Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Pre-puberaal kleutergedrag?

Onze dochter van 4 (eind mei wordt ze 5) is de laatste tijd nogal druk en naar onze zin brutaal. Dat valt op omdat ze tot nu toe vooral erg lief, voorzichtig en gezeglijk was. Nog steeds is ze erg begaan met anderen en als het erop aankomt luistert ze goed. Ze is een gevoelig meisje, sociaal en verantwoordelijk. Op school gaat het goed.

Maar de laatste tijd moppert ze ook regelmatig, huilt ze snel en is ze snel boos, praat ze hard. Ze trekt ook veel aandacht als we ergens op bezoek zijn of bezoek hebben door heel druk en overdreven te doen (bijv. zich als een clowntje op de grond laten vallen).

Kortom, het zijn een beetje uitersten.

Ons idee is dat ze grenzen aan het verkennen is en dat ze zichzelf daarbij overschreeuwt. We proberen haar te corrigeren op een manier die duidelijk is maar wel respectvol naar haar toe. Meestal reageert ze daar wel op, maar het is wel vermoeiend. Ze kan iets ongrijpbaars kan hebben (ze is dan totaal niet gefocust) en ik het gevoel heb dat ik sommige dingen wel tien keer moet herhalen (pak je jas/ga je tanden poetsen/zet je schoenen bij de trap en niet midden in de gang/praat eens wat zachter.

Ik heb ook de indruk dat ze alles wat ze ziet op school, opzuigt en kopieert. Ook gedrag van grotere kinderen.
Ondanks dat het op school goed gaat (qua prestaties en sociaal) heb ik het idee dat dat haar veel energie kost. Ze gaat 2x per week naar de bso en een van die dagen is dat een groep van 30 kinderen, van wie sommigen een paar jaar ouder dan zij. Ze klaagt dan over de drukte (we zijn daarover inmiddels in gesprek met de leiding van die bso).

Wie herkent dit? Hoort het bij de leeftijd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marcia piest

marcia piest

01-03-2010 om 20:47

Herkenbaar

Dit is net of je over mijn dochter hebt.
Jeetje wat grappig om te zien.
Zij is ook momenteel , snel overdreven vrolijk , en lacht dan enorm hard , Echt heel overdreven.
Is zomaar boos, slaan met de deuren.
Is snel aan het huilen, en mauwerig(zo noemen we dat).
Om gek van te worden.
Ze klaagt ook over een drukke klas.
Daar zitten 31 kinderen in met 23 jongens, dus druk.
Het is soms wel erg lastig om mee om te gaan, maar hoop dat het maar weer een fase is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.