Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mamamInge

mamamInge

12-10-2011 om 14:00

Pre-seksueel gedrag of niet / wat moeten we hiermee?

Mijn dochtertje (geboren januari 2007) slaapt met diverse dingen tegen haar schaamlippen/vagina aan. Het begon met een fles met water, die ze om te drinken in de nacht meekreeg naar bed. Nu is het haar pop, nadat we de fles hadden verbannen. Als we de pop weghalen (al eens geprobeerd) pakt ze wel weer iets anders.

Het valt ook op dat ze de laatste tijd veel met haar handjes in haar broek aan het frunniken is.

In het begin konden we er nog om lachen, nu ontstaat met name bij mij de zorg dat er wellicht iets anders achter schuilt.

Is dit normaal (pre-seksueel) gedrag voor een vierjarige of.... ??? Bij mijn andere kinderen heb ik dit nog nooit waargenomen.

Mijn dochtertje woont overigens met haar oudere zus (1999) bij de vader, wij zijn gescheiden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

12-10-2011 om 14:42

Waarom moet je er iets mee?

Wij leren onze zoon dat hij niet in bijzijn van anderen zichzelf mag betasten. Maar waarom zou het in bed niet mogen? Daar is hij alleen en mag hij zichzelf zijn. Het lijkt me een vrij normaal verschijnsel. Kinderen mogen hun eigen lijf toch wel leren kennen?

Het is natuurlijk wat anders als je bang bent dat je kind zichzelf pijn doet ofzo.

groet, Valkyre

Absoluut

Helemaal 100% normaal. Ook nog eens netjes in haar bedje, helemaal prima, niks meer aan doen. Toevallig stond er een artikel/ingezonden stuk over in de Volkskrant van de week, over ouders die zich zorgen maken over wat door ontwikkelingspsychologen idd als volkomen normaal en gezond gedrag van (kleine) kinderen wordt beschouwd. Het is idd een heel vroege fase in haar seksuele ontwikkeling.
Ik zou er niet om lachen, haar al helemaal niet berispen, helemaal niks, alleen evt. haar erop wijzen dat het niet in het openbaar dient te gebeuren, NIET omdat het iets verkeerds is, maar omdat het privé is.

Thursday Next

Thursday Next

12-10-2011 om 19:53

Hier ook,

en inderdaad, gewoon lekker haar gang laten gaan maar niet in gezelschap.

anderss

anderss

13-10-2011 om 13:51

Andere zorgen

Mijn dochtertje woont overigens met haar oudere zus (1999) bij de vader, wij zijn gescheiden.

Of vertel je dit terloops?

Overigens deden mij kinderen (zijn nu veel ouder) dit ook. Lijkt me geen probleem als ze het op hun kamer doen en verder een goede aanleiding om eens met je kind een gesprekje aan te gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.