Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

's ochtends in bed blijven

Zoon heeft geleerd dat hij niet mag roepen om uit bed te komen tot een bepaalde tijd. Hij werd voorheen misschien 10 minuten daarvoor wakker, maar nu alweer een paar dagen zo'n 3 kwartier eerder.

Als hij wakker is speelt hij heerlijk fantastie spelletjes in bed, is heel blij, maar niet bepaald stil. Niet dat hij schreeuwt ofzo, maar het is ook geen fluisteren. Mijn probleem is dat ik wakker zodra hij begint te praten.

Hoe doen jullie dat 's ochtends? Is de regel: in bed blijven, of moeten ze ook stil zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

13-03-2010 om 09:28

Hoe laat

Tot hoe laat moet je zoon in bed blijven? Onze kinderen mogen vanaf 7 uur uit bed (ze liggen er ook rond 7 uur 's avonds in). En bij ons moeten ze juist wel vragen of ze eruit mogen. Kletsen en spelen mag niet want dan maken ze iedereen in huis wakker. Heel irritant als dat dan om een uur of 5 's ochtends is. Maar het ligt natuurlijk helemaal aan het tijdstip. Ik zou een bepaalde tijd aangeven tot wanneer ze in bed moeten blijven en ook stil moeten zijn. Zet desnoods een wekker. Of wil je dat hij in bed blijft zodat je zelf langer kan blijven liggen? Is dat het geval dan zou ik hem maar gewoon in bed laten spelen.

Poppy

Poppy

13-03-2010 om 19:50 Topicstarter

7 uur

Het is echt slechts 7 uur hoor, niet heel erg laat. Maar zoon is wel altijd een vroege vogel geweest dus hij is meestal al een tijdje wakker. Op de dagen dat ik werk mag hij er om half 7 uit.

Zodra meneer de verwarming hoort roept hij gelijk of hij uit bed mag, dus dat werkt. We gaan het binnenkort vervangen door een klok met een lichtje, want dat is handiger mbt zomer en reizen.

Ik ga proberen om te kijken of we hem kunnen leren om stiller te zijn, dat is wel zo lekker. We zullen zien hoe het morgen gaat.

Hanne.

Hanne.

13-03-2010 om 22:01

Vragen of het mag

Hier is het een automatisme geworden dat er eerst gevraagd wordt of het al tijd is om op te staan. Heb geprobeerd om aan te leren dat dat voor 7 uur zeker niet het geval was, maar dat wilde niet lukken

NA het roepen wordt het meestal wel weer stil, maar langer dan een half uur wil eigenlijk nooit lukken.

amk

amk

14-03-2010 om 02:59

Lampje

en 7 uur is hier niet acceptabel helemaal niet in het weekend.

Als het lampje uitgaat mag ze uit haar kamer komen en 'lawaai' maken. Tot die tijd mag ze best spelen, maar wil ik haar niet horen.

Het lampje gaat om 8 uur uit. Op schooldagen haal ik haar om kwart over 7 (onder wederzijds zwaar protest) uit bed. Ze ligt er om kwart over 7 in. 7 uur in het weekend is reden voor oorlog de rest van de dag.

Bastet

Bastet

14-03-2010 om 07:08

Ochtend

Zeven uur is ochtend,dan mochten mijn kinderen opstaan,ook in het weekend.Mijn man en ik sliepen dan om de beurt uit.Lampjes en dat soort dingen werkten hier niet.Want dan kwamen ze vragen wanneer het lampje uitging..
Bastet

Poppy

Poppy

14-03-2010 om 07:48 Topicstarter

Maar

het probleem is niet dat hij eerder roept om uit bed te mogen. Hij wacht namelijk netjes tot hij hoort dat hij uit bed mag, en dan vraagt hij het nog eerst ook.

Het is meer dat hij in bed ligt te wachten en soms geluid maakt. Hij is echt niet luidruchtig maar praat soms wel tegen zijn knuffels. Ik word daar wakker van en slaap dan niet meer.

Meneer is trouwens vanochtend erg stil, ik hoor hem wel af en toe omdraaien maar verder niets. Misschien heeft het gesprekje gister geholpen. Maar toch, ik ben al wakker. Ik kom tot de conclusie dat het meer aan mijn extreem lichte slapen ligt dan het geluid van zoon

Zoon is trouwens net 3, dit had in de andere rubriek gemoeten. Ik denk dat het weinig zin heeft om de opstaantijd later te maken want ik ben toch wel wakker en man slaapt overal door. Kunnen zoon en ik net zo goed samen lol hebben.

