Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

13-05-2013 om 20:54

Mijn 6 jarige moet gezonder gaan eten

Oke, ik geef het toe. Ik ben veel te gemakkelijk geweest. Had niet de energie om streng te zijn. Nu moet mijn jongste dringend heropgevoed worden, ook op eet gebied.
Hij is nogal een veelvraat, vraagt voortdurend om eten maar is echter wel kieskeurig. Brood gaat prima warm moeizaam.
Hij lust: rijst met kant en klare sate, pizza, pannenkoeken, macaroni en frieten. Alles verder gaat heel moeizaam. Man en ik hebben nu afgesproken strenger te zijn, geen aparte potten meer. Ik wil dat hij meer groenten leert eten, aardappelen, ander vlees dan braadworst. En het liefst met zo min mogelijk gekrijs en gehuil. Het is een zeer pittig kind dat tot het uiterste zal gaan om maar niet te hoeven eten wat hij niet wil.
Wie heeft tips om deze heropvoeding een beetje soepel te laten verlopen
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

13-05-2013 om 21:09

Lekkere gerechten met verborgen groente

Hoi,
Wat ons op die kieskeurige leeftijd hielp was om groenten een beetje te verbergen in het eten. Eten maken dat met smaak wordt gegeten, maar waar wél de nodige groente in zit.
Bijv. een 'gestaafmixde' macaronischotel. Je kunt een voor een kind een smaakvol én gezonde schotel maken door het volgende: Fruit in een braadpan uien en knoflook. Rul hier gehakt door. Voeg vervolgens een zak wok/macaroni groente toe (of als je zin hebt snij je zelf de nodige groente). Bak dit even lekker mee. Voeg dan een pot pastasaus of een blik (of 2) tomatenblokjes toe. Dan nog een schep tomatenpuree en evt kruiden als oregano. Laat dit een tijdje sudderen en maak er vervolgens met de staafmixer een gladde saus van (lijkt op een pasta/tomatensaus, maar er zit heel wat andere groente door). Dit serveren met macaroni en geraspte kaas.
Verder kun je van heeeel veel groente ook een simpele stampot maken. Voor kinderen vaak veel beter te hachelen dan een losse schep groente.
Succes!
Bibi

Als hij prima brood eet....

...en ook nog eens een 'veelvraat' is lijkt het me hartstikke simpel. je zet gewoon geen frieten, pizza, sate en pannenkoeken meer op tafel. Klaar.

Vertel hem van te voren wat er gaat gebeuren & waarom (gezond, goed groeien, tanden, wat je er maar bij wilt halen) en maak er een project van waarin hij ook wat inspraak kan krijgen. Doe alles wat ongezond is en niks toevoegt aan basisvoedingsstoffen voorlopig in de ban (dis geen koekjes, snoepjes, chips) en leg hem uit dat dat soort min of meer onverantwoorde tussendoortjes alleen af en toe gegeten worden als 'extraatje' door mensen die wel eten wat hun lichaam echt nodig heeft. Laat hem kiezen met welke groente(s) hij wil beginnen, en met welk vlees. Om mijn part serveer je eerst 3 weken lang worteltjes met een mootje zalm. Of broccoli met een tartaartje. Wat ie maar wil. Als het maar een 'echte' voedingsstoffen levert.

Je hoeft hem op die manier niet te dwingen iets te eten. Je hoeft ook niet boos op hem te worden. Hij mag het helemaal zelf weten. Mag zelfs binnen grenzen kiezen. maar die grenzen zijn wel helder:.. de frietjes of koekjes komen alleen op de 'af en toe/tussendoor' lijst terug als er voldoende 'normaal' eten genuttigd wordt.

Zo zou ik het doen....

Ingrid

amk

amk

13-05-2013 om 21:19

Helpen

laat hem helpen met koken en stop er tussendoor wat gezonds in. Stuk paprika, komkommer, tomaatjes, olijfjes wordt hier vooral tijdens het koken gesnoept.

