Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

23-03-2013 om 18:10

's morgens alleen vertrekken/huis afsluiten

Vanaf welke leeftijd mochten jullie kinderen 's morgens alleen naar school gaan, dus met alle lichten uit en het huis afsluiten? Mijn oudste deed dat incidenteel toen ze in groep 8 zat (11 jaar). Inmiddels is ze bijna 14 en in voorkomende gevallen, als ze later op school moet zijn en om 08.15 uur nog thuis is, schuift ze wel eens jongste de deur uit op die tijd. Dat gebeurt eigenlijk alleen als ik vroeg op mijn werk moet zijn, want meestal ga ik tegelijk met jongste de deur uit.
Ik ga nu misschien solliciteren op een nieuwe baan waar ik waarschijnlijk niet pas na 9 uur kan komen binnen zetten. Voorschoolse opvang is een optie, maar kost een hoop geld en is een hoop gedoe.
Zouden jullie een 8-jarige het huis durven laten afsluiten? Ze zou dan ongeveer een half uur tot 3 kwartier alleen zijn voordat ze weg gaat. Ze wil wel altijd de deur op slot doen als ik met haar mee ga, dus dat kan ze wel. Enige struikelblok is dat de katten in de gang moeten als we er niet zijn, en een van de beesten niet zo dol is op jongste en onder de bank kruipt als ze op hem af komt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mussie

Mussie

23-03-2013 om 18:50

Die katten

Ik weet niet hoor Vic, voor mij zou die kat het struikelblok zijn. Hoe moet ze dat in vredesnaam oplossen? Zonder die kat zou ik het misschien wel aandurven mits ze het zelf ook goed vindt. Mijn 11jarige zit nu op het randje. Hij wil liever niet dat ik wegga voordat hij vertrekt en dus kom ik regelmatig net iets te laat op m'n werk. Maar dat is denk ik heel erg kind-afhankelijk. En hij is niet zo zelfstandig ( daar werken we aan).
je voordeel is wel dat het nu zomer wordt, al zou je het niet zeggen. Ik vind dit soort dingen makkelijker in te voeren als het al licht is 's ochtends.

Egel

Egel

23-03-2013 om 19:13

Hmmm

Hm, eerlijk gezegd vind ik het wel erg jong, 8. Ik vind het teveel verantwoordelijkheid en te eenzaam 's morgens (en dan die kat nog). Misschien dan toch voorschoolse opvang, voor 1 of 1,5 jaar? Want om een fijne nieuwe baan er (misschien) voor te laten schieten is ook wel zonde natuurlijk.
Groeten, Egel

+ Brunette +

+ Brunette +

23-03-2013 om 19:31

Als die kat er niet was...

...zou ik zeggen: proberen maar. Zo nu en dan de lichten vergeten uit te doen is vast goedkoper dan voorschoolse opvang. En wat het afsluiten van het huis: hoe erg is het als de voordeur niet op slot wordt gedraaid? Je mag toch aannemen dat ze de deur in ieder geval dicht doet, ook al zit ie dan niet op het nachtslot? Eventueel een handiger slot nemen is vast ook goedkoper dan voorschoolse opvang. Maar ja, ik vrees dat het stukloopt op de katten. Je kunt de katten alvast op de gang zetten als je zelf de deur uit gaat en hopen dat ze niet naar de kamer sneaken als je kind de deur uitgaat.

P

P

23-03-2013 om 20:19

Hmm

Het was hier pas nodig vlak voor jongste 11 werd en hij is niet zo heel makkelijk hierin maar het ging wel goed. Er hangt wel een hele lijst op de achterdeur. Ook bel ik hem altijd als ik op mijn werk ben (dat is een kwartier voor hij weg moet) en ik zet altijd een kookwekker. Ik vind 8 dus wel heel vroeg.

Kun je niet een moeder van school regelen om dit te doen, of een buurvrouw, desnoods tegen betaling? Dus de katten veilig zetten en het huis samen met je dochter afsluiten?

Vast bij een andere ouder brengen?

Ik heb zelf een tijdje een ander kind mee naar school genomen. Die werd bij mij gebracht omdat de moeder vroeger weg moest dan kind. Dat was helemaal geen moeite. We moesten toch die kant uit en nu was er gewoon een kind meer bij. Die rustig even op de bank wachtte tot wij zelf zo ver waren om weg te gaan.

