Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-04-2016 om 19:23

'Politieke' discussie met andermans kinderen

Ik had hier een kind (11) te spelen met bepaalde overtuigingen over de vluchtelingenproblematiek. Het was nog redelijk fatsoenlijk maar kwam er toch op neer dat 1) ze niet moeten zeuren over de kwaliteit van huisvesting/voedsel, en 2) het er niet teveel moeten worden anders hebben de Nederlanders geen plek meer.
Ik heb wat kritische vragen gesteld en mijn eigen ideeën nogal stellig verkondigd, maar wel in een fatsoenlijke discussie. Vinden jullie dat kunnen, bij andermans (basisschool-) kind?


Imogen

Imogen

10-04-2016 om 19:25

andersom?

wat zou je er zelf van vinden als de ouders van dat kind jouw dochter of zoon net zo kritisch en stellig zou uithoren over jullie standpunt?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-04-2016 om 19:33

Niet erg

Dat zou ik niet erg vinden. Ik heb het kind overigens niet uitgehoord, maar gezegd hoe ik erover dacht. Ze begon zelf met haar betoog.

Tango

Tango

10-04-2016 om 19:42

Zou het geen probleem vinden

Als het kind zelf met het standpunt komt, wil het daar dus waarschijnlijk over in gesprek gaan/discussieren en weet het w.s. ook wel dat hij een ander standpunt tegen kan komen. Leert het kind toch alleen maar van?

Verschillende mening.

Het is juist leuk om gesprekken te voeren en te leren dat er verschillende meningen zijn. Maar wel gelijkwaardig, dus het is jouw waarheid, niet de waarheid omdat jij volwassen bent.
Ook houd ik er rekening mee dat het om een kind gaat die waarschijnlijk de mening van zijn ouders deelt uit solidariteit.

Ik ga daar niet tegen in, maar zeg dat ik er anders over denk en dat dat oké is. Ik weet niet of ik echt kritische vragen zou stellen aan de 11 jarige van iemand anders, ligt aan het kind en of ik hem/haar al lang ken. Ik hou geen vragenuurtje bij een mij vrij onbekend kind.

Imogen

Imogen

11-04-2016 om 06:48

Tango

Hoezo leert het kind er iets van? Dan ga je er vanuit dat jij de ultieme waarheid verkondigd. En dat is natuurlijk niet terecht. Waarom zou alleen het kind iets moeten leren, hoeft TS niet te luisteren naar de argumenten van het kind?

Een kind

zal uiteindelijk zijn eigen mening gaan vormen. Dat gaat beter wanneer het kennis heeft genomen van verschillende gezichtspunten. En die kom je overal tegen: op tv, op school, social media, bij vrienden en vriendinnen thuis.
Ik zou er helemaal geen probleem mee hebben, mits er niet op het kind wordt ingepraat.

Anooo

Anooo

11-04-2016 om 08:10

op zich wel

Maar ik hou zelf helemaal niet van mensen die zich kritisch en stellig uitlaten en hun mening superieur vinden, en dan ook nog vinden dat ze fatsoenlijk discussiëren (en de mening van het kind 'nog redelijk fatsoenlijk' vinden).

Maar ik was er niet bij.

Triva

Triva

11-04-2016 om 08:43

nou

ik zou niet gaan meediscussiëren als mijn kind niet meedisccusieert. Dus wat deed je eigen kind? Ik ga niet als een volwassene tegen een kind in, dat vind ik een beetje ongelijkwaardig. Als ze samen praten zou ik eventueel meedoen om ze te léren discussiëren, dus: nee Pietje, nu moet je Keesje ook even laten uitpraten en nee Keesje je gaat niet in op Pietjes argumenten. Zoals hopelijk een juf zou doen. Er tegenin gaan als je eigen kind het niet interesseert zou ik zeker niet doen. Het komt dan al snel over als de volwassen betweter die het kind wel eens even de waarheid zal vertellen en zal uitleggen waar het kind verkeerd zit. Kom op, kind is elf!

Fatsoenlijk of niet

Ik vind dat er onfatsoenlijke meningen bestaan. Ik heb het meegemaakt dat een kind zich hier zeer grof en kwetsend uitliet over homo's en vond dat onacceptabel. Ik heb hem verteld dat ik niet wil dat er in mijn huis op die manier wordt gesproken. Hij heeft recht op zijn eigen mening, prima, maar geen onversneden racistische of anderszins onfatsoenlijke taal in mijn huis. Ik vind dat ook een signaal naar mijn eigen kinderen.