Helpen kan prima vanaf een jaar of 2: aangeven van dingen, en later zelf snijden (vanaf een jaar of 4)

lisbeth

lisbeth

13-05-2013 om 21:43

Wat ik vanavond heb gedaan

Is met beide kinderen de afspraak gemaakt dat ze 1 dag mogen kiezen wat we eten. Ik betrek oudste erbij maar die is niet echt moeilijk.
Iedereen eet dat dan zonder gezeur, wij dus ook. Echter zij moeten op de andere dagen eten wat ik maak. Dit was bij jongste meteen reden om de hele avond te huilen want morgen staan aardappelen op het menu. Hij geeft ook niet op en blijft huilen en zeggen dat hij macaroni wil.
Ik weet echter niet helemaal of ik nu een goede methode te pakken heb.

De macaronisaus maak ik idd zo en dat is ook de enige manier waarop ik tegenwoordig groenten binnen krijg. Ik kan echter niet iedere dag macaroni maken.

Snacken aan groenten, absoluut niet. Hij raakt niets aan wat ook maar op groenten lijkt, rauw of gekookt.

Waar mijn oudste zich erbij neerlegt en zelfs dingen proeft blijft mijn jongste drama van het eten maken

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

amk

amk

13-05-2013 om 22:37

Wennen

vroeger werkte dat, maar nu niet meer. Een nieuwe gewoonte aanleren kost zo'n 3 maanden. Dus nu wel consequent vol houden.
Hij mag kiezen of eten wat de pot schaft of niet. En zijn gebrul zul je echt moeten negeren. 1x dat je het gehoord hebt. 1x waarschuwen en dan beland mijn dochter bij zulk gedrag echt op de mat. Je gedragen als een peuter is behandeld worden als een peuter.

Je moet nu territorium terug claimen en dat is altijd moeilijk.

Evanlyn

Evanlyn

13-05-2013 om 22:56

Soep

Wij verstoppen groenten vaak in soep. gewoon pureren met wat bouillonpoeder en serveren als soep.

Hier ook

het gaat echt langzaam beter.
Ik pureer ook wel courgette en tomaten en dat gaat door de pasta. Vandaag had ik 1 kind dat liever alleen de pasta eet en 1 die alleen de groentesaus wilde haha.

Ik heb iok eens een recept voor 'bloemkoolkroketjes' gemaakt, dat ging er wel in!

En als er gewoon geen snoep of chips enz in huis is, is die discussie best snel voorbij - het verrast mij echt hoe snel ze dat accepteren.

Mijn oudste is trouwens ook een betere eter dan de jongste, interessant. Als hij niet zijn quotum opeet, krijgt hij daarna echt niets meer en dan eet ie maar niet.

Succes - het is echt conditioneren en doorzetten. Je idee om ze te laten kiezen vind ik heel slim!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-05-2013 om 23:25

Proeven

Wij doen altijd een hapje proeven. Is het dan niet lekker dan mag ze kiezen voor sla of komkommer. En jongste mag een potje. Friet en pizza eten wij eenmaal per week, en met groente. De enige uitzondering is pannenkoeken, maar dat eten we is echt zelden.

Met het proeven hoop ik dat ze toch aan de smaak gaat wennen, en met de escape hoop ik een machtsstrijd te voorkomen. Vooralsnog eet ze wel wat groenten, maar wel beperkt. En zeker geen pastasauzen etc.met groente. Ze is meer het aardappelen, groente, vleestype. Wij helaas echter niet.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Ja proeven

Hier ook altijd de 'proeven' methode toegepast...Met succes (nu jongste 15) in de loop der jaren is de hoeveelheid groenten toegenomen. Nog wel hun voorkeuren enzo, maar ze eten nu bijna alles en niet meer 1 hapje zoals vroeger. Als alternatief eten wij wel elke dag sla. Dat vinden ze hier beiden erg lekker. In allerlei variaties dat dan weer wel.
groeten albana

lisbeth

lisbeth

14-05-2013 om 11:42

Eigenlijk om je dood te lachen

de aardappelen zitten mijn jongste erg hoog. Het eerste wat hij vanochtend om half zeven zei: ik hoef vanavond toch geen aardappelen te eten?

ik heb hem proberen uit te leggen dat in aardappelen vitamines zitten die ervoor zorgen dat alle slechte bacterien weggaan (hij is er was eens het leven fan) en dat de vitamines heel sterk moeten zijn om die oorlog te kunnen winnen.
ja maar mama zei mijn wijsneus toen: ik heb op tv gezien dat je van te veel vitamines ziek kunt worden, ik kan dus maar beter geen aardappelen eten.

