Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Maartje Toch

Maartje Toch

09-04-2013 om 22:37

Oppasprobleem. kan deze oplossing?

Vanwege mijn werktijden ben ik van 16 tot 20 uur niet thuis. Ik kan geen vaste oppas betalen dus moet het doen met losvaste opvang van vriendinnen. Twee à drie keer per week kan ze bij deze en gene terecht. Blijven een paar middagen per week over dat ze alleen thuis zit. Dat gaat goed, ze doet niet de deur open voor vreemden, ze plundert de snoeptrommel niet leeg en maakt netjes haar huiswerk. Ze vindt het ook helemaal niet erg om alleen te zijn, het is een behoorlijk zelfstandig kind. Grote nadeel: vele uren achter de computer en de tv.

Ik werk op nog geen vijf minuten lopen zonder dat je een straat hoeft over te steken, ze weet wie ze verder nog kan bellen in geval van nood, verveling of behoefte aan een praatje. Twee vriendinnen van me wonen op loopafstand en ze weet de weg erheen in geval van nood (stel dat ik na werktijd een ongeluk krijg).

Ideaal is de situatie niet maar het gaat. Ben ik te luchtig of doe ik juist te zorgelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

09-04-2013 om 22:45

Hoe oud is ze?

Heb je ook gedacht aan een buurtpuber. Iemand die 2 van de vier uur of zo bij jou in huis zit, ondertussen misschien wat huiswerk maakt. Mijn dochter is 15. Als ze ondertussen ook zelf wat kan doen, zou ze 5 euro betaling helemaal prima vinden.

Vic

Vic

09-04-2013 om 23:12

Hoe oud?

Hoe oud is je kind? Vanaf een jaar of 9 à 10 lijkt me dit prima te doen.

Jemig.

van 16:00 tot 20:00. En je bedoelt neem ik aan dat je er na schooltijd gewoon niet bent, maar op je werk. En aangezien je het er over hebt dat je kind 'een paar keer per week' bij vriendinnen terecht kan en dus 'maar een paar dagen in de week' echt alleen is neem ik aan dat je het dus over 5 dagen per week hebt.

En over een basisschool kind. Dus maximaal 11 jaar oud of zo. geen andere ouder, geen broertjes of zusjes?

Ik vind dat echt niet kunnen. 5 dagen per week danwel informeel elders onderdak zoeken, danwel vanaf einde school tot min of meer bedtijd alleen thuis zijn. (mijn 11 jarige gaat om 20:30 naar boven, best normale tijd volgens mij)

Eet kind ook avondeten? Hoe? Waar?

Eigenlijk kan ik amper geloven dat ik dit goed gelezen heb......

mix

mix

10-04-2013 om 10:16

Offtopic of het nou klopt of niet, ik snap niet

hoe iemand op 5 minuten afstand kan werken en dan nooit een straat hoeft over te steken.

Maylise

Maylise

10-04-2013 om 11:26

Mix

Misschien begrijp ik het verkeerd maar ik begrijp er uit dat ze op 5 minuten lopen van huis werkt en dat je om dit werk te bereiken nergens over hoeft te steken dus je kan op dezelfde stoep blijven lopen.

Maylise

Maylise

10-04-2013 om 11:28

Maartje

Is er geen buurvrouw die een oogje in het zeil kan houden? Ik vind het geen ideale oplossing want elke dag van 16h tot 20h is lang voor een basisschoolkind.
Echter nood breekt wetten. Als je geen geld hebt voor een oppas dan heb je waarschijnlijk geen keuze.
Lastig hoor. Ik zou toch kijken of er informeel niet iets te regelen valt met buren of vriendinnen. Al is het maar voor een deel van de middag.

mix

mix

10-04-2013 om 12:20

Maylise ot

5 min lopen zonder over te steken is bijna onmogelijk wilde ik eigenlijk zeggen De stoepen in Nederland zijn gewoonweg niet lang genoeg, of ik moet het heel erg mis hebben.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

10-04-2013 om 13:29

Dat toch betekent:

Ik vraag het wel, maar ik doe het lekker TOCH!

Effe serieus.
Dat betekent Maartje; dat je dochter dus enkele middagen en een deel van de avond alleen thuis is, toch? Ze moet dan alleen eten of zo? Hoe doe je dat dan?
En hoe doe je het momenteel dan? Want ik begrijp dat je die baan al hebt.
Zullen we verder trouwens niet op die stoep blijven hangen? Maartje bedoelt w.s. dat ze geen grote straat over hoeft te steken, maar eigenlijk is dat niet ter zake. Ze kan toch altijd bellen neem ik aan?
Ik vind het sowieso een erg onhandige constructie. Je gaat precies werken vanaf het moment dat zij de hele dag op school heeft gezeten. Alsof je elkaar aflost...