Eigenlijk ging het hier niet eens zozeer om een mening, maar een scheldpartij, compleet met bijbehorend "liedje".

gs

gs

11-04-2016 om 10:08

onfatsoenlijk en andere meningen

Vesper vond de mening van het kind kennelijk ook onfatsoenlijk? Ze heeft in ieder geval stellig haar eigen mening verkondigd. Ik vind dat zelf eerlijk gezegd niet kunnen tov een kind. Jullie zijn niet gelijkwaardig, en bovendien spreekt uit je bericht dat je eigenlijk vond dat dit kind de mening die het had niet mocht hebben. Je hebt in ieder geval iemand kunnen indoctrineren met jouw gelijk. Ik zou daar als ouder van een kind niet zo blij mee zijn. Wie zegt dat jij het gelijk aan jou kant hebt staan?

tja

Als een kind in mijn huis zegt biet met buitenlanders te willen spelen want die zijn vies, krijgt zo een kind van mij echt wel te horen wat ik daarvan vind.

Als ouders het daar niet mee eens zijn, verbieden ze het kind naar hier te spelen.

Andersom, als mijn kind zulke taal bij mensen thuis ziu hore zou ik ook verbieden om daar nog te komen

Triva

Triva

11-04-2016 om 10:33

marsy

Daar ging het hier niet over.

Het gaat niet om beledigende taal naar homo's of buitenlanders. Dat is iets heel anders en met zulke mensen/kinderen ga ik niet in discussie.

Triva

Ik heb even een extreem voorbeeld genomen, maar ik zeg dus altijd wat tegen een ander als ik het niet mee eens ben, ook als het andermans kinderen betreft. Ik doe dat wel zo veel mogelijk op niveau van het kind. In het voorbeeld van TS had ik het ook gedaan.

Triva

Triva

11-04-2016 om 11:05

marsy

Dus als jouw kind en een vriendje zitten te tekenen aan tafel en het vriendje zegt exact wat hierboven staat ga jij je daarmee bemoeien? Ook als jouw kind daar niet op verder gaat?

Zoals ik al zei: beledigingen naar mensen is iets anders, hier gaat het gewoon om een mening van een elfjarig kind! Vind je dat een leerkracht dat ook zo moet doen of is dat opeens anders en waarom is dat anders?

bemoeien of niet

Als een kind gewoon in gesprek is met mijn kind over bijv de vluchtelingenproblematiek en vriendje zegt iets in de trant van "alle buitenlanders moeten het land uit", bemoei ik me daar niet mee. Als kind mij vraagt: "Vind jij ook niet?", krijgt hij mijn mening.
Als kind zich grof uitlaat, zeg ik er wat van. Daar ligt voor mij de grens.

Een discussie met een kind kan best, maar dan idd wel op initiatief van dat kind.

Tango

Tango

11-04-2016 om 11:27

Dat bedoelde ik niet

Imogen, ik bedoelde niet dat het kind leert dat hij mijn mening moet volgen, maar ik bedoelde dat het kind leert dat er ook andere meningen zijn en hoe je dan samen hierover in gesprek kan gaan en kan proberen de ander uit te leggen waarom jij achter jouw mening staat. ik zal zeker een kind mijn mening niet opleggen.

vragen stellen is prima

daarmee help je een kind nadenken.
Houd het wel luchtig, het is voor je Eigen kind vervelend als moeder met haar duidelijke mening de speelsfeer 'kaapt'.

Serwe

Serwe

11-04-2016 om 13:25

Niet te veel

Als een kind echt rechtstreeks mijn mening zou vragen zou ik die wel een beetje geven maar alleen heel subtiel. Ik zou er niet al te veel op ingaan. Als het kind met mijn kind in gesprek zou zijn dan zou ik me er verder buiten houden. Wat ik zelf altijd doe in discussies met mijn kinderen is doorvragen om zo de kinderen beter te laten nadenken over waarom ze iets eigenlijk vinden.