Geen discussie

Ik zou er voor waken om er te veel over in discussie te gaan. Jij kookt, er is eten en je kind ziet maar wat 'ie er mee doet: opeten of niet. Ik zou er verder zo min mogelijk woorden aan vuil maken. En als hij erg veel 'misbaar' maakt (en dus de maaltijd verstoort) dan gaat hij maar in de gang (of ergens anders) zitten, want daar heeft de rest last van.
Hier 4 kinderen en als je dan rekening wilt gaan houden met wat iedereen lekker vindt, dan houd je wel een erg beperkt assortiment over. Of je kunt elke dag 3 dubbel koken om alternatieven te bieden. Dat doe ik dus niet, ze eten wat de pot schaft en zo niet, dan niet. Dan is er de volgende ochtend weer ontbijt. Er zijn maar weinig dingen die ze zo erg vinden dat ze het echt niet weg krijgen, meestal is het toch meer de categorie" niet zo lekker". Nou geeft niks, om af en toe iets te eten wat je niet zo lekker vindt! Ze weten hier niet beter want zo gaat het hun hele leven al, en dus is er weinig gedoe over.
Zoon 3 heeft een paar jaar lang uitsluitend hele mooie compositie's gebouwd met zijn avondeten, zonder er een hap van te eten. Maar inmiddels eet hij behoorlijk goed. En, hij zeurt er nooit over als hij iets niet lust! (ze hoeven het dan ook niet op te eten, dat is hun eigen keuze, ze krijgen alleen niet iets anders. Wel een toetje trouwens maar ook daarvan zeker niet meer dan normaal)

Hanne.

Hanne.

14-05-2013 om 13:03

Geen discussie, zeer beperkt 'dwingen'

Ik zou ook zeker geen discussie aan gaan, slechts in zeeer beperkte mate dwingen en heel veel geduld hebben.

Hier eet je wat de pot schaft en anders eet je niet. Er wordt wel gestimuleerd dat je proeft maar niet gedwongen.

Met dwang heb ik zelf slechte ervaringen. Ik lust zelf bv ook geen gekookte aardappels. Maar ik moest het vroeger wel eten. Netto effect is veel drama maaltijden 30 jaar later eet ik ze nogsteeds niet. En mijn kinderen ook niet.

En verder veel geduld hebben. Bij mijn middelste heeft het 5 jaar geduurd voordat ze een normale maaltijd at. (met 2 gestopt met warme maaltijden eten, ze is nu bijna 7en ze at van de week voor het eerst een maaltijd waarbij ze alle 'componenten' at.

De rest van de week bleef het bij een schepje kale pasta of kale rijst. Zolang ze er gezond bij blijven maak ik me niet zo druk.

lisbeth

lisbeth

14-05-2013 om 13:17

Aardappelen

Als hij ipv die aardappelen een alternatieve 2e groente zou eten zou ik het niet erg vinden. maar dat doet hij niet, hij eet geen groenten, geen sla, geen rauwkost.
en dat wil ik wel.

Ja maar

Dat jij het wil helpt echt niet. Eerder integendeel. Laat het los! Jij kiest wat er op tafel komt, je kinderen kiezen wat ze er van opeten. En zolang je het niet gaat compenseren met andere dingen (tussendoortjes bijv) op andere momenten, gaan ze echt wel een keer eten.

