Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
sara

sara

27-04-2015 om 10:54

mama wil jij voor mij voorlezen ( kind van 10 jaar!!!)doen jullie dat ook?

ik vind mijn zoontje beetje te groot voor dat hij kan zelf lezen
maar toch ieder avond vraagt wil jij voor mij een boekje voorlezen? hij vind dat leuk,ik zeg jij bent niet een kleintje je bent 10 jaar!!

mijn vraag is: gebeurt dit bij jullie ook dat jullie kind van 10 of meer houd dat jullie gaan voor hem boekje lezen?

groetjes sara.


Moni

Moni

27-04-2015 om 10:58

Ja, natuurlijk

Voorlezen aan een 10-jarige is heel gewoon. Dat is geweldige samen-tijd.
Zolang kinderen het leuk vinden, zou ik blijven voorlezen.

Ja zeker!

Hier nog een 8 jarige, maar zo lang ze het vraagt....

Met kamp lees ik ook altijd voor aan 7-11 jarigen

Cat

Cat

27-04-2015 om 11:31

natuurlijk

Waarom zou voorlezen voorbehouden zijn aan kleine kinderen? Ook volwassenen lezen elkaar voor.
Zoon van 14 wil soms nog, dochter van 12 net niet meer.
Alles met taal is goed voor je kind, zeker als hij t leuk vindt. Jammer als je dat niet doet.

sara

sara

27-04-2015 om 11:37

ik lees aan hem nog

ik lees aan mijn zoon steeds hoor...alleen vraag ik me af of is ie nu niet te groot voor,hij moet nu alleen gaat lezen anders wil hij het altijd maar ik vind het ook niet vervelend,alleen is het normaal?

Natuurlijk!

Elke avond zelfs. Ik geniet enorm van goede kinderboeken. We lezen nu Mathilda. Net als ik zelf op die leeftijd. Het mooiste van moment van de dag vind ik het. Voor het slapen, onder de dekens, kind in mn arm en lekker lezen!

Mijntje

Mijntje

27-04-2015 om 12:30

Juist

Ik lees juist boeken voor die net wat te moeilijk zijn om zelf te lezen. Voorlezen is niet voorbehouden aan een bepaalde leeftijd en is juist nu (nog) erg goed voor de taalontwikkeling.

Nur

Nur

27-04-2015 om 12:36

Ja zeker

Ik lees elke avond voor aan een 11 jarige en 13 jarige We lezen spannende boeken samen. Geen echte kinderboeken meer maar jeugdboeken zoals bijvoorbeeld boeken van Thea Beckman of juist boeken voor volwassenen zoals In de ban van de Ring. Soms wisselen we af en lezen zij ook een stuk voor. De 17 jarige komt er ook nog regelmatig bijzitten. Ze lezen zelf ook boeken trouwens. Het is niet of voorlezen of zelf lezen maar allebei.

Hadewich

Hadewich

27-04-2015 om 13:02

Hier niet

Mijn kinderen wilden zelf al vanaf een jaar of 7 niet meer voorgelezen worden. Ze lezen zelf sneller dan je kunt voorlezen en lazen liever zelf een boek. Herken ik van mezelf van vroeger. Ook voorlezen in de klas door een leerkracht vond ik niet leuk en luisterboeken vind ik afschuwelijk. Mijn kinderen hebben dat ook. Ikzelf vond voorlezen wel erg leuk om te doen, maar helaas...Zolang je kind het leuk vindt, zeker doen!

Bimba Boef

Bimba Boef

27-04-2015 om 13:27

om de beurt

Een bladzij, deden wij op die leeftijd!

Katniss

Katniss

27-04-2015 om 13:28

Nee

Vanaf dat ze zelf lezen wilden ze niet meer voorgelezen worden.

Heerlijk

Ik lees ze hier allemaal nog voor, oudste (zoon) is bijna 12. Voorlezen is hier niet in plaats van zelf lezen, en ik kies boeken die hij zelf niet snel zou lezen, maar wél graag wil horen. We zijn nu bijvoorbeeld in Het oneindige verhaal bezig (prachtig), hierna komt Momo en de tijdspaarders. Hiervóór lazen we Torenhoog en Mijlenbreed, en hij kan haast niet wachten tot ik het "vervolg" heb gescoord. Ik vind het echt ontzettend leuk om te doen, samen genieten van een mooi verhaal.
En zelf leest hij weer boeken die ik niet zo gauw zou voorlezen (Animorphs, Loser en meer graphic novels, Grijze Jagerserie, hoewel ik dat eigenlijk ook nog wel leuk zou vinden).

Niki73

Niki73

27-04-2015 om 14:44

Jazeker!