Een van mijn stiefzoons had zoiets ook een keer. Hij was een jaar of 10 en bij mensen thuis. Ik heb geen idee hoe het gesprek er op kwam maar toen heeft hij blijkbaar uitgelegd dat hij vindt dat abortus verboden moet worden omdat je geen kinderen moet doden. De mevrouw waar hij bij op bezoek was heeft daar toen op gereageerd want zij was erg pro-choice.Toen zoon weer thuiskwam was hij toch wat van slag. Wij zijn pro-life en dat wist hij natuurlijk wel. Hij had daarover wel eens wat van ons gehoord maar gezien zijn leeftijd hadden wij toen nog niet echt met hem gesproken over hoe verschillende mensen hierin staan en waarom. Dit was de eerste keer dat hij een andere mening echt hoorde over dit onderwerp en ook nog vrij stevig neergezet. Ik neem het die mevrouw ook niet kwalijk dat ze haar mening gaf want uiteindelijk is het ook belangrijk dat ze leren om daarmee om te gaan. Ik vind wel dat ze het iets te stevig had aangezet (als het verhaal van mijn zoon klopt natuurlijk). Wij hadden in de keuken op een gegeven moment een pro-life poster hangen en toen heeft wel een keer een kind gevraagd naar wat die poster betekende. Toen heb ik gewoon iets gezegd als dat het betekende dat babies beschermd moeten worden. Zonder verder op het onderwerp in te gaan.

Andersom heb ik hier thuis ook wel eens meningen gehoord van kinderen waar ik het niet perse mee eens ben maar ik kap politieke discussies meestal af. Ik wil ook niet dat kinderen hier met een vervelend gevoel weggaan en bovendien zijn op die leeftijd de meeste meningen nog niet echt onderbouwd. Ik heb hier kinderen op bezoek gehad die voor het homohuwelijk zijn en die tegen het homohuwelijk zijn. Ik ga niet in discussie met die kinderen verder. Op die leeftijd zeggen ze toch meestal wat hun ouders zeggen.

Alleen als kinderen echt racistische dingen zouden zeggen dan zeg ik wel wat. Dus als iemand zegt 'homo's zijn vies' of 'Bevolkingsgroep is stom' of ' moslims zijn terroristen' dan zou ik er wat van zeggen. Ik wil sowieso hier geen scheldwoorden en onaardige taal horen.

Half a twin

Half a twin

11-04-2016 om 14:42

twee keer meegemaakt

Op de verjaardagspartijtjes van mijn dochter was altijd een heel gemeleerd gezelschap aanwezig, allemaal meiden uit haar multiculturele klas.
Vlak na Wilders zijn minder minder uitspraak ontstond hier een discussie over alle Marokkanen het land uit waar (Marokkaanse) moslim meisjes bij zaten. Ik heb de starter van het gesprek even stevig aangesproken dat het niet leuk was om over dit onderwerp te praten terwijl er moslim meisjes bij zaten. De andere meiden deden ook keurig hun zegje en namen het op voor hun vriendinnen. De starter van het gesprek kreeg nog een motie van afkeuring ook, een van haar ouders is hier gekomen uit Oost-Europa ten tijde van de val van de muur. Dus ze is geen door en door echte Nederlandse.
Een jaar later ging tijdens het feestje het gesprek of aanpassingen voor iadh kinderen wel nodig zijn, of dat geen discriminatie is van "normale" kinderen.
Beide keren heb ik geprobeerd de discussie te leiden en ook wel een klein beetje mijn mening gegeven.

Ava

Ava

11-04-2016 om 15:28

in discussie

Ik ga niet in discussie met een kind, in principe, zeker niet met een vriendje. Het is niet alleen niet-gelijkwaardig maar zo serieus neem ik een kind nu ook weer niet op dat gebied. Kinderen komen hier om te spelen, niet om te bepalen wat de regels bij iemand anders moeten zijn of om anderen van mening te doen veranderen of om de mening van hun ouders uit te dragen. Als een kind toch een bepaalde mening verkondigt, zou ik zoiets vriendelijk wegwuiven door te zeggen dat de regels hier anders zijn: alle vriendjes zijn welkom als er over en weer respect is. Jij gaat daarover, geen discussie over nodig.

Prima

Ik zou net zo makkelijk met een vriendje in gesprek gaan over zo'n onderwerp en zou het ook prima vinden als een andere ouder dat met mijn kind doet. Al zouden die ouders beweren dat homo's vies zijn, buitenlanders weg moeten en abortus moord is. Met 11 jaar vind ik kinderen wel in staat tot zo'n discussie en juist van meningen uit een andere hoek leren ze veel.

skik

Triva

Ja ik zou er wat van zeggen. Omdat ik weet dat mijn kind dat niet makkelijk vindt en ik op die manier een voorbeeld kan zijn hoe je iets op een aardige manier terug kan zeggen, ook al ben je het niet met elkaar eens. Dit vind ik wel belangrijk: ik wil niet dat een kind met een vervelend gevoel weg gaat.

Ik verwacht dat een leerkracht dat anders zou doen, omdat het samenhangt met de soort school: op Christelijke scholen zullen ze andere dingen goed vinden dan op openbare scholen. (homo huwelijk, abortus, komt mens van apen j/n) Op een openbare school verwacht ik een neutrale houding, waarbij kinderen aan denken gezet worden, leren dat er verschillen zijn en dat ze elkaar moeten respecteren.