Leeftijd

Leeftijd vind ik hier toch wel van belang hoor. Hoe oud is je dochter? Als je zegt dat je dochter geen straat hoeft over te steken om bij jouw werk te komen, dan denk ik aan een wat jonger kind. Althans, het oversteken van straten zou in mijn visie vanaf een jaar of 8-9 geen issue meer zijn. In dit geval (jonger dan 9) vind ik dat je veel te luchtig bent. Waar en hoe eet je kind dan? Want je bent er rond etenstijd dus niet. Hoe zit het met clubjes? Met afspraakjes?? Sowieso vind ik vier uur alleen veel te lang voor een jong kind. Vanaf 10-11 jaar vind ik het wel een ander verhaal, hoewel mijn vraag dan blijft hoe het met het eten zit.
n@nny

Chantal

Chantal

10-04-2013 om 15:01

Ik vind het helemaal niks.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat je dochter ongeveer 10-12 is en 2 - 3 keer per week van 16.00 tot 20.00 uur alleen is. Ik vind dat helemaal niks. Een keer vind ik wat anders dan structureel. Ook vind ik de constructie 'bij deze en gene terecht kunnen' geen oplossing.

Wat geef je je kind mee? Wat wil je het meegeven? Gaat het goed met je kind als je kind 'veilig' thuis is en er geen vreemden in huis komen? Of gaat zorg voor een kind wat verder?

Je zegt dat je geen vaste oppas kan betalen. Dat vind ik een kulargument. Je kunt een gastouder zoeken en je krijgt dan een inkomensafhankelijke bijdrage terug. Als je een behoorlijk inkomen hebt betaal je wat meer dan wanneer je een laag inkomen hebt. Bij een minimuminkomen betaal je een netto een paar euro per dag.

Sowieso lijkt het me handig om uit te kijken naar een baan onder schooltijd.

Hoe leuk is je jeugd als je overal en nergens en vaak alleen je moet zien te redden?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-04-2013 om 18:15

Hamvraag?

Zonder een indicatie van haar leeftijd is het heel moeilijk om hier iets zinnigs van te zeggen...

Chantal

Chantal

10-04-2013 om 18:28

Ze eet alleen

"Ze eet alleen, maar dat vindt ze prima"

Hier geloof ik dus helemaal niets van. Geen enkel kind vind het leuk om meerdere dagen in de week alleen te eten. Misschien geeft ze een antwoord waarvan zij weet dat je het graag wilt horen. Ik vind het heel zorgelijk dat je blijkbaar zo weinig begrijpt van kinderen en dat je denkt dat dit een prima oplossing is.

Relithe

Relithe

11-04-2013 om 15:24

Gottegottegot..

Dat zijn nou de kinderen die ik niet weg krijg als ze met die van mij spelen!
Het is hier zo fijn zeggen ze dan, want mijn ouders zijn niet thuis.
Gebrek aan gezelligheid en warmte thuis, alleen moeten eten, leuren met je kind of er iemand op wil passen..
Tjonge zeg, ik zou nog liever van een uitkering gaan leven dan mijn kind dit aan te doen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ga je lekker eira?

Alsof je het altijd voor het kiezen hebt, en dat je gewoon even een uitkering regelt als werken wat onhandig is.

skik

liora

liora

11-04-2013 om 16:06

Hee eira

Daar ben je weer! Wat heerlijk dat jij niet hoeft te werken!!

En alle werkende ouders leuren met hun kinderen, die op hun beurt warmte tekort komen thuis.

Tuurlijk, en zo blijf je je eigen keuzes verheffen boven die van anderen.

Maylise

Maylise

11-04-2013 om 16:38

Eira

Het is geen ideale situatie dat geef ik gelijk toe. Ik vind het inderdaad wat sneu voor een kind om regelmatig tot 20:00 alleen te moeten zijn en dan alleen te moeten eten. Echter soms heb je gewoon geen keuze. En ik heb 100x meer respect voor iemand die er keihard voor knokt en gewoon haar eigen brood verdiend dan iemand die dan maar de bijstand in gaat en de rest van de maatschappij er voor op laat draaien. Als je geen werk kan vinden dan is een uitkering de geschikte oplossing maar in dit geval kan Maartje wel werken en ze heeft ook een oplossing voor haar dochter. Soms heb je gewoon geen keuze en maak je het beste van de situatie zoals die is.
En fijn toch dat jij wel thuis bent en dus zo wat gezelligheid kan bieden aan deze kinderen. Zo help je een ander ook weer.

truusje

truusje

11-04-2013 om 18:25

Je hebt groot gelijk eira

Het lijkt mij ook beter als jij niet werkt en zo min mogelijk andermans kinderen opvangt/opvoed. Jouw mentaliteit willen we zo min mogelijk anderen aan blootstellen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Van de forumbeheerder

Van de forumbeheerder

11-04-2013 om 18:37

Reacties verwijderd

Er zijn reacties verwijderd die niet van de vraagsteller waren. Vraagsteller heeft dus niet gezegd dat het kind alleen eet en dat ze dat prima vindt.

