Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nog maar eens feestjes(leed)

Ik ben de mama van 2 kindjes, een dochtertje van 5 en een zoontje van 8.
Mijn kinderen zijn vrij gelukkig, de oudste kan goed mee op school en heeft echt zijn draai gevonden. Hij zit op jeugdbeweging en een sportclubje. De jongste idem.
Toch is er 1 probleem dat meer en meer opduikt. Mijn jongste dochter is een populaire meid en wordt op heel veel feestjes gevraagd, mijn zoon is een allemansvriend en wordt heel zelden gevraagd voor een feestje.
Vorig jaar had hij er 8 (op zich niet zo weinig, maar het waren vooral van andere vrienden en weinig van klasgenootjes). Dit jaar heeft hij er al 4 gehad, maar hetzelfde probleem.
Ik probeer dit naar hem te relativeren maar hij blijft vasthangen in de gedachte dat hij niet graag gezien wordt in de klas.
Ik heb woensdag nog een gesprek gehad met de juf en zij vindt niet het tegenovergestelde: hij speelt heel goed met iedereen, maakt zelden ruzie en wordt heel vaak gevraagd om mee te spelen....
In het begin zat hij hier niet mee want zijn zus werd ook nog niet uitgenodigd (was nog klein) maar nu zijn zus naar alle feestjes moet, heeft hij het heel lastig. Ik probeer dan iets leuks met hem te doen, zwemmen, cinema, of gewoon gezellig spelen maar toch blijft hij met die zwarte gedachten zitten.
Hebben jullie nog tips?
Wij wonen in België maar denk dat de cultuur van verjaardagsfeestjes wel min of meer gelijkloopt met deze van onze noorderburen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

26-02-2010 om 12:59

Allemansvriend

Ik vind 8 feestjes op jaarbasis best veel. Als je een allemansvriend bent en met alle kinderen uit de klas speelt, kun je toch niet verwachten dat je op al die verjaardagen wordt uitgenodigd?! Zelf nodig je waarschijnlijk ook niet 15 man uit op het partijtje.
Mijn oudste is niet heel populair en heeft een aantal vriendinnen waar ze veel mee omgaat. Dat levert op jaarbasis zo'n 4 uitnodigingen voor partijtjes op. Ik vind dat niet weinig. Daarnaast heeft ze dan ook nog 1 of 2 partijtjes van meisjes van haar oude school. Ik moet er trouwens niet aan denken dat ze 15 feestjes per jaar heeft, dat gaat dan ook in de papieren lopen

Ise

Ise

26-02-2010 om 13:29

Tja

Ik sluit me aan bij Vic. Het is goed dat je het probeert te relativeren, maar je zegt zelf al dat hij maar heel zelden wordt gevraagd. Ik vind 8 feestjes al heel wat hoor. Bij mijn kinderen gaat het ook niet gelijk op. Soms heeft de één vaker een feestje en dan de ander. Ik ga dat ook niet compenseren (tenzij één van hen nooit een feestje zou hebben). Ik vind dit iets waar ze mee om moeten leren gaan. Gewoon lekker kunnen spelen zonder je broertje of zusje in de buurt is toch ook wel eens lekker. Alle aandacht niet hoeven delen.
Ik zou het fijn vinden als mijn kinderen allemansvrienden waren en het sociaal gezien lekker loopt. Maak het probleem niet groter dan het is, maar complimenteer hem met wat allemaal goed gaat en dat is zo te lezen een heleboel!

Katrien

Katrien

26-02-2010 om 13:34

Hier ook

Dochter speelt met alle kinderen van de klas, heeft één beste vriendinnetje, maar is vorig jaar slechts 2 keer uitgenodigd voor een feestje. Beide keren was in juni (dus eigenlijk eerst bijna een heel schooljaar zonder uitnodigingen), de ene uitnodiging was van een buurmeisje (zit op een andere school) en de andere uitnodiging van een meisje dat bij haar op school zit, maar wel 4 jaar jonger is (Dochter vond dat feestje overigens héél fijn, ook al was ze veruit de oudste).

