Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
simone kok

simone kok

01-11-2010 om 15:25

Niet links of rechtshandig

hallo allemaal,
ik heb een zoontje van 7 die niet links noch rechts handig is. dat blijkt erg veel invloed te hebben, met name met schrijven, kleuren en sporten. Het kan verklaren waarom hij met bepaalde vakken zoveel moeite heeft.
nu vraag ik mij af of er nog meer ouders zijn met een dergelijk kind, en zo ja of zij ook nog andere problemen tegen komen en misschien Tips hebben wat te doen en hoe ermee om te gaan etc.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
els

els

01-11-2010 om 16:39

Ambidexter

hoi
ik ben zelf ambidexter, en heb er geen echte problemen mee gehad. ik heb gekozen om het meeste rechts te doen, maar links kan ook. Met sporten kreeg ik wel vaak opmerkingen over dat ik met de verkeerde voet voorstond, maar bij sommige sporten is het juist een voordeel dat je met links net zo handig bent als met rechts.

Wat voor problemen komt hij tegen?

Het zou..

... te maken kunnen hebben met samenwerking linker en hersenrechterhelft, dat het nog niet voldoende is uitgebalanceerd. Ik ben even de goede term kwijt (iets met lateralisatie?) maar mijn dochter had dit, wat zich vooral uitte in een soort onhandigheid en daardoor onzekerheid. Via een senso-motorisch therapeut is er met training verbetering ingebracht.

Maar goed het zou ook helemaal niets hiermee te maken kunnen hebben. Als je zoon er geen last van heeft verder, lijkt me niets aan de hand.

m ik

m ik

02-11-2010 om 08:54

Ik ook

Ik ben ook links - en rechtshandig. Ik heb op de lagere school aangeleerd om met rechts te gaan schrijven, omdat dat makkelijker is. Als je echter mijn handschrift ziet, denkt iedereen dat ik linkshandig schrijf, omdat mijn handschrift achterover helt (hebben niet alle linkshandigen hoor).
Verder kan ik, net als Els, een heleboel dingen zowel links- als rechtshandig. (Schrijven niet meer)
Ik heb er ook nooit problemen van ondervonden

simone kok

simone kok

02-11-2010 om 10:13

Vragen

de meeste problemen spreken voor zich,; hij is erg onhandig in zijn hele motoriek. vooral schrijven, rennen etc vraagt heel veel energie. Op donderdag en vrijdag is hij meestal al door zijn energie heen.
mijn probleem is vooral dat hij vooral onzeker is/ wordt. hij voelt zich een buitenbeentje en weet er niet goed mee om te gaan. hij heeft ook totaal geen voorkeur voor een kant bij bv schrijven. kleuren doet ie t ene moment links de andere weer rechts. ik stel me voor dat ik als linkshandige rechts moet schrijven, lijkt me bijna niet te doen.
ook vraag ik me af wat de relatie met het gebruik van je hersenhelften kan zijn. het is bekend dat linkshandig in relatie staat met je rechter hersenhelft. maar hoe zit het in zijn geval.
Moet ik r wat mee of het allemaal maar gewoon laten gebeuren en hopen/afwachten of ie vanzelf sterker wordt in zijn motoriek.? veel vragen weinig te vinden op internet.

Janna3

Janna3

02-11-2010 om 11:29

Symptoom

Als ik je verhaal zo hoor lijkt me het ambidexter zijn van je zoon eerder een symptoom van een groter motorisch probleem dan de oorzaak. De meeste kinderen die ambidexter zijn ondervinden er alleen maar gemak van. Wat betreft de relatie met de hersenhelften, neurowetenschappers komen er meer en meer achter dat de scheiding in functies tussen de hersenhelften niet zo zwart-wit is als aanvankelijk werd gedacht.
Misschien is het wel handig met je zoon af te spreken dat hij vanaf nu alleen nog met zijn rechterhand schrijft. Dat is sowieso praktischer en ik kan me voorstellen dat het motorisch verwarrend is wanneer je de letters op verschillende manieren moet maken. Verder zou ik een goede kinderfysiotherapeut zoeken om eens te kijken naar zijn motoriek.

m ik

m ik

02-11-2010 om 13:45

Tsja ...

Ik ben het wel met Janna eens dat het de vraag is of deze problemen (volledig) komen door het ambidexter zijn? (mooi woord trouwens) Ik zou inderdaad ook eens naar een kinderfysio met hem gaan.
Ben zelf niet goed in de coördinatie tussen armen en benen. Haha, niet met lopen (uiteraard. Maar als ik tijdens sporten met armen bij wijze van rondjes moet draaien en met benen heen en weer stappen. Maar of dat komt doordat ik Ambidexter ben??? Geen idee, nooit die link gelegd.
En om te reageren op je "ik stel me voor dat ik als linkshandige rechts moet schrijven, lijkt me bijna niet te doen". Nee als volledig linkshandige rechts schrijven (of als volledig rechtshandige links schrijven) ÍS ook niet te doen. Maar jouw zoontje kan het allebei, dus voor hem is het WEL te doen om of linkshandig of rechtshandig te schrijven. Inderdaad is het het meest praktisch om hem rechtshandig aan te leren en dat ook de juf hem daarin "corrigeerd". Voelt hij zich daardoor ook een buitenbeentje? Doordat hij de ene keer links en dan rechts schrijft? Dan is het zeker belangrijk hem er zo snel mogelijk aan te laten wennen om voor het schrijven (kleuren, tekenen) ééndezelfde hand te gaan gebruiken.

Simone

Dat klinkt inderdaad precies als mijn dochter!! Ik zou het niet te lang aankijken en voor senso-motorische therapie naar een fysio gaan. Heeft bij mijn dochter grote invloed gehad op haar (on)handigheid en daarmee haar zelfvertrouwen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.