Hopelijk komt de vraagsteller de vraag nog verduidelijken.

Maartje Toch

Maartje Toch

11-04-2013 om 23:17

Even wat dingen verduidelijken.

Dochter is 9 en wordt over drie maanden 10. Ze eet niet alleen maar samen met mij, na het werk. Beetje laat, ik weet het, maar ik zet altijd iets klaar voor tussendoor. Ik woon gelukkig dicht bij school dus dochter hoeft pas tegen achten op te staan.

Ik woon in het buitenland. Een uitkering, oppassubsidie e.d. zijn geen opties. De school gaat trouwens om 13.30 uur uit, dan haal ik haar op, eten we samen en zijn nog een poosje samen thuis. Als ik zeg dat ze het niet erg vindt om thuis te blijven is dat een understatement, ze vindt het eigenlijk wel prima. Lekker geen toezicht op hoe lang ze tv kijkt en computerspelletjes speelt. Eigenlijk baart dat me nog het meeste zorgen.

Wat betreft het straat oversteken: als je mijn woning verlaat is het een kwestie van straat uit, rechtsaf slaan en nog een stuk rechtdoor.

De mensen die het helemaal niets vinden, wat zouden die doen als ze geen partner hadden om de zorg te delen en ook geen geld voor een oppas? Behalve de bijstand in dan. Dat iemand dat serieus durft te opperen...

Geen idee

hoe jij je moet voelen hierbij, feit is wel dat je er over twijfelt.

Ik zou iets anders proberen op te zetten, zoals hier min of meer gaande is. De ouders van de vriendinnetjes hier helpen elkaar regelmatig met opvangissues. Ik zou het geen probleem vinden om een vaste dag per week met een andere ouder de opvang te willen regelen.

En ook eten kan altijd als ik het maar tijdig weet ivm boodschappen doen en mijn jongste van bijna 4 die eind van de middag extra aandacht nodig heeft (in de vorm van rust).

Geen probleem toch?

Als je in Nederland zou wonen en je dochter nog maar net thuis uit school is als jij al op punt van vertrekken staat en om 20.00 uur weer thuis bent zou ik het voor jullie allebei wel een beetje zielig vinden, want dat zie je elkaar door de weeks nauwelijks.

Als de school al om 13.30 uur uit is en jullie 's middags samen zijn brengen je kind en jij aardig wat tijd samen door. 's Middags qualitytime en 's avonds op tijd terug om met haar te eten haar naar bed te brengen. Prima toch?

skik

Geen probleem

Nou, ik zal wel beren op de weg missen, maar het is dus een meisje van bijna 10 die 2 keer per week vier uur alleen thuis is. Kind vindt het geen probleem en in geval van nood is hulp dichtbij. Ze knabbelt een hapje, speelt lekker computer (je kan eens in de geschiedenis kijken of ze niks raars doet) en jij verdient de kost.
Het is niet de eerste keus, maar volgens mij kan het best. Gewoon met haar blijven praten over hoe zij het vindt, lekker aandacht geven als je er wel bent, moet best lukken denk ik.
Loes

Mussie

Mussie

12-04-2013 om 07:45

Kan wel denk ik

Het belangrijkste is dat zij er prima vindt. Het is maar een paar uurtjes en ze wordt nu ook heel snel ouder en kan steeds meer zelfstandig. Wel fijn dat jij haar uit school kan halen! Ik zou het gewoon zo doen en maak je niet al te druk. Bovendien moet er inderdaad brood op de plank komen. Succes!

Relithe

Relithe

12-04-2013 om 08:04

Tja

Ik bezag de situatie vanuit Nederlands perspectief maar nu blijk je in het buitenland te wonen.
Dan nog vind ik vier uur alleen thuis te lang voor een kind van die leeftijd.
Ik vind het trouwens belachelijk dat alleenstaande moeders perse moeten werken wanneer hun kind 5 jaar is.
Laat dat opgeschort worden tot het kind naar de middelbare school gaat.
Maar ja, die mening zal ook niemand hier delen denk ik.
Wel apart dat je eerst een andere nick hebt en dan ineens zonder aankondiging met je normale? nick post..
Maar ja, wie ben ik, misschien wel een verwende huismoeder die zich irriteert over het gemak waarmee de werkende medemens over mijn tijd denkt te beschikken door hun kinderen hier te dumpen waarbij ik als gratis oppas fungeer.
Makkelijk toch!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kijk eira

hoe jij het allemaal ervaart als kinderen bij jouw spelen (leren nee zeggen is misschien iets) doet er hier even niet toe.