Imogen

Imogen

11-04-2016 om 16:45

nogmaals Tango

'ik bedoelde niet dat het kind leert dat hij mijn mening moet volgen, maar ik bedoelde dat het kind leert dat er ook andere meningen zijn'

Nogmaals: en heb jij ook van het kind geleerd dat er andere meningen zijn (en mogen zijn)?

Triva

Triva

11-04-2016 om 17:00

marsy

'Ik verwacht dat een leerkracht dat anders zou doen, omdat het samenhangt met de soort school: op Christelijke scholen zullen ze andere dingen goed vinden dan op openbare scholen. (homo huwelijk, abortus, komt mens van apen j/n) Op een openbare school verwacht ik een neutrale houding, '

Wat een vreemde ideeën heb jij over christelijke scholen zeg. Mijn oudste is zo atheïstisch als wat maar voelt zich prima thuis op zijn PC voortgezet onderwijs. Denk je echt dat het homohuwelijk daar niet gewenst is, dat abortus niet zou mogen of dat hij geleerd wordt dat de mens gemaakt is door God ipv evolutie?

Wil je het voortaan over reformatorische scholen hebben of iets dergelijks alsjeblieft?

Angela67

Angela67

11-04-2016 om 17:17

triva / ot

Mag ik je beleefd doch dringend vragen om een keer wat minder aangebrand te reageren? Het wordt tijd voor meditatie, als ik je toon zo lees in alle draadjes.
gr Angela

Serwe

Serwe

11-04-2016 om 17:25

Triva

Mijn kinderen zitten op een christelijke school (niet reformatorisch) en hoewel er niet heel veel over dit soort maatschappelijke zaken wordt gesproken wordt er wel een sterke christelijke boodschap uitgedragen en daarbij ook een pro-life en pro-traditionele gezinnen houding. Kinderen uit niet christelijke gezinnen zijn zeker welkom (die zitten er ook op) maar de identiteit van de school is best sterk terwijl het geen reformatorische school is.

Serwe

Serwe

11-04-2016 om 17:27

Daarom

heb ik hier in huis ook wel eens kinderen horen praten over wel of geen homo huwelijk. Kinderen hebben hier verschillende gedachtes over afhankelijk van wat ze thuis hebben meegekregen. Dat speelt best wel en is zeker niet zo maar geaccepteerd door iedereen.

pro life (ot)

Ik vind dat zo'n walgelijke term om je standpunt inzake abortus weer te geven. Wie niet snapt dat het ook zeer pro-life kan zijn om abortus te ondergaan, heeft last van beperkt zicht. En met 'beschermen van babies' heeft het natuurlijk al helemaal niets te maken.

Maar goed, daar ging het niet over. Overigens ben ik nooit te beroerd om mijn mening te geven over van alles en nog wat, ook tegen kinderen. Ik zie dat als opvoeding/bevorderen van de algemene ontwikkeling.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2016 om 17:46

Triva

"Wat een vreemde ideeën heb jij over christelijke scholen zeg. Mijn oudste is zo atheïstisch als wat maar voelt zich prima thuis op zijn PC voortgezet onderwijs."

Mijn oudste vond dat aspect maar niks. Lekker gedwongen hypocriet zitten doen of je aan het bidden bent. (was trouwens BO)

"Denk je echt dat het homohuwelijk daar niet gewenst is, dat abortus niet zou mogen of dat hij geleerd wordt dat de mens gemaakt is door God ipv evolutie?"

Ja, op een VO wordt dat wel heel lastig vol te houden.

(zo aangebrand vind ik je trouwens niet)

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-04-2016 om 18:23

Pro life

Grappig dat dat aan de orde komt. Mijn eigen dochter houdt er behoorlijk 'liberale' gedachten op na over abortus en euthanasie. Ze is momenteel druk aan het leren om de ideeën van anderen, bijvoorbeeld je moeder, daarover te respecteren.
Het kind uit de openingspost ken ik overigens al haar hele leven en ze weet dus wel hoe ik in elkaar zit. Ik weet heus wel hoe ik op een respectvolle (bleghwoord) manier moet discussiëren, en dat je dat met kinderen net even op een andere manier doet dan met volwassenen. Het is ook wel eens gebeurd dat een kind dat ik niet zo goed kende ineens een heel bijzondere opvatting liet horen. Dan doe ik of ik het niet gehoord heb, en als er scheldwoorden bij komen zeg ik daar iets van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.