Relithe

Relithe

23-03-2013 om 20:22

Dat vind ik wel heel jong hoor om 's ochtends alleen te zijn voor je naar school moet, eigenlijk zelfs zielig..
Ik vind sowieso dat er van kinderen veel te veel verwacht wordt wb zelfstandigheid, ik ben altijd weer blij als ik dit soort verhalen lees, dat ik niet hoef te werken..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Roosje

Roosje

23-03-2013 om 20:40

Ligt aan je kind

Ik vind de eerdere reacties wel een beetje overdreven hoor. Ten eerste staat voorop dat je kind zeker en zelfstandig genoeg is en dat kan je alleen zelf bepalen. Als je kind tussendoor even alleen thuis kan blijven als je een boodschap doet, of als ze zelf al een boodschap kan doen, en dat soort dingen, kan ze ` s ochtends ook echt wel zelf afsluiten hoor. Als dat alleen 5 dagen per week is, vind ik het wel te vaak. Maar vooral de reactie hiervoor vind ik echt belachelijk. Om die reden alleen al blij dat je niet werkt, nou ja zeg...
Mijn zonen van 7 en 9 zouden dit prima kunnen! Alleen die katten moet je misschien iets anders voor verzinnen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-03-2013 om 21:26

Katten

Kan je zelf die katten niet alvast weg zetten? Voorschoolse opvang is wel makkelijk in het informele circuit: op school kinderen is regelmatig een oproepje in de nieuwsbrief. Laatst werd een alleenstaande moeder geopereerd. Naschool heeft ze zelf kunnen regelen, voor voorschool werden alle ouders gevraagd.

Rosa van der Zanden

liora

liora

23-03-2013 om 21:35

Hier

Hoi,

Hier heb ik af en toe een vroege afspraak. Toen mijn zoon net negen jaar was leek me het totaal geen punt dat hij dan zelf zou afsluiten en weggaan. Dat bleek hij zelf echt helemaal niet leuk te vinden.
Dus nu, als het nodig is, gaat hij inderdaad rond 8 uur naar een vriendje en dan lopen ze een kwartier later samen naar school.

Maar als je dochter het zelf prima vindt, doen! Alleen die katten inderdaad...

Liora

Vic

Vic

23-03-2013 om 22:28

Hmmm

Allereerst, Eira, het zijn nog maar even wat gedachtenspinsels. Ik weet nog niet of ik ga solliciteren (waarschijnlijk wel) en als dochter het er niet mee eens is (waarschijnlijk ook) ga ik het anders regelen. Niet werken is voor mij nooit een optie of zelfs maar een wens geweest.
De optie van Liora, waar dochter zelf naar een vriendje loopt, had ik nog niet bedacht. Dat zou ook tijd besparen vs brengen naar de vso. Er wonen wel klasgenootjes dichtbij. Een oproep in de nieuwsbrief vind ik dan weer te ver gaan, ik ben niet behoeftig ofzo en regel dingen liever zelf.
Resteren nog wel wat puntjes (misschien meer geschikt voor de rubriek Werk). Ik heb nu een baan waar ik zelf mag bepalen hoe, wanneer en waar ik werk, zo lang mijn werk maar af komt. In de praktijk ben ik op kantoordagen zelden langer dan 9-16.30 uur aanwezig. In de mogelijke functie is waarschijnlijk gewoon aanwezigheid verplicht/gewenst, hoewel ik al weet dat ik het niet doe als ik niet minimaal 1 dag per week thuis kan werken (nu 2 of 3).

Sjansje

Sjansje

24-03-2013 om 00:53

Wat ik me dan afvraag

Is waarom je van baan wilt switchen?
Als je in je huidige baan zo flexibel kunt zijn, lijkt me dat, zeker gezien de leeftijd van je dochter(s) een groot pluspunt.
Want hoe ga je dat dan doen als er iemand ziek is, studiedag of vakantie heeft?
Ik zou, in deze tijd, ook geen baan met vast contact durven/willen inwisselen voor een andere baan waarbij je dat niet hebt. Maar misschien heb je dat nu ook niet?

Vic

Vic

24-03-2013 om 12:05

Sjansje

Het is een interne sollicitatie, want ik durf als enige kostwinner inderdaad geen vast contract in te ruilen voor een tijdelijk. Mijn huidige werk doe ik al 10 jaar, dus het is vooral mijn aantallen draaien en waar mogelijk pak ik leuke (tijdelijke) klussen op. De nieuwe functie bestaat voor het grootste gedeelte uit die klussen die ik nu met veel enthousiasme op me neem (evenementen organiseren, meedenken over de organisatie). Ik ga er maar een beetje vanuit dat bij bijv. zieke kinderen dezelfde regels worden toegepast als nu. Dus thuiswerken of zorgverlof.
Als ik mijn collega's vraag wat ze nu precies leuk vinden aan hun werk, noemen ze de vrijheid en dat we bij allemaal verschillende bedrijven op bezoek komen. Die vrijheid is i.d.d. prettig, en een rondleiding door bijv. een medicijnenfabriek is ook leuk, maar voor het grootste gedeelte van de tijd is het dus gewoon productie draaien (cijfertjes, rapportjes, dossiers).