Ik lees mijn 12-jarige ook nog voor. We vinden dat allebei leuk en gezellig. Hij vind dat ik professioneel voorlezer (van audioboeken) moet worden! Maar ik heb al een baan
Ik vind het ondertussen minder leuk dat hij zelf verderleest. De boeken worden op deze leeftijd interessanter en spannender en zo mis ik vaak belangrijke stukken van het verhaal.
Ik ken iemand die haar pubers (16 en 14) voorleest tijdens het warm eten. Door de onregelmatige werktijden van haar man eet zij later met hem, waardoor ze haar handen (en mond) vrij heeft voor een boek. Ook boeken voor de lijst. Ik vind dat geweldig!

voorlezen is gezelligheid, ongestoord samen zijn, knus

en veel meer dan een boek lezen omdat de ander dat (nog) niet kan. Geniet er lekker van samen, het is iets speciaals.

Op een dag mis je het dat deze tijd voorbij is.

Hadewich

Hadewich

27-04-2015 om 15:09

Anneque en Bromvlieg

Ik proef in jullie reacties een soort waardeoordeel (misschien onterecht hoor!), alsof voorlezen hoort, naast dat kinderen zelf lezen. Zolang je kinderen dat fijn vinden, prima. Maar die van mij wilden het echt niet meer! En toen waren ze nog maar zeven! Dan wordt het dus geen knus moment voor het slapen gaan, geen boeken die ze anders niet zouden lezen. En het was ook niet omdat ze het eerst zelf nog niet konden en we er mee stopten toen ze wel konden lezen. Ze vonden het gewoon niet meer leuk.

Cat

Cat

27-04-2015 om 16:18

Hadewich

Tsja, helaas moet kind leidend zijn ja (want ik zou wel veel meer willen voorlezen!)
Zou trouwens ook wel willen zien dat ze wat meer zelf lazen hier, ipv alleen maar dd.
Maar hier dus helemaal dol op luisterboeken. (Kinderen hebben zelfs mij aangestoken!)
Dat ik minder voorlees komt trouwens voornamelijk omdat ze me te laat naar bed gaan, dan heb ik meestal geen puf meer.

Mijntje

Mijntje

27-04-2015 om 16:27

cat en hadewich

Cat: Het hoeft ook niet vlak voor het slapen gaan. Ik doe het iets eerder. Kind leest daarna nog zelf in bed.
Hadewich: het kind van TS wil zelf graag voorgelezen worden, en dan is iedereen het hier wel eens dat het heel normaal is om voorgelezen te worden als je 10 bent.
Ik denk ook dat Anneque en Bromvlieg (net als ik zelf) erg enthousiaste voorlezers zijn, voor wie het voorlopig (gelukkig) ondenkbaar is dat het kind er de brui aan geeft.

Hadewich

Hadewich

27-04-2015 om 16:38

...

Cat, misschien kun je op andere momenten voorlezen? Als ze willen?

Mijntje, ik snap dat ze erg enthousiast zijn, dat ben ik ook over voorlezen! Maar het kwam op mij een beetje oordelend over, onbedoeld waarschijnlijk hoor!

Pug

Pug

27-04-2015 om 16:46

hier vinden ze het niet leuk

Vooral de kleinste heeft nog nooit van voorlezen gehouden. De oudste moet ik ook dwingen te komen zitten, maar uiteindelijk luistert hij wel. Boeken duren alleen wel erg lang, omdat ik maar 3 blz per keer doe (of minder, als de jongste erdoorheen kliert).

Hij is nog geen 10, maar als hij er dan nog om zou vragen, zou ik het wel doen.

Mijntje

Mijntje

27-04-2015 om 17:00

hadewich

Ik heb die berichtjes nog een keer gelezen maar ik vind het echt niet oordelend. Ik vrees dat het een pijnpuntje van je is..
En ik snap heus wel dat er kinderen zijn die niet voorgelezen willen worden, mijn oudste is wel enthousiast maar mijn jongste heeft door zijn handicap totaal geen geduld/concentratie hiervoor.

Ik vind het echt een 'sport' om leuke boeken te verzamelen die we nog niet gehad hebben. Zoon vindt het ook leuk om de dialogen te lezen, zo lezen we samen. Volgens mij is er geen leeftijd om ermee te stoppen, gewoon totdat ze er geen zin meer in hebben.

Hadewich

Nee, ik bedoel het absoluut niet veroordelend, ik vind het gewoon ontzettend leuk om te doen. En uiteraard bij gratie van het feit dat de kinderen het ook fijn vinden. Ik ga ze dat niet opleggen. Middelste heeft er duidelijk minder mee dan jongste en oudste, dus die kijkt zelf wanneer hij erbij komt liggen.
Ik weet ook niet zo goed waarin je mijn oordeel leest? Is in elk geval niet zo bedoeld.
Maar ik zou het nooit weigeren aan een kind dat het wel graag wil, hoe oud het kind ook is.

