Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Moeilijk gedrag

Onze zoon (4) vertoont de laatste tijd nogal moeilijk gedrag. Hij kon altijd al flink boos worden, maar nu is het een constante strijd om alles; aankleden, tanden poetsen, eten, opruimen et cetera.
Hij kan om niks boos worden en is dan niet tot rede te brengen. Hij schreeuwt, schopt en slaat, en gooit met spullen. Het enige wat dan nog helpt is hem in zijn kamer zetten tot hij bedaart.
Is dit herkenbaar gedrag voor deze leeftijd (net naar school), of moet ik mij zorgen maken en misschien hulp zoeken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

04-07-2010 om 14:00

Aan vakantie toe?

Hallo
Heel herkenbaar in deze tijd van het jaar. Kinderen zijn gewoon aan vakantie toe. Ook kinderen die nog maar net op school zijn. Het is gewoon "rommelig" de laatste weken.
En dan is ook nog eens WARM !!! Dat betekent (vaak) laat inslapen en ook nog eens slecht slapen. Komt het humeur ook niet echt ten goede.
Dus ik denk dat je je (nog) niet druk hoeft te maken.
succes

Massi Nissa

Massi Nissa

05-07-2010 om 09:10

Hoe zit je zelf in je vel?

Misschien dat het bij jou heel anders is, maar hier reageert onze dochter van 3,5 sterk op mijn eigen stemmingen. Ze wordt dwars, koppig en heel erg vervelend als ik zelf niet goed in mijn vel zit. Ik ben dan minder geduldig, reageer sneller op foutjes en kleine overtredingen, zelfs mijn motoriek wordt 'chagrijnig', en dat voelt ze haarfijn aan. Ze reageert dan met werkelijk onmogelijk gedrag, tot ik me over mijn bui heen zet, de knop omdraai en (eerst geforceerd, later meer vanzelf) vrolijk en relaxed doe. Een kind van die leeftijd kan nog niets met de complexe emoties en stress van volwassenen, hij/zij heeft vooral een veilig en voorspelbaar wereldje nodig.
Het kan heel goed zijn dat dit op jou geen betrekking heeft, hoor. In dat geval: lekker naast je neerleggen en hopen op een betere tip .
Groetjes
Massi

Inderdaad, massi!

De bijdrage van Massi is héél herkenbaar. Toen mijn zoon 4,5 jaar was zat ik een periode ook heel slecht in mijn vel. Veel te druk op het werk, slecht slapen, etc. Nogal prikkelbare en humeurige moeder daardoor.
Zoon reageerde daar (achteraf gezien) ook op met onhandelbaar gedrag. De school heeft hem zelfs laten observeren door een orthopedagoog. Het bleek gelukkig een storm in een glas water en na een maand of 2 was het weer over.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.