Wilma

Wilma

24-03-2013 om 14:53

Te jong

Ik vind acht jaar te jong, net als Eira schrijft. Waarom daarna de reactie "de reactie van Eira is belachelijk"? Er wordt toch gevraagd of je dat te jong vindt of niet?

truusje

truusje

24-03-2013 om 15:41

Kind afhankelijk

Maar ik zou op zoek gaan naar een russenoplossing in de vorm van sochtends eerst naar ander gezin dat naar zelfde school moet. Voelt gewoon lekkerder.

Vwb Eira haar laatste toevoeging: 'Ik vind sowieso dat er van kinderen veel te veel verwacht wordt wb zelfstandigheid, ik ben altijd weer blij als ik dit soort verhalen lees, dat ik niet hoef te werken..'

Bij mij komt die niet erg prettig over, ik werk ook niet alleen voor de lol maar omdat het geld nodig is. In 1 zin een veroordeling over je opvoeding en de verklaring diegene zelf de luxe heeft te kunnen kiezen komt bij mij gewoon niet lekker over. Fijn voor je dat je kan kiezen, hoop dat dat zo blijft maar Vic (en mijn) situatie is anders dus tsja....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

24-03-2013 om 15:41

Wilma

Het belachelijke is niet dat Eira dat te jong vindt, maar dat ze daarom blij is dat ze niet werkt.

Zelf vind ik ook de toevoeging dat er zoveel van kinderen wordt verwacht mbt zelfstandigheid wat merkwaardig.

Ik ken een gezin met een moeder die ook zo denkt. Kinderen zijn nu 21 en 23 en wonen nog thuis. Doen niks zelfstandig, kopen geen cadeautjes als ze op een verjaardag komen, zijn nog steeds onder moeders vleugels. Dat vind ik zielig!

Liora

He wat lekker genuanceerd!

Als je niet je 8 jarige 's ochtends alleen de boel laat afsluiten en naar school laat gaan, dan woont 'ie straks op z'n 23e nog thuis...
Het hangt natuurlijk van je kind af, maar ik zou 8 ook echt te jong vinden. Een enkel keertje misschien, maar zeker niet structureel. Ik vind dat een 8 jarige dat gewoon nog niet hoeft, die verantwoordelijkheid.

Thursday Next

Thursday Next

24-03-2013 om 17:44

Hier...

doet dochter dat vanaf haar 9e. Ze is 3 ochtenden in de week een kwartier alleen thuis, gaat dan weg en sluit af. Er hoeven geen katten in de gang. In het begin reed man dan nog langs huis (hij had de jongste dan weggebracht, oudste zit op andere school) om te kijken of het goed gegaan was.
Ik weet niet of ik het zou doen bij een 8-jarige, half uur/3 kwartier alleen en die katten nog... Ik denk het eigenlijk niet.

liora

liora

24-03-2013 om 18:00

Jippox

Nee ik reageerde niet op het wel of niet een 8-jarige laten afsluiten, maar op de opmerking dat er van kinderen zoveel wordt verwacht mbt zelfstandigheid

Vic

Vic

24-03-2013 om 19:05

Och

Ik had het stukje van Eira niet zo erg opgevat. De onderliggende gedachte bemerk ik natuurlijk wel, maar wat zou je daarop moeten zeggen? Vanuit het perspectief van iemand die niet wil en hoeft te werken, is alles wat werkende ouders hun kinderen aandoen natuurlijk al een beetje 'zielig'. Andersom vind ik het niet werken ook soms best zielig. Dan mis je veel en je bevindt je in een enorm kwetsbare positie.

Fiorucci

Fiorucci

24-03-2013 om 19:27

En jawel hoor....

Daar is ie weer, terug van weggeweest, hoe retro: de werken/niet werken discussie!

6jarige

Ik liet mijn 6jarige wel eens een half uurtje alleen thuis; dan moest ik een boodschapje doen en zijn broertje ophalen en hij wilde niet mee. Hij hoefde dan niets af te sluiten natuurlijk.. O en ik had geen baan

Idd kindafhankelijk

Mijn 7-jarige zou misschien best kunnen, maar niet willen. Bovendien zou ik hem die verantwoordelijkheid niet willen geven. Maar misschien is Vics dochter veel zelfstandiger en meer gewend en vindt zij het geen enkel probleem.

