Home » Forum » Peers

Peers

13 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
mam van twee
Peers

Onze dochter is een paar maanden geleden vijf geworden en zit in groep 2. Sinds een tijdje merk ik aan haar dat ze de aansluiting op school steeds meer gaat missen. Ze heeft op een aantal vlakken een voorsprong, waardoor ze op een andere manier wil spelen dan klasgenootjes. Haar klasgenootjes haken af als ze een spelletje wil spelen, omdat ze deze nog niet kunnen (vlgs. juf tenminste). En zij voelt zich zó afgewezen! Het gevolg is dat ze zich terugtrekt en steeds "kleiner" lijkt te worden. Het zou voor haar ontwikkeling en zelfbeeld goed zijn, als ze een vriendinnetje zou hebben (al is het er maar één) die een beetje op dezelfde lijn zit.
Wie heeft er voor mij ideeën waar ik gelijkgestemde kinderen kan vinden in de buurt van Houten/Utrecht? Of hobbies/verenigingen waar ze iets mee zou kunnen?

En als er hier mensen zijn die het leuk vinden om eens te kijken of de kinderen een klik hebben: graag! Onze dochter is dol op puzzelen, spelletjes, lezen, maar ook op buiten klimmen en klauteren.

Mamvantwee
Reactie

Ik zou (ook) op school met de leerkracht gaan praten om na te gaan of de school iets kan betekenen. Of doen je dat al? Haar niveau bepalen, uitdaging zoeken, misschien naar een andere groep.
Zit ze al op zwemles, heb je al gedacht aan kleuterdansen, muziekles? Er zijn genoeg bezigheden te verzinnen, lijkt me.

Enne, jouw nick lijkt wel erg veel op de mijne...

groet, Mamvantwee

bertje1
Gemengde klas

wat voor haar erg leuk zou zijn is: gemengde klassen. op bijv. montessori zit vaak groep 1 bij 2, 3 bij 4 etc.
(enige probleem natuurlijk is als ze zelf in de hoogste groep zit.. hihi).
zit er niet iemand in de klas die ook wat sneller is? kan ze daar misschien mee spelen.

moeder van 2
Nick en reactie

Hoihoi,

@ Mamvantwee: Sorry, had er niet echt over nagedacht. Is moeder van 2 beter?

Zwemles doet ze al, maar dat is in een klein groepje. Daar is ze vooral zelf bezig en niet echt met de andere kinderen. Ze heeft juist zo'n behoefte aan iemand die is zoals zij, om gewoon mee te spelen!

Montessori hebben wij hele slechte ervaringen mee, dus dat is voor ons absoluut geen optie! En in de kleuterklas zit ze nu toch ook al in een gemengde klas. Het lastige is juist dat er geen kinderen zijn die zo ver zijn als zij, volgens de juf. Het is zo verdrietig om te zien hoe moeilijk ze het er mee heeft. In de vakanties leeft ze helemaal op en binnen een paar dagen op school zakt ze weer helemaal weg.
Op school hebben we ook wel gesproken, maar dat is met kleuterjuffen toch best lastig. Ze zien vooral een klein meisje wat snel huilt (wat ze dáár ook doet, dus die observatie is terecht). Ze vinden dat ze eerst wat sterker moet worden voor ze haar cognitief ook meer willen bieden. Dus ook op dat vlak kan ze niet verder ontwikkelen. En sociaal heeft ze moeilijk aansluiting, omdat ze andere dingen wil doen dan klasgenootjes. De juffen weten niet goed wat ze met haar moeten. Ze zijn bang dat ze het in een groep 3 volgend jaar niet gaat redden, terwijl ik juist bang ben dat ze dan nog meer gaat afhaken. Wat er in groep 3 cognitief gedaan wordt, beheerst ze al voor een groot deel; ze kijkt er naar uit om naar groep 3 te gaan, maar dat gaat ook weer een teleurstelling worden :(

Fijn dat jullie meedenken!

