Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jesse_1

Jesse_1

24-11-2008 om 21:21

Piratenspeurtocht in huis

A.s. vrijdag houden wij hier thuis een piratenfeestje voor onze zoon van (dan) 6. De genodigden zijn ook allemaal net 6.
Het was de bedoeling om buiten ook een speurtocht te houden naar de schat, maar zoals de vooruitzichten er uit zien, wordt het juist vrijdag nogal nat weer. Tegen een spatje kunnen we wel, maar als het nu echt heel nat wordt, moet ik een alternatief voorhanden hebben.
Iemand een leuk idee voor een soort speurtocht in huis, voor 6 jarigen (kunnen dus nog niet lezen), met het idee van "piraten" erin?
Jesse

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

24-11-2008 om 21:22

Hihi

Het zijn dus 6-jarigen en niet 6 jarigen

Helen Hesselink

Helen Hesselink

25-11-2008 om 09:34

Hoi jesse

Leuk idee! Mijn zoon is vorige maand 5 geworden en we hebben ook een speurtocht gedaan. We hadden een schatkaart gemaakt vantevoren, met 5 lege "vakken". Elk vak moest worden gevuld met een symbool, en dat symbool kregen ze voor elke goed uitgevoerde opdracht. Die symbolen had ik vantevoren in 2-voud al voorbereid. In de tijd dat ze de 5 symbolen na de opdrachten in de kaart plakten in het juiste vak, had ik tijd om de andere 5 overal door het huis op te plakken. De symbolen waren klein, dus ze moesten echt speuren. En elk symbool leidde ze dichter tot de verstopte schat. De schat zelf was overigens wel buiten verstopt, maar dat kan net zo goed ook binnen. Dus, op de schatkaart waren de vakken gevuld met symbolen, en je kon op de kaart zien of het volgende symbool in de buurt van een trap zat, of een deur, etc... Dit ging supergoed, Jesse! Als je er iets anders van maakt, gaat het natuurlijk ook goed, maar misschien heb je iets aan mijn oplossing voor een speurtocht in huis?? Een fijne dag alvast!!!
Liefs, Helen

Jesse_1

Jesse_1

25-11-2008 om 22:16

Ha hellen

Bedankt voor je input. Hier kan ik wel wat mee.
De weerberichten zijn nu zó, dat er waarschijnlijk alleen een buitje kan vallen, dus ik reken erop dat we toch nog naar buiten kunnen. Maar ik hou het in gedachten voor een volgende keer!
Dank je, Jesse

Toke

Toke

28-11-2008 om 00:12

Schat =

Ik heb ook eens een piratenfeestje binnen gehouden voor oudste, met speurtocht naar schatkaart. Ik had de schatkaart in stukken geknipt; voor elk spelletje/opdracht kregen ze een stuk. Toen alle stukken er waren, legden ze de stukken aan elkaar en zagen toen een route die ze moesten lopen door het huis om bij de schat te komen. Gewoon een voetje voor elke stap, een trapje tekenen als ze boven verder moeten etc.
Uiteindelijk kwamen ze bij de oven uit, daarin had ik een echte schatkist staan. Een chocoladecake, van 1/3 deel horizontaal een deksel gemaakt. Onderste deel uitgehold en gevuld met chocolademunten (kun je nu toch overal kopen!!) snoepkettingen en ander schatkistachtig materiaal. Vooral die 'echte schat' deed 't 'm. Oudste en vriendjes hebben het er nu nog over.
Leuk onderdeel nog: ik had een spannend piratenverhaal bedacht, heb de jongens in 3x2 stoelen naast elkaar gezet, zodat zij zogenaamd de boot vormden. Naast elke stoel lag een kussen, dat waren de reddingsboten. En zo kwam het schip na een dagje varen (roeibewegingen) in een storm (kinderen heen en weer laten bewegen), liep het op de rotsen, moesten de piraten in de sloepen naar het onbewoonde eiland (de bank) en daar moesten ze een oplossing bedenken om met 2 sloepjes allemaal weer in het schip terug te komen. Heel leuk, ze gingen er helemaal in op, terwijl het weinig voorbereiding nodig had.

Gnome

Gnome

30-11-2008 om 14:40

Geweldig idee!

Wat een onwijs leuk idee van die schatkist van cake met chocolade munten! Ik heb gelukkig nog een oude kist staan, ik weet zeker dat er anders oooveral cake ligt, maar die munten ga ik morgen meteen inslaan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.