Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jip

Jip

28-02-2012 om 08:36

Oudste dochter pest jongste en stookt vriendinnen op!

Ik heb een dochter van 14 en een van bijna 12. De jongste is altijd dol op de oudste geweest, en konden goed met elkaar overweg, tot zo'n 5/6 jaar geleden, de oudste werd steeds onaardiger tegen jongste. De jongste is zachtaardig en gevoelig en lieve meid (maar niet sloom) en lijdt hier onder. Altijd is oudste negatief, ook in schelden, wat ik uiteraard verbied, alles afkraken. En ze gebruikt dingen die ik haar in vertrouwen heb verteld over buitensluiten van de jongste op school bijvoorbeeld. Ze doet ook naar tegen vriendinnen van de jongste, denigrerend. Nu hebben sinds een jaar een pony, en de oudste wil die niet delen, dus het wordt allemaal nog erger. Ook op de stalling dus, waar de jongste niet meer heen wil, omdat er oudste haar daar zwart maakt. Ik wil er al lang wat mee maar wat? Nu was er gister weer een druppel en ik ben het zat dat er zo negatief binnen een familie tegen elkaar wordt gedaan. De oudste was met mij op pad, winkelen, de jongste naar het paard. Ik las nare smsjes dat een vriendin van de oudste onze jongste in de gaten moest houden daar en alles doorklikken wat ze niet goed deed met de pony..? En ter plekke toen jongste langs liep, kreeg je met de schouder van dat vriendinnetje een flinke stoot toegebracht, 'per ongeluk' maar die andere meid keek er zeer boos bij en verontschuldigde zich niet. Dus opzet, duidelijk. Hoe pak ik dit aan? Dit is toch niet normaal meer? En buiten dat, het creert een onaangename sfeer voor de jongste, uit en thuis.
Jip

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jip 2

Jip 2

28-02-2012 om 08:38

Oh, nog een jip gezien, ik ben dan jip 2

Ik zie net nog een Jip op het forum, ik noem mezelf dan wel Jip 2.

groet Jip 2

even anders

even anders

28-02-2012 om 11:04

Oudste zus

Mijn oudste, ook met een jongere zus, heeft het volgende advies. De puberteit is gewoon een heel moeilijke tijd, waarin van alles met je gebeurt. Waarschijnlijk is de oudste erg ongelukkig over iets, of over een combinatie van dingen. Dan is afreageren op het zusje wel makkelijk. Je moet met de oudste gaan praten, niet over het zusje want daar wordt ze alleen jaloers van, maar over hoe het eigenlijk met haar zelf gaat.

Puberteit?

Nou, als ik lees dat dit al 5-6 jaar aan de gang is, zou ik het niet onder "puberstreken" rangschikken geloof ik. Wat voor mij ook een rol zou spelen is dat je oudste dus ook haar vriendinnen (met succes) inschakelt bij haar pesterijen naar je jongste en ze opstookt.
Vertoont ze dit gedrag alleen naar haar zusje? Of ook naar anderen? Hoe ontwikkelt ze zich verder? Zijn er zorgen op school? Geniet ze wel van de uitstapjes die jij met haar alleen doet?
Jaloezie tussen broers en zussen is natuurlijk heel normaal en hoeft niet ernstig te zijn. Maar dit klinkt toch wel wat extremer moet ik zeggen.
n@nny

Kobalt

Kobalt

28-02-2012 om 13:36

Niet normaal

Nee, dit is niet normaal meer.
Misschien is het voor je oudste dochter goed, als ze er eens met een psycholoog over praat. Het klinkt alsof ze last heeft van een negatief zelfbeeld en dat af reageert op haar zusje.
En als die pony zoveel ruzie veroorzaakt, zou het bij mij al snel klaar zijn ermee. Als mijn kinderen niet onderling tot een wederzijds acceptabele oplossing kunnen komen bij delen, dan zorg ik ervoor dat er niets meer te delen valt. Met dat idee in het achterhoofd, lukt het ze vaak ineens wel om tot een eerlijke oplossing te komen.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

28-02-2012 om 13:38

Pony eruit

Ik zou toch ernstig overwegen om die pony weg te doen! Of een ponyverbod voor oudste totdat haar gedrag is genormaliseerd. Kan me voorstellen dat je erg onmachtig bent!
En ik zou een goede pedagoog zoeken om dit te bespreken. Dit speelt al heel lang, ik denk ook niet dat dit een pubergril is die 123 opgelost wordt.

Maylise

Maylise

28-02-2012 om 13:38

Maatregelen

Ik zou in elk geval maatregelen nemen zodat zusje niet meer zo het slachtoffer is van zus. Wat betreft de pony zou ik hele duidelijke regels opstellen wie wanneer naar de pony mag om er voor te zorgen. Jammer dan dat het niet gezellig harmonieus samen kan maar dan maar om de beurt. De dag dat zus voor de pony zorgt komt zusje niet op de stap en de dag dat zusje voor de pony zorgt komt zus niet op stal.

Verder sowieso hun thuis wat gescheiden proberen te houden en conflictbronnen wegnemen (dus duidelijkheid over wie wanneer televisie mag kijken, op de computer mag en andere problemen)
Daarnaast zou ik serieus met zus gaan praten over haar gedrag en wat er nu precies aan de hand is. Misschien heeft zusje ook wel een aandeel maar wordt dat niet opgemerkt? En wat denkt zus dat concrete oplossingen zijn voor de problemen? Ik zou hun allebei hier actief over mee laten denken.
Veel sterkte want het lijkt me een lastige situatie.

Annemieke

Annemieke

03-03-2012 om 20:28

Zelf meegemaakt

Afschuwelijk,
Dit heb ik zelf als kind meegemaakt. Je gevoel van veiligheid in huis, op school en sportvereniging is helemaal weg. Het heeft mij behoorlijk beschadigd en ik zou als ik jou was maatregelen treffen in de zin van deskundige hulp inschakelen. Niet mee wachten!

Aanpakken

is ze nou helemaal een haartje betoeterd!! aanpakken hoor! Ze is oud genoeg (en haar vriendinnen trouwens ook) om te weten dat je zo niet met elkaar om gaat. Zussenliefde kun je niet afdwingen maar fatsoenlijke omgangsvormen wel. Als je hiermee begint (zero tolerance) dan komt hopelijk het respect voor haar kleine zusje ook wel. Ik zou zo wie zo eens met haar praten in het kader van hoe gaan we met elkaar om, hoe wil zij behandeld worden en hoe ziet ze dan hoe zij andere mensen moet behandelen. Hou het luchtig maar wel duidelijk. Tegen die vriendinnen zou ik heel strak zijn. Laat ze maar weten dat je heel goed in de gaten hebt wat er gebeurt. Vertel ons nog eens later hoe het gaat. Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.