vinden kikker dan weer niks aan en Jip en Janneke ook niet.

Zoekboeken

Boeken met verhaaltjes en tekeningen waarop je dingen moet zoeken. En boeken over olifanten, roofdieren, etc. Je weet wel, waar wij vroeger info uithaalden voor spreekbeurten.

Wij gingen (en gaan) vaak samen naar de bieb, kunnen ze zelf uitzoeken.

Thursday Next

Thursday Next

27-05-2016 om 16:08

stoute hendrik

van Francesca Simon. Misschien nog wat moeilijk maar het valt te proberen.

Moni

Moni

27-05-2016 om 17:08

Het bange mannetje

Dat boek is mij altijd bijgebleven.

Mijn kinderen vonden eigenlijk alles leuk. Zolang het maar niet herhaald werd.

Tilly

Tilly

27-05-2016 om 17:10

verhalen

Niet helemaal volgens de eisen, maar de verhalen van de boze heks van Hannah Kraan, die vonden en vinden ze hier ook helemaal geweldig!

Odysseus

https://www.groene.nl/artikel/luister-odysseus-vertelt

Ik vroeg het zoon omdat ik twijfelde of ik dat al zo vroeg had aangeboden maar toch. Odysseus van Imme Dros las ik voor aan zoon toen hij vijf jaar was. Er is inmiddels ook een Ileas voor kinderen.
Het is ook een van de lievelingsboeken van zoon gebleven waar hij later met een leerkracht van de basisschool filosofische verhalen mee kon houden.
Als kind alleen al verwonderde hij me door vragen te stellen als: hoe wist Odysseus dat hij verliefd was op Penelopeia?
Het begin van de sexuele voorlichting.

Dochter was heel anders. Die wilde op die leeftijd bij herhaling de verhalen van Winnie de Poeh horen of verhaaltjes en gedichtjes van Annie M.G. Schmidt, vooral Jip en Janneke, de verzamelde bundel is hier stukgelezen tot ver in de basisschooltijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.