Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mama_Lynn

Mama_Lynn

29-03-2012 om 10:56

Prinsessenfeestje

Dochter wordt in de meivakantie 5 en ik ben me zo langzaam eens aan het orienteren op het allereerste kinderfeestje. Voor mij volledig nieuw, want ze is de oudste. Ze is er al weken mee bezig en aangezien we voor de meivakantie zelf nog met vakantie gaan, wordt het hoog tijd om eens tips te gaan verzamelen.

Ik denk er nu zelf aan om maximaal 5 meisjes uit te nodigen, zodat we een even aantal vormen met dochter erbij. Thema moet beslist een prinsessenfeest worden, want ze is gek op verkleden en prinsessen.
Hoe lang duurt een eerste feestje gemiddeld, hoeveel tijd heb je nodig? Ik wil het dus gewoon thuis doen, met spelletjes en dergelijke. Dacht zelf aan van half 2 tot half 5 of 5 of zo. Is dat genoeg?
Is het raar als ik de kinderen niet thuis breng (past niet in onze auto, we hebben er ook maar 1)?

Iemand nog tips voor spelletjes?
tot nu toe heb ik bedacht:
- cakejes versieren
- ik wil houten doosjes kopen bij de xenos en die laten versieren met bloemetjes, plakdiamantjes enz. als een soort juwelenkistje.
- een soort van stoelendans (met een prinsessenvariant, bijv. de assepoesterschoen doorgeven)
- 'kus de kikker' (ezeltje prik, maar dan met een kikkerplaat en lippenstift)
- natuurlijk moet er tijd zijn voor cadeautjes uitpakken (iemand daar nog een idee over?)

hoe veel tijd moet ik uittrekken voor een spelletje gemiddeld?
Hoe lang van tevoren geef je een uitnodiging ongeveer (week, tien dagen?)

En dan tot slot: heeft er iemand nog een niet al te ingewikkeld idee voor een feesttraktatie in dit thema (voor het trakteren op school)?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Lynn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

29-03-2012 om 11:45

Ons eerste feestje

bij ons zijn de feestjes lang. Uitschool gaat iedereen mee ivm bso etc. Dat is ook gebruikelijk bij gewoon spelen.

Ik had de tafel al gedekt en de meisjes (5st) mochten zelf eten. Dat ging prima, tot het verdacht stil werd. Of wel het moment om mijn hoofd eens om de deur te steken. De ene helft was bezig de jamcupjes uit te likken, de andere helft had een pakje hagelslag aan de mond. Kortom tijd om af te ruimen.

Toen zijn ze zelf gaan spelen, ik had niets georganiseerd. Om een uur of half 3 vonden ze het tijd voor limonade en ik vond het toen ook tijd voor cake en kadootjes. Ze hebben de cake zelf versierd en de kadootjes gegeven.

Daarna werd er weer gespeeld. Om een uur of 4 werd het wel tijd voor chips en nog wat limo en zijn we film gaan kijken. Het feestje was officieel wel om half 5 af, maar met allemaal werkende ouders werd het eerder half 6. Voor iedereen weg was.

Die variabele eindtijd is bij ons wel heel erg gebruikelijk.
Het feest bestond er vooral uit dat de meiden met de hele club waren en zelf mochten bepalen wat ze deden. Voor mij een heerlijk relaxt feestje.

Bij het tweede feestje hebben ze geen cake versiert maar een tas. En verder hebben ze heerlijk buiten gespeeld.

Probeer het vooral niet te vol te proppen met activiteiten. Alles duurt langer dan wanneer je het 1 op 1 zou doen met je dochter. Houdt ook rekening met wat ruzietjes. En het wordt vast een gezellig feest.

o, ja , nee het is niet gek als je ze laat ophalen.

Henriette123

Henriette123

29-03-2012 om 19:46

Feestje

Toevallig was ik verleden week betrokken bij een feestje van een 6 jarige.Feestje duurde van 15.15. tot 17.30, vond ik aan de korte kant. Een feestje van rond 13.00 tot een uur of half 6 is voor de meeste kleuters te lang, jouw drie uur lijkt mij prima.
Als het logistiek mogelijk is vinden de meeste kinderen het wel leuk om gelijk uit school mee te mogen, en bij de jarige te eten. Je moet dat alleen doen als je het zelf ziet zitten.(geldt trouwens voor alle activiteiten, en misschien wel het aller belangrijkste)
Op deze leeftijd vinden ze "vrij"spelen, ook vaak erg leuk, vooral niet te veel willen organiseren.
Op "mijn" feestje kregen de kinderen bellenblaas, waarmee ze buiten mochten spelen, was een succes.Koop roze bellenblaas, en plak er eventueel een prinsessenplaatje op.
Ik meen dat je bij de AH een prinsessenversierset voor cakes hebt, misschien ook een leuk idee.
Red de kikker met lipenstift, zou ik niet doen, straks heb je overal lippenstift op zitten.
Ik zou wel een strakke eindtijd op de uitnodiging zetten, mocht de tijd vootr iemand een probleem zijn, dan kun je altijd met een individuele ouder wat anders afspreken.
Kado`s kun je door de gasten laten verstoppen, en dan moet je dochter zoeken.
Je kunt ook nog inplaats van een juwelen kistje, de kinderen een kroontje laten maken. Zoek op internet naar een knutselkroon, en print hem uit, en koop een of twee vellen goudkarton, en glinsterversiersels, en klaar.Ik denk dat het lastig is om iets stevig op hout vast te lijmen, 6 meisjes tegelijkertijd helpen is moeilijk

In ieder geval veel plezier, o ja als je het feestje na de vakantie geeft, de kaarten ruim voor de vakantie meegeven.

Hanne.

Hanne.

30-03-2012 om 08:57

Feestje gedaan

Ik heb voor de 5e verjaardag van mijn dochter ook een prinsessen feestje gedaan. Ruwweg was het:

tijd 14-18 (wij brengen thuis, deels lopend)

programma
-cadeautjes uitpakken
-taart en limonade drinken
-Intro thema: juwelen van de prinses zijn gestolen, zij moeten helpen zoeken, maar ook laten zien dat ze echte prinsessen zijn
-toverstafjes versieren (ik had een stokje met een ster er op voorbereid, zij konden met stiften en stickers aan de gang)
-kleinde spelletjes: kus de kikker (kikker op A3 formaat geprint en buiten op de schuur gehangen); appel happen (bak met water en een appel er in)
-speurtocht naar de juwelen (bij de action voor 79ct voor ieder kind een kroontje en een paar oorbellen gehaald)
-even vrij spelen
-terug naar huis, eten en dan naar huis brengen.

Ik zou wel een programma maken. Hier kenden de dames elkaar niet allemaal, en het 'gezamelijk spelen' ging niet altijd even goed. Gaat het wel goed kan je je programma natuurlijk altijd weer los laten.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

03-04-2012 om 08:45

Bedankt

Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wel wat mee. Mee eten ga ik voor nu niet doen, omdat het de eerste keer is, ik wil eerst eens zien hoe het gaat. Daarbij is het logistiek niet zo handig: de school is aan de andere kant van het dorp, ruim 10 minuten fietsen en ik kan geen 6 meiden in de auto stoppen. Zelfde als met het terugbrengen eigenlijk. Maar goed, dat zou je nog op kunnen lossen door ze te laten brengen, maar ik ga het nu vanaf half 2 denk ik doen, en dan tot 5 denk ik, zodat ze ook nog de gelegenheid hebben om zelf tussendoor wat te spelen.

Ik brainstorm nog even verder Bedankt zover.

Lynn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.