Poppy

Poppy

14-03-2010 om 07:51 Topicstarter

ik zie dat ik niet duidelijk was over dat we zoon geleerd hebben dat hij op mag staan als de verwarming aangaat. Dat werkt dus wel en hij roept meestal niet eerder. Soms ligt meneer dus 45 minuten wakker in bed.

Bedankt voor de reacties trouwens.

Vic

Vic

14-03-2010 om 11:09

Wekker

Mijn 5-jarige mag doordeweeks pas naar mij toe komen als mijn wekker is gegaan (7 uur). In het weekend zet ik geen wekker, dus dan moet ze op haar kamer blijven en zacht spelen totdat ik opsta, of stil naar beneden gaan. Ik ben van plan haar binnenkort een eigen wekker te geven. Ze kan weliswaar nog niet klokkijken, maar weet wel dat ze pas mag opstaan als de tijd met een 7 begint. En dat in het weekend de dag pas begint als het eerste cijfer een 9 is.

Jesse_1

Jesse_1

14-03-2010 om 11:30

Herkenning petal

Onze oudste deed dat ook. En die was vaak om 6 uur - of eerder al wakker. Hij vermaakte zich keurig zelf tot 7 uur, maar deed dit door liedjes te zingen, hardop te spelen of te 'lezen' (boekjes waarvan hij de tekst uit zijn hoofd kende). En echt niet overdreven om ons wakker te maken of te storen, maar gewoon omdat hij wakker nu eenmaal altijd geluid maakte (soms ook erg lief om te horen hoor).
Als hij erg veel geluid maakte ging ik er nog wel eens uit om te zeggen dat hij zachtjes moest doen, maar ook als hij 'zachtjes' deed bleef ik ervan wakker liggen.
Het is hier over gegaan toen hij (zichzelf) leerde lezen en dan boekjes ging lezen - gelukkig was hij daar vrij vroeg mee.
Jesse

Oordopjes?

Als mijn zoontje keurig in bed blijft liggen en gewoon lief tegen zn knuffels praat en speelt totdat ie eruit mag op een fatsoenlijk tijdstip zou ik daar mn handjes voor dichtknijpen!

Oordopjes indoen en weer even omdraaien?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-03-2010 om 22:04

Inderdaad

Inderdaad, je mag je handjes dichtknijpen! Mening ouder zou er heel wat voor over hebben. Oordopjes dus maar.

Poppy

Poppy

15-03-2010 om 14:17 Topicstarter

Haha

Zo voel ik het ook wel hoor, ik laat het dus maar gaan. hij blijft in ieder geval in bed, dat is al heel wat. Ben bang dat als ik met oordopjes slaap ik niets meer hoor. Man slaapt als een os dus dat lijkt me sneu voor zoon, die nog wel eens 's nachts wakker wordt.

Vic

Vic

15-03-2010 om 14:40

Opvoeden

Misschien ligt het aan mijn opvoeding, maar ik kan me werkelijk geen weekenddag herinneren dat ik om 7 uur op was. Zelfs toen ze baby's waren, stopte ik ze na de ochtendfles gewoon weer tot een uur of 10 in bed. Goh, dat is dus eigenlijk een luxe. Aan de andere kant zijn ze allebei wel vreselijk lastige eters, dat dan weer wel

Poppy

Poppy

15-03-2010 om 19:44 Topicstarter

Vic

Zoon is altijd al een wakker kind geweest. Tijden was hij zelfs voor 6 uur wakker, vandaar dat ik heel blij ben met de huidige situatie. Hij is een ochtendmens, ik ook, dus wat dat betreft heb ik er geen moeite mee.

Toen hij nog baby was lagen we wel soms tot een uur of 10/11 in bed. Dan belde mijn man op om te horen hoe onze dag ging en zei ik "huh? ik kom net uit bed!". Maar goed, dan had ik tegen 11 uur 's ochtends misschien in totaal 5 uur slaap gehad ofzo

Good old babytijd

Ja ja, die baby tijd herinner ik me ook nog als de dag van gister. Tuurlijk leg je die na de fles weer terug in bed en duik je er zelf achteraan!
Maar met een schoolgaande kleuter die gewoon om 7 uur op moet doordeweeks is het bioritme in het weekend niet opeens anders helaas.
Maar ik zal eens aan dat tijdsklokje denken voor op de lamp. Op zich vind ik het ook wel sneu om een kind dat om 7 uur wakker is nog een dik uur of langer zonder ontbijt alleen te laten spelen op zn kamer. Ik geef liever mn vent een duw en draai me nog even om
!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.