Mamvantwee
Wat sneu

Nieuwe nick vind ik prima hoor!

Wat sneu om te lezen dat je dochter zo snel van haar stuk is. Ik herken het coginitieve voorlopen wel, dat heeft mijn dochter ook (is ook ruim 5), en juist om de reden die je noemt hebben we haar dit jaar groep 2 laten doen en niet 3. Zodat ze niet zou ondersneeuwen in de volle klas met 'grote' kinderen. Maar...onze dochter is wel stabiel en staat stevig in haar schoenen, al is ze verlegen en durft zich niet echt te laten horen in de klas (dat haalt ze thuis wel in...).

Bij ons op school proberen de leerkrachten de kinderen die voorlopen te stimuleren met andere werkjes dan de normale, dus niet zozeer stof van het volgende jaar aanbieden, maar uitbreiding (eigenlijk verbreding) van de huidige stof. Dat lukt niet helemaal, omdat ik ook zie dat dochter volgend jaar in groep 3 niet veel meer te leren heeft. Maar ik vrees dat die zorg elk jaar gaat terugkomen.
Los daarvan zou je haar idd meer willen stimuleren om met leeftijdgenootjes om te gaan. Komt er wel eens een klasgenootje spelen? Hoe gaat dat dan, dat samenspelen? Is de scouting misschien iets? Ik denk dat je je als ouder nu moet gaan oriënteren op een groepssport, of -club. Haar gericht onder de mensen brengen. Je weet van tevoren niet met wie het zal klikken, en in een groep heb je gewoon meer kans dat er vriendschappen ontstaan.

Nogmaals, sneu voor haar. Succes met de zoektocht.

groet, Mamvantwee

jopi
Wat wil ze dan dat andere kinderen niet kunnen?

Ha Moeder van 2,

Als je weet wat voor spelletjes je dochter wilt spelen die andere kinderen nog niet kunnen, dan kun je daar de oplossing in vinden toch?
Want waar loopt ze dan specifiek in voor? Wat kan zij wel dat andere kinderen niet kunnen? Waardoor raakt ze zo van slag?
Wellicht is ze cognitief wel verder, maar emotioneel nog niet (snel van slag, veel huilen) en is dat de crux?

Sterkte!

rodebeuk
Het is juist precies omgekeerd...

Als je zo'n socemo-'kleine kleuter' cognitief meer uitdaging geeft wordt ie juist socemo sterker.

Zo jammer dat dat in Kleuterland nog niet doorgedrongen is. Mijn oudste moest lang kleuteren en dat hebben we geweten... pffff.... je had moeten zien hoe zijn gedrag veranderde toen zijn werk werd aangepast!

Ik denk dat ik wel een peertje heb lopen, wij wonen in U aan de kant van H. Wel wat jonger dan jouw dochter, mijn jongste zoon is van juni 2005.

Caroro
Moeder van 2

Hallo moeder van 2,
Wij wonen in Houten, heb een zoon van 6 en half en dochter van ruim 4 en half. Beide kinderen zijn meestal vrij rustig (haha, schreef ze terwijl de babyfoon uitslaat omdat ze boven aan het spelen zijn met ieder een vriendje / vriendinnetje!). Dochter lijkt een stuk voor te lopen op haar kalenderleeftijd. Dat komt o.a. doordat ze veel van haar broer afkijkt en dan mee wil doen, maar ook omdat ze bepaald niet dom is. Gezelschapsspelletjes spelen vindt ze bijvoorbeeld erg leuk. Ook heeft ze in de gemengde groep 1/2 klas een paar vriendinnen die flink ouder zijn (2 meisjes die in december 6 zijn geworden bv.).
Als je denkt dat het zou kunnen klikken, mail me op caroro@live.nl

Moeder van 2
Wat ze wil...