Maar vind je nu echt dat alleenstaande moeders dan moeten kiezen voor de bijstand ? Is dat volgens jou de beste situatie om de kinderen in op te laten groeien ?

Ik had laatst (en ben niet alleenstaand) mijn dochter meegenomen naar een vergadering (dat kon want persoon in kwestie kent mijn dochter en vond het geen probleem) om haar ook eens bij zo'n gesprek te zetten. En ze vraagt regelmatig hoe en wat over mijn of manswerk. Ik vind dat juist waardevol, mijn moeder werktte niet en mijn vader vertelde nooit wat inhoudelijks over zijn werk en hebben in die zin ons niets mee gegeven wat best jammer is aangezien mijn vader een hoge functie had. Ik had best wat van hem willen leren over functioneren in een team, nieuwe producten en diensten etc, maar goed hij wou er niet over praten en mijn moeder had geen werkervaring, behalve die paar jaar voordat ze kinderen kreeg en voor de klas stond.

Relithe

Relithe

12-04-2013 om 09:14

Nee,

Manda, dat vind ik geen ideale situatie, maar de situatie van Ts vind ik nog minder.
Ik zou niet gaan werken als ik alleenstaand was en kinderen had op de basisschool, of ik zou een baan zoeken waarbij ik op schooltijden zou kunnen werken. Ik vind dat je alleen kunt gaan werken als je goede opvang voor je kinderen hebt en ook daarin ben ik zeer kritisch. Daarom vind ik ook dat alleenstaande moeders of vaders vrijstelling moeten krijgen van de sollicitatieplicht zolang hun kinderen nog klein zijn.
In het geval van Ts zou ik snel een andere baan gaan zoeken.
Enne, Manda, ik geef mijn kinderen weer andere dingen mee, het leven bestaat uit meer dan werken en vergaderen..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

amk

amk

12-04-2013 om 09:36

Eira

nu toch maar wel.
Deze alleenstaande moeder is heel blij dat ze nooit gebruik heeft hoeven maken van de bijstand, simpelweg omdat het voor een kind niet leuk is om continu geconfronteerd te worden met geld problemen, nooit eens een leuk uitje kan doen omdat het te duur is. Geen vakanties niks. Er zit geen vrijheid/blijheid aan een bijstands uitkering, wel veel sores. En dat krijgen kinderen ook mee.

Daarbij vind ik dat als je je broek kunt ophouden je dat ook moet doen. Ondersteuning van alle werkenden prima, maar die moeten daardoor ook extra hard werken om al dat geld op te brengen.

Als je de luxe hebt om te kunnen kiezen prima. Maar als je die luxe niet hebt zul je toch moeten werken. Ik vind dan ook niet dat er een uitzondering moet zijn voor alleenstaande ouders met kinderen onder de 5. Gewoon je best doen om je eigen broek op te houden.

Jesse_1

Jesse_1

12-04-2013 om 09:38

Jouw keuze eira

"Maar ja, wie ben ik, misschien wel een verwende huismoeder die zich irriteert over het gemak waarmee de werkende medemens over mijn tijd denkt te beschikken door hun kinderen hier te dumpen waarbij ik als gratis oppas fungeer."
Eira, het is jouw keuze om thuis te blijven bij de kinderen en jouw keuze om kinderen bij jou thuis te laten komen waarvan je vermoed (?) dat jij dan de gratis oppas bent. Of hebben de ouders er om gevraagd om op te passen? Dat je je er dan aan irriteert, is volgens mij geheel _jouw_ perceptie over de gang van zaken en de keuzes die je zelf maakt. Misschien toch jaloers dat andere ouders een leven hebben naast het huiselijke leven en het blijkbaar goed weten te regelen?
Jesse

Nee

"Maar ja, wie ben ik, misschien wel een verwende huismoeder die zich irriteert over het gemak waarmee de werkende medemens over mijn tijd denkt te beschikken door hun kinderen hier te dumpen waarbij ik als gratis oppas fungeer."

Je kan ook gewoon nee zeggen Eira.

skik

Eira

Grote kans dat jouw kinderen daar later heel anders over denken.

En over die uitkering voor ouders met jonge kinderen: wie moet dat betalen dan? Wij, werkende mensen? Prima dat jij dat vindt maar ga er dan ook zelf aan meebetalen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.