GS

GS

14-05-2013 om 13:43

Gut

toch ook best wel sneu voor zo'n joch dat hij nu opeens heel ander eten moet eten ... maar goed, het is wel verstandig om alsnog het roer om te gooien. Het is in feite je eigen 'fout' en daarom zou ik het dus rustig aanpakken en vooral niet teveel pushen met de aardappels als die pièce de résistance zijn. Wat tips:
Ga samen met het gezin een menu maken voor de hele week, dus 7 verschillende maaltijden met verschillende groentes en vlees. Ook een dag met gewoon frieten of een pannenkoek ofzo. Een dag pasta. Een dag rijst, dan blijven er nog maar 4 dagen over met aardappels.
Niet al te krampachtig doen, want de boodschap moet zijn dat (gezond!) eten LEUK en LEKKER is!
Laat dus ook vooral zien dat je zelf lekker eet van het gezonde eten. Maak het ongezonde eten niet het foute maar 'ultieme wens eten', maar maak gezond eten aantrekkelijk.
Laat hem zelf opscheppen en bepalen wat hij eet (van de gezonde keuzes).
Als hij niets kent van groentes, ga dan een paar weken gevarieerd koken en laat de kids kiezen welke groentes, vlees ed ze het lekkerst vonden. Of hou een 'proef-avond' waar je verschillende groentes hebt gekookt en het gezin de groentes mogen jureren ofzo. De groentes met de hoogste punten komen op het menu.
Samen koken kan ook heel leuk en stimulerend zijn.
En anders gewoon overal ketchup over Werkt ook.
Succes ermee!

Silvester

Silvester

14-05-2013 om 13:52

Misschien

Bij elke maaltijd die je nu gaat maken 1 iets erbij waarvan je denkt dat dat kans van slagen heeft. Dus of de aardappels of het vlees of de groente een beetje op hem toegespitst. Ik zou niet beginnen erg aparte groente of rauwkost als je kind nu nog helemaal niets van groente eet.
Misschien iets kiezen wat hij als baby of peuter wel eens gehad heeft en toen lustte.
Jongste ( 5 jaar) bij ons heeft vanaf 1/12 tot ongeveer 3 jaar ook nauwelijks groente gegeten, eerst ben ik wel eens boos geweest, maar later maar laten gaan en op een gegeven moment kwam het toch weer, eet nu ongeveer 5 soorten groente. Moet soms wel eens iets nieuws proeven, een hapje en dan is het goed. Heeft veel tijd en geduld nodig denk ik bij je zoon, maar wel vol blijven houden als je een regel hebt ingesteld ( maar dan de regels in het begin niet te moeilijk maken, want als het lukt, is dat een positieve impuls, waardoor mee kans op succes bij de volgendestap)

lisbeth

lisbeth

14-05-2013 om 13:54

Gezond eten

het is niet zo dat wij iedere dag ongezond aten, helemaal niet. Dinsdag is standaard aardappelen, al jaren dat weet hij. vrijdag is frietjes. Dan meestal minimaal 1 dag rijst met een combi, 1 dag pasta met een zelfgemaakte bolognese saus. Vaak ook nog wel 1 dag pizza. de andere dagen zijn dan vaak wraps, gratin, soep of wat dan ook. Alleen waren we bij hem wat makkelijk geworden: lust hij niet, oh geef maar boterham. lust hij niet, geef maar tosti. of ik warm nog wel een restje pasta op.
Dat moet dus ophouden

GS

GS

14-05-2013 om 13:57

Trouwens

Is jongste het kind waarover je schrijft onder 'zorgenkinderen'? Dan zou ik zeker niet al te rigoreus te werk gaan en wat meer rekening houden met zijn gewoontes. Mijn aspie-zoon heeft ook zo zijn eetgewoontes en daarin laat ik hem -binnen bepaalde grenzen- vrij. Hij houdt bijv niet van prutjes. Dus bijv bloemkool gekookt en apart, met apart vlees en aardappels vindt hij lekker, maar een bloemkoolschotel met ketjap en kip vindt hij niet lekker (mmmm wij dus wel!). Dan kook ik dus voor hem de bloemkool apart en de rest van de bloemkool verwerk ik in de schotel.

lisbeth

lisbeth

14-05-2013 om 14:05

Nee dat is mijn oudste

maar die is redelijk gemakkelijk. Probeert en proeft ook dingen. Misschien komt het bij haar ook wel omdat ze door haar dieet zich vaak erbij moet neerleggen dat ze niet kan krijgen wat ze wil.