@ jopi: Ze loopt op verschillende vlakken voor. Waar ze vooral door van slag raakt, is dat ze het gevoel heeft dat kinderen haar afwijzen. Terwijl de kinderen haar wel leuk vinden, maar moeite hebben met de spelletjes die ze doet. Ze is gek op spelletjes als rush hour, river crossing, etc.. En als ze dat laat zien, begint ze ook niet met de makkelijke kaartjes... Verder heeft ze een voorsprong met lezen (ze leest nu boeken E4, en ja, ik weet dat dat nog niet betekent dat ze ook dat niveau heeft), rekenen (boven de 20) en puzzelen (500 stukjes). Als ze gaat spelen bij een meisje wat ook van puzzelen houdt, komt die niet verder dan 100 stukjes. Dat heeft ons meisje zo af en het vriendinnetje gaat dan te langzaam om mee te komen. Ze doet graag spelletjes, maar bv. Levensweg lukt meestal niet. Ze speelt graag buiten, maar klimt veel hoger dan vriendinnetjes. Die haken dan af. Ze probeert zich wel aan te passen, maar dat gaat zo onhandig dat het juist averechts werkt. Ze heeft wel een vriendje in een groep hoger; daar kan ze wel leuk mee spelen. Maar afspreken met hem lukt toch ook niet altijd!

@ rodebeuk: af en toe is het inderdaad heel frustrerend! Ik zie onze dochter opbloeien tijdens vakanties en als ze met haar oudere broer speelt. Zodra school weer begint is het zo weer over. En op school zien ze een meisje wat nog heel jong is en eerst sterker moet worden voor ze meer gaan bieden. En ik ben er van overtuigd dat ze beter in haar vel zal komen als ze gewoon zichzelf mag zijn.

Dank voor het meedenken!

Tihama
Pharos

Ik zou eens kijken bij Pharos. Dat is een oudervereniging voor hoogbegaafde kinderen. Nu ligt er op het woord hoogbegaafd een smet, maar wat je beschrijft van je dochter doet daar wel aan denken.

Pharos heeft een contactgroep in Utrecht: 28 januari is er een lezing daar.
http://www.pharosnl.nl/?1091

Pharos organiseert ook spelmiddagen voor kinderen, juist om contact te leggen.

Veel sterkte

Tihama

moeder van 2
Pharos

Dank je voor de tip, Tihama!
Is Pharos een actieve vereniging in de regio Utrecht? De website noemt wel activiteiten, maar niet hoe laat en waar. Of moet ik daarvoor het landelijk secretariaat benaderen?
Het lijkt af en toe inderdaad wel de nieuwste sticker, na ADHD en dyslexie worden nu alle kinderen hoogbegaafd genoemd! Sowieso vind ik het lastig om het met andere ouders over mijn kind te hebben. Een aantal keer heb ik als reactie gekregen dat hun kind dat nog lang niet doet, en of we daar nou veel tijd in moeten steken... Niet dus, het komt toch uit het kind zelf. Ondertussen houd ik nu m'n mond maar. Het geeft af en toe wel verraste blikken, als m'n dochter lopende voort alle straatnaambordjes en reclameposters voorleest!

Tihama
Geen idee

Ik zou het landelijk secretariaat dan benaderen als er geen ander adres op de website staat.
Ik vermoed dat Utrecht actief is aangezien ze voor deze maand lezingen aangekondigd hebben staan.

Ach ja, die 'modenamen' gaan en komen nu eenmaal. Als je een bijzonder kind hebt dan vliegen de stempels, diagnoses vanzelf om de oren;-)

Tihama

lukke
Hier ook zo één

En ook nog in de buurt, maar die van mij is jonger, dus ik ben bang dat dat ook geen optie is. Sociaal emotioneel is die van mij geen held, maar cognitief loopt ze ver voor. Zij wil rustig spelen, en is bang van duwen en schreeuwen, en de kinderen in de klas willen juist niet langdurig haar spelletjes doen. Gelukkig heeft ze nog wel wat aansluiting, omdat ze sommige activiteiten gewoon allemaal hetzelfde doen in de klas, is dat bij jullie niet zo?

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.