Marie

Marie

27-04-2015 om 19:47

luisterboeken

Eerlijk gezegd vond ik ook dat ik niet meer hoefde voor te lezen toen ze het eenmaal zelf konden. Gaat zo langzaam (ben zelf boekenwurm en kan dus snel lezen...). Als compromis liet ik ze voorlezen d.m.v. luisterboeken. Vooral oudste vond dat erg mooi. Ondanks kasten vol boeken zijn het beide geen "lezers" geworden.

Marie

Marie

27-04-2015 om 19:49

om de beurt bladzijde

O, ja met jongste wel een poos om de beurt voor het slapen gaan een bladzijde gelezen, omdat ze lezen moest oefenen. Resultaat was dus dat ze lezen helemaal niet meer leuk vond op een gegeven moment en voorlezen hoefde voor haaf ook niet meer.

Jo Hanna

Jo Hanna

27-04-2015 om 20:18

Ja normaal, vind ik

Ik lees al jaren mijn beide kinderen (tegelijk) voor. De oudste is 11 en vindt het nog altijd een heel fijn moment van de dag. Ik ook en zolang we het alledrie (of twee) leuk vinden, ga ik er dus ook mee door.

Groet,
Jo Hanna

voorlezen vind ik gewoon heel gezellig

-als het tenminste een boek is

Ik lees in de vraag van vraagstelster dat zij vindt dat haar zoon(tje, schrijft ze ) met 10 te groot is om voorgelezen te worden.
Met mijn reactie bedoel ik beslist niet dat ouders hun kinderen voorlezen zouden moeten opdringen als ze er zelf niets meer aan vinden, natuurlijk niet.

Maar Sara, misschien vind je zelf voorlezen helemaal niet zo leuk om te doen? Is er iemand anders die er plezier in heeft, zijn vader, een opa/oma/oom/tante?

Barvaux

Barvaux

27-04-2015 om 22:32

Hadewich

" Ook voorlezen in de klas door een leerkracht vond ik niet leuk en luisterboeken vind ik afschuwelijk."

Zou je luisterboeken ook afschuwelijk vinden tijdens een lange autorit?

Hadewich

Hadewich

28-04-2015 om 00:22

Barvaux

Uit de grond van mijn hart: JA! Het gaat me te langzaam, ik volg het verhaal niet meer, kan niet even teruglezen. Geef mij in een auto maar muziek zodat ik mee kan zingen. Lezen doe ik in mijn eigen, snelle, tempo en ik moet het echt zien, niet horen.

Hadewich

Hadewich

28-04-2015 om 00:26

Anneque

Het ging mij om het stukje 'voorlezen is hier niet ipv zelf lezen', ik snap dat dat richting topicstartster is, maar na een paar reacties van mensen waarvan de kinderen zelf niet meer voorgelezen wilden worden, vond ik dat een beetje vreemd overkomen. Maar goed, ik heb dat gewoon verkeerd geïnterpreteerd (wat ik ook al dacht ergens), sorry!

Hanne.

Hanne.

28-04-2015 om 09:32

absoluut

Hier wordt zeker nog voorgelezen. Al wil het er bij de oudste nog al eens bij inschieten wegens getreuzel bij naar bed gaan. Dat compenseren we dan soms door gewoon midden op de dag op de bank te gaan zitten voorlezen.

Ik merk dat voorlezen ook juist helpt om zelf te gaan lezen. Want als je eenmaal 'in het verhaal' zit dan lees je zelf sneller door dan wanneer je nog aan het verhaal moet beginnen (althans mijn kinderen).

Of je zelf al kan lezen is daarbij zeker geen grens. Ik lees zelfs mijn partner af en toe voor.

sara

sara

28-04-2015 om 10:09

ik ga door met het voorlezen

bedankt allemaal voor jullie reactie jullie mening helpt!

ik ga door dus,ik vind dat ook leuk om te doen

ik heb laatste vraag wanneer van de dag jullie voorlezen aan jullie kinderen?
s avonds of in de middag?ik heb ook een meisje van 4 jaar dis wilt altijd voor te gaan slapen een verhaaltje luisteren,helaas ik kan niet combineren al 2, meisje vindt de boeken van mijn oudste jongen niet leuk en begrijp ook niks van van de verhaalmijn man leest aan ook soms maar hij werkt ploegdienst dus lukt niet.dus wat ik doe altijd ik neem 10 tot 15 mn tijd voor mijn dochtertje in zijn bed daarna lees ik een verhaal aan mijn zoon

Hanne.

Hanne.

28-04-2015 om 10:18

meestal avond

meestal is het bij mij ook 's avonds. Eerst het ene en dan het andere kind. Maar soms ook gewoon midden op de dag. Of (en dat vinden ze helemaal geweldig) bij een lange autorit in de auto. Maar dan moet ik inderdaad wel opzoek naar een boek dat voor 4 én 10 jaar geschikt is.

Een boek dat ik tegelijkertijd aan mijn 4 en 10 jarige voorlas was bv 'de verschrikkelijke badmeester' . Zal even denken of ik nogmeer titels weet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.