1 hap en de rest

Als hij wel brood eet eet hij dan maar wat meer. Hier is het 1 hap proeven bij nieuwe dingen. Verder eten wat de pot schaft, hoe meer je zeurt hoe meer pech je hebt. Morgen weer een dag. Vervelend, maar ik merk bij de 1 dat het beter gaat als bij de ander maar ze leren wel meer eten.

Dat pureren ben ik niet zo voor, vitamine pil werkt dan ook..... Eten leren ze smaken van dus alles gewoon zoals het is proberen, ooit komt het goed of gaat het beter.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.

Hanne.

14-05-2013 om 15:19

Wat wil je bereiken

Even ter overweging. Wat wil je bereiken?

Zou je tevreden zijn als er geen alternatieven meer gemaakt (moeten) worden maar hij nogsteeds geen groenten eet.

Of ben je pas tevreden als er groenten worden gegeten?

Mijn doelstelling ligt (tav wat mijn kinderen eten) vrij laag. Ik wil dat ze zonder mopperen aan tafel zitten en dat ze bij een ander gewoon aan kunnen schuiven. Zonder te mopperen en zonder dat een ander er rekening mee hoeft te houden. Dingen die je echt niet lust eet je niet en van de rest eet je maar een hapje meer.

(Uitzonderingen daar gelaten, mijn middelste lust geen pannenkoeken, ik ben tevreden als ze op een partijtje vraagt om een boterham ipv een pannenkoek. Dan hoeft ze van mij niet met leeg bord voor zich uit te zitten staren.)

Jeetje

Jeetje

14-05-2013 om 15:38

Jeetje

Hoe kun je het zover laten komen. Sorry, maar de dingen die hij noemt vallen hier allemaal in de categorie ongezond (behalve de macaroni maar dna hier wel met heel veel groente).

Ik zou dat wel realiseren als je nu plotseling probeert hem wel aardappels te laten eten.

Hier weten kinderen dat ze een ding mogen opgeven dat ze echt niet lusten. Dan warm ik een kliekje uit diepvries op of snijd wat tomaten in stukjes (x zuurkool en 1 x spruitjes). Voor de rest geldt het motto dat je niets op hoeft te eten. Maar geen gezeur (of gekrijs en geschreeuw). Maar ik compenseer niet met extra boterhammen, fruit of wat dan ook.

Het motto hier is 'je hoeft het niet te lusten, alleen maar op te eten'.

Ik denk dat je veel duidelijker moet worden. Ook in dit draadje doe je vergoeilijkend en onderhandel je met je kind.

Woensdag

Woensdag

14-05-2013 om 16:28

Wel pureren en varieren met patat

Als hij al patat, pizza en worst lust, is dat een prima uitgangspunt om op verder te borduren. Patat is tenslotte aardappel. Dus serveer eens gefrituurde krieltjes. En daarna gebakken krieltjes. En vervolgens een keer gekookte krieltjes. Als je voortaan verse patat serveert zitten er trouwens behoorlijk meer vitamines in dan in diepvriesfrites.
Op pizza zit saus. Dat lust hij dus wél. Dus waarom maak je die saus niet zelf? Hoe meer (verborgen) groentes hij leert eten, hoe groter de kans dat hij de smaak leert waarderen (ja, óók met verborgen groente).
Zelf gooi ik altijd een derde deel groente (kant en klaar gesneden en daarna nog gepureerd) door de gehaktballen. En je raadt het al: moeders gehaktballen zijn echt het lekkerst! Wel extra goed binden die ballen (doe ik met polenta).
Voor de rest moet hier toch echt dagelijks verplicht groente gegeten worden. Bij geen medewerking moet eerst de groente op en daarna verschijnt de pasta met kaas pas op tafel. En wie de sfeer aan tafel bederft met gekrijs en gezeur mag naar de gang. Bij doorgaan: jammer, dan maar geen eten vandaag (dus ook geen toetje).

lisbeth

lisbeth

14-05-2013 om 16:39

Tja jeetje

soms heb je in een periode andere prioriteiten. Niet goed dat weet ik maar het is gebeurt.

we gaan ermee aan de slag, het is nou ook weer niet zo dat hij bijna het huis uitgaat. Ik heb nog wel wat jaartjes om het goed te maken

Dwingen?