Wat betreft de niet werken opmerking: ieder z'n mening toch? Er zijn er genoeg die huismoeders zielig vinden...

Zelfstandigheid tegenwoordig

Was het niet zo dat vroeger 10 jarige meisjes het hele huishouden draaiden, inclusief de verantwoording voor de opvoeding van de jongere kinderen in het gezin.

Volgens mij is daar tegenwoordig geen sprake van.

Suze

Suze

24-03-2013 om 22:24

Wil/durft kind het zelf? en uitproberen?

Misschien heb ik het gemist in een andere reactie, maar voor mij is nog wel van belang: wil kind van 8 wel alleen thuis blijven EN het huis afsluiten?
Als kind al redelijk zelfstandig is en het huis wil en durft af te sluiten, dan zou je het wellicht nu (nu het nog niet echt speelt) kunnen uitproberen? En dan nog controleren?

Dan kan je zien hoe kind het vindt en of het goed gaat?

Bij ons sluit 10-jarige (jongen) het huis al een tijd zelf af. Doet het geweldig. Is goed voor zijn zelfvertrouwen. Maar 8 jaar is natuurlijk een stuk jonger.

En de poezen zou ik dan zelf alvast naar de gang doen denk ik.

Lou

Lou

24-03-2013 om 23:44

Ik zou het niet doen....

.... als het niet per se hoeft. Mijn dochter is 11 en ook haar vind ik nog vrij jong daarvoor. Niet dat alle kinderen van 11 er te jong voor zijn trouwens, zeker niet. Mijn dochter zou het wel kunnen, maar zij zou het vooral zelf heel naar vinden, ik heb het vanavond nog even gevraagd: nee! Wat was er dan zo erg aan? Alles, vond ze: het alleen zijn én de verantwoordelijkheid én het gedoe met de katten.

Dus inderdaad, nog los van wat jij ervan vindt: wat wil je kind zelf?

P

P

25-03-2013 om 09:37

Lou

Er zijn kinderen die nog 11 zijn als ze in de brugklas zitten en ik vind toch wel dat een brugger zelf het huis moet kunnen afsluiten dus eigenlijk moet een kind van 11 dat ook kunnen. Willen is wat anders maar veel bruggers hebben weinig te willen als ze werkende ouders hebben en wel eens het eerste uur vrij.

Lou

Lou

25-03-2013 om 10:19

Ben ik met je eens hoor. Mijn dochter is denk ik ook vrij onzelfstandig voor haar leeftijd. Zij zou het dus echt heel naar vinden en het hoeft hier ook niet. Als het niet anders kon, dan zou ze er ook maar aan moeten wennen.

Wat ik hiermee maar wilde aangeven, is: ik vind de combinatie van alleen zijn en huis afsluiten en kattengedoe best veel, zeker voor iemand van 8.

Groep 7

Ik had voor alleen thuis overblijven de afspraak dat dat vanaf groep 7 mocht. Ongeacht de leeftijd.
Met de nadruk op "mocht". Mijn oudste was 11 in groep 7 en die wilde/durfde dat niet, dus die ging naar de overblijf. De jongste was 9 in groep 7 en die durfde dat wel. Met die zelfstandigheid is het ook bij oudste helemaal goedgekomen hoor.Ik zou het niet afdwingen.
Eerlijk gezegd snap ik wel dat ander werk leuker lijkt, maar flexibel kunnen werken met kinderen is toch ook heel wat waard! Ik zou even wachten tot jongste wat ouder is.

Nee

Ik zou een achtjarige niet 's ochtends als laatste de deur uit laten gaan en afsluiten: te grote verantwoordelijkheid en ook wel erg allenig toch?

Relithe

Relithe

25-03-2013 om 22:42

Ach,

Ik bedoelde het niet negatief hoor maar om nu meteen te stellen dat mijn kinderen niet zelfstandig zullen worden en op hun 23ste nog thuis zullen wonen is ook wel weer erg cliché toch?
Ik snap dat wanneer je alleenstaand bent je zult moeten werken maar ik zou dan geloof ik toch een andere oplossing zoeken, kun je haar niet naar een vriendinnetje brengen voordat je zelf naar je werk gaat?
En de discussie wel of niet werken ga ik niet meer aan, daar ben ik wel over uitgesproken, ieder moet doen waar ze zich happy bij voelt nietwaar? En ik voel me erg happy dat ik mijn eigen gang kan gaan en niet aan een baas gebonden ben

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.