Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Prijsjes bij verjaardag of niet (8jr)

Net de verjaardag van mijn dochter gevierd. Ze wou per se een feestje thuis met spelletjes. Prima. Ik had een paar kleine cadeautjes gekocht als prijsjes om de spelletjes extra spannend te maken. Dat vonden de kinderen ook, ze zaten met rooie oortjes de hete aardappel rond te geven enz. Sommige kinderen waren echter heel teleurgesteld dat ze geen prijs hadden. Een begon zelfs te huilen. Uiteindelijk heb ik maar een loterij onder de verliezers gehouden en nog wat cadeautjes onder hen verloot. Dit was ook niet naar wens van iedereen: eentje kreeg iets wat ze niet wou en begon weer te huilen ("Nooit in mijn leven heb ik geluk, ik verlies altijd ...). Wat is jullie ervaring met prijsjes. Wel of niet doen? Moeten ze misschien net iets ouder zijn. Als het aan mij lag gingen we trouwens gewoon naar het zwembad trouwens, maar dat vond mijn dochter niet leuk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

08-04-2009 om 19:42

Allemaal hetzelfde

Ik denk dat het competitie gebeuren en winnaars en verliezers hebben op die leeftijd nog wat te ingewikkeld is. Wat ik meestal doe bij kinderfeestjes als er spelletjes zijn is dat ze snoepjes kunnen winnen of dat ze allemaal een prijsje krijgen en dan ook nog precies hetzelfde om gedoe te voorkomen.

Je kan bijvoorbeeld allemaal spelletjes doen en dan een prijs uitreiking. Je bedenkt dan allemaal categoriën waarin een prijs kan worden uitgereikt (zoveel categoriën als kinderen) dus bijvoorbeeld de beste hardloper, de vlugste denker, de hoogste springer enzovoorts en dan krijgt iedereen dus een prijs.

Of spelletjes organiseren die meer op samenwerken dan op een competitie zijn gericht. Vooral puzzelachtige spelletjes lenen zich daar goed voor.

Maylise

Bingo

Bingo

08-04-2009 om 21:19

Inderdaad

Het is mij toevallig de laatste weken ook een paar keer opgevallen dat sommige kinderen er wel heel slecht tegen kunnen om niet te winnen. Wij hebben de laatste tijd zowel turn als paardrijwedstrijden meegemaakt. En bij beiden waren er drie winnaars, een aantal "gewone verliezers" maar ook zeer boze of verdrietige verliezers. Verschil in karakter of opvoeding? Ik vind zeker wel dat een kind moet leren dat het niet altijd een prijs kan winnen. Maar of je dat op een feestje wil? Ik zou dus ook kiezen voor allemaal iets laten winnen denk ik.

Inge M

Inge M

08-04-2009 om 21:41

Prijzendoos

Je kunt er ook een soort wedstrijd van maken. De winnaar mag als eerste een prijs uitkiezen. Helaas voor de winnaar zitten de prijzen in een afgesloten doos met een gat. Hij/zij mag een prijs graaien (niet ingepakt), bekijken, houden of beslissen liever een andere te willen. De derde gegraaide prijs moet gehouden worden.
Het voordeel is dat de andere kinderen ondertussen een indruk krijgen van de verschillende prijzen. Die leren dus waar ze naar moeten graaien.
Met veel verschillende prijzen is de eerste dus niet beter af dan de laatste. Bovendien kun je aangeven dat ze onderling mogen ruilen. Dat is vooral leuk bij jongens/meisjes prijzen en een gemengd gezelschap.
Dit levert kinderen op die allemaal tevreden zijn....

Cindy

Cindy

08-04-2009 om 21:49

Karakter

Ik denk dat het toch vooral een verschil in karakter is: onze zoon heeft altijd al goed tegen zijn verlies gekund, onze dochter (4) wil altijd met alles eerste zijn. Sinds we spelletjes inkorten als ze begint te mopperen, roept ze wel heel dapper dat ze nu aan het proberen is om tegen haar verlies te kunnen...

Coco

Coco

09-04-2009 om 08:45

Maylise

"Je bedenkt dan allemaal categoriën waarin een prijs kan worden uitgereikt (zoveel categoriën als kinderen) dus bijvoorbeeld de beste hardloper, de vlugste denker, de hoogste springer enzovoorts en dan krijgt iedereen dus een prijs."
Dan moet je wel heel erg de uitkomst manipuleren ben ik bang; anders zou het wel eens kunnen gebeuren dat één kind met álle prijzen naar huis gaat.

Stelle

Stelle

09-04-2009 om 13:32

Pelle! (ot)

Briljant idee! Btw, hoe kom je aan die lampjes? Tis al een jaar de grootste droom van Zoon om zo'n 'toverlamp' te hebben...

Maylise

Maylise

09-04-2009 om 14:19

Coco

Ja, de categoriën bedenk ik ook pas na afloop als alle spelletjes geweest zijn. Dan is er altijd wel iets te bedenken wat betreffende kind heeeeeel goed heeft gedaan

Op verjaardagsfeestjes probeer ik altijd alle mogelijke moeilijkheden te ontlopen, geen zin in nog meer gedoe dan het feestje al mee brengt.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.