Zelf zou ik zo niet te werk gaan. Eten moet voor mij wel een feestje blijven, gezond en lekker. Een wat minder geslaagd eetpatroon is niet ineens gekomen en hoeft ook niet ineens weg. Je kunt stuk voor stuk je zoon helpen gezonde dingen aan zijn dieet toe te voegen. Brood is trouwens ook gezond. Vlees is ook gezond. Je kunt hem ook wat meer geven van de gezonde dingen die hij wel eet en dan met samen eten klaarmaken en zelf proberen zijn patroon uit te breiden.
En vooral, helpt hier, zelf het goede voorbeeld geven en je eigen eetgewoonten veranderen.
"Uitspraak van vadertje Cats:
Een die zijn kinders straft, kastijt zijn eigen sonden."
Uit de derde aflevering van De kunst van het opvoeden.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1341856

Bloemetjuh

Bloemetjuh

14-05-2013 om 19:19

Wat ik zou doen

Ik zou ten eerste niet de strijd aan gaan met je kind. Die ga je namelijk verliezen.

Je maakt een weekmenu, maakt dat bekend en tijdens het eten is het je hoeft niet te eten, als papa en mama klaar zijn met eten wordt de boel opgeruimd. Geen warm eten is trouwens ook geen toetje. Niet vragen of hij nog een hapje wil en ook niet smeken. Voor de rest het gewoon gezellig aan tafel houden. Jij wilt niet eten prima, maar ook geen koek, snoep, brood oid aanbieden. Bij de volgende maaltijd heb je weer een kans.
Dit moet je helaas een tijdje volhouden... hopelijk gaat het na een week ietsjes beter.

lennest

lennest

14-05-2013 om 20:35

Zorg dat-ie honger heeft

Als kinderen honger hebben, wordt er het beste en snelste gegeten, dat gold hier tenminste. Na half 4 geen eten of drinken meer, ook geen fruit of zo en om half 6 hadden ze echt wel zin in eten! Ooit in een film gezien: wat mama of papa koken is niet vies, maar hooguit niet lekker, dat werd hier consequent doorgevoerd. Eten wat de pot schaft tenzij je het echt niet weg krijgt: zo lust mijn oudste echt geen asperges en ik geen tuinbonen. Mijn man gruwt van kwark en de jongste van draadjesvlees. Dag mag, ik wil best rekening houden met afkeuren, maar niet alleen met voorkeuren! Wij koken gevarieerd: aardappels, gekookt/gebakken, rijst, pasta, wraps, stamppot, alles komt wel een keer langs. En als we draadjesvlees hebben, eten we zeker een groente die jongste erg lekker vindt. Dan maar een keer geen vlees. Wat heel goed helpt: diegene die kookt, bepaalt wat er gegeten wordt, mits er maar groenten in voorkomen. Vroeger toen de kinderen nog klein waren, heb ik de keukenwekker ingevoerd. Als wij als ouders ons eten op hadden, werd de keukenwekker gezet: je hebt nog 15 minuten. Is het dan niet op, dan linea recta naar boven, geen tv meer, geen spelletje of voorlezen, pyjama aan en naar bed. Bij ons werkte het als een trein, werkt overigens alleen maar als je erg consequent bent.
Het is erg lastig om oude gewoontjes af te leren. Uit pure gemakzucht van onze kant, at onze oudste met 4 jaar 's ochtends geen boterham maar kreeg pap uit een fles. Flink gat in de speen en de inhoud werd zo naar binnen geklokt. Voor we dat eens omgezet hadden naar een boterham, het heeft weken geduurd. We zijn er op vakantie mee begonnen, o, wat hebben we vaak het bijltje er bij neer willen gooien! Pap van een bordje eten was niet lekker (geen idee waarom niet!), moest uit de fles. Wij wilden naar de boterham. We zagen 't al gebeuren bij een logeerpartijtje, nee, die boterham moest er komen. Jongste at met 2 jaar 's ochtends brood, wij waren wijzer geworden. Succes en vooral: volhouden, eens gaat 't wonder gebeuren: hij eet!

Lust-ik-niet lijstjes

Jongste 2 zijn hier ook slechte eters, ze stoken vooral elkaar ook op door te zeggen dat dingen vies zijn en gekken bekken te trekken.
Om dat aan te pakken hebben we het volgende gedaan:
ieder gezinslid heeft een Lust-ik-niet lijstje gemaakt waar 5 dingen op staan. Elke eerste dag van de maand maken we een nieuw lijstje. Wat op dat lijstje staat hoef je niet te eten, dan mag je een boterham met soep of een tosti eten. Maar ze moeten wel specifiek zijn op het lijstje, je mag niet opschrijven Vis, maar wel vissticks of zalm. Alle andere dingen mag je niet over zeuren en moet je minimaal een paar happen van doen.
Ze mogen ook niet zeggen dat eten vies is, dat ze iets niet lusten of ander vervelend gedrag zoals rare blikken en gebaren. Doen ze dat toch dan kunnen ze in de gang of keuken apart verder eten. En als je je groenten niet op hebt krijg je geen tweede keer aardappels/pasta/rijst.
Er staat er bij een ook aardappels met jus op het lust-ik-niet lijstje. Maar aardappelpuree met wat geraspte kaas er door eet diegene wel.
Ik kook nu niet meer 3 dubbel, maar een iets van rijst/aardappelen/pasta en 1 soort vlees/vis en 1 of 2 groentes.
Menu van afgelopen week:
-sla stamppot
-pompoen/wortelsoep en pannekoeken (pas een pannekoen nadat een kop soep is gegeten)
-rode bieten, komkommer, aardappelpuree en rundervink
-lasagne met avocado-tomaat-komkommer salade
-rijst, worteltjes met doperwten en zalm/vissticks
-courgette-paprikasoep en bami
-pasta met groene saus (groene saus is gepureerde spinazie met pesto en stukjes champignon) de champignon geeft wel gedoen, maar een van de jongens eet het nu!

We hebben ook een lijstje met wat de kinderen graag willen eten: op zaterdag kook ik wat bovenaan het lekkere-lijstje staat. Als ze 5 dagen achter elkaar zonder problemen hebben gegeten mogen ze iets op het lekkere lijstje er bij zetten, elke weekend maak ik het bovenste gerecht, soms de bovenste 2 of 3 gerechten en streep daarna het gemaakte gerecht door.
Voor komende weekend: shoarma (en dat staat op mijn lust-ik-niet lijstje, dus ik mag een tosti) en alweer lasagne.

Vandaag

..heb ik als experiment courgette-pannenkoekjes en wafels gebakken, en jongste at het met smaak op. alleen de wafels dan 'waarom zijn ze groen?' vroeg hij nog wel achterdochtig, haha.

goed dat je actie onderneemt, en trek je verder niets aan van belerende toespraken alhier je kind groeit op in een steenrijk land vol leuke dingen en kansen, en vooral met een moeder die haar best doet, dus dat komt heus wel in orde!

lisbeth

lisbeth

14-05-2013 om 22:27

Vandaag

Daadwerkelijk 7 hapjes aardappel met powerrrrrr saus (jus dus) gegeten. De worst ging er verder prima in. De powerrrr saus deed het hem, alles om goed te kunnen racen. Hij moest wel nog even afsluiten met de opmerking dat hij volgende week dinsdag echt geen aardappeltjes wil
Morgen staan er pannenkoeken op het programma, het is jongste zijn keuzedag.
Donderdag krijg ik de kinderen van vrienden te eten dus dan moet ik nog iets verzinnen.
Vrijdag frietjes en zaterdag mag oudste kiezen, dat worden wraps

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.