Haar beste vriendinnetje viert nu eenmaal geen verjaardag, dus vandaar zal ook geen uitnodiging komen.

Voorlopig lijkt Dochter er geen probleem van te maken, maar ze heeft dan ook geen broer of zus die wel vaak uitgenodigd worden.

Overigens nodigde Dochter altijd bijna iedereen van de klas uit. Dit jaar moest ze het van ons beperken.

Ik hoop dat ze dit schooljaar toch nog eens wordt uitgenodigd door een klasgenootje, maar ik denk het niet.

Wat ook meespeelt, is dat ze meestal met de jongens van de klas speelt. De andere meisjes vormen zo een beetje een kliekje en nodigen elkaar uit. En de jongens nodigen blijkbaar alleen maar jongens uit.

Ik weet niet of er iets aan gedaan kan worden...

Katrien

Weinig?

dan vrees ik dat mijn oudste een stakker is. Dit jaar pas 1 feestje en vorige jaar 3 of 4 (weet het niet meer precies). ik vind dus 8 heel veel, en voor afgelopen jaar 4 ook.

ayla

ayla

26-02-2010 om 14:18

Ja maar

Frauke zet in haar berichtje dat hij vooral uitnodigingen krijgt van buiten de klas. Dan snap ik haar gedachtengang wel en het probleem van haar zoontje

frauke2

frauke2

26-02-2010 om 17:44 Topicstarter

Dank u

ja, het is daar dat het hem ligt. Ik vind ook dat hij niet mag klagen en dat hij best wel feestjes heeft, alleen niet veel van kinderen uit de klas.
Die feestjes van andere kindjes zijn kinderen die gedubbeld hebben (waar hij nu niet meer in de klas zit, maar waar hij nog wel fijn mee speelt en daar heb ik zeker geen probleem mee hoor)of de zusjes van die kinderen, kinderen van vrienden van ons.
Sommigen vraagt hij ook terug, andere niet.

Nu ik eens kijk wie hij uitnodigt (hier ligt het voor hem op 10) zijn daar wel veel kinderen bij die nooit een feestje geven maar die mijn zoon wel graag heeft. Ik had het efkes moeilijk deze week, maar het is door het hier neer te schrijven al wat beter hoor.
Allemaal hartelijk dank voor de reacties en de tips....
Ja, misschien juist niets compenseren of lekker eens een extra uurtje op playstation kan ook eens leuk zijn.

Gisteren waren er weer kaartjes voor feestje in de klas bij dochter en was heimelijk blij dat ze er dit keer niet bij was, want het kan inderdaad aardig oplopen die feestjes (zusje heeft er al meer dan het dubbele van broer achter de rug)

Bij ons varieert het aantal genodigden sterk: soms inderdaad grote groep, maar vorig jaar was hij geïnviteerd op een feestje waar maar 3 kindjes uitgenodigd waren. Ze gingen dan weg met de auto.... dus niet zoveel verschil hoor.

frauke2

frauke2

27-02-2010 om 10:23 Topicstarter

Neen hoor

neen hoor, dat zijn dan kinderen van vrienden.
Vooraf belt hij die dan op om te zeggen dat hij liever alleen klasgenoten vraagt (juist omwille van de integratie in de klas). Die kinderen komen nadien wel een keer gewoon spelen of we plannen een leuke uitstap met mijn zoon.
Zo nam ik er al mee (van de gedupeerden ) om te gaan bowlen, naar de cinema als compensatie voor het gemiste feestje.
Dat vinden de meesten niet erg.
Want die kindjes zouden toch wrsch afzeggen voor het feestje wegens niemand kennen.
Mijn zoon trekt zich dat niet aan, die kan gerust deelnemen aan een kamp zonder dat